JM skrev:Med ökande avstånd upplevs musiken som svagare. Dvs svag musik nära upplevs som mer icke nära än starkare.
Om du hade skrivit: "svag musik nära upplevs som mer icke nära än starkare nära", så hade jag varit benägen att, åtminstone delvis hålla med.
Men som det är formulerat nu, stämmer det ofta inte alls.
Eller egentligen säger väl formuleringen ingenting eftersom nära eller avlägsen när det gäller "starkare" inte är definierat.
Beroende på miljö förstås, så är det snarare så att mycket svaga ljud inspelade väldigt nära, upplevs just extremt nära.
Inga reflexer alls, inget rum = väldigt nära.
Det kan i vissa fall till och med vara så att extremt svaga ljud nära upplevs närmare än starka ljud
nära.
I det senare fallet fås ett rumssvar som informerar om just rummet och placeringen i detta, medan det svaga läppsmasket nästan kräver
att du blir slickad i örat för att ens kunna uppfatta det. (
Vilket hjärnan också oftast har lärt sig)
Det starka kanske uppfattas som en halvmeter bort medan slicket i örat tolkas som millimeter.
Det är i alla fall min erfarenhet från otaliga inspelningar genom åren.
Tänk till exempel på en närmikad gitarr med tydliga ljud från anslag, greppbräda och sträng-glidande.
Då är det de svaga ljuden som indikerar närhet, inte "gitarrljudet" som helhet.
På avstånd skulle de ljuden höras väldigt lite eller inte alls. I synnerhet om det spelas väldigt ljudstarkt.
Örat vid ljudhålet så hör du naglarna - vilket du inte gör från bakre bänkraden i en stor konsertlokal.
Eller supertydligt när det t.ex. gäller ljudet från dämmarna i en flygel eller ett piano.
/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---