Vi hade oturen nog att en full individ gick fram till stegvagnen och maxade slutsteget in i våra Full Marty - ca 1 200 Watt för mycket och på några sekunder så började en av dem fyra ryka då spindeln började brinna. Hann bryta allt innan de övriga tre brann upp.
Ungefär 18-tusen kronor element åt skogen...
Ja det handlar ju verkligen om kompromissen mellan utsträckning nedåt och önskad SPL. Speciellt utomhus.
Stämmer jag lådan högre (säg 45 Hz) så måste ytterligare två 155 mm port adderas, men den kan då spela 131 dB vid 47 Hz med 1 087 Watt in utan att platån uppstår innan avstämningen. Så det verkar finnas en korrelation med avstämning och effekttålighet (och därmed ljudnivå).
Tror mig ha landat på 30 Hz avstämning nu efter att ha laborerat runt i Basta ett tag. Puckeln vid och strax ovan avstämningen ser jag inte som ett problem. Jag ser det mer som att jag fått någon extra dB känslighet vid avstämningen vilket gör att om jag slätar ut den med DSPn så kommer det "kosta" något mindre effekt just där jämfört mot lite högre upp i frekvens ( i detta fall säg 50 Hz). Jag är inte orolig för vad som händer under avstämningen, den informationen kommer filtreras bort med högpassfilter i DSPn

fp = 30 Hz
339 liter (379 liter med stoppning), 30% Viso, Qb = 10
63,245 Volt effekt in
Det verkar som att detta RCF-element (RCF L18X401) är det bästa för våra lådor. Har testat 13 andra element i prisklassen 2 500 - 4 000 kr och ingen verkar lira lika bra. Vad som är konstigt dock och som jag inte kan begripa är hur subbasarna får denna "Xmax-platå" när jag simulerar med mer än 500 Watt in.
Platån visar då ett Xmax som är limmat vid 8,5 mm medan elementet i sig är specat med ett Xmax på 12 mm.
Vad hände med de kvarvarande 3,5 millimetrarna?
Även under avstämningen visar platån på 8,5 mm oavsett om jag simulerar med 500 Watt eller 1 500 Watt

"Edit: inser nu också att du hade precis samma test och tankar ett par inlägg ovanför. Haha, sämst man är ibland!"

Dude, jag är bara glad att ha någon att bolla med

Tack för tipset på SICA-elementen!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet