JM skrev:PerStromgren skrev:JM skrev:Finns det överhuvudtaget något intresse av presentation av vetenskapliga artiklar?
Åtminstone jag litar mer på dessa än de flesta av skribenterna här, när det kommer till insamling av empiri och analys av denna. Här kan ju en idiot påstås vad som helst och bli trodd, till exempel jag?
Tack Per!
Du är ingen idiot. Du är ödmjuk med din stora faktiska kompetens till skillnad från vissa andra.
Jag finner det intressant att många ormoljesanningar utan faktisk vetenskaplig grund fortfarande är accepterade här på faktiskt.io.
Under de år jag har varit aktiv här har det faktiskt implementerats ett annat sätt att tänka hos inte så få. Tyvärr är de flesta kunniga inte längre aktiva.
JM
Det tar tid att omvända folk som tror på ormolja, och inte ens tid kan räcka för dem som när en tro på grund av bristande grundkunskaper.
Men allt som allt vill jag nog hävda att människor i stort i hifi-branschen tror på ormolja i väsentligt högre grad än de som deltar här på faktiskt. Så på vad bygger du egentligen din uppfattning? Alltså dina nedlåtande kommentar om dem som deltar här.
- - -
När det gäller sakinvändningar på den länk du senaste hänvisade till blir de så många att det blir ogörligt att rätta alla fel. Fel som inte borde ha sluppit igenom granskningen till att börja med.
Gravast är kanske förenklingen till att horisontellt riktningshörande bygger på tidsskillnad under 2 kHz och amplitudskillnad över 2 kHz. Det är inte en acceptabel förenkling. Dels är det överlappande registret i verkligheten påtagligt stort, dels används tidsnycklar även mycket högt upp i frekvens när så är möjligt - läs när envelopen har lågfrekventare konturer. Sådana signaler är legio i musiksammanhang, där signaler med statisk sinusform är synnerligen ovanliga.
Illustrationens felaktigheter är redan påpekade.
Det finns mycket mera som går att säga, men om du berättar om det DU vet / tror dig förstå och vill förklara, istället för att länka till långa artiklar av varierande kvalitet så går det att adressera enskildheterna mycket bättre.
Vh, iö
- - - - -
PS. En sak till kan och bör nämnas. Jag tar upp det eftersom det är en misstolkning som kan göras även av dem som inte ens klickar på länken utan endast ser bilden i tråden:
Det som beskrivs som monaural clue i figur A och skall ge oss förmåga till vertikal lokalisation, fungerar inte som enskildhet.
Det är riktigt att den vertikala lokalisationen primärt bygger på inlärd kännedom om det egna hörandets infallsvinkelberoende klangpåverkan (inte bara från ytterörat utan även från huvud och i hög axlar, och därtill inte bara statiskt utan vi är även tränade att förvänta oss påverkan från de rörelser av armar och axlar vi gör) men det fungerar bara när vi ÄVEN kan använda de binaurala ledtrådarna för att dechiffrera den horisontella positionen OCH dessutom behövs rumsreflexer/efterklang! Skälet är att klangpåverkan från öronen inte är entydiga när även horisontella koordinaten ändras, så är den okänd så blir även den vertikala okänd. Då många ljud därtill har okänd klang (läs; inte i förväg känd) så behövs en referens för att direkljudets öronpåverkan skall kunna förstås och tolkas om tillriktning.
Av detta skäl förlorar människor som blir döva på ett öra även i hög grad förmågan att riktningsbestämma ljud i vertikalled, och dessutom så möjliggör vår ändliga hörförmåga (talar nu om tvåöronhörande) härvidlag att på fonogram koda vertikalinformation således att vi kan höra ljud från olika höjder ovan ett stereopar högtalare, förutsatt att dessa uppfyller vissa kvalitetskrav.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).