Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Jag håller på sluten låda! Fast jag ar bara byggt en, för bilbruk dessutom. En av dom bästa baslådorna i bil jag hört.
Carlsson, Ino och B&W kör med basreflex i sin stora system (bortsett då för snäckan hos B&W). Behövs det mer argument?![]()
Oja jag använder ju det helt själv oxå!![]()
luminous skrev:Jag gillar principen med basreflex. Man har ju mycket större kontroll över frekvensgången än med sluten låda, och kan anpassa den mer som man vill ha den. Med tanke på rum och utsträckning nedåt.
IngOehman skrev:PS:
*En öppen baffel ger absolut inte "bipol-utstrålning".
Begreppet bipol borde i själva verket slutas användas snarast, eftersom det är fullständigt vilseledande (det antyder ju en högtalare med ett polärdiagram som har två lober).
Om jag minns rätt var det, (tror jag), Mirage som kom upp med den här beteckningen för ett högtalarsystem, huvudsakligen utformat som ett slutet system med identiska element riktade framåt och bakåt och där konerna samtidigt rörde sig "utåt" till skillnad från di-polen. Därmed förlorar man dipolens poäng med kontrollerad LF-distribution i horisontalplanet.Jag rekommenderar därför begreppen rundstrålare resp murkelstrålare, att appliceras på "bipoler", efter lämplighet. (Den som undrar hur en murkelstrålare strålar kan titta på en murkla.)
Sven skrev:Om jag minns rätt var det, (tror jag), Mirage som kom upp med den här beteckningen för ett högtalarsystem, huvudsakligen utformat som ett slutet system med identiska element riktade framåt och bakåt och där konerna samtidigt rörde sig "utåt" till skillnad från di-polen. Därmed förlorar man dipolens poäng med kontrollerad LF-distribution i horisontalplanet.
Sven.
Ingvar Oehman skrev: PS. Det är för övrigt lite ologiskt även att kalla högtalare för "tripoler", när de i grunden är dipoler fast har ett extra framåtriktad diskantelement (inte ovanligt på surrondhögtalare).
Till yttermera visso är de flesta s k dipler för bakkanalsbruk inte riktiga dipoler, utan monopoler (rundstrålare) i basen och dipoler blir de först över 500 Hz, eller något liknande.
Ja, slår man ihop de två föregående styckena i PS:et kanske det framgår att de flesta s k tripoler faktiskt är monopoler (rundstrålare) vid låga frekvenser, och mer eller mindre murkelstrålare vid höga!
Vid mycket höga frekvenser får loben förvisso en midja i 90-graders riktning (på grund av att kapslarna inte är oändligt små, och dörför ger viss oundviklig riktverkan), men det blir ingen "döv" notch, såsom vid den fullständiga utsläckningen för en 8-mikrofon (dipol), så det är fortfarande en och samma lob alltihopa, även vid höga frekvenser.
Isidor skrev:...vill bara tillägga att man med basreflex dock måste vara ganska uppmärksam på de potentiella nackdelarna, alltså om man inte ser upp t.ex. frånvaro av rumsvänlig avstämning, portturbulens, avsaknad av naturlig förskjutningsbegränsning för riktigt låga frekvenser och portmoder.
Användare som besöker denna kategori: smorgar och 24 gäster