Moderator: Redaktörer
dawelito skrev:hej !!
Jag har tänkt byta ut min A/V receiver mot något som jag hoppas skulle bli en uppgradering, sugen på nytt helt enkelt. Det jag vill driva är två frontar via ett slutsteg + en aktiv sub.
Min huvudmusikkälla är min HTPC som är kopplad med HDMI till TVn och ljud ifrån Tvn via optisk till min integra reciever.. så vad behöver jag då ha istället?
Jag är lite inne på att lägga mer pengar på en bra DAC, en RME adi-2 dac FS, i denna kan jag vad jag vet inte dela signalerna utan jag behöver ett delningsfilter, här tänkte jag lägga till en Minidsp 2x4 HD.
så då blir kopplingen : HTPC-> TV -> DAC -> minidsp -> stereo-slutsteg och aktiv sub.
Vill jag modernisera / lägga till fler funktioner i anläggningen så kan jag köpa en streamer och köra som transporter mellan TV och DAC via toslink, har jag förstått det hela rätt ? te.x en yamaha wxc-50 eller bluesound. vilket då gör att jag även kan streama musik via BT etc till anläggningen.
Frågor:
1. Kan man köra fullrange in i Minidsp och sen använda 2 kanaler till stereoslutsteget och 2 kanaler till subbar?
2. Om jag lägger till en streamer mellan TV och RME-Dacen med toslink , används dacen i RMEn per automatik då eller hur fungerar det?
3. Finns det något att tjäna på att "bygga" ett system såhär jämfört med att bara köpa en stereoreceiver i 10-12.000kr klassen och köra htpc -> receiver ->TV via HDMI (ARC)
Jag testade att köra en yamaha wxc-50 dirket till TV och slutsteg / sub men det lät riktigt dåligt jämfört med integran.
Trevlig helg!
Tangband skrev:Ett råd skulle kunna vara att fundera om du ska köra helt digitalt eller helt analogt i hela stereon. Med helt digitalt så menar jag att även delningsfiltret i dina högtalare kan göras helt digitalt.
Att kombinera båda teknikerna kan ibland vara sämre än att välja en av dem. Digital teknik har en nackdel med fördröjning genom apparaten ( tex minidsp ) som dessutom är olika stor beroende på hur mycket Peq och eq samt filter du använder. Det kan höras . Kör du heldigitalt eller helanalogt spelar en sån fördröjning ingen större roll.
Audiosciencereview har testat Bluesound node 2i
dawelito skrev:Frågor:
1. Kan man köra fullrange in i Minidsp och sen använda 2 kanaler till stereoslutsteget och 2 kanaler till subbar?
2. Om jag lägger till en streamer mellan TV och RME-Dacen med toslink , används dacen i RMEn per automatik då eller hur fungerar det?
3. Finns det något att tjäna på att "bygga" ett system såhär jämfört med att bara köpa en stereoreceiver i 10-12.000kr klassen och köra htpc -> receiver ->TV via HDMI (ARC)
Jag testade att köra en yamaha wxc-50 dirket till TV och slutsteg / sub men det lät riktigt dåligt jämfört med integran.
Trevlig helg!
Tell skrev:Tangband skrev:Ett råd skulle kunna vara att fundera om du ska köra helt digitalt eller helt analogt i hela stereon. Med helt digitalt så menar jag att även delningsfiltret i dina högtalare kan göras helt digitalt.
Att kombinera båda teknikerna kan ibland vara sämre än att välja en av dem. Digital teknik har en nackdel med fördröjning genom apparaten ( tex minidsp ) som dessutom är olika stor beroende på hur mycket Peq och eq samt filter du använder. Det kan höras . Kör du heldigitalt eller helanalogt spelar en sån fördröjning ingen större roll.
Ser inte alls hur det skulle vara ett problem att köra vanliga passiva filter kombinerat med digitala? Jag har gjort det med mina piP o ett par basar, o jag är låångt ifrån ensam att göra det. Fördröjning finns ja, men fördröjer du dom passiva högtalarna o basarna på rätt sätt så dom synkar så blir det inget som på nåt sätt skulle höras. Det är dessutom inte många millisek det handlar om, så risken att det märks i t ex film finns ju inte.
jonasz skrev:Denna hade jag tänkt införskaffa så småningom, den kan nog utföra allt du behöver. Inbyggt delningsfilter till sub, massa eq möjligheter, finfina analoga (och digitala) utgångar, Dirac finns dessutom om man vill använda det.
https://www.minidsp.com/products/stream ... series/shd
Test hos ASR: https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.4286/
dawelito skrev:Anledningen till att jag vill ha en bra DAC är för att enligt mina personliga erfarenheter så gör dacen / försteget väldigt mycket för ljudet jämfört med tex ett slutsteg eller kablage.
RogerGustavsson skrev:dawelito skrev:Anledningen till att jag vill ha en bra DAC är för att enligt mina personliga erfarenheter så gör dacen / försteget väldigt mycket för ljudet jämfört med tex ett slutsteg eller kablage.
De är bara det att den utmärkta DAC:en i RME användes ju inte om du ska hänga på en miniDSP 2x4 HD efter den. Det är ju DAC:arna i miniDSP som är aktiva och de är inte i klass med den i RME. Om du ska ha full användning för RME:n och dess DAC är det en analog delning efter den som gäller.
Harryup skrev:Tell skrev:Tangband skrev:Ett råd skulle kunna vara att fundera om du ska köra helt digitalt eller helt analogt i hela stereon. Med helt digitalt så menar jag att även delningsfiltret i dina högtalare kan göras helt digitalt.
Ser inte alls hur det skulle vara ett problem att köra vanliga passiva filter kombinerat med digitala? Jag har gjort det med mina piP o ett par basar, o jag är låångt ifrån ensam att göra det. Fördröjning finns ja, men fördröjer du dom passiva högtalarna o basarna på rätt sätt så dom synkar så blir det inget som på nåt sätt skulle höras. Det är dessutom inte många millisek det handlar om, så risken att det märks i t ex film finns ju inte.
Vi har helt motsatta erfarenheter och mina har jag verifierat i blindtester på en del vänner.
RogerGustavsson skrev:dawelito skrev:Anledningen till att jag vill ha en bra DAC är för att enligt mina personliga erfarenheter så gör dacen / försteget väldigt mycket för ljudet jämfört med tex ett slutsteg eller kablage.
De är bara det att den utmärkta DAC:en i RME användes ju inte om du ska hänga på en miniDSP 2x4 HD efter den. Det är ju DAC:arna i miniDSP som är aktiva och de är inte i klass med den i RME. Om du ska ha full användning för RME:n och dess DAC är det en analog delning efter den som gäller.
dawelito skrev:aha okej, så även om jag kör RCA (analog?) ifrån RME till miniDSP så kommer Dacen i minidsp användas oavsett?
Tell skrev:Finns väl dock inget att vara rädd för när det kommer till DACen i en MiniDSP, den fungerar utmärkt
RogerGustavsson skrev:miniDSP 2x4 HD är väl inte känd för att ha lika bra DAC:ar som de som sitter i ovan nämnda RME? Är man nöjd med vad miniDSP gör känns det onödigt att lägga ut pengarna för en RME. Trådskaparen ville lägga pengar på en bra DAC. RME adi-2 dac FS är en bra DAC och lite till för drygt 10000 kr.
Harryup skrev:Att få med en ytterligare dac i kedjan känns som ett mindre problem än att få med ytterligare en dac i en del av kedjan.
Att blanda digitalt och analogt som många här gör är något jag aldrig skulle kunna tänka mig. Duger inte filtret till att dela till topparna, byt filter.
Tell skrev:Harryup skrev:Att få med en ytterligare dac i kedjan känns som ett mindre problem än att få med ytterligare en dac i en del av kedjan.
Att blanda digitalt och analogt som många här gör är något jag aldrig skulle kunna tänka mig. Duger inte filtret till att dela till topparna, byt filter.
Lust att förklara vad som är så dåligt med att blanda filtrerna då? För ditt fördröjningsargument du körde med tidigare är tämligen ologiskt o konstigt.
Harryup skrev:Tell skrev:Harryup skrev:Att få med en ytterligare dac i kedjan känns som ett mindre problem än att få med ytterligare en dac i en del av kedjan.
Lust att förklara vad som är så dåligt med att blanda filtrerna då? För ditt fördröjningsargument du körde med tidigare är tämligen ologiskt o konstigt.
Testa så får du se och framför allt höra eftersom du inte tror på att det är hörbart. För min del är det klar hörbar skillnad på fördröjningen genom ett digitalt filter mellan olika register och när man dessutom delar mot att register som inte ens är med digitalt blir skillnaden ännu större, och det är klart hörbart.
/Harry Up
Harryup skrev:Tell skrev:Harryup skrev:Att få med en ytterligare dac i kedjan känns som ett mindre problem än att få med ytterligare en dac i en del av kedjan.
Testa så får du se och framför allt höra eftersom du inte tror på att det är hörbart. För min del är det klar hörbar skillnad på fördröjningen genom ett digitalt filter mellan olika register och när man dessutom delar mot att register som inte ens är med digitalt blir skillnaden ännu större, och det är klart hörbart.
/Harry Up
Tangband skrev:Tell, det bästa är förstås att mäta och kolla upp hur mycket minidsp fördröjer signalen. Och det har folk gjort. Jag vill att du läser denna tråd jag länkar till. Den visar att minidsp fördröjer signalen mer än 10 ms i många fall, vilket beror på vilka inställningar du använder. 10 ms innebär, som du redan vet , ca 3,4 meter i ljudfördröjning.
https://www.minidsp.com/forum/minidsp-f ... -crossover
Detta är inget som helst problem om du kör hela registret genom minidsp:n . Men innebär stora problem om du tex skulle köra minidsp:n med endast basmodulerna.
Tell skrev:Tangband skrev:Tell, det bästa är förstås att mäta och kolla upp hur mycket minidsp fördröjer signalen. Och det har folk gjort. Jag vill att du läser denna tråd jag länkar till. Den visar att minidsp fördröjer signalen mer än 10 ms i många fall, vilket beror på vilka inställningar du använder. 10 ms innebär, som du redan vet , ca 3,4 meter i ljudfördröjning.
https://www.minidsp.com/forum/minidsp-f ... -crossover
Detta är inget som helst problem om du kör hela registret genom minidsp:n . Men innebär stora problem om du tex skulle köra minidsp:n med endast basmodulerna.
Jovisst, men vem gör det? Allt ska självklart gå genom den, nåt annat är det inte tal om.
And also: "As I said, except for the 1mS, the inherent delays are no different than an analog crossover" står det i din länk, som en liten bonus om ni nu påstod att det skulle vara skillnad mellan digitala o analoga filter
Tell skrev:RogerGustavsson skrev:miniDSP 2x4 HD är väl inte känd för att ha lika bra DAC:ar som de som sitter i ovan nämnda RME? Är man nöjd med vad miniDSP gör känns det onödigt att lägga ut pengarna för en RME. Trådskaparen ville lägga pengar på en bra DAC. RME adi-2 dac FS är en bra DAC och lite till för drygt 10000 kr.
På pappret bättre kanske, men hörbar skillnad? Finns den?
petersteindl skrev:e skrivit detta så är det BS. Det som du citerar vittnar om att det föreligger missförstånd gällande fysikens lagar. Problemet verkar vara att få kan räkna på komplexa funktioner och att få förstår skillnaden mellan realdel och imaginärdel.
Dessutom diskuterar ni olika saker sinsemellan. De andra säger att man inte skall blanda digitala delningsfilter med analoga för de olika länkarna, t.ex. LP digitalt och HP analogt.
Du verkar säga att de har fel samtidigt som du säger att något annat än det de menar är inte på tal. Det blir en konstig diskussion.
Dessutom är 1 mS = 1 millisiemens och det är inte någon enhet för delay. S är siemens och enheten för konduktans som är inversen av ohm d v s ampere/volt.
Delay är ett tidsbegrepp och mäts med enheten sekund. Är storheten bråkdel av sekund så kan man skriva det som millisekund, ms, t.ex. 1 ms = 1 millisekund.
Mvh
Peter
Tell skrev:petersteindl skrev:e skrivit detta så är det BS. Det som du citerar vittnar om att det föreligger missförstånd gällande fysikens lagar. Problemet verkar vara att få kan räkna på komplexa funktioner och att få förstår skillnaden mellan realdel och imaginärdel.
Dessutom diskuterar ni olika saker sinsemellan. De andra säger att man inte skall blanda digitala delningsfilter med analoga för de olika länkarna, t.ex. LP digitalt och HP analogt.
Du verkar säga att de har fel samtidigt som du säger att något annat än det de menar är inte på tal. Det blir en konstig diskussion.
Dessutom är 1 mS = 1 millisiemens och det är inte någon enhet för delay. S är siemens och enheten för konduktans som är inversen av ohm d v s ampere/volt.
Delay är ett tidsbegrepp och mäts med enheten sekund. Är storheten bråkdel av sekund så kan man skriva det som millisekund, ms, t.ex. 1 ms = 1 millisekund.
Mvh
Peter
Fair enough, var också osäker på om det stämde, men det var det som stog i länken som Tangband länkade till, o just den posten höll MiniDSP-dev med om vilka gjorde den mer sannolik.
Jo dom pratar kanske inte om det, men trådskaparen hade själv skrivit att allting ska gå genom MiniDSP, vilket självklart är så man ska köra. Så diskussionen om att blanda filter så som Tangband o Harryup pratar om är helt onödig.
O ja, jättebra att du också ska börja märka på felskrivningar på förkortningar. Det äe väl självklart att vi pratar om millisekunder.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster