Prioritering vid högtalarbygge.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Prioritering vid högtalarbygge.

Inläggav Perfector » 2020-06-12 20:16

Kalejdokom skrev:
Perfector skrev:Du har fattat vad jag avser.
Ibland låg volym och djup bas, ibland hög volym och något mindre bas.

Njae, snarare hög volym OCH djup bas i det andra fallet jag tog som exempel. Återigen, det handlar inte om att välja det ena eller andra - varje projekt har sin kravställning och den kan variera.

Jo, men jag frågade specifikt efter vilken av 2 givna exempel ni väljer rent allmänt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-06-12 23:04

Perfector skrev:
Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Ett exempel är Peerless som med KO50WGX gick till 40 Hz (5") och sedan gjordes elementet om med PP-kon och resonans 55 Hz för att få högre tålighet på 150 Watt om jag minns rätt.
Det var att förstöra elementet

Och hur fungerade det i sluten låda då? Du kan inte inte förutsätta att det skall sitta i basreflex.... eller att det ens är tänkt spela ned i botten - kan finnas andra användningsfall...

Nu missar du lite, igen.
Elementet som var underbart i basreflex 8 liter, framräknad med hjälp av Dansk HiFi vid en mässa i Katrineholm blev basdött och inte ens klangligt med plastkonen och den högre resonansen.
Dom sabbade ett helt ok element istället för att göra ett till och låta originalet finnas kvar

Jag syftade på det nya elementet, inte hur det gamla fungerade.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-13 00:03

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:
Nattlorden skrev:
Och hur fungerade det i sluten låda då? Du kan inte inte förutsätta att det skall sitta i basreflex.... eller att det ens är tänkt spela ned i botten - kan finnas andra användningsfall...

Nu missar du lite, igen.
Elementet som var underbart i basreflex 8 liter, framräknad med hjälp av Dansk HiFi vid en mässa i Katrineholm blev basdött och inte ens klangligt med plastkonen och den högre resonansen.
Dom sabbade ett helt ok element istället för att göra ett till och låta originalet finnas kvar

Jag syftade på det nya elementet, inte hur det gamla fungerade.

Vet ej vad dom avsåg.
Jag provade elementet 1 gång och aldrig mer.
Men som ersättare till originalet var det en katastrof.
Hade dom gjort båda för olika principer hade jag kunnat ta det, men inte att sabba hela elementkonstruktionen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2020-06-13 12:14

Perfector skrev:
Tarzan skrev:Får man fråga vad som var bakgrunden till frågan?

Om jag har som mål att kunna spela djupt, vill jag också kunna spela ganska starkt. Annars är inte djupet till någon vidare nytta, tycker jag. Därför tycker jag det är ok med mindre högtalare avsedda för lägre ljudnivåer som går ner till kanske 50 Hz medan en högtalare som ska kunna spela starkare vill jag ska kunna gå ner till i alla fall 25 Hz för att jag annars skulle sakna den oktaven när jag spelar starkt.

Så jag väljer effektsvagt som inte spelar särskilt djupt, eller effekttåligt som spelar djupt.

Som jag skrev initialt så har jag nu Isophon som går till 25 Hz.
Jag har byggt samma volym med Monacor som bara går till 38 Hz med då tål Ca: 200 Watt musik medans Isophon klarar 50 Watt
Jag har märkt på andra element att man gärna verkar köra högre resonans för att få tillgång till högre effekttålighet.
Ett exempel är Peerless som med KO50WGX gick till 40 Hz (5") och sedan gjordes elementet om med PP-kon och resonans 55 Hz för att få högre tålighet på 150 Watt om jag minns rätt.
Har även byggt med andra element som haft samma konstiga uppbyggnad.
Så min fråga var teoretisk och ska inte blandas ihop med någonting alls utom själva frågan.
Och vad gäller spela djupt utan att spela hög volym så är det ju en hörnsten om man vill lyssna på sen kvällstid i hyreshus, i alla fall om man vill bo kvar.

Där håller jag inte med dig. När jag lyssnar på musik på en ljudnivå som är kompatibel med folk i rum intill som vill sova skulle jag nästan våga påstå att jag inte skulle märka någon skillnad alls om jag kopplade in ett högpassfilter vid 50 Hz.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-13 12:22

Tarzan skrev:
Perfector skrev:
Tarzan skrev:Får man fråga vad som var bakgrunden till frågan?

Om jag har som mål att kunna spela djupt, vill jag också kunna spela ganska starkt. Annars är inte djupet till någon vidare nytta, tycker jag. Därför tycker jag det är ok med mindre högtalare avsedda för lägre ljudnivåer som går ner till kanske 50 Hz medan en högtalare som ska kunna spela starkare vill jag ska kunna gå ner till i alla fall 25 Hz för att jag annars skulle sakna den oktaven när jag spelar starkt.

Så jag väljer effektsvagt som inte spelar särskilt djupt, eller effekttåligt som spelar djupt.

Som jag skrev initialt så har jag nu Isophon som går till 25 Hz.
Jag har byggt samma volym med Monacor som bara går till 38 Hz med då tål Ca: 200 Watt musik medans Isophon klarar 50 Watt
Jag har märkt på andra element att man gärna verkar köra högre resonans för att få tillgång till högre effekttålighet.
Ett exempel är Peerless som med KO50WGX gick till 40 Hz (5") och sedan gjordes elementet om med PP-kon och resonans 55 Hz för att få högre tålighet på 150 Watt om jag minns rätt.
Så min fråga var teoretisk och ska inte blandas ihop med någonting alls utom själva frågan.
Och vad gäller spela djupt utan att spela hög volym så är det ju en hörnsten om man vill lyssna på sen kvällstid i hyreshus, i alla fall om man vill bo kvar.

Där håller jag inte med dig. När jag lyssnar på musik på en ljudnivå som är kompatibel med folk i rum intill som vill sova skulle jag nästan våga påstå att jag inte skulle märka någon skillnad alls om jag kopplade in ett högpassfilter vid 50 Hz.

Det är nog mer bundet till förstärkarens uppbyggnad.
Gamla B-klassade förstärkare har ju ström relaterat spänningen (uteffekten) och behöver ofta dras upp en bit för att ljudet skall bli "frekvensrakt"
Nyare a-b kopplade förstärkare har ju Klass A upp till kanske 1 Watt och sedan glider det över till klass b
När jag bygger högtalare så tar jag hänsyn till det som diskuterats mycket i andra trådar så att man slipper karaktärsskifte i ljudet med stigande volym.
Då stämmer min synpunkt med låg volym på kvällstid med bibehållen ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2020-06-13 12:41

Perfector skrev:
Tarzan skrev:
Perfector skrev:Som jag skrev initialt så har jag nu Isophon som går till 25 Hz.

Gamla B-klassade förstärkare har ju ström relaterat spänningen (uteffekten) och behöver ofta dras upp en bit för att ljudet skall bli "frekvensrakt"
Nyare a-b kopplade förstärkare har ju Klass A upp till kanske 1 Watt och sedan glider det över till klass b
När jag bygger högtalare så tar jag hänsyn till det som diskuterats mycket i andra trådar så att man slipper karaktärsskifte i ljudet med stigande volym.

Nej, det jag pratar om har med hörseln att göra. Mäter jag tonkurvan med mikrofon får jag samma tonkurva när jag spelar svagt som när jag spelar starkt inom gränsen för vad systemet klarar av. Det jag tänker på är fletcher-munson-eller equal loundness-kurvor.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

Det är alltså att människor uppfattar bas som lägre relativt sett andra frekvenser vid låga ljudnivåer. Mitt synsätt är att man då lika gärna kan vara utan den djupa basen när man spelar lågt eftersom man ändå inte kommer uppfatta den. Ett annat lika rimligt synsätt är att man om man spelar lågt istället borde förstärka basen eftersom man annars inte hör den. Ett tredje är att det ska mäta rakt oavsett ljudnivå eftersom det är omöjligt/väldigt krångligt att anpassa sig alla olika inspelningars olika ljudnivåer.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-13 13:38

Tarzan skrev:
Perfector skrev:
Tarzan skrev:Där håller jag inte med dig. När jag lyssnar på musik på en ljudnivå som är kompatibel med folk i rum intill som vill sova skulle jag nästan våga påstå att jag inte skulle märka någon skillnad alls om jag kopplade in ett högpassfilter vid 50 Hz.

Nej, det jag pratar om har med hörseln att göra. Mäter jag tonkurvan med mikrofon får jag samma tonkurva när jag spelar svagt som när jag spelar starkt inom gränsen för vad systemet klarar av. Det jag tänker på är fletcher-munson-eller equal loundness-kurvor.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

Det är alltså att människor uppfattar bas som lägre relativt sett andra frekvenser vid låga ljudnivåer. Mitt synsätt är att man då lika gärna kan vara utan den djupa basen när man spelar lågt eftersom man ändå inte kommer uppfatta den. Ett annat lika rimligt synsätt är att man om man spelar lågt istället borde förstärka basen eftersom man annars inte hör den. Ett tredje är att det ska mäta rakt oavsett ljudnivå eftersom det är omöjligt/väldigt krångligt att anpassa sig alla olika inspelningars olika ljudnivåer.

Exakt, man hör sämre i basen på låg volym.
Ergo: man bygger högtalaren så den har en liten höjning i basen på Ca; 2.5 till 3 dB från 150 Hz ner till Runt 65 Hz och rätar då ut kurvan för örat.
Det har stöts och blötts åtskilliga gånger.
Jag behöver därmed ingen DSP för att korra kurvan utan kör utan kondom och med raka rör :-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-06-13 13:44

En del lägger till något som kallas house curve i aktiva delningen till basen, som också ger en höjning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-13 13:59

paa skrev:En del lägger till något som kallas house curve i aktiva delningen till basen, som också ger en höjning.

Är den lika precis som att lägga kurvan enbart till baselementet då?
Eller tar den ett bredare spektrum?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2020-06-13 14:31

Även om trådfrågan är hypotetisk, teoretisk och gällandes att de två sakerna inte hänger ihop med någonting annat och man tar det därifrån utan att gå in på verkliga konstruktion som jag inte vet...

så uppfattar jag det som att det är kombinationen av de två
eller snarare kombinationen av avgiven effekt långt ner i frekvens som ger något både i teorin,
verkligheten och upplevelse/hörselmässigt. Hörselkurvan osv

Sen kan man luras att tro det låter bas genom att elementen distar övertonsmässigt.
eller att effekttålighet, utan annan definition har med återgivning att göra, istället för "brandsäkerhet".
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-06-13 15:29

Fantastiskt välspelande högtalare trots brist på bas
Bild
NHT SuperZero -3dB@85Hz
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-06-14 21:32

Perfector skrev:Inte ett svar jag söker.
Men det är väl så att ingen klarar av att sära på frågan utan dra in andra delar.
Tack för visat (o)intresse i alla fall.

Otrevliga tölp!

I strid med §2 - oavsett hur mycket trollbete det var // Redaktör'N
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-06-14 21:53

Tittade du i en spegel när du skrev det där Magnus? Perfector är inte otrevlig om han inte provocerats till det, -som nu med ditt "bidrag".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-14 22:23

Alla har rätt att uttrycka sin åsikt. Och alla andra har rätt att inte läsa, skulle det falla sig lämpligt.
Jag tar inte åt mig, så gör ni anda sammaledes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-06-15 09:08

Perfector skrev:Jag har funderat lite på hur man väljer element när man bygger högtalare.
I första hand baselementet.
För min egen del föredrar jag element som har låg undre gränsfrekvens framför hög effekttålighet.
I mina nuvarande 40 liter lådor sitter Isophon PSL 203/50 som går ner till 25 Hz (8") och tål 50/70 W sinus/musik
Andra har jag satt element från monacor i som stannar vid 38 Hz men tål upp emot 200 Watt musik.
Hur resonerar ni när ni bygger.
Söker ni hög effekttålighet i system, eller söker ni djup basåtergivning?
Vore intressant att veta hur ni tänker.
Kanske kan jag lära mig något jag inte redan vet.

Nu konstruerar jag inte högtalare, men om jag gjorde det, skulle jag tänka först på användningen. Om högtalaren används mest för pop och rock, tycker jag att det viktigaste är att kunna spela starkt, om det är mer av jazz och klassiskt skulle jag satsa på djup bas.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-06-15 10:54

Perfector skrev:Jag har funderat lite på hur man väljer element när man bygger högtalare.
För min egen del föredrar jag element som har låg undre gränsfrekvens framför hög effekttålighet.
I mina nuvarande 40 liter lådor sitter Isophon PSL 203/50 som går ner till 25 Hz (8") och tål 50/70 W sinus/musik
Andra har jag satt element från monacor i som stannar vid 38 Hz men tål upp emot 200 Watt musik.

Av de två parametrar du anger så väljer jag låg undre gränsfrekvens framför hög effekttålighet ceteris paribus. Men det finns andra urvalskriterier som är ännu viktigare.

mvh
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-15 11:09

Prozac skrev:

Av de två parametrar du anger så väljer jag låg undre gränsfrekvens framför hög effekttålighet ceteris paribus. Men det finns andra urvalskriterier som är ännu viktigare.

mvh

Visst är det så, men det är en annan tråd :-)

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2020-06-16 13:21

Åtminstone PA-element utvecklas idag som extremt effektslukande monster med hög känslighet och relativt låg FS så visst går det att kombinera. När jag bygger PA tänker jag på hög effekttålighet, hög känslighet och kapacitet till extrem SPL. Det gör att jag får upp nivåerna för låga frekvenser också, och kan där med spela på en lägre nivå men ändå nå hela registret. Kanske svårare för hemma-hifi, men jag tänker att principen borde gå åt det hållet även på den fronten iom att förstärkare bara blir billigare och levererar mer effekt för varje generation.

Annars kan man ju idag arbeta med smarta DSP-system som kan ge mycket bas vid låga nivåer och dynamiskt dela högre ju mer man höjer volymen, det ger då mindre bas vid höga nivåer för att kompensera för distortion. Se Sonos som exempel. Tycker själv det låter lite konstigt och känns fel för systemet är inte "rätt" återgivande då. Men det lutar nog åt att tekniken tar oss däråt ändå.

Annars, för att svara på frågan: det beror på. Alltså vilken applikation elementet ska ha. Något kompromissar man alltid på, om det så är låg delningsfrekvens eller hög SPL. Oftast tar de ut varandra så man får balansera efter tycke, smak och syfte helt enkelt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-16 14:44

Imbecillen skrev:Åtminstone PA-element utvecklas idag som extremt effektslukande monster med hög känslighet och relativt låg FS så visst går det att kombinera.

Lite nyfiken, vilka PA-element har de där egenskaperna, förutom riktigt stora element?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-16 15:26

Här är ett PA-element som klarar sig väl
Men usch vad det kostar
https://www.monacor.se/produkter/18-1/vnr/103270/

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-06-16 17:07

Adhoc skrev:Tittade du i en spegel när du skrev det där Magnus? Perfector är inte otrevlig om han inte provocerats till det, -som nu med ditt "bidrag".

Det fanns inte en enda provokativ tanke med den här formuleringen:

"Det beror på....du väljer ju inte bara ett element, du kombinerar ju ett system."
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-16 17:12

Släpp det där nu, båda 2.
Hans kritik var befogad och jag tar det till mig.

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2020-06-16 19:05

Kalejdokom skrev:
Imbecillen skrev:Åtminstone PA-element utvecklas idag som extremt effektslukande monster med hög känslighet och relativt låg FS så visst går det att kombinera.

Lite nyfiken, vilka PA-element har de där egenskaperna, förutom riktigt stora element?

Ptja, elementen stiger såklart i storlek som du hintar om. Ett exempel är detta:

https://www.parts-express.com/bc-15ds11 ... --294-6056

97db känslighet och ett fs på 33hz, med 1600w rms är ändå riktigt galet. Krävs inte många watt för att spela volym då. Däremot är det svårare att hitta något liknande i typ 8" storleken..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-16 21:11

Ja, det var så jag tänkte, att det handlar om stora element (även den 18-tummare som Perfector länkar till). Tittar man på något att jämföra med för hifibruk så finns det väl få eller inga PA-element med riktig djupbas i storlek 10-12 tum?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-16 21:14

jag hittar då inget i den storleken som kan på PA-sidan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-17 14:26

Imbecillen skrev:
Kalejdokom skrev:

Ptja, elementen stiger såklart i storlek som du hintar om. Ett exempel är detta:

97db känslighet och ett fs på 33hz, med 1600w rms är ändå riktigt galet. Krävs inte många watt för att spela volym då. Däremot är det svårare att hitta något liknande i typ 8" storleken..

Stämmer data för det elementet? Blev inte mycket lågbas i mitt gamla simuleringsprogram.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-17 15:21

RogerGustavsson skrev:
Imbecillen skrev:
Kalejdokom skrev:Lite nyfiken, vilka PA-element har de där egenskaperna, förutom riktigt stora element?

Stämmer data för det elementet? Blev inte mycket lågbas i mitt gamla simuleringsprogram.

Vad får du fram för detta då?

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2020-06-18 15:16

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:
Imbecillen skrev:

Hade varit kul med en jämförelse. Vill du jämföra och posta grafer på 20hz och max SPL med optimerade parametrar för respektive element? Svårt att uppskatta vilket element som levererar mest vid 20hz!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-18 15:52

Lite data på elementet i alla fall, om nå'n skulle vilja simulera det.

TEKNISK DATA:
Impedance (Z) 2 x 4 Ω
Transmission method -
Frequency range f3-1,500 Hz
Resonant frequency (fs) 20 Hz
Rec. crossov. frequ. (fmax.) (12 dB/oct.) 400 Hz
Power rating (RMS) 2 x 350 W
Peak music power output (MAX) 2 x 500 W
Sensitivity 93 dB/W/m
Max. rated SPL -
Max. voltage -
Radiation angle, horizontal -
Radiation angle, vertical -
Suspension compl. (Cms) 0.22 mm/N
Moving mass (Mms) 305 g
Mech. Q factor (Qms) 2.97
Electr. Q factor (Qes) 0.27
Total Q factor (Qts) 0.25
Equivalent volume (Vas) 480 l
DC resistance (Re) 2 x 3.7 Ω/1 x 7.4 Ω
Force factor (BxL) 32.40 Tm
Voice coil induct. (Le) 2 x 1.1 mH/1 x 4.6 mH
Voice coil diameter Ø 99.3 mm
Voice coil former aluminium
Linear excursion (XMAX) ± 12.9 mm
Eff. cone area (Sd) 1,250 cm2
Magnet weight 5.7 kg
Magnet diameter Ø 220 mm
Mounting cutout Ø 425 mm
Mounting depth 205 mm
Mounting hole diameter -
Hole spacing X-axis -
Hole spacing Y-axis -
Dimensions Ø 460 mm x 220 mm
Outside diameter Ø 460 mm
Width Ø 460 mm
Height -
Depth 220 mm
Protective class -
Admiss. ambient temp. 0-40 °C
Weight 16.96 kg
Packing unit 1
Type of speaker 18"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-18 18:12

Imbecillen skrev:
Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:

Hade varit kul med en jämförelse. Vill du jämföra och posta grafer på 20hz och max SPL med optimerade parametrar för respektive element? Svårt att uppskatta vilket element som levererar mest vid 20hz!

Nja, jag är ingen expert på simulering men det såg lite underligt för det elementet. De har ett byggförslag om 80 liter och avstämning till 40 Hz, det ger ingen lågbas.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum