Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Hur funkar det egentligen? Om jag minskar slutstegets ”gain”, minskar jag motkopplingen då?
PS Accuphase kör med strömstyrd motkoppling, inte spännings-, om det har något med saken att göra.
Strmbrg skrev:Accuphases slutsteg är onormala eftersom de har strömstyrd motkoppling.
RogerJoensson skrev:Om det verkligen är strömåterkoppling hela vägen, där man återkopplar från strömmen genom högtalaren, så kan tonkurvan vara ett gungfly som påverkas av mängden återkoppling i kombination med högtalarens impedanskurva. Då kan klangen bli en annan med ändrad gaininställning.
Jag har ingen aning om hur din förstärkare fungerar, hur gainen verkar och vad den gör.
Vad heter modellen?
Har den en angiven utgångsimpedans?
Strmbrg skrev:Jag har skickat en fråga om hur det är gjort till Accuphase. De borde ju kunna svara.
Strmbrg skrev:Jag har skickat en fråga om hur det är gjort till Accuphase. De borde ju kunna svara.
jansch skrev:Strmbrg skrev:Jag har skickat en fråga om hur det är gjort till Accuphase. De borde ju kunna svara.
Det finns flera beskivningar från Accuphase och även blockbilder "på nätet" i bästa marnadsföringsanda, dock hittar jag inget schema.
Strmbrg skrev:Jag är nästan helt okunnig inom förstärkarteknik. Det enda jag har tagit del av är denna beskrivning. Men efter att ha tagit del av kommentarer i tråden så är det kanske bara dumheter.
Oavsett, så låter det inte jättedumt om apparaten åtminstone.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... vAH6m2n14t
Strmbrg skrev:Påverkar gainläget förutsättningarna för att höra mer ur inspelningen? Kan den sänkta brusnivån rendera i något konkret såsom - via sänkt brusintermodulation - ökad rumslighet och djup i orkestermusik?
RogerJoensson skrev:Jag har för mig att Accuphase på 70-talet hade halvledarbestyckade förstärkare med ström-motkoppling som gjorde att det gick att välja utimpedans (till ganska hög) och tänkte att de kanske dammat av det.
Leta,leta,leta... Lite senare:
https://audio-database.com/Accuphase-ke ... 250-e.html
"Dumping factor (For 8-ohm load and 20Hz - 20kHz) NORMAL:20 MEDIUM:5 SOFT:1"
Men det är förmodligen inte aktuellt i det här fallet (?).
Strmbrg skrev:Accuphases slutsteg är onormala eftersom de har strömstyrd motkoppling.
Morello skrev:Strmbrg skrev:Accuphases slutsteg är onormala eftersom de har strömstyrd motkoppling.
Nomenklaturen är lite olycklig. Med strömåterkoppling avses i detta fall att man återkopplar signalen till en lågimpedans-nod (tex emittern i ett GE-steg), men det är fortfarande spänningen man känner på utgången (annars hade utgången blivit en strömgenerator, vilket är mycket olyckligt).
Det finns många exempel på strömåterkopplade slutsteg - NAD208 är ett välkänt exempel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster