Tänkte be om lite råd och tips, då jag går i funderingar att byta min basrigg mot något kapablare!

Anledningen till att detta aktualiserats just nu är att min nuvarande lägenhet "äter" lågbas i rätt så stor utsträckning,
samt att en ny apparat gjort intåg i anläggningen - The Morello PEQ by Enqvist!
Denna fantastiska pryl har möjliggjort en kraftig förbättring av basåtergivningen, då bland annat två riktigt elaka och närliggande resonanser plockats ned,
samt att basregistret som helhet kunnat jämnas ut avsevärt.
Resultatet är en upplevt väldigt rak tonkurva under 80Hz, med betydligt bättre tydlighet och rapphet i ljudet som följd.

Dock så har detta också blottlagt brister i systemet, som behöver åtgärdas för en fullgod återgivning.
Sänkningen av de elaka topparna mellan 40 och 45 Hz innebär att cr80s kunnat justeras upp i nivå i helhet, och detta har visat sig bli ett problem för mina nuvarande basar att reda ut.
Om jag försöker höja nivån nedåt 16Hz så att den ligger jämnt i nivå med området mellan 20-60Hz, så börjar baselementen dista något fruktansvärt vid min önskade ljudstyrka.
Orsaken verkar vara att den användbara slaglängden tar slut.
Således tvingas jag nu acceptera en klart hörbar sänkning på runt 3db från 20 till 16 Hz, vilket jag inte har lust att acceptera i längden.
Mitt mål med systemet är nämligen full utsträckning ned till lägsta tonen i en kyrkorgel, dvs. ungefär 16Hz.
I nuläget har jag 4st slutna basar på ca. 50l styck, med vardera ett Peerless 835017 XXLS-element. Dessa drivs seriekopplade, (inte optimalt, jag vet) 2st/kanal av ett NAD 208.
Steget verkar inte vara begränsningen, utan snarare den användbara slaglängden. Dessa supporterar mina Pi60s, och delas med ett cr80s med infratillsats.
Jag behöver alltså uppgradera mitt bassystem, och det känns som att det är lika bra att göra det ordentligt! Såhär ser det ut idag:
Alternativ 1:
Om jag ska köra basreflex så tänkte jag mig 4st Profundus Y, med specialmått och helst något sänkt avstämningsfrekvens. Detta verkar dock vara svårt att klara av med de mått jag har tillgängliga.
Jag vill inte ha bredare moduler än ca. 35cm, då ökad bredd tvingar mig att krympa avståndet mellan mina frontar ytterligare.
Redan idag är T-kvoten något snäv, med förhållandet 1:1,25. Detta innebär att basarna får placeras på höjden, som torn på vardera yttersida om Pi60s.
Fördelen med detta alternativ är ju såklart annars ljudtryckskapacitet/krona, och att det borde gå att driva med mitt befintliga NAD 208.
Alternativ 2:
8st Infra Y- moduler, sammanfogade med sidopaneler, så att de bildar två torn på varsin yttersida om Pi60s. Denna lösning skulle nog kunna göras mycket snygg, med vitt fronttyg framför basarna, och fasade kanter på sidopanelerna.
Problemet är drivningen. Vad skulle kunna vara lämpligt för drivning av Infra Y8?
Är det någon som rentav har erfarenhet av de Peerless-basar jag använder idag? Hur stor förbättring kan man förvänta sig vid byte till Ino-W121 / Ino-W121x? Tänker på hur mycket mer användbar slaglängd Ino-basarna kan tänkas ha?
Och hur är det nu med ljudtrycksökningen.. Dubbla antalet basar ger väl +6db, eller är jag ute och cyklar nu?
Tackar ödmjukast för input och tankar!

Mvh /