hifikg skrev:Tell skrev:Perfector skrev:Då har jag bonus i hela huset

Då tror jag din definition av "okej" är betydligt lägre än många andra

En svag inre referens är en välsignelse ibland

Du har så rätt!!!
Jag tror att alla(?) som är medlemmar på Faktiskt.io har klart för sig hur långt ifrån verkligeten man är när man lyssnar på en inspelning.
Den rent fysikaliska möjligheten att överföra verkligheten till någon form av fonogram i stereoformat och sedan spela upp det via 2 högtalare är ju egentligen helt beklämmande. Vi skulle aldrig acceptera de rent fysikaliska tillkortakommandena om vi överförde motsvarande brister till synintryck, det skulle vara som att se en riktigt dålig film från stumfimens era.
Vi är extremt "lättlurade" när det gäller hörseln och framförallt sådant som triggar känslor.
En väldigt tydlig generell egenskap är att vi också mer och mer kritiska och har svårare att falla in i någon sorts "suggestion" ju bättre återgivning vi upplevt (hittar inte referenser just nu på internet, men redan på 1970 talet konstaterade man det!
Alltså! Är man någorlunda nöjd med sin anläggning blir det ett "ekorrhjul" att försöka förbättra den, risken är uppenbar att kraven ökar snabbare än kvaliteten på anläggningen.
Vi behöver suggestionen, fantasin och den känslomässiga upplevelsen i musiken som återges (på ett extremt banalt sätt i traditionell stereoåtergivning) annars hade det låtit skit.
Eller..... om du är "lättlurad", var glad över det - det är jag!
Fast jag blir förbannad över att jag gillar lite mysig 2:a tons distorsion. Jag VET och MÄTER brister och ändå låter det bra! Ungefär som att det är mysigare med en svagt överdriven blå himmel på ett vykort eller lätt, lätt turkos "fake" på Mälarens vatten i högsommarvärme. Det är ju fortfarande Mälaren.....