Jag känner ett flertal musikintresserade som samtidigt är yrkesmusiker och ingen av dessa är särskilt nogräknade med hur de får ljudet presenterat vid lyssning i hemmiljö. Jag har pratat med dem om detta och svaren brukar bli i stil med: Äsch det är inte så noga, lite fantasi måste man ha..
Kan det vara så att sk. audiofiler har betydligt sämre föreställningsförmåga och/eller lättare blir störda av omgivningen och yttre omständigheter, rummet osv.
Samtidigt är vår hörsel konstruerad för att kunna tolka ljud i en variation av miljöer.
Är det i förhållande till hörseln/evolutionen väldigt onaturligt med moderna rum?
Alltså så pass annorlunda att vår hörsel inte tycker att det är i närheten av en godtagbar hörselmiljö?
För egen del så har jag precis nu vid 51 års ålder, efter flera års utbrändhet, muskelsmärtor, magproblem mm,fått diagnosen ADD, kortfattat handlar det till stor del om sämre uppmärksamhet och svårigheter att fokusera i samma utsträckning som ”normalmänniskan” allmänt lägre energinivå beroende på brist på dopamin bla.
Det har fått mig att fundera på mitt ”ljudintresse” (Som jag naturligtvis vill kalla musikintresse)

Jag säger inte på något sätt att alla här har någon form av brist eller tillkortakommande liknande det jag beskrev ovan men kan det vara så att det ändå finns något som flertalet har gemensamt som gör oss extra känsliga/kräsna?
Är det bara en form av finsmakeri som många kan utveckla vid rätt förutsättningar eller skiljer merparten av alla audiofiler ut sig och på vilket vis?