Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Jag blir en smula fundersam här.
Man spelar in hela rummet med musiken och spelar sedan upp den hemma.
Varför skulle inte det räcka för att få samma upplevelse som när det spelades in?
För mig låter det som en dålig eller felbyggd högtalare som inte kan återge det som spelats in.
Det har jag aldrig haft problem med, eller så är jag helt inne på en annan "bärvåg"
goat76 skrev:Ta och lyssna någon gång på ett duktigt band som spelar blues live, jag kan nästan lova dig att du får svårt att inte börja röra dig till musiken, oavsett om du blundar eller inte. Gå sen hem och spela upp samma typ av musik på ljudanläggning, gärna den bäst producerade skivan med blues du känner till, så märker du ganska snabbt att hur bra det än må låta så kommer det aldrig frambringa samma rytmiska och taktfast känsla som får dig att börja dansa.
Perfector skrev:Jag blir en smula fundersam här.
Varför skulle inte det räcka för att få samma upplevelse som när det spelades in?
För mig låter det som en dålig eller felbyggd högtalare som inte kan återge det som spelats in.
Det har jag aldrig haft problem med, eller så är jag helt inne på en annan "bärvåg"
Tell skrev:goat76 skrev:Ta och lyssna någon gång på ett duktigt band som spelar blues live, jag kan nästan lova dig att du får svårt att inte börja röra dig till musiken, oavsett om du blundar eller inte. Gå sen hem och spela upp samma typ av musik på ljudanläggning, gärna den bäst producerade skivan med blues du känner till, så märker du ganska snabbt att hur bra det än må låta så kommer det aldrig frambringa samma rytmiska och taktfast känsla som får dig att börja dansa.
Det där har väl med samma sak som jag skrev nåt om på förra sidan, att det inte nödvändigtvis bara är just musiken som får dig att vilja dansa, utan stämningen på plats med folket, atmosfären, berusningsnivå etc. O så klart det faktum att du också ser och är i samma rum som musikerna. Sen kan det ju tillomed vara så att musiken i sig rent tekniskt låter sämre än hemma, men det är just allt runtomkring som gör att du får lust att börja dansa
Kan ju dock säga att jag fortfarande skulle sitta still, jag är extremt kräsen till vad det är för musik som får mig att vilja röra på migPerfector skrev:Jag blir en smula fundersam här.
För att det är alla steg imellan med inspelning o uppspelning med allt vad det innebär som gör att det kommer bli lite annorlunda (inte nödvändigtvis sämre, men exakt samma kommer det aldrig bli). Men vi vet ju sen tidigare att du är tämligen ointresserad av det tekniska så är väl inte helt konstigt att du inte förstår, så det är väl bäst att du fortsätter leva lyckligt ovetande helt enkelt
Prozac skrev:Perfector skrev:Jag blir en smula fundersam här.
Var kan man köpa dina högtalare?
Perfector skrev:Prozac skrev:Perfector skrev:Jag blir en smula fundersam här.
Inte.
Slutade bygga 2002 och har inga verktyg eller ens platsen i snickeriet kvar.
Men bygga efter anvisningar går fortfarande .
Perfector skrev:Prozac skrev:Perfector skrev:Jag blir en smula fundersam här.
Inte.
goat76 skrev:Perfector skrev:Prozac skrev:
Inte.
Jag tror att Prozac skojade lite med dig, inget ont om dina högtalare som säkert låter förträffligt, men inga "ynka två" ljudkällor som högtalare i en stereo-uppställning kan återge musiken så att det låter som att bandet spelar där framför dig som lyssnare. Inte utan att du i ditt egna sinne lägger till väldigt mycket egen information till det som verkligen spelas upp.![]()
Ta bara ett band på säg 4 musiker som spelar sina instrument live, trummisen slår på alla sina ljudkällor som baskagge, virveltrumma, 3 pukor, hi-hat och kanske två cymbaler. Alla dessa har fritt fram i rummet att spelas upp med sin fulla dynamik och omfång, precis som om alla dessa ljudkällor hade en egen högtalare av bästa sort.
Basisten har sin egna egna högtalare i förstärkaren som endast spelar upp basens frekvenser i sin fullskaliga prakt, likaså är det med gitarristens instrument som även den har en separat högtalare som bara har gitarren att spela upp i hela sitt omfång, helt ostört från resterande ljudkällor i bandet. Sången har även den sitt egna ljudsystem med tillhörande egen högtalare för i detta exempel så är det en relativt liten spelning där ingen PA-anläggning används.
Nu är det en inspelningstekniker som spelar in allt det här. En mikrofon på baskaggen, en på virveln, en på varje puka, två mikrofoner ovanför trumsetet och en stereo-mikrofon framför trumsetet. Basen är inspelad med en mikrofon och gitarren med två. Sången spelas in direkt in från mixerbordet och kanske har sedan helheten fångats av ytterligare 2 mikrofoner i stereo-konfiguration. 14 kanaler sammanlagt.
Nu ska alla dessa kanaler mixas ner till ett stereospår, två ynka kanaler. Man har nu alltså 14 olika ljudkällor som delar på alla frekvenserna, det innebär därmed dels fullt med diverse utsläckningar samt andra frekvenser som "bygger på" varandra vilka i sin tur troligtvis lätt slår i det digitala taket, så för att förebygga det har det mesta färdiga musik-materialen vi lyssnar på dynamikbegränsats i på varje ljudkälla för att inte låta extremt mycket lägre än allt annat.
Men även om denna dynamik-begränsning inte gjorts så har vi fortfarande problemet att alla dessa samlade ljud ska spelas upp samtidigt ur dessa två ynka ljudkällor. Mixaren har naturligtvis fått använda EQ för att begränsa alla dessa enskilda ljudkällorna så att de inte överlappar varandra när de nu ska spelas upp från två ynka ljudkällor, detta har naturligtvis även det reducerat det ursprungliga ljudet.
Det säger sig självt att vi aldrig med en sådan begränsning som stereosystemet sätter, någonsin kan få en fullskalig återgivning av ursprungshändelsen, det vill säga en fullskalig orkester eller ett normalstort band, möjligtvis kan vi komma hyfsat nära i återgivningen om en enskild triangel, en ensam trubadur eller om Absolut Kroumata 9 ska spelas upp, därför kommer alltid glesare musikverk låta mer imponerande och verka vara bättre rent inspelningstekniskt.
petersteindl skrev:goat76 skrev:Perfector skrev:Inte.
Jag tror att Prozac skojade lite med dig, inget ont om dina högtalare som säkert låter förträffligt, men inga "ynka två" ljudkällor som högtalare i en stereo-uppställning kan återge musiken så att det låter som att bandet spelar där framför dig som lyssnare. Inte utan att du i ditt egna sinne lägger till väldigt mycket egen information till det som verkligen spelas upp.![]()
Ta bara ett band på säg 4 musiker som spelar sina instrument live, trummisen slår på alla sina ljudkällor som baskagge, virveltrumma, 3 pukor, hi-hat och kanske två cymbaler. Alla dessa har fritt fram i rummet att spelas upp med sin fulla dynamik och omfång, precis som om alla dessa ljudkällor hade en egen högtalare av bästa sort.
Basisten har sin egna egna högtalare i förstärkaren som endast spelar upp basens frekvenser i sin fullskaliga prakt, likaså är det med gitarristens instrument som även den har en separat högtalare som bara har gitarren att spela upp i hela sitt omfång, helt ostört från resterande ljudkällor i bandet. Sången har även den sitt egna ljudsystem med tillhörande egen högtalare för i detta exempel så är det en relativt liten spelning där ingen PA-anläggning används.
Nu är det en inspelningstekniker som spelar in allt det här. En mikrofon på baskaggen, en på virveln, en på varje puka, två mikrofoner ovanför trumsetet och en stereo-mikrofon framför trumsetet. Basen är inspelad med en mikrofon och gitarren med två. Sången spelas in direkt in från mixerbordet och kanske har sedan helheten fångats av ytterligare 2 mikrofoner i stereo-konfiguration. 14 kanaler sammanlagt.
Nu ska alla dessa kanaler mixas ner till ett stereospår, två ynka kanaler. Man har nu alltså 14 olika ljudkällor som delar på alla frekvenserna, det innebär därmed dels fullt med diverse utsläckningar samt andra frekvenser som "bygger på" varandra vilka i sin tur troligtvis lätt slår i det digitala taket, så för att förebygga det har det mesta färdiga musik-materialen vi lyssnar på dynamikbegränsats i på varje ljudkälla för att inte låta extremt mycket lägre än allt annat.
Men även om denna dynamik-begränsning inte gjorts så har vi fortfarande problemet att alla dessa samlade ljud ska spelas upp samtidigt ur dessa två ynka ljudkällor. Mixaren har naturligtvis fått använda EQ för att begränsa alla dessa enskilda ljudkällorna så att de inte överlappar varandra när de nu ska spelas upp från två ynka ljudkällor, detta har naturligtvis även det reducerat det ursprungliga ljudet.
Det säger sig självt att vi aldrig med en sådan begränsning som stereosystemet sätter, någonsin kan få en fullskalig återgivning av ursprungshändelsen, det vill säga en fullskalig orkester eller ett normalstort band, möjligtvis kan vi komma hyfsat nära i återgivningen om en enskild triangel, en ensam trubadur eller om Absolut Kroumata 9 ska spelas upp, därför kommer alltid glesare musikverk låta mer imponerande och verka vara bättre rent inspelningstekniskt.
Här vill jag kommentera lite. Som jag läser det du skriver så skriver du såsom ljudkällorna/ljudspåren vore synkrona och med hög ömsesidig korrelation. Det är då man vid summering av 2 lika starka ljudkällor antingen kan få interferens som är destruktiv med utsläckning - (minus) en massa dB vid 180 grader fasdifferens mellan tonerna eller helt konstruktiv med + 6 dB vid noll fasdifferens och ett mellanting då fasdifferensen är däremellan. Men korrelationen är låg med olika instrument och då sker summering snarast genom medelvärdesbildning som alltid ger + 3 dB vid fördubbling om ljudkällorna är lika starka.
Däremot vid körsång och där flera i kören sjunger unisont/samstämmigt kan mycket hög korrelation uppnås och summering ske enligt superpositionsprincipen där fas kommer med i leken och kan ge upphov till akustiska fenomen som destruktiv utsläckning eller kraftig konstruktiv summering. Är det exempelvis 8 ljudkällor som är lika starka och summeras i fas så blir summan maximalt + 18 dB. Men en medelvärdesökning av 8 ickekorrelerande ljudkällor ger maximalt + 9 dB. Det är en skillnad på 9 dB och då kan man för länge sedan styrt över allt vid inspelning. Sådant kan hända med kör i vissa akustiska miljöer att det blir unisont och nivån skjuter i höjden. i verkligheten kan det "klirra" till vid trumhinnorna.
Men mixar du olika instrument så blir summan snarast att räknas som medelvärdessumma. Är Instrumenten elektroniskt genererade i dator så skulle jag kunna tänka mig att korrelation kan öka kontra om det är akustiska instrument eller akustiska ljud från elektriska musikinstrument via PA-högtalare. Det hindrar inte att summering kan slå i taket ändå. Man måste lära sig att dra ner nivåerna på alla kanaler för att undvika överstyrning vid summering.
Mvh
Peter
RogerGustavsson skrev:Det kan likna verkligheten mer eller mindre, det är subjektivt. Några tycker det låter precis som i verkligheten och andra reagerar på att det verkligen låter som musiken förmedlas via högtalare. Jag tillhör den senare skaran. Det går liksom inte att ta miste på att det inte är musik som framförs av ett gäng levande musiker utan att det är en inspelad händelse. Om det är en produktion avsedd för återgivning via högtalare, som nästan all musik vi hör idag är, då är det något annat. En form av konstnärsskap det också men det är lätt att förstå att det inte är något man vanligtvis kan höra "live" men det kan vara trevligt att lyssna på ändå. Det finns inspelningar med artister som verkligen låter mera nära en livelyssning än andra. I en del fall saknas alltför mycket av det "riktiga" som kan göra att fokus från musikhändelsen reduceras en del. Finns även dragning åt det andra hållet, att musiken uppfattas bättre hemmavid än vid en föreställning live. Det är typiskt mera högljudd musik som förmedlas via mixer och PA-system. En del älskar det ljudet, andra skakar på huvudet, varför sabba hörseln i onödan?
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Det kan likna verkligheten mer eller mindre, det är subjektivt. Några tycker det låter precis som i verkligheten och andra reagerar på att det verkligen låter som musiken förmedlas via högtalare. Jag tillhör den senare skaran. Det går liksom inte att ta miste på att det inte är musik som framförs av ett gäng levande musiker utan att det är en inspelad händelse. Om det är en produktion avsedd för återgivning via högtalare, som nästan all musik vi hör idag är, då är det något annat. En form av konstnärsskap det också men det är lätt att förstå att det inte är något man vanligtvis kan höra "live" men det kan vara trevligt att lyssna på ändå. Det finns inspelningar med artister som verkligen låter mera nära en livelyssning än andra. I en del fall saknas alltför mycket av det "riktiga" som kan göra att fokus från musikhändelsen reduceras en del. Finns även dragning åt det andra hållet, att musiken uppfattas bättre hemmavid än vid en föreställning live. Det är typiskt mera högljudd musik som förmedlas via mixer och PA-system. En del älskar det ljudet, andra skakar på huvudet, varför sabba hörseln i onödan?
Medhåll.
Men med rätt högtalare kan man minska känslan av lådljud och få ett rumsnaturligt ljud så som det spelas in, och det är väl grundstenen i musiklyssning.
Oavsett hur det spelats in.
goat76 skrev:...varken dina eller mina högtalare förmår att spela upp det inspelade verket så att det låter precis som att artisterna står där framför oss i lyssningsrummet spelandes på sina instrument...
hifikg skrev:goat76 skrev:...varken dina eller mina högtalare förmår att spela upp det inspelade verket så att det låter precis som att artisterna står där framför oss i lyssningsrummet spelandes på sina instrument...
En bild säger mer...
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:...varken dina eller mina högtalare förmår att spela upp det inspelade verket så att det låter precis som att artisterna står där framför oss i lyssningsrummet spelandes på sina instrument...
En bild säger mer...
Jag måste nog lyssna på de där fantastiska skapelserna någongång, konstigt dock att vissa väljer att bygga datorbord av dem...
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
En bild säger mer...
Jag måste nog lyssna på de där fantastiska skapelserna någongång, konstigt dock att vissa väljer att bygga datorbord av dem...
Det e ju för att det är nästan omöjligt att försämra ljudet från dem, så varför inte utnyttja dem ordentligt om man bor trångt och/eller är fattig
Säg bara till så ska du få lyssna!
petersteindl skrev:Jag visste inte att du bor i Uppsala.
music4ever skrev:Att det inte går att "återge verklighetens dynamik" är nonsens. Det kräver ett bra system, det är sant. Går inte med små rörstärkare och små högtalare, men det går. Sen så kan en än större flaskhals va inspelningarna som är dynamiskt stympade.
goat76 skrev:Det är ju ganska intressant att man redan på tiden för inspelningen av Dave Brubecks skiva Time Out från 1959 manipulerade fram rumsljudet för trummorna, detta genom att spela upp inspelningen av trummorna från en ensam mono-högtalare placerad i ett reverb-rum för ökad "realistisk" rumsklang.
RogerGustavsson skrev:Det kan likna verkligheten mer eller mindre, det är subjektivt. Några tycker det låter precis som i verkligheten och andra reagerar på att det verkligen låter som musiken förmedlas via högtalare. Jag tillhör den senare skaran. Det går liksom inte att ta miste på att det inte är musik som framförs av ett gäng levande musiker utan att det är en inspelad händelse. Om det är en produktion avsedd för återgivning via högtalare, som nästan all musik vi hör idag är, då är det något annat. En form av konstnärsskap det också men det är lätt att förstå att det inte är något man vanligtvis kan höra "live" men det kan vara trevligt att lyssna på ändå. Det finns inspelningar med artister som verkligen låter mera nära en livelyssning än andra. I en del fall saknas alltför mycket av det "riktiga" som kan göra att fokus från musikhändelsen reduceras en del. Finns även dragning åt det andra hållet, att musiken uppfattas bättre hemmavid än vid en föreställning live. Det är typiskt mera högljudd musik som förmedlas via mixer och PA-system. En del älskar det ljudet, andra skakar på huvudet, varför sabba hörseln i onödan?
goat76 skrev:Perfector skrev:Prozac skrev:
Inte.
Perfector skrev:goat76 skrev:Perfector skrev:Inte.
Du har glömt ett steg som är viktigt.
Jag har bara 2 öron som sitter på var sida om skallen, så jag hör bara 2 kanaler i alla fall.
Därmed , om inspelningen är gjord med god tonal balans så kommer jag via högtalarna som återger det som spelats in så som det mixats att höra exakt det som inspelningen innehåller och då är det mer en fråga om inspelningens "äkthet" än om högtalarna kan återge allt i rätt proportioner.
Men jag har bara sysslat med inspelningar av musik och åska i samma tidsrymd som jag byggde högtalare och hela tiden haft verkligheten som referens.
Men det är nog som Tage Danielsson sa i en sketch. Det är ju bättre än ute, det är ju essens.
DVD-ai skrev:Bara Perfectors högtalare kan sudda bort alla gränser, dom är så att säga perfekt gränslösa
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 18 gäster