goat76 skrev:Perfector skrev:goat76 skrev:
Jag tror att Prozac skojade lite med dig, inget ont om dina högtalare som säkert låter förträffligt, men inga "ynka två" ljudkällor som högtalare i en stereo-uppställning kan återge musiken så att det låter som att bandet spelar där framför dig som lyssnare. Inte utan att du i ditt egna sinne lägger till väldigt mycket egen information till det som verkligen spelas upp.![]()
Ta bara ett band på säg 4 musiker som spelar sina instrument live, trummisen slår på alla sina ljudkällor som baskagge, virveltrumma, 3 pukor, hi-hat och kanske två cymbaler. Alla dessa har fritt fram i rummet att spelas upp med sin fulla dynamik och omfång, precis som om alla dessa ljudkällor hade en egen högtalare av bästa sort.
Basisten har sin egna egna högtalare i förstärkaren som endast spelar upp basens frekvenser i sin fullskaliga prakt, likaså är det med gitarristens instrument som även den har en separat högtalare som bara har gitarren att spela upp i hela sitt omfång, helt ostört från resterande ljudkällor i bandet. Sången har även den sitt egna ljudsystem med tillhörande egen högtalare för i detta exempel så är det en relativt liten spelning där ingen PA-anläggning används.
Nu är det en inspelningstekniker som spelar in allt det här. En mikrofon på baskaggen, en på virveln, en på varje puka, två mikrofoner ovanför trumsetet och en stereo-mikrofon framför trumsetet. Basen är inspelad med en mikrofon och gitarren med två. Sången spelas in direkt in från mixerbordet och kanske har sedan helheten fångats av ytterligare 2 mikrofoner i stereo-konfiguration. 14 kanaler sammanlagt.
Nu ska alla dessa kanaler mixas ner till ett stereospår, två ynka kanaler. Man har nu alltså 14 olika ljudkällor som delar på alla frekvenserna, det innebär därmed dels fullt med diverse utsläckningar samt andra frekvenser som "bygger på" varandra vilka i sin tur troligtvis lätt slår i det digitala taket, så för att förebygga det har det mesta färdiga musik-materialen vi lyssnar på dynamikbegränsats i på varje ljudkälla för att inte låta extremt mycket lägre än allt annat.
Men även om denna dynamik-begränsning inte gjorts så har vi fortfarande problemet att alla dessa samlade ljud ska spelas upp samtidigt ur dessa två ynka ljudkällor. Mixaren har naturligtvis fått använda EQ för att begränsa alla dessa enskilda ljudkällorna så att de inte överlappar varandra när de nu ska spelas upp från två ynka ljudkällor, detta har naturligtvis även det reducerat det ursprungliga ljudet.
Det säger sig självt att vi aldrig med en sådan begränsning som stereosystemet sätter, någonsin kan få en fullskalig återgivning av ursprungshändelsen, det vill säga en fullskalig orkester eller ett normalstort band, möjligtvis kan vi komma hyfsat nära i återgivningen om en enskild triangel, en ensam trubadur eller om Absolut Kroumata 9 ska spelas upp, därför kommer alltid glesare musikverk låta mer imponerande och verka vara bättre rent inspelningstekniskt.
Du har glömt ett steg som är viktigt.
Jag har bara 2 öron som sitter på var sida om skallen, så jag hör bara 2 kanaler i alla fall.
Därmed , om inspelningen är gjord med god tonal balans så kommer jag via högtalarna som återger det som spelats in så som det mixats att höra exakt det som inspelningen innehåller och då är det mer en fråga om inspelningens "äkthet" än om högtalarna kan återge allt i rätt proportioner.
Men jag har bara sysslat med inspelningar av musik och åska i samma tidsrymd som jag byggde högtalare och hela tiden haft verkligheten som referens.
Men det är nog som Tage Danielsson sa i en sketch. Det är ju bättre än ute, det är ju essens.
Det finns absolut ingen logik i tänket 2 öron = två ljudkällor. Det ena (öronen) är mottagare, det andra är sändare (ljudkällor).
Vi talar här i tråden inte om hur väl våra högtalare kan återge den information som återfinns på inspelningen (tvåkanalsspåret), vi talar om hur nära det verklighetstrogna ursprungsljudet våra högtalare kan återge utan att vi hör att det är just ett ljudsystem med dess högtalare vi hör.
Varken du, jag eller troligtvis någon annan här har ett ljudsystem som helt suddar bort gränsen mellan en verklig livslevande orkester spelandes live framför oss och det vi hör från ljudsystemet, det saknas nämnligen en hel drös av parametrar därav vissa redan helt försvunnit p.g.a mikrofonernas tillkortakommande jämfört med våran hörsel samt övriga begränsningar i apparaturen i inspelningskedjan. Därefter har ytterligare "ledtrådar" till ursprungshändelsen försvunnit i.o.m nermixningen till endast två ljudkällor (stereospåret).
Även om fantomprojicering kan lura våran hörsel att ljudkällorna/instrumenten är placerade över hela ljudfältet så kommer ljudet vid uppspelning från dessa ynka två ljudkällor (uppställda i en normal stereouppställning) fortfarande ta bort väldigt mycket av de naturliga infallsvinklarna och ljudspridningar som alla dessa enskilda instrument hade i verkligheten, detta är ytterligare en parameter som tar stereolyssningen ett stort steg från hur det låter på plats vid ursprungshändelsen.
Du skriver detta.
" vi talar om hur nära det verklighetstrogna ursprungsljudet våra högtalare kan återge utan att vi hör att det är just ett ljudsystem med dess högtalare vi hör."
Det är helt beroende på hur bra inspelningen gjorts och inget annat.
Högtalarna återger exakt det som spelats in, och har det gjort med nödvändig bravur, varesig det är livemusik eller studio-dito eller naturljud som åska så återges det som det är inspelat.
Jag har diverse åskband från Hölö som var ett riktigt åskhål och det låter som det lät.
Må vara att jag gjorde mina egna mikrofoner under många år och fick ljud utan brus eller andra ljudbegränsade egenskaper, men det finns mikar att köpa som kan spela in som det låter och då SKA det gå att spela upp det som det lät.
Gör det inte det är det en begränsning i högtalarens konstruktion, och nu låter det skryt, men jag har aldrig snålat på komponenter för att spara pengar utan tvärtom tagit i mer än som varit nödvändigt just för att inte bli anklagad för att fuska.
Men jag kräver inte att någon tror på det jag säger då jag inte har varken hörlurar eller mikrofoner eller kassettdecket kvar (allt såldes när jag la ner 2002) och jag sitter som Kg, nöjd.