jansch skrev:RogerJoensson skrev:Tangband skrev:En annan förbättring vore kanske att sätta OM1 i ett rör så att den kommer en aning längre bort från mikrofonhållarna ?
Man kan även använda en XLR-genomgångsplugg t ex Neutrik NA3FM som förlängare.
Man kan i sig visa hur mycket en klämma/mikrofonstativ stör i ett frifältsrum ("ekofritt rum") och det är ganska mycket i några kHz-området . Ganska mycket är då flera dB.....
Dock! ersätter man mikrofonerna av ett antal lyssnande människor är "störningen" betydligt större och då främst i området 200 - 500 Hz.
Vad vill jag ha sagt med det? Jo, i ett rum där det uppförs musik finns en mängd "saker" som påverkar ljudet och frågan är då: Är det mer negativt att t.ex en mikrofonupphängning påverkar ljudet än en människokropp?
En alldeles egen personlig reflektion är min "beundran"(???!!) över människor som hör +/- 1dB felaktigheter på en högtalares frekvensgång när en människokropp kan påverka en inspelning med 5-8dB i 300-400Hz området...... bara en personlig reflektion.....
Min åsikt: låter det bra så gör det det, låter det bättre med "störande" mikrofonstativ så gör det det. Stereoåtergivning är en så tafflig kompromiss till verkligheten att den ibland låter bättre än verkligheten.
Jo, det är väldigt lärorikt att spela in själv . Jag satt strax bakom inspelningsdatorn under hela konserten och vet hur orgeln lät i verkligheten.
Till en början så får man konstatera att dynamiken i verkligheten var brutal, och att de akustiska nivåerna var kanske 10-15 dB starkare än jag någonsin spelar hemma.