Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:DanNorman skrev:Hur har han konstruerat in tydligare instrumentseparation? Och varför valt en sämre baskapacitet i en dyrare högtalare?
Kanske imponatorfaktorn för s400, liten låda och trots det bas tack vara slaven ? Dyrare än basreflex...
Jag tycker s400 i smoked oak är skitsnygg. ( blev bilden rättvänd ?)
Glebster skrev:Det finns många recensioner på nätet (youtube) och mina åsikter avviker inte nämnvärt.
Högtalarnas främsta egenskap är avsaknaden på direkta svagheter. Det märks att tidigare Dynaudioanställda varit involverade och scanspeakbasen behöver väl inte någon närmare presentation. För att sammanfatta styrkorna; basen, stereobilden, breeed sweetspot, frånvaron av dist och som delvis redan nämnts, helhetsbilden! Man kan mangla på bra och även tråkiga inspelningar och dåliga produktioner är inga problem utan man sitter glatt kvar och lyssnar vidare även vid bra ljudtryck.
Negativt då? Tja, det är ingen fysiskt liten stativhögtalare och är du ute efter någon överanalytisk historia som får öronen att blöda redan vid moderata ljudnivåer, gör dig inget besvär. Någon recensent nämnde att man behöver lite ljudtryck för att högtalaren ska vakna och jag kan inte annat än hålla med. En annan sak jag lagt märke till är att de definitivt behöver längre inspelningstid än tidigare högtalare jag haft.
Frågor på det?
Glebster skrev:Helt missat frågan.
Jag skulle nog vilja säga att de generellt sätt är lite återhållsamma och upplever inte att mellanregistret är mer återhållsamt. Man kan spela starkt utan dist och med bibehållen ljudbild som inte gör ont i öronen.
Tangband skrev:Glebster skrev:Helt missat frågan.
Jag skulle nog vilja säga att de generellt sätt är lite återhållsamma och upplever inte att mellanregistret är mer återhållsamt. Man kan spela starkt utan dist och med bibehållen ljudbild som inte gör ont i öronen.
Goat76:
Den där ” återhållsamheten ” beror nog inte enbart på den lilla dippen i midden på A400 som en del recensenter skrivit om, utan är nog ett kännetecken för hur det ofta låter med en waveguide . Mina jbl 530 ( som har en stor waveguide ) och Hybriddist slänger inte fram detaljerna mot lyssnaren utan snarare ” bär ” fram ljudet . Det är svårt att förklara hur ljud låter, men min lilla erfarenhet av waveguides är att den speciella karaktären , att inte kasta detaljer mot lyssnaren utan istället bära fram detaljerna, är ganska vanebildande på ett positivt sett vid akustiska inspelningar , men det kan upplevas som att ljudet är ” lite för snällt ” och saknar detaljer och häftighet med rock/pop och musik som processats mycket.
Den där SB 17 NBAC-4 som både S400 och Revel m106 verkar använda är, om man får tolka mätningarna , en av de bästa 6-tummarna oavsett pris.
http://www.audioexcite.com/?page_id=7311
Glebster skrev:Helt missat frågan.
goat76 skrev: S400 verkar dock aningen hajpad, Buchardt "hänga med i tiden" och verkar veta precis hur man går till väga för att bygga upp försäljningen genom att förse alla trendiga recensenter på Youtube med ett exemplar.![]()
Nattlorden skrev:goat76 skrev: S400 verkar dock aningen hajpad, Buchardt "hänga med i tiden" och verkar veta precis hur man går till väga för att bygga upp försäljningen genom att förse alla trendiga recensenter på Youtube med ett exemplar.![]()
Nu tycker jag du är en aning hård. Jag kände inte till dem ett dugg första mässan jag sprang på dem då - så det klarar det utmärkt att tala för sig själva.
Nattlorden skrev:Du menade alltså (i min tolkning) egentligen att de är i takt med tiden på hur man bör marknadsföra sig 2020, snarare än att man hajpar (vilket i min bok betyder att man framställer något bättre dager än vad det är)?
goat76 skrev:Som sagt, jag tror dessa är bra högtalare, dock var inte Amir på audiosciencereview speciellt imponerad. https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12844/
Glebster skrev:goat76 skrev:Som sagt, jag tror dessa är bra högtalare, dock var inte Amir på audiosciencereview speciellt imponerad. https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12844/
?
"EDIT: on further reflection, I think I did not do a good job of highlighting what the Buchardt S400 does well. And that is excellence in a lot of the objective measurements. Indeed its performance there is better than some speakers I have liked and recommended! As usual, objective data is much more reliable than any subjective impressions I have of a speaker. So I would say put the S400 on your target list of speakers to evaluate as it certainly passes the bar of being objectively good."
goat76 skrev:Jag är en sån där konstig kille som lägger lika stor eller ibland t.o.m större vikt vid de lyssningsintryck som beskrivs av både vanliga användare och recensenter.
Griff skrev:goat76 skrev:Jag är en sån där konstig kille som lägger lika stor eller ibland t.o.m större vikt vid de lyssningsintryck som beskrivs av både vanliga användare och recensenter.
Utan att lägga några värderingar i dina inlägg; det måste vara jobbigt att med ditt intresse för musik och återgivning inte ha möjlighet att inte utan vidare kunna lyssna på de högtalare som marknaden erbjuder?
Är det bara Linnhögtalare som du har möjlighet att lyssna på utan större besvär?
Eller finns där andra alternativ?
Glebster skrev:Beställ hem ett par och prova istället för att läsa vad andra tycker, vetja.
goat76 skrev:Glebster skrev:Beställ hem ett par och prova istället för att läsa vad andra tycker, vetja.
Japp, får väl göra det istället för att hålla på och svamla så här!
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Du menade alltså (i min tolkning) egentligen att de är i takt med tiden på hur man bör marknadsföra sig 2020, snarare än att man hajpar (vilket i min bok betyder att man framställer något bättre dager än vad det är)?
Ja, jag menar det mer på det sättet du beskriver det, ordet hajp kan nog klinga onödigt negativt.![]()
Om jag säger så här, jag blir aningen skeptisk när marknadsföringsknep verkar överrösta "vanliga" användares rekommendationer.
goat76 skrev:Griff skrev:goat76 skrev:Jag är en sån där konstig kille som lägger lika stor eller ibland t.o.m större vikt vid de lyssningsintryck som beskrivs av både vanliga användare och recensenter.
Utan att lägga några värderingar i dina inlägg; det måste vara jobbigt att med ditt intresse för musik och återgivning inte ha möjlighet att inte utan vidare kunna lyssna på de högtalare som marknaden erbjuder?
Är det bara Linnhögtalare som du har möjlighet att lyssna på utan större besvär?
Bara Linn-högtalare, vart har du fått det ifrån?![]()
Takt & Ton är en hyfsat stor butik med hela 5 demo-rum och ett relativt stort sortiment av allehanda fabrikat, kolla in deras hemsida om du vill. https://taktoton.com/om-butik
En bra butik med trevlig personal.
Jag har dock fått för mig att jag vill ha ett par ATC-högtalare och de har tyvärr en ganska gles skara återförsäljare i landet, bara tre stycken.
Tangband skrev:goat76 skrev:Griff skrev:Utan att lägga några värderingar i dina inlägg; det måste vara jobbigt att med ditt intresse för musik och återgivning inte ha möjlighet att inte utan vidare kunna lyssna på de högtalare som marknaden erbjuder?
Bara Linn-högtalare, vart har du fått det ifrån?![]()
Takt & Ton är en hyfsat stor butik med hela 5 demo-rum och ett relativt stort sortiment av allehanda fabrikat, kolla in deras hemsida om du vill. https://taktoton.com/om-butik
En bra butik med trevlig personal.
Jag har dock fått för mig att jag vill ha ett par ATC-högtalare och de har tyvärr en ganska gles skara återförsäljare i landet, bara tre stycken.
Amirm har idag total-sågat en ATC högtalare för 40000 :- .
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14519/
Största kritiken är att det saknas bas. Inte konstigt eftersom han lyssnar i ett garage utan nån vägg bakom högtalaren.
I själva verket är basen från denna modell kanske välbalanserad med två högtalare i ett mindre rum.
Jag är säker på att Amirm skulle såga Ino piP och Carlsson oa52 pga lyssningsuppställningen.
Amirm jobbar i ett företag som säljer Revel m106. Något han skriver i början av testet. Kanske en tankeställare .
”NOTE: our company, Madrona Digital is a dealer for Harman which includes Revel speakers. So please feel free to read as much bias as you like in this review.”
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14363/
Tangband skrev:Goat76:
Den där ” återhållsamheten ” beror nog inte enbart på den lilla dippen i midden på A400 som en del recensenter skrivit om, utan är nog ett kännetecken för hur det ofta låter med en waveguide . Mina jbl 530 ( som har en stor waveguide ) och Hybriddist slänger inte fram detaljerna mot lyssnaren utan snarare ” bär ” fram ljudet . Det är svårt att förklara hur ljud låter, men min lilla erfarenhet av waveguides är att den speciella karaktären , att inte kasta detaljer mot lyssnaren utan istället bära fram detaljerna, är ganska vanebildande på ett positivt sett vid akustiska inspelningar , men det kan upplevas som att ljudet är ” lite för snällt ” och saknar detaljer och häftighet med rock/pop och musik som processats mycket.
Tangband skrev:Amirm har idag total-sågat en ATC högtalare för 40000 :- .
Största kritiken är att det saknas bas. Inte konstigt eftersom han lyssnar i ett garage utan nån vägg bakom högtalaren.
I själva verket är basen från denna modell kanske välbalanserad med två högtalare i ett mindre rum.
Jag är säker på att Amirm skulle såga Ino piP och Carlsson oa52 pga lyssningsuppställningen.
Amirm jobbar i ett företag som säljer Revel m106. Något han skriver i början av testet. Kanske en tankeställare .
”NOTE: our company, Madrona Digital is a dealer for Harman which includes Revel speakers. So please feel free to read as much bias as you like in this review.”
Nattlorden skrev:Tangband skrev:Amirm har idag total-sågat en ATC högtalare för 40000 :- .
Han lyssnar inte i ett garage - han kör en automatiserad mätutrustning i garaget. Samma för alla. Skulle ditt påstående vara korrekt så skulle samtliga sakna bas, så det är inte det som är problemet här.
Ja, han är ärlig med sin bias till skillnad från många andra. Men jag kan lova dig att hans tankesätt och målsättning är mycket mer åt LTS-hållet än det är att promota eget. ( Speciellt som att 99% av alla som kollar hans reviews inte skulle handla lokalt av honom ändå! )
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster