Som jag redan skrivit i min bassystemstråd https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=70472, så har äntligen mitt exemplar av The Morello PEQ by Enqvist blivit färdig och intrimmad!
(Se ovanstående tråd för mätning med och utan PEQ, med 6 moduler aktiverade.)
I avsaknad av en byggtråd så kommer projektet istället att presenteras här, dock med vissa bilder från själva byggandet.

Mitt exemplar består av 8st PEQ-moduler, och som det ser ut nu så kör jag mitt bassystem i mono, vilket ger tillgång till alla dessa 8 ingreppspunkter. PEQ:en kan också ställas om till att köras i stereo, och då följaktligen med
4 ingreppspunkter/kanal. Jag misstänker dock att det är riktigt jobbigt att ställa in notcharna i stereo, så det lämnas helt klart som det är!
Varje modul har potentiometrar för frekvens, amplitud och Q-värde, vilket i mitt fall ger 24st potentiometrar. Man vill INTE råka pilla på dessa av misstag!

Och här är lite bilder på kabeldragningen, på den nästan färdigställda PEQ:en
Notera att det sitter två trafos i lådan. Den ena matar PEQ-modulerna, och den andra ersätter väggbulan som driver cr80s. Redan det var en rätt så praktisk uppgradering.

Det sitter även två strömbrytare på baksidan, där en av dem stänger av PEQ:en, och den andra cr80s (denna ska man verkligen ge fan i att råka röra!).
PEQ:en är desutom designad på så sätt att insignalen går i bypass förbi modulerna när strömmen är bruten, och således blir "före/efter"-jämförelser mycket enkla att göra.
Lådan är köpt på Modushop, och de inre montageplåtarna är laserskurna ur 1,5mm borstad rostfri stålplåt. Jag har inte fixat till frontplåten ännu, utan det är ett projekt som kommer att fixas med tiden.
Det gäller att man gillar att slipa!
Och att man har tålamod med konstiga leveranser..

Kudos till Elfa som löste det hela utan problem dock.

Vi börjar såhär, så ser vi vart tråden bär! Jag är i vart fall mycket nöjd med resultatet!