Rundning av portmynningar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Rundning av portmynningar

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-10 11:25

Finns det några regler bakom detta? Alltså, ungefär hur mycket rundning man behöver vid en viss lufthastighet eller så? Säg att man har en väldigt överdimensionerad port var lufthastighet håller sig under 15 m/s vid tänkt effekt... är det nödvändigt att ha en stor tratt på båda ändar av portarna då? Grejen är den att jag gärna undviker att använda mig av plastportar.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-03-10 15:20

Inga plastportar? Kör med rasp-portar istället då, kostar inget. Huvuddelen av problemen kommer från porten, inte röret, som Isidor lade ut texten om HÄR
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Rundning av portmynningar

Inläggav paa » 2006-03-11 01:44

Nwalmaer skrev:Finns det några regler bakom detta? Alltså, ungefär hur mycket rundning man behöver vid en viss lufthastighet eller så? Säg att man har en väldigt överdimensionerad port var lufthastighet håller sig under 15 m/s vid tänkt effekt... är det nödvändigt att ha en stor tratt på båda ändar av portarna då? Grejen är den att jag gärna undviker att använda mig av plastportar.

En Holländsk forskare Roozen, har gjort ett ingående arbete som visar hur virvlar byggs upp och lämnar portändarna när man kommer upp i tillräcklig lufthastighet. För stor radie kan skapa större virvlar.
Han förespråkar en stor radie längs hela porten, som slutar med 6 graders vinkel från centrumlinjen, i båda ändar.
Yttersta kanten rundas sedan med ca 5 mm radie, inte mer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-11 01:48

Intressant! Har du någon hänvisning att ge?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-11 11:03

Den tråden hade jag helt missat. Tack för tipset.

Och det var intressant paa. Svårt att få till med papprör, men det tål att tänkas på.

Har tänkt att förankra ett papprör vid en baffel i var ände, och sedan göra en form av tratt i dom bafflarna. Men största frässtålet ger en 6,3 mm rundning, och på en 95mm port är det inte mycket att skriva hem om. Skulle ju kunna raspa till en större rundning men jag tror inte jag är så händig att jag kan få det jämt och snyggt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-11 11:53

Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-03-14 13:41

paa, har du byggt någon prototyp med den där tekniken? Eller är det bara i teoristadiet? Skulle vara intressant att se mätningar etc.

Sen har du nån länk till nån dokumentation om Roozens arbete? Jag har sökt men ej funnit.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-14 15:49

Nwalmaer skrev:paa, har du byggt någon prototyp med den där tekniken? Eller är det bara i teoristadiet? Skulle vara intressant att se mätningar etc.

Mina senaste projekt har varit slutna lådor, så jag har inte provat detta än.
Men, det skulle ju vara kul om nån av Svantes elever, eller nån annan ville undersöka möjligheterna med en sådan port.
Numera pensionär.

Återgå till Teknikforum