Samling med klassisk musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

niclas_f

Samling med klassisk musik

Inläggav niclas_f » 2020-07-14 11:25

Min pappa gick bort för ett par veckor sedan och han hade en ganska stor samling skivor med klassisk musik. Nästan 100% från Naxos.

Är detta något som fortfarande är intressant eller är det bara att slänga? Jag tänker att det mesta strömmas idag. CD-skivor är som gamla kassettband :D
Det handlar om ca. 500 skivor med klassisk musik och det känns synd att slänga.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Samling med klassisk musik

Inläggav Perfector » 2020-07-14 11:32

Jag tar gärna emot dom.
Betalar naturligtvis fraktkostnad.
Vi kan ta adress i pm om du kan tänka dig att skicka med schenker eller post eller annat fraktbolag.
Ber samtidigt att få beklaga sorgen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-07-14 11:38

niclas_f skrev:Min pappa gick bort för ett par veckor sedan och han hade en ganska stor samling skivor med klassisk musik. Nästan 100% från Naxos.

Är detta något som fortfarande är intressant eller är det bara att slänga? Jag tänker att det mesta strömmas idag. CD-skivor är som gamla kassettband :D

Borde gå att sälja för ett par tusen på t ex hifitorget eller blocket.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-14 12:02

Kralle skrev:
niclas_f skrev:Min pappa gick bort för ett par veckor sedan och han hade en ganska stor samling skivor med klassisk musik. Nästan 100% från Naxos.

Borde gå att sälja för ett par tusen på t ex hifitorget eller blocket.

Håller med, sälj samlingen istället för att bara ge bort den (förlåt Perfector). När det kommer till klassisk musik så är det antagligen större chans att hitta en köpare då genomsnitts-åldern för den musik-genren är högre, och består därmed av fler som fortfarande lyssnar på CD och aldrig gått över till streaming.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-14 12:11

Tråkigt att höra att din far gått bort.

Hur många cd-skivor (merparten Naxos) rör det sig om, eller menade du just 500 cd-skivor (merparten Naxos)?
-På självvald "semester".

niclas_f

Inläggav niclas_f » 2020-07-14 12:19

Tack för de uppmuntrande orden alla.

@RogerJoensson: Ja det är ca 500 Naxos-cd-skivor (ca.5 hyllmeter).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-14 12:25

Du kan kanske lägga upp det under medlemspresentationer här på Faktiskt (i en redan befintlig tråd om du har en sådan) och se vad folk här kan tänka sig betala.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-14 12:54

Klart att CD-skivor har ett värde precis som vinylskivor. Jag är intresserad av vilka CD det kan röra sig om. Var i landet finns dessa?

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-07-14 13:57

Behåll dem tycker jag. Om du tycker de tar mycket plats så kan plastaskarna bytas ut mot mjuka plastfickor med kolpapper. Du kommer ändå inte få några större summor och det är roligt att ha kvar din fars samling. Fördelen med cd-skivor jämf. gamla kassettband är att cd-skivan behåller sin kvalitet om den förvaras väl.
Ha en rimligt trevlig dag.

niclas_f

Inläggav niclas_f » 2020-07-14 14:06

Skivorna finns ett par mil väster om Säffle.

Hmm, ska kanske fundera på det @Prozak föreslår.
Med plastfickor reducerar man ju volymen en hel del.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-14 14:33

Fast den information som finns i fodralen vill man ju ha, inte minst när det gäller klassisk musik. 500 CD tar ju inte överdrivet med plats.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-07-14 14:53

Hämta cdex från nätet och installera.
Sedan kan du överföra alla CD till lämpligt format och lagra i datorn.
Tar du sedan bilder på omslagen så får du en komplett samling på enkelt sätt för avlyssning.
Därefter kan du välja att behålla eller avyttra skivorna i fysisk form
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-07-14 15:03

https://www.trepplast.se/produkt/cd-fod ... -400-pack/

Om man väljer att förvara cd-skivor i plastfickor finns det ju sådana med plats för det tryckta.

Själv blev jag närmast tvungen att förvara cd- skivorna i plastfickor. Blev för mycket med vinyl och cd- konvolut.

Ser ju fördelar med det nya sättet att förvara i hårddiskar m m men någonstans kom jag själv till en slutpunkt.

niclas_f

Inläggav niclas_f » 2020-07-14 15:18

Plastfickor verkar ju bra, men fickor till 500 skivor kostar 2741:- Omotiverat dyrt i min situation.

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Samling med klassisk musikscen får

Inläggav Kronkan » 2020-07-14 15:38

niclas_f skrev:Plastfickor verkar ju bra, men fickor till 500 skivor kostar 2741:- Omotiverat dyrt i min situation.

Tänkte detsamma att det trots allt kostar en slant.

Alternativet är att spara i flyttkartonger och lägga undan eller att sälja. Misstänker att de är säljbara med något värde. Kanske skall paketeras i mindre poster. Försöka går ju.

Lustigt nog köpte jag begagnade plastfickor.

Återgå till Generellt om hifi