Moderator: Redaktörer
P1200VB skrev:Har noterat att det ligger ett oanvänt exemplar av NAD 3020 på Tradera. Kan det vara något att ha efter alla dessa år? Kondensatorer och kanske även andra komponenter bör ha åldrats trots att förstärkaren är oanvänd.
https://www.tradera.com/item/170613/407540532/nad-3020
Perfector skrev:Underbart, då kan man modda den direkt då
Kondingar, ett värde uppåt och nya slutsteg. BDW 51C och BDW 52C så blir den bättre än många helt nya moderna dito.
Har gjort så jag vet.
Tangband skrev:P1200VB skrev:Har noterat att det ligger ett oanvänt exemplar av NAD 3020 på Tradera. Kan det vara något att ha efter alla dessa år? Kondensatorer och kanske även andra komponenter bör ha åldrats trots att förstärkaren är oanvänd.
https://www.tradera.com/item/170613/407540532/nad-3020
Är du säker på att den är oanvänd ?
Ledande bud är just nu 3000:-. Nypris var under 1000:-.
En begagnad Naim Nait 1 eller 2 är mycket bättre för samma pengar. Jag har jämfört. Även rotel 820 låter bättre. För 3000:- kan du även köpa en begagnad audiolab.
paa skrev:Perfector skrev:Underbart, då kan man modda den direkt då
Kondingar, ett värde uppåt och nya slutsteg. BDW 51C och BDW 52C så blir den bättre än många helt nya moderna dito.
Har gjort så jag vet.
Hur gör du med transformatorer som börjat surra?
Anders J skrev:Intressant, jag använder min oavbrutet 3020 sedan jag köpte den, måste varit 80-tal? Om jag inte missminner mig så sitter det 2N3055 i den. Har du bytt elektrolyter eller andra kndensatorer också? Jag plockar fram databladet och kollar upp dessa transistorer.
Det enda som har trasslat är kontaktdonen, har funderat på att byta, men aldrig kommit till skott.
Perfector skrev:paa skrev:Perfector skrev:Underbart, då kan man modda den direkt då
Har gjort så jag vet.
Hur gör du med transformatorer som börjat surra?
Den börjar inte surra om man inte moddar åt helsike, vilket jag aldrig gjorde.
paa skrev:Perfector skrev:paa skrev:Hur gör du med transformatorer som börjat surra?
Den börjar inte surra om man inte moddar åt helsike, vilket jag aldrig gjorde.
Jag har två, en 3020 och en 3020A som inte är moddade, och båda har transformatorer som surrar.
P1200VB skrev:Jag budade hem den på "köp nu" för 3000 kr. Jag vet att det finns bättre förstärkare i den prisklassen men en fabriksny NAD 3020 springer man nog inte på igen. Frågan är om jag ens ska använda den eller om den är värd att spara som samlarobjekt. Säljaren hade två st, en har han packat upp, testat och tagit bilder på. Den andra, den som jag budade hem ligger fortfarande försluten i sin kartong.
paa skrev:En mint condition New Old Stock apparat är väl inget som man överhuvudtaget funderar på att börja modda?
Perfector skrev:paa skrev:En mint condition New Old Stock apparat är väl inget som man överhuvudtaget funderar på att börja modda?
Spelar ingen roll hur gammal eller ny den är, den har samma "fel" i alla fall.
Kan man då åtgärda felet direkt så slipper man senare fundera på den biten.
Det är som min bil som jag konverterade till etanol då den var 8 år gammal.
Hade jag gjort det när den var ny (om tekniken funnits då) skulle det blivit så bra redan från början.
Fostex skrev:Perfector: Om du hade köpt en Saab 96 idag, mint condition med 0 mil på mätaren, hade då du etanolkonverterat den innan du ställde in den i ditt samlargarage?
paa skrev:Perfector skrev:paa skrev:En mint condition New Old Stock apparat är väl inget som man överhuvudtaget funderar på att börja modda?
Spelar ingen roll hur gammal eller ny den är, den har samma "fel" i alla fall.
Kan man då åtgärda felet direkt så slipper man senare fundera på den biten.
Det är som min bil som jag konverterade till etanol då den var 8 år gammal.
Hade jag gjort det när den var ny (om tekniken funnits då) skulle det blivit så bra redan från början.
Åtta år är väl bara halvvägs till återvinningen, typ. Men den här apparaten är ju mer än 40 år gammal?
P1200VB skrev:Enligt säljaren fungerar det exemplar som han packat upp och testat utan problem. Ska höra med honom om man kan få provlyssna. Kan inte finnas många fabriksnya NAD 3020 kvar så om jag nu ens ska testa den (kanske går att knyta upp snodden och ta fram förstärkaren utan att man förstör något?) så kommer den få förbli original. Har ett NAD 208 steg jag använder så det går ingen nöd på mig. Om någon får nys om ett fabriksnytt sådant så hojta till.
P1200VB skrev:Nu har jag förstärkaren hemma hos mig. Har lagt märke till att det står "MADE BY NAD. TAIWAN" på baksidan av denna medan det står "MADE IN TAIWAN" på baksidan av den som säljaren behöll. Vad är skillnaden, är de tillverkade i olika fabriker?
För övrigt så var det inga problem att öppna kartongen utan att skada något. Var bara att knyta upp snörena. Omöjligt att säga att den aldrig har använts med andra ord. Men buntbandet som håller ihop kabeln sitter fortfarande kvar. Och vad jag kan se finns det inget damm inuti. Serienumret som står på förstärkaren stämmer överens med det som står på kartongen.
P1200VB skrev:Enligt säljaren fungerar det exemplar som han packat upp och testat utan problem. Ska höra med honom om man kan få provlyssna. Kan inte finnas många fabriksnya NAD 3020 kvar så om jag nu ens ska testa den (kanske går att knyta upp snodden och ta fram förstärkaren utan att man förstör något?) så kommer den få förbli original. Har ett NAD 208 steg jag använder så det går ingen nöd på mig. Om någon får nys om ett fabriksnytt sådant så hojta till.
Perfector skrev:NAD = Norwegian Audio Design
Konstruktionen är Norsk.
Pengarna är Amerikanska.
Bygget sker på Taiwan
Antagligen har du den senare byggda då NAD tyckte dom skulle slå sig lite extra för bröstet, underförstått att det blev en sådan succe' med försäljningen att dom vill påskina att dom byggde "in house" eller nå't åt det hållet.