Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Den här tråden för tankarna till en del andra trådar där man inte diskuterar ett problem och dess lösning, utan startpunkten är subjektiva anekdoter helt utan vetenskaplig/teknisk bäring.
Vad är det för problem ni söker lösa med ifrågavarande apparat från Chord?
Översampling för att komma runt med problemet med ett smalt övergångsband för det analoga rekonstruktionsfiltret är mycket gammal skåpmat.
Morello skrev:Vad är det som skiljer översamplingsfiltret i denna apparat jämfört med den som redan sitter i chords DA-omvandlare?
Nattlorden skrev:Conan skrev:Jaha... men varför skulle den då inte kunna avkoda en enkel PCM 16 bit/44,1 kHz med perfekt resultat? Om och den kan det, vad ska man då med en uppskalare till?
Det kan ingen DAC göra. Inte under din livstid. Perfekt resultat kräver oändligt tid. Frågan här gäller enbart hur pass nära perfekt, något annat går inte praktiskt att diskutera.
Conan skrev:Nattlorden skrev:Conan skrev:Jaha... men varför skulle den då inte kunna avkoda en enkel PCM 16 bit/44,1 kHz med perfekt resultat? Om och den kan det, vad ska man då med en uppskalare till?
Det kan ingen DAC göra. Inte under din livstid. Perfekt resultat kräver oändligt tid. Frågan här gäller enbart hur pass nära perfekt, något annat går inte praktiskt att diskutera.
Hur länge har det funnits en AD/DA-kedja som har varit helt transparent för den musiksignal man matar den med? Det är väl "perfekt" om ingen lyssnare lyckas höra den påverkan? Sentec DiAna var väl en sån produkt? Chord behöver alltså både dyr DAC och en riktigt dyr uppsamplare för att komma till samma nivå?
Strmbrg skrev:Ja, man jämförde väl dess inverkan i en kedja av saker som inte i sig var ett under av transparens.
goat76 skrev:Conan skrev:Nattlorden skrev:
Hur länge har det funnits en AD/DA-kedja som har varit helt transparent för den musiksignal man matar den med? Det är väl "perfekt" om ingen lyssnare lyckas höra den påverkan? Sentec DiAna var väl en sån produkt? Chord behöver alltså både dyr DAC och en riktigt dyr uppsamplare för att komma till samma nivå?
Helt transparent mot vadå, hur har man kommit fram till hur den ursprungliga musiksignalen skulle låta och den var helt opåverkad?
Strmbrg skrev:Ja, man jämförde väl dess inverkan i en kedja av saker som inte i sig var ett under av transparens.
goat76 skrev:Conan skrev:Nattlorden skrev:
Helt transparent mot vadå, hur har man kommit fram till hur den ursprungliga musiksignalen skulle låta och den var helt opåverkad?
Conan skrev:Nattlorden skrev:Conan skrev:Jaha... men varför skulle den då inte kunna avkoda en enkel PCM 16 bit/44,1 kHz med perfekt resultat? Om och den kan det, vad ska man då med en uppskalare till?
Conan skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Den ursprungliga signalen låter som den låter. Man växlar sen till en slinga med AD/DA-omvandling. Hör man ingen skillnad är det transparent. Som en visuell test av en glasruta. Man jämför en tom fönsterram med en ram med rutan i. Ser testpersonerna ingen skillnad mellan tom ram och ram med ruta så är fönsterglaset transparent.
Men ni efterfrågar en ännu transparentare fönsterruta..?
Strmbrg skrev:...
Ej heller tänker jag debattera med dem som åberopar att det går att göra samma sak i Roon eller med någon produkt som är avsevärt mycket billigare än den svindyra Chorden.
Min enda kommentar till de som hävdar att det går att fixa samma sak mycket billigare är:
"Jättebra! Finns det billigare och smartare sätt att åstadkomma det som Chorden gör så kör på det, den som så önskar."![]()
Belker skrev:Strmbrg skrev:...
Ej heller tänker jag debattera med dem som åberopar att det går att göra samma sak i Roon eller med någon produkt som är avsevärt mycket billigare än den svindyra Chorden.
Min enda kommentar till de som hävdar att det går att fixa samma sak mycket billigare är:
"Jättebra! Finns det billigare och smartare sätt att åstadkomma det som Chorden gör så kör på det, den som så önskar."![]()
Vill bara föra till protokollet att det inte nödvändigtvis blir mycket billigare med dator. Mjukvaran kostar och en pc är ju inte direkt nåt man lämnar i arv. Det går såklart att få det billigare än Chord, men på bekostnad av användarvänlighet. Min poäng var att detta inte är någon obskyr shaktisten som bara Chord ägnar sig åt. Det är en trend i digital signalbehandling.
goat76 skrev:Conan skrev:goat76 skrev:
Den ursprungliga signalen låter som den låter. Man växlar sen till en slinga med AD/DA-omvandling. Hör man ingen skillnad är det transparent. Som en visuell test av en glasruta. Man jämför en tom fönsterram med en ram med rutan i. Ser testpersonerna ingen skillnad mellan tom ram och ram med ruta så är fönsterglaset transparent.
Men ni efterfrågar en ännu transparentare fönsterruta..?
Och hur vet man hur den ursprungliga signalen låter om den inte först har passerat en DA-omvandlare?
Strmbrg skrev:Förutsatt att man inte tror eller är övertygad om att by-pass-läget är ett manipulerat, försämrande läge, så är det ju så jätteenkelt att stega runt med fjärren mellan de olika uppsamplingarna.
Vill man göra det ännu lite fiffigare så kan man ju stega runt snabbt ett antal tryckningar utan musik, så att man tappar kontrollen över i vilket läge uppsamplingen befinner sig. Därefter kör man musik och stegar runt. Täck för de knasiga färgade indikatorerna så att det inte går att tjuvtitta på dem.
Det finns bara en knapp för detta och för varje tryck så ändras uppsamplingen sålunda: By-pass - steg 1 - steg 2 - steg 3 - by-pass - steg 1... osv.
Kan man inte höra vad som låter mest upplöst så är apparaten inte något att bry sig om.
Eller så råkar man gilla musik som inte innehåller tillräckligt med intrikata småsignaler för att apparaten skall ge något. Eller så är ens anläggning såpass begränsande i övrigt att det inte går att höra någon skillnad.
Eller så vill man inte (kan inte tekniskt acceptera) att det skall vara någon skillnad och hör den därför inte. (Det jag brukar benämna "teknisk placebo".)
sprudel skrev:@Conan.
Om du har möjlighet, så låna hem en m-scaler och lyssna själv, blindtesta och testa på alla de vis du kan. Gärna då med en dac som klarar att hantera det m-scalen skickar ifrån sig, tex en Chord Qutest eller Hugo 2.
I all vänlighet
Conan skrev:sprudel skrev:@Conan.
Om du har möjlighet, så låna hem en m-scaler och lyssna själv, blindtesta och testa på alla de vis du kan. Gärna då med en dac som klarar att hantera det m-scalen skickar ifrån sig, tex en Chord Qutest eller Hugo 2.
I all vänlighet
Nä varför då? Jag är lika lite övertygad av den där uppskalarens förträfflighet som jag är av mystiska sladdar eller stenar på apparaterna. Jag fick förresten en "Alien Ground Hanger" i julklapp av HiFi-tomten när det begav sig. Jag säger att den fungerar som förväntat (dvs inte alls) men är du intresserad av att blindtesta den en helg kan jag ordna med ett utlån?
Strmbrg skrev:Jag spelar emellanåt något "pop/rock-spår" av ren nyfikenhet över vad M Scalern ger på sådan musik. Och, visst, något ger den förvisso, men jag skulle inte rekommendera dem med primär smak för pop och rock att skaffa en M Scaler. Det skall till musik med betydligt mer av akustisk komplexitet och mikrodetaljer för att det skall finnas något att "lyfta fram".
För att dra en bildlig parallell:
En serieruta från Kalle Anka blir inte särskilt mycket annorlunda projicerad i extremhög upplösning. Det finns inte några smådetaljer i bilden som inte syns redan i lågupplöst projicering. Möjligen kan konturlinjerna bli skarpare - om man verkligen zoomar in. Men då ser man ju inte längre helheten, varvid alltsammans blir rätt meningslöst.
music4ever skrev:Strmbrg skrev:Jag spelar emellanåt något "pop/rock-spår" av ren nyfikenhet över vad M Scalern ger på sådan musik. Och, visst, något ger den förvisso, men jag skulle inte rekommendera dem med primär smak för pop och rock att skaffa en M Scaler. Det skall till musik med betydligt mer av akustisk komplexitet och mikrodetaljer för att det skall finnas något att "lyfta fram".
För att dra en bildlig parallell:
En serieruta från Kalle Anka blir inte särskilt mycket annorlunda projicerad i extremhög upplösning. Det finns inte några smådetaljer i bilden som inte syns redan i lågupplöst projicering. Möjligen kan konturlinjerna bli skarpare - om man verkligen zoomar in. Men då ser man ju inte längre helheten, varvid alltsammans blir rätt meningslöst.
Detta är dock nonsens enligt mig. Pop, rock, metal och andra musikstilar kan va lika komplexa och ha minst lika svårigheter att återge utan problem som akustisk musik.
goat76 skrev:
En sak som jag blir lite förundrad över är den där omkopplaren, varför finns den?
Chord borde väl själva vara helt säkra på att högsta läget alltid är det som gäller, och ifall man som konsument saknar en DAC som klarar av att ta emot en uppskalad signal, så har man väl ändå ingen användning för produkten. (Eller finns det DACar som bara klarar av att ta emot en uppskalning till någon av mellan-inställningarna?)
Conan skrev:sprudel skrev:@Conan.
I all vänlighet
Nä varför då? Jag är lika lite övertygad av den där uppskalarens förträfflighet som jag är av mystiska sladdar eller stenar på apparaterna. Jag fick förresten en "Alien Ground Hanger" i julklapp av HiFi-tomten när det begav sig. Jag säger att den fungerar som förväntat (dvs inte alls) men är du intresserad av att blindtesta den en helg kan jag ordna med ett utlån?
sprudel skrev:Conan skrev:sprudel skrev:@Conan.
I all vänlighet
OK, då vet jag din inställning. Det var tydligt.![]()
Varför är du engagerad i tråden?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster