Äntligen, får jag nog lov att utbrista, så har jag hittat en hörlurslösning som låter ungefär lika högupplöst som min högtalaranläggning gör.
Nå, vad säger det egentligen? Ingenting, eftersom det inte framgår om högtalaranläggningen är mycket eller lite högupplöst.
Men, annorlunda uttryckt så har jag med tidigare lurar alltid störts mer eller mindre av att det låter "lite tjockt". Ingen "air liksom". Och då har jag betat av bland annat en billig och en dyr Grado, en ganska dyr Denon, en Sennheiser 650 (tror jag att den hette), en AKG (kan den ha hetat 601?) och en liten plugglur som heter Etymotic nånting. Den sistnämnda var nog allra bäst på att låta "tjock" och oluftig.
Innan nuvarande luranläggning så hade jag en annan Stax-kombination bestående av... hm, SR L-700 och SRM 353. Den var inte dålig, men inte alls lika högupplöst som Magneplanarerna.
Det är kanske lite anmärkningsvärt att de flesta lurar (åtminstone de jag lyssnat på) låter mer "instängda" (=mindre upplösta) än högtalare. Det borde väl inte vara så och de flesta tycker nog inte ens att det är så.