Staxlur SR-007mk2 och driver SRM 007t2

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Staxlur SR-007mk2 och driver SRM 007t2

Inläggav Strmbrg » 2020-07-16 20:30

Äntligen, får jag nog lov att utbrista, så har jag hittat en hörlurslösning som låter ungefär lika högupplöst som min högtalaranläggning gör.
Nå, vad säger det egentligen? Ingenting, eftersom det inte framgår om högtalaranläggningen är mycket eller lite högupplöst.

Men, annorlunda uttryckt så har jag med tidigare lurar alltid störts mer eller mindre av att det låter "lite tjockt". Ingen "air liksom". Och då har jag betat av bland annat en billig och en dyr Grado, en ganska dyr Denon, en Sennheiser 650 (tror jag att den hette), en AKG (kan den ha hetat 601?) och en liten plugglur som heter Etymotic nånting. Den sistnämnda var nog allra bäst på att låta "tjock" och oluftig.
Innan nuvarande luranläggning så hade jag en annan Stax-kombination bestående av... hm, SR L-700 och SRM 353. Den var inte dålig, men inte alls lika högupplöst som Magneplanarerna.

Det är kanske lite anmärkningsvärt att de flesta lurar (åtminstone de jag lyssnat på) låter mer "instängda" (=mindre upplösta) än högtalare. Det borde väl inte vara så och de flesta tycker nog inte ens att det är så.
headphones.jpg.648x460_q85.jpg
headphones.jpg.648x460_q85.jpg (55.15 KiB) Visad 710 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare

Re: Staxlur SR-007mk2 och driver SRM 007t2

Inläggav Tangband » 2020-07-16 22:51

Säkert bra lurar de där. Det skulle vara väldigt intressant att få lyssna på ett 10- tal olika lurar av hög klass en kväll, tyvärr så är det inte alltid så lätt att kunna lyssna i butik.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-07-16 23:17

Strmbrg skrev:Det är kanske lite anmärkningsvärt att de flesta lurar (åtminstone de jag lyssnat på) låter mer "instängda" (=mindre upplösta) än högtalare. Det borde väl inte vara så och de flesta tycker nog inte ens att det är så

Jag tycker samma sak och jag har också funderat lite på varför. Tror det främst beror på att "paletten" man har att måla upp ljudbilden på med ett par riktigt goda högtalare, är så mycket större än med hörlurar. Ett projicerat ljud med sin efterklang (verklig eller artificiell) som målas upp på/i en stor ljudbild med en verklighetsanknytning (det går att uppleva samma ljud i verkligheten) gör att det låter mera "äkta" och högupplöst än med hörlurar där ljudet aldrig (eller i varje fall väldigt sällan) kan upplevas komma från en verkligt instrument.

Men man måste ha bra högtalare och rum. Medellyssnaren i samhället kommer aldrig att uppleva att högtalarlyssning låter bättre/mer högupplöst/verkligt än ett par hyggliga hörlurar.

Vad lyssnar jag på för hörlurar för finlyssning? Jo Sony MDR-Z7. En hörlur som många tycker är för basstark och lite "grov" men jag tycker den låter jätteskoj och mycket roligare att lyssna på än nåt annat jag haft. Kör mest pop, rock & reggae på den. Annat lyssnar jag helst med högtalare.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-17 10:07

Sony MDR-Z7 är tydligen slutna lurar. Låter de "slutet"? De slutna Denon 2000-nånting jag hade förut lät inte slutna i så måtto att det kändes som att det var en tät kåpa utanför membranet. Tydligen var de väl avstämda i dämpningen.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-07-17 21:11

Nä de låter inte speciellt slutet. Har Sennheiser HD600 och AKG 271 Studio också. HD600 låter rent och klart men väldigt tunt och utan riktig botten. AKG har mera att ge i botten men låter lite "skramligt" i jämförelse. Dessa har jag på jobbet nu. Sony Z7 har en jädrans tryck i botten och spelar rent och snyggt i övrigt. Kul att lyssna på helt enkelt. Kul skulle också vara att få avlyssna ett par bra Stax-lurar i lugn och ro en längre tid. :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-07-18 09:42

Jag har ocksåå ett par Staxlurar (SR L500) som, trots att de är mycket enklare än dina, ger mig samma intryck av luftighet. Mina högtalare är också elektrostater, det är kanske därför jag gillar dem.

Mina Senn HD600 är också fina, men låter inte lika bra, tycker jag. I alla fall låter de annorlunda.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-18 10:04

Jag är närmast hopplöst rudis på att minnas modellbeteckningar. Speciellt kanske när det gäller hifiprylar, men efter en googling så tror jag att det var de där Sennheiser 650-lurarna jag hade. Det var i alla fall inga blå etiketter och inte någon spräcklig finish vad jag kan minnas.
Hursomhelst, så är nog just dessa lurar de som jag haft svårast att uppskatta. En i mitt tycke väldigt "inbäddad" och dämpad karaktär. Enkelt uttryckt lurar som jag inte ville använda. Trots att jag försökte och det tillsammans med tanken att de ju borde vara bra eftersom många verkade tycka just det.

Återgå till Generellt om hifi