Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Jag har hört open baffle system med 8 15" och visst det låter fint och verklighetsnära på nåt sätt med bas återgiven från ett system som detta....
Men, en nytta med open baffle är ju att de inte lika mycket exiterar bredd och höjd resonanser i rummet då det är utsläckning i dessa riktningar.
Rummets längdresonans exiteras fortfarande om man har tillräcklig kapacitet vid dessa frekvenser.
Alltså borde nytta vid 42 Hz resonans i mitt 8 m långa rum vara marginell med open baffle principen.
Jag tänkte då bygga ett "test system" med dubbla 10 " eminence basar, 8 tum mellanreg och diskant (samt ambiencediskanter spelandes uppåt som i Larsen 8 o 9 bakom baffel)
(elementval p g a att jag allt liggande).
Få detta med digitalt filter och eq att spela snyggt och rakt ner till typ 40 Hz ( 10" eminence bör klara detta om det är 4 st) och fylla på neråt med slutna subbar...
Finns det något "big no no" med att kombinera ljudåtergivning från två så skilda återgivningsprinciper som open baffle och slutna subbar som jag inte ser igenom?
avr7000 skrev:Subbarna sitter i rummets främre hörn, flera från golv till tak och dipoler kommer att placeras typ 70-80 cm från bakvägg, det finns delay etc. i Driverack Venue360.
JM skrev:avr7000 skrev:Subbarna sitter i rummets främre hörn, flera från golv till tak och dipoler kommer att placeras typ 70-80 cm från bakvägg, det finns delay etc. i Driverack Venue360.
Ologiskt!
JM
avr7000 skrev:...så nätt formfaktor som möjligt, baffel-storlek som en lite större golvare, 28*100cm.
Kalejdokom skrev:avr7000 skrev:...så nätt formfaktor som möjligt, baffel-storlek som en lite större golvare, 28*100cm.
Men då MÅSTE du prova att sätta basarna i ripol. Mer yteffektiv placering finns inte och du kan få imponerande djupbas om elementen visar sig passa för ripol. Se gärna min byggtråd för mer info.

Kalejdokom skrev:8)
Men varför inte testa igen med Eminence-basarna? Det blir ju en helfräck skapelse med basarna mot varandra längst ner och sedan åttan och diskanten (-erna) i fronten ovanpå. Om du dessutom gör som jag och tar upp hål för magneterna i gavlarna kan du minimera baffelbredden. Mumma...

avr7000 skrev:Jag testade en gång att bygga en H-baffel med ett 24 tum Fane Colossus...
Tyvärr så lät det lite om upphängning vid lite större konutslag så den gick bort för Hifi.
Lånade ut den till V-Eight att spela el-bas genom (bild lånad av honom)
[ Bild ]

jonasp skrev:Spännande! Dipolen faller ju 6 dB per oktav från den frekvens där baffeln börjar ”kortslutas” akustiskt. Du kommer att tappa en hel de från de där 101 dB du får från 10”-basarna. Minns att gradient revolution hade en känslighet om ca 85 dB och den var rimligt bredbandig med tämligen liten baffel. Du får dock vara beredd på att ett passivt filter kan bereda viss huvudvärk!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster