Moderator: Redaktörer
Ted_B skrev:Kan man säga vad det generellt är som brister i billiga förstärkare?
Kan man räkna med att försteget är bra och slutstegen är mindre påkostade eller är det tvärtom, eller har kanske båda delarna stora brister jämfört med mer påkostade konstruktioner?
Anledningen till att jag undrar är för att jag inte har några analoga ingångar nu utan använder min mdac+ som dac och försteg.
Skulle dock behöva ha någon analog ingång också och tänkte då eventuellt använda en begagnad billig integrerad förstärkare med pre-out som försteg.
Frågan är ju då också hur bra förstegsdelen i min mdac+ är, kanske är den likvärdig med förstegsdelen i tex en sådan här Denon och då skulle en sådan duga som försteg: https://www.ljudochbild.se/test/hi-fi-2 ... pma-710ae/
Tangband skrev: Vad gäller försteg.... om man läser audiosciencereview:s tester av bioreceivers finns det några fall där man i de dyrare förstärkarna kunnat stänga av de inbyggda stegen helt. Då har i flera fall signal/brus och dist i försteget via pre out blivit 10 dB bättre . Armir har skrivit om detta och det verkar som det oftast inte någon god idé att låta dac+försteg dela nätdel med 7 slutsteg. Det finns säkert undantag men jag har själv inte hittat något.
Kanske är detta en ledtråd om att integrerade 2-kanals förstärkare kanske inte heller är bästa idéen om man tänker använda endast försteget. Ingen tumregel men kanske något att ta i beaktning.
Ted_B skrev:Nu var ju bara Denon-förstärkaren ett exempel på vad som går att hitta billigt lite då och då.
Recensionen i sig ger inte jag heller mycket för, jag är medveten om att det oftast bara är blaj.
Vad är det som skiljer olika försteg åt ljudmässigt då, kan man kanske anta att de flesta är tillräckligt bra för att duga i de flesta anläggningar?
Öhman demar ju med en hembioreceiver och det låter ju minst sagt bra.
Det kanske inte är något att fundera över, bara att köpa något billigt och prova, och förmodligen låter det lika bra som med min mdac+ med fördelen att jag då får några analoga ingångar också?
Ted_B skrev:Tangband skrev: Vad gäller försteg.... om man läser audiosciencereview:s tester av bioreceivers finns det några fall där man i de dyrare förstärkarna kunnat stänga av de inbyggda stegen helt. Då har i flera fall signal/brus och dist i försteget via pre out blivit 10 dB bättre . Armir har skrivit om detta och det verkar som det oftast inte någon god idé att låta dac+försteg dela nätdel med 7 slutsteg. Det finns säkert undantag men jag har själv inte hittat något.
Kanske är detta en ledtråd om att integrerade 2-kanals förstärkare kanske inte heller är bästa idéen om man tänker använda endast försteget. Ingen tumregel men kanske något att ta i beaktning.
Jag kan inte precis klämma in en bioreceiver i stereobänken för att bara använda försteget, det måste vara något hyfsat litet.
Ett rent försteg vore såklart bra, ett Holographic Audio vore schysst men fjärrkontroll är ett absolut krav.
Conan skrev:Ted_B skrev:Tangband skrev: Vad gäller försteg.... om man läser audiosciencereview:s tester av bioreceivers finns det några fall där man i de dyrare förstärkarna kunnat stänga av de inbyggda stegen helt. Då har i flera fall signal/brus och dist i försteget via pre out blivit 10 dB bättre . Armir har skrivit om detta och det verkar som det oftast inte någon god idé att låta dac+försteg dela nätdel med 7 slutsteg. Det finns säkert undantag men jag har själv inte hittat något.
Jag kan inte precis klämma in en bioreceiver i stereobänken för att bara använda försteget, det måste vara något hyfsat litet.
Ett rent försteg vore såklart bra, ett Holographic Audio vore schysst men fjärrkontroll är ett absolut krav.
Nu får du vara snabb på köpknappen:
https://www.rehifi.se/forsteg/holograph ... -25-remote
hifikg skrev:Man hör väl ändå ingen skillnad på (för)förstärkare!?
Bill50x skrev:hifikg skrev:Man hör väl ändå ingen skillnad på (för)förstärkare!?
Hahaha!
Fast man hör ingen skillnad på slutsteg heller - "så länge de är korrekt konstruerade" som det brukar skrivas. Det brukar skrivas så om CD-spelare också. Stora frågan är försås, finns det några korrekt konstruerade cd-spelare/försteg/slutsteg?
/ B
Conan skrev:Bill50x skrev:hifikg skrev:Man hör väl ändå ingen skillnad på (för)förstärkare!?
Hahaha!
Fast man hör ingen skillnad på slutsteg heller - "så länge de är korrekt konstruerade" som det brukar skrivas. Det brukar skrivas så om CD-spelare också. Stora frågan är försås, finns det några korrekt konstruerade cd-spelare/försteg/slutsteg?
Här blir ju frestelsen för stor för att inte fråga efter lite kommentarer om "Richard Clark´s Amplifier Challange". 10 000 dollar till den som kan höra skillnad på två olika förstärkare som:
Bägge har under 0,1% dist inom det hörbara området (kan minnas fel vad gäller siffran).
Bägge har en rak tonkurva (frekvensanpassning är tillåten på någon av testobjekten).
Bägge jobbar innanför klippningsgränsen.
Bägge är nivåmatchade (dvs den "klenaste" stärkaren sätter gränsen för ljudvolymen).
Lyssningen är dubbelblind.
Högtalare och signalkälla är fritt. Lyssningsrum är fritt.
Ingen har kammat hem de 10 000 vad jag vet.
Bill50x skrev:Skulle älska att Clark har rätt. Tänk vad billigt man kan komma undan då. Men vad skulle alla förstärkarkonstruktörer leva på då? Designa frontplåtar?
/ B
Ted_B skrev:Kan man säga vad det generellt är som brister i billiga förstärkare?
Kan man räkna med att försteget är bra och slutstegen är mindre påkostade eller är det tvärtom, eller har kanske båda delarna stora brister jämfört med mer påkostade konstruktioner?
Anledningen till att jag undrar är för att jag inte har några analoga ingångar nu utan använder min mdac+ som dac och försteg.
Skulle dock behöva ha någon analog ingång också och tänkte då eventuellt använda en begagnad billig integrerad förstärkare med pre-out som försteg.
Bill50x skrev:Conan skrev:Bill50x skrev:Hahaha!
Här blir ju frestelsen för stor för att inte fråga efter lite kommentarer om "Richard Clark´s Amplifier Challange". 10 000 dollar till den som kan höra skillnad på två olika förstärkare som:
Bägge har under 0,1% dist inom det hörbara området (kan minnas fel vad gäller siffran).
Bägge har en rak tonkurva (frekvensanpassning är tillåten på någon av testobjekten).
Bägge jobbar innanför klippningsgränsen.
Bägge är nivåmatchade (dvs den "klenaste" stärkaren sätter gränsen för ljudvolymen).
Lyssningen är dubbelblind.
Högtalare och signalkälla är fritt. Lyssningsrum är fritt.
Ingen har kammat hem de 10 000 vad jag vet.
Skulle älska att Clark har rätt. Tänk vad billigt man kan komma undan då. Men vad skulle alla förstärkarkonstruktörer leva på då? Designa frontplåtar?
/ B
PerStromgren skrev:Ted_B skrev:Kan man säga vad det generellt är som brister i billiga förstärkare?
Om du hittar en förstärkare med pre-out har du troligen hittat en rätt väl konstruerad förstärkare, och det finns goda chanser att det låter bra också!
Ted_B skrev:För att uppdatera lite då.
Jag har köpt ett Holographic Audio Pre 25 remote, har inte hunnit med att lyssna på riktigt ännu men blir säkert nöjd.
hifikg skrev:Ted_B skrev:För att uppdatera lite då.
Jag har köpt ett Holographic Audio Pre 25 remote, har inte hunnit med att lyssna på riktigt ännu men blir säkert nöjd.
Jag tror du har gjort ett utmärkt val. Jag sökte ett sådant och fann Densen. Inspiration var Morellos försteg. Tror ingen kan skilja dem åt i ett blindtest, men jag tycker att det låter bättre än när jag använde min DAC som försteg. Fast några blindtester har jag inte gjort, bara kollat ståpälsindex.
Conan skrev:Bill50x skrev:Skulle älska att Clark har rätt. Tänk vad billigt man kan komma undan då. Men vad skulle alla förstärkarkonstruktörer leva på då? Designa frontplåtar?
/ B
Ja och dom som har testat att kamma hem pengarna då? Fritt från minnet, men var väl en snubbe som skeppade dit sina Nelson Pass monoblock på fel sida kvarsmiljonen som dom jämförde med en införskaffad Onkyo-receiver från lokala Radio Shack för några tusenlappar. Båda stärkarna klarade dist-kravet och ingen behövde EQ:as för frekvensgången. Slutade med att den förtvivlade Nelson Pass-ägaren låg på golvet framför högtalarna för att försöka höra skillnad i blindtestet men misslyckades...
FBK skrev:hifikg skrev:Ted_B skrev:För att uppdatera lite då.
Jag tror du har gjort ett utmärkt val. Jag sökte ett sådant och fann Densen. Inspiration var Morellos försteg. Tror ingen kan skilja dem åt i ett blindtest, men jag tycker att det låter bättre än när jag använde min DAC som försteg. Fast några blindtester har jag inte gjort, bara kollat ståpälsindex.
Det här har jag sagt till dig förut att du skulle få bättre ljud med ett försteg. Förstegen i de flesta Dac:ar är inte så bra som en del hävdar. Nog mest på pga att de inte har testat och jämfört. Försteget i Dacen som jag hade förut, Hegel DA20, lät dåligt i mina öron, men inget skrevs i pressen om det.
Bill50x skrev:hifikg skrev:Man hör väl ändå ingen skillnad på (för)förstärkare!?
Hahaha!
/ B
Användare som besöker denna kategori: HakanC och 20 gäster