Bör vi sälja våra DIY grejor och köpa Genelec nu ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Bör vi sälja våra DIY grejor och köpa Genelec nu ?

Omröstningen slutade 2020-08-09 09:35

1. Absolut inte ! - motivera
6
35%
2. Det bör vi göra ! - motivera
2
12%
3. Varför det ? - motivera
4
24%
4. Jag förstår inte frågan
5
29%

Antal röster : 17

Användarvisningsbild
goat76

Re: Bör vi sälja våra DIY grejor och köpa Genelec nu ?

Inläggav goat76 » 2020-07-22 21:51

CODY skrev:Jag har 8050B och hade 8030 hemma på prov. Det var inga problem med ljudtrycket eller distorsion på normala lyssningsnivåer med de mindre på två meters avstånd i ett 12 kvm stort rum. Jag valde ändå de största i familjen för att få marginal och flexibilitet. De har nu spelat nästan dagligen i två år till full belåtenhet. Och som det står i den länkade texten står inget ut. Allt är bra och de är väldigt lättlyssnade i betydelsen homogena och oansträngda. Den enda ”elektroniska” anpassningen jag gjort är att ta ned basen med dipswitcharna på baksidan. De ersatte Pi60 som jag hade i nio år. Jag längtar inte tillbaka utan är mycket nöjd. Jag tror i och för sig - på helt ovetenskaplig grund - att man endast kan få livekänsla med stora högtalare och element, kanske helt enkelt för att PA-högtalare är sådana :)

Tangband får gärna låna dem en helg att mäta på. Jag bor på landet utanför Västerås. Skicka PM :D

Jag antar att du inte hade dina Pi60 i samma lilla rum på endast 12 kvm?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-07-22 22:38

goat76 skrev:
CODY skrev:Jag har 8050B och hade 8030 hemma på prov. Det var inga problem med ljudtrycket eller distorsion på normala lyssningsnivåer med de mindre på två meters avstånd i ett 12 kvm stort rum. Jag valde ändå de största i familjen för att få marginal och flexibilitet. De har nu spelat nästan dagligen i två år till full belåtenhet. Och som det står i den länkade texten står inget ut. Allt är bra och de är väldigt lättlyssnade i betydelsen homogena och oansträngda. Den enda ”elektroniska” anpassningen jag gjort är att ta ned basen med dipswitcharna på baksidan. De ersatte Pi60 som jag hade i nio år. Jag längtar inte tillbaka utan är mycket nöjd. Jag tror i och för sig - på helt ovetenskaplig grund - att man endast kan få livekänsla med stora högtalare och element, kanske helt enkelt för att PA-högtalare är sådana :)

Tangband får gärna låna dem en helg att mäta på. Jag bor på landet utanför Västerås. Skicka PM :D

Jag antar att du inte hade dina Pi60 i samma lilla rum på endast 12 kvm?

Det bästa ljudrum jag haft var på ca:11kvm, Alla bostäder efter det har varit sämre ljudligt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-07-22 23:16

rajapruk skrev:Undrar om det är pga dessa vertikala spridningsproblem som IÖ mfl rekommenderar tjock heltäckningsmatta?

Matta, på hela golvet och i synnerhet närmast väggarna, det har man väl primärt för att få ned efterklangen? Golvreflexen bryts upp av lämpligt soffbord eller dylik anordning.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-22 23:55

E skrev:
rajapruk skrev:Undrar om det är pga dessa vertikala spridningsproblem som IÖ mfl rekommenderar tjock heltäckningsmatta?

Matta, på hela golvet och i synnerhet närmast väggarna, det har man väl primärt för att få ned efterklangen? Golvreflexen bryts upp av lämpligt soffbord eller dylik anordning.

Mvh E*

Det verkar råda lite olika syn på det där med soffbord eller inte soffbord.
Själv föredrar jag utan, kanske för att jag sitter såpass nära högtalarna så att reflexen från bordsytan blir lika dåligt som från ett stenhårt golv. En riktigt stor och tjock ryamatta dämpar det mesta av golvreflexen.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-07-23 00:37

FBK skrev:Ska komma med lite åsikter när jag får tid över då jag varit hemma hos genomtrevliga gcs och lyssnat på hans Genelec 8260A och hans stora JBL rigg med Velodyne DD18. Och det kommer både ros och ris. Och jag har ju också lyssnat på en hel del Ino riggar också så man har hört skillnader.

Som sagt så har jag lyssnat på Genelec 8260A och till elektronisk musik (Yello i detta fallet) så är det nog det bästa jag hört ifrån toppen till botten, En otroligt bra basåtergivning som bara hamrade ur sig basen och det var ruggigt roligt att lyssna. Men när jag spelade Eva Cassidy på 8260A så var det som det var en annan högtalare jag lyssnade på, det lät uselt helt enkelt. Jag blev mycket förvånad över lyssningen på dessa burkar hur olika inspelningar kunde vara så otroligt olika och jag har lyssnat på många högtalare genom åren. Men som en studiokille sade till mig när han köpte mina förra högtalare,(Dynaudio Studio Monitor BM5A MKII) att Genelec är bra på jobbet och lyssna på ljud genom, men vill man njuta av musik så är det inget att ha. Så jag tycker att man bör lyssna på mycket varierad musik vid intresse för Genelec innan köp. Sedan så tycker jag att Genelec är allt för dyra i förhållande till ljudkvalité allmänt och den bilden fick jag när jag lyssnade runt på Studiomonitorer innan jag köpte mina nuvarande Adam Audio.
JBL riggen med Velodyne DD18 upplevde jag inte lika känslig på vad som spelades utan den lät kanon helt enkelt med den bästa basåtergivning och dynamik jag någonsin upplevt.
Så i mina öron så är helt enkelt Velodyne bara bäst när det gäller basåtergivning om man håller sig till den bästa serien,DD Plus heter den väl idag.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-07-23 00:58

C0BE3DDB-44BD-45FF-8D24-3DC4AE98D2AC.jpeg
C0BE3DDB-44BD-45FF-8D24-3DC4AE98D2AC.jpeg (236.02 KiB) Visad 3802 gånger
petersteindl skrev:
DVD-ai skrev:
petersteindl skrev:På Widegrens Radio & TV sa man på 80-talet att man kan köpa vilket stereopaket som helst som kostar 2995:- och det låter lika som vilken stereoanläggning som helst oavsett storlek och pris. Att någon människa skulle höra någonsomhelst skillnad på olika stereo är bara myter och sagor och ren och skär lögn. Ja, då är det väl så. Det är bara att gilla läget för på något annat sätt kan det ju inte vara.

Mvh
Peter

Har det tryckts i text så är innehållet en sanning och utan tvivel :)
Gäller nu för tiden dessutom all text oavsett medie...
Och så samexisterar också motsatsen hos en del: att inget som skrivits på något medie kan vara sant. :roll:

Sanningen är att det som är sant är ju bara det för att det är sant och det spelar ingen roll om det aldrig sagts eller tjatas om hela tiden... :roll:

Så hur gjorde du med inköp av stereo efter att ha läst det där?

Jag och Harryup hade butiken Ljudbutiken i Stockholm AB något kvarter därifrån och vi sålde dyrare stereoapparater och stereopaket från 4995:-.

Mvh
Peter

Bildbevis... :)
Hittat på FB
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-07-23 09:31

FBK skrev:Som sagt så har jag lyssnat på Genelec 8260A och till elektronisk musik (Yello i detta fallet) så är det nog det bästa jag hört ifrån toppen till botten, En otroligt bra basåtergivning som bara hamrade ur sig basen och det var ruggigt roligt att lyssna. Men när jag spelade Eva Cassidy på 8260A så var det som det var en annan högtalare jag lyssnade på, det lät uselt helt enkelt. Jag blev mycket förvånad över lyssningen på dessa burkar hur olika inspelningar kunde vara så otroligt olika och jag har lyssnat på många högtalare genom åren. Men som en studiokille sade till mig när han köpte mina förra högtalare,(Dynaudio Studio Monitor BM5A MKII) att Genelec är bra på jobbet och lyssna på ljud genom, men vill man njuta av musik så är det inget att ha. Så jag tycker att man bör lyssna på mycket varierad musik vid intresse för Genelec innan köp. Sedan så tycker jag att Genelec är allt för dyra i förhållande till ljudkvalité allmänt och den bilden fick jag när jag lyssnade runt på Studiomonitorer innan jag köpte mina nuvarande Adam Audio.
JBL riggen med Velodyne DD18 upplevde jag inte lika känslig på vad som spelades utan den lät kanon helt enkelt med den bästa basåtergivning och dynamik jag någonsin upplevt.
Så i mina öron så är helt enkelt Velodyne bara bäst när det gäller basåtergivning om man håller sig till den bästa serien,DD Plus heter den väl idag.

Frågan är om ditt intryck av Ewa Cassidy främst var att det var så annorlunda vad du var van att höra? Det kan vara ganska omvälvande att höra ”känt” (och som sådant omtyckt) material även återgivet mycket bättre. Dock brukar man acceptera detta bättre efter ett tag och det blir den nya normen...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-23 09:43

FBK skrev:
FBK skrev:Ska komma med lite åsikter när jag får tid över då jag varit hemma hos genomtrevliga gcs och lyssnat på hans Genelec 8260A och hans stora JBL rigg med Velodyne DD18. Och det kommer både ros och ris. Och jag har ju också lyssnat på en hel del Ino riggar också så man har hört skillnader.

Som sagt så har jag lyssnat på Genelec 8260A och till elektronisk musik (Yello i detta fallet) så är det nog det bästa jag hört ifrån toppen till botten, En otroligt bra basåtergivning som bara hamrade ur sig basen och det var ruggigt roligt att lyssna. Men när jag spelade Eva Cassidy på 8260A så var det som det var en annan högtalare jag lyssnade på, det lät uselt helt enkelt. Jag blev mycket förvånad över lyssningen på dessa burkar hur olika inspelningar kunde vara så otroligt olika och jag har lyssnat på många högtalare genom åren. Men som en studiokille sade till mig när han köpte mina förra högtalare,(Dynaudio Studio Monitor BM5A MKII) att Genelec är bra på jobbet och lyssna på ljud genom, men vill man njuta av musik så är det inget att ha. Så jag tycker att man bör lyssna på mycket varierad musik vid intresse för Genelec innan köp. Sedan så tycker jag att Genelec är allt för dyra i förhållande till ljudkvalité allmänt och den bilden fick jag när jag lyssnade runt på Studiomonitorer innan jag köpte mina nuvarande Adam Audio.

Det är rätt intressant att ta del av både gcs och dina upplevelser och hur olika ljud kan uppfattas. gcs verkar tycka att hans båda ljudsystem låter väldigt snarlika men att det större JBL-systemet ger en bättre live-känsla. Du däremot tycker att det är en enorm skillnad där Genelec-systemet låter direkt uselt på viss typ av musik.

Det här måste väl ändå visa på att vi lyssnar på väldigt olika vis och att ett visst ljudsystem kan leverera vissa musikaliska parametrar som vissa personer hör och värderar högt, medans det för andra kanske går dem helt eller delvis förbi, eller bara inte värderas lika högt?

Vad var det för JBL-högtalare?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-23 10:20

goat76 skrev:
FBK skrev:

Det är rätt intressant att ta del av både gcs och dina upplevelser och hur olika ljud kan uppfattas. gcs verkar tycka att hans båda ljudsystem låter väldigt snarlika men att det större JBL-systemet ger en bättre live-känsla. Du däremot tycker att det är en enorm skillnad där Genelec-systemet låter direkt uselt på viss typ av musik.

Det här måste väl ändå visa på att vi lyssnar på väldigt olika vis och att ett visst ljudsystem kan leverera vissa musikaliska parametrar som vissa personer hör och värderar högt, medans det för andra kanske går dem helt eller delvis förbi, eller bara inte värderas lika högt?

Ja det är nog lite olika vad vi värderar i ljud , eller vad vi vant oss vid. :)
Jag hade igår en kort möjlighet att lyssna till Genelec 8030c under dåliga butiksförhållanden och det lät som väntat ganska dåligt. Beroende på obefintlig installation. Efter den lyssningen blev jag lite mindre sugen på Genelec , men jag kanske ändå hyr ett par under en helg och gör en mer seriös utvärdering . Tack CODY för erbjudandet att få utvärdera 8050 , men dessa ligger tyvärr lite över min budget .

Det man undrar lite över är hur mycket de lyssnat på genelec under utvecklingen, eller om de främst ingenjörsmässigt konstruerat fram en mätmässigt perfekt högtalare. Jag har själv utvärderat mängd dämpmaterial och vilken sort endast med örats hjälp i mina egna högtalare - det kanske är att konstruera lite i blindo eller så är det inte det :roll: :)

Klart är att jag inte VET något öht utan att testa och lyssna hemma med genelec . Jbl 305mkII som jag har som mätreferens har en del brister ljudmässigt som gör att jag inte skulle vara nöjd med ett par sådana i längden. De har fått bättre betyg i audiosciencereview än en del dyra högtalare som jag vet låter klart bättre än jbl 305 mkII.
Senast redigerad av Tangband 2020-07-23 10:46, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-23 10:31

Det här är två skivor jag lyssnat till en hel del på sistone. De låter väldigt bra tycker jag , och det är väldigt bra musik.
Men jag antar att en del av forummedlemmarna inte tycker om ljudkvaliteten ? Jag har dessa i FLAC men Spotify går även att lyssna till.

Tracy Chapman : Our bright future - Thinking of you
https://open.spotify.com/track/4nRjjoGa ... ufg0wt-YTA
The Police : Ghost in the machinery - Rehumanize yourself
https://open.spotify.com/track/2JyVV8vB ... m0Z1qh_9-A

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-23 10:49

FBK : vilken Eva Cassidy låt/skiva var det som du upplevde som sämre genom genelec ? Hennes skivor har ganska varierad ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-07-23 11:29

goat76 skrev:
E skrev:

Det verkar råda lite olika syn på det där med soffbord eller inte soffbord.
Själv föredrar jag utan, kanske för att jag sitter såpass nära högtalarna så att reflexen från bordsytan blir lika dåligt som från ett stenhårt golv. En riktigt stor och tjock ryamatta dämpar det mesta av golvreflexen.

Alltså, jag tror inte det råder några tvivel eller skilda uppfattningar om att ett olämpligt eller olämpligt placerat soffbord är en dålig sak. Man kan även göra som Naqref föreslog och placera en massa dämpmaterial under bordet.

Någon lär ha sagt att lagom höjd på soffbordet är en som gör det bekvämt att lägga fötterna på det. Ett par fotpallar kan fylla samma funktion.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-23 19:59

Har nu läst bruksanvisningen till 8030c. Ett möjligen litet problem är att högtalaren om man tittar på mätningarna har ett brant högpassfilter precis under avstämningen och om detta filter inte kan kopplas bort då man kör högtalarna tillsammans med basmoduler med korrekt HP/LP filtrering vid tex 85 Hz torde det vara svårt att få till en perfekt integrering- läs kass integrering.

Jag hoppas jag har fel i detta, om det är på dethär sättet så innebär det väl att 8000-serien görs sig bäst utan subbasar ?

Detta gäller förstås alla aktiva högtalare som har ett HP-filter inbyggt strax under avstämningsfrekvensen och där det inte finns möjlighet att koppla bort detta vid en ”riktig” HP/LP delning vid exempelvis 80 Hz.

På den äldre modellen, 8030b, står det på baksidan en möjlig inställning med dipswitch -6 dB bass roll off vid 85 Hz. Det skulle kunna tolkas som en möjlig inställning att kunna köra tillsammans med subbasar vid den delningen. På den nya modellen 8030c finns det en bass roll off inställning -4 dB för basregistret, men specificeringen 85 Hz är borttagen.

Genelecs egna subbasar har både HP och LP filter inbyggt. Signalen tas alltså från signalkälla till subbasen och HP filtreras till topparna vid 85 Hz.
Så långt allting väl, men 8030c verkar ( möjligen ) fortfarande ha ett HP filter påkopplat strax under avstämningen vid 47 Hz . Detta kommer väl att påverka fasgången vid användning tillsammans med subbas på ett negativt sätt ?

Nu är jag väldigt petig men ska det delas med hög perfektion så bör denna eventuella blemma nämnas. Om jag har fel i detta att det finns ett ständigt påkopplat HP filter vid 47 Hz så blir jag gärna rättad.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-07-24 07:00

goat76 skrev:
FBK skrev:

Jag tycker det är uppenbart att vi alla lyssnar på mycket skilda vis, vad vi fokuserar på och värdesätter är så olika att det näst intill är meningslöst att diskutera upplevelser.
I alla fall utan att alla inblandade har hört exakt samma anläggning i samma rum och med samma musik. :)
Vi har ju hela skalan från att någon tycker alla högtalare och rum låter ganska lika till att någon annan tycker det hörs tydligt och blir som en ny öppning in i musikem om man gör ytterst små förändringar på placeringen av högtalarna och som främjar ljudbilden.

Samkväm och HiFi mys är alltså bäst och dessutom är det så utomordentligt trevligt att träffa er, era nördar... :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-24 14:40

FBK skrev:

Som sagt så har jag lyssnat på Genelec 8260A och till elektronisk musik (Yello i detta fallet) så är det nog det bästa jag hört ifrån toppen till botten, En otroligt bra basåtergivning som bara hamrade ur sig basen och det var ruggigt roligt att lyssna. Men när jag spelade Eva Cassidy på 8260A så var det som det var en annan högtalare jag lyssnade på, det lät uselt helt enkelt.

Om en enskild inspelning låter uselt, så kan det vara så att det är klangen på den inspelningen som är det egentliga problemet. Att just den inspelningen passar en annan högtalare som har en mer matchande (krökt) tonkurva (som mer liknar den man hade i studion). Det kan också vara så att i just det aktuella rummet så drar den ena av ovanstående exemplen igång saker i rummet som den andra inte gör. Det är lätt att dra förhastade slutsatser om att det är högtalarens fel och inte annat (inspelning, placeringar osv).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-07-24 15:04

RogerJoensson skrev:
FBK skrev:

Som sagt så har jag lyssnat på Genelec 8260A och till elektronisk musik (Yello i detta fallet) så är det nog det bästa jag hört ifrån toppen till botten, En otroligt bra basåtergivning som bara hamrade ur sig basen och det var ruggigt roligt att lyssna. Men när jag spelade Eva Cassidy på 8260A så var det som det var en annan högtalare jag lyssnade på, det lät uselt helt enkelt.

Om en enskild inspelning låter uselt, så kan det vara så att det är klangen på den inspelningen som är det egentliga problemet. Att just den inspelningen passar en annan högtalare som har en mer matchande (krökt) tonkurva (som mer liknar den man hade i studion). Det kan också vara så att i just det aktuella rummet så drar den ena av ovanstående exemplen igång saker i rummet som den andra inte gör. Det är lätt att dra förhastade slutsatser om att det är högtalarens fel och inte annat (inspelning, placeringar osv).

+1

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-24 15:14

hcl skrev:
RogerJoensson skrev:
FBK skrev:Som sagt så har jag lyssnat på Genelec 8260A och till elektronisk musik (Yello i detta fallet) så är det nog det bästa jag hört ifrån toppen till botten, En otroligt bra basåtergivning som bara hamrade ur sig basen och det var ruggigt roligt att lyssna. Men när jag spelade Eva Cassidy på 8260A så var det som det var en annan högtalare jag lyssnade på, det lät uselt helt enkelt.

+1

Det vore väldigt intressant om FBK kunde skriva vilken låt av Eva Cassidy det handlar om. Så att man själv kan lyssna hemma. :) Hennes skivor har stor variation på ljudkvaliteten, medan det musikaliskt håller genomgående hög klass.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-07-24 15:19

Tangband skrev:
hcl skrev:
RogerJoensson skrev:Om en enskild inspelning låter uselt, så kan det vara så att det är klangen på den inspelningen som är det egentliga problemet. Att just den inspelningen passar en annan högtalare som har en mer matchande (krökt) tonkurva (som mer liknar den man hade i studion). Det kan också vara så att i just det aktuella rummet så drar den ena av ovanstående exemplen igång saker i rummet som den andra inte gör. Det är lätt att dra förhastade slutsatser om att det är högtalarens fel och inte annat (inspelning, placeringar osv).

+1

Det vore väldigt intressant om FBK kunde skriva vilken låt av Eva Cassidy det handlar om. Så att man själv kan lyssna hemma. :) Hennes skivor har stor variation på ljudkvaliteten, medan det musikaliskt håller genomgående hög klass.

1+

(på den med ... när man nu ändå håller på :) )

gcs

Inläggav gcs » 2020-07-24 15:40

Första gången jag hörde Genelec 8260A var på en första visning på hösten 2009. När jag då hade lyssnat en stund så kände jag Wow det här var de bästa stativhögtalarna jag tills då hade hört. Jag bestämde då att jag nog skulle köpa ett par 8260A. Men först ville jag lyssna
på TAD stativhögtalare vilket jag aldrig fått möjlighet till. Det det skulle bli en kostnad på komplett upp emot 500K. Det tog något år tills jag köpte Genelec de mättes in i mitt normala vardagsrum. Till min stora förvåning fick Genelec till en bas under 20Hz (16Hz) till 20KHz. Jag kompletterade något år senare med en 12" subwoofer 7370. Jag vet inte vad jag ska säga om den, men den kanske var onödig tillsammans med 8260A. Jag tycker personligen inte att man kan jämföra 8260A eller 8361 med de mindre modellerna från Genelec.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-07-24 22:19

hcl skrev:
Tangband skrev:
hcl skrev:+1

1+

(på den med ... när man nu ändå håller på :) )

Har inte glömt bort er :) Men nu är det sova då jag ska upp tidigt så jag återkommer i morgon, så håll ut. :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-07-25 17:37

Tangband skrev:Det här är två skivor jag lyssnat till en hel del på sistone. De låter väldigt bra tycker jag , och det är väldigt bra musik.
Men jag antar att en del av forummedlemmarna inte tycker om ljudkvaliteten ? Jag har dessa i FLAC men Spotify går även att lyssna till.

Tracy Chapman : Our bright future - Thinking of you
https://open.spotify.com/track/4nRjjoGa ... ufg0wt-YTA
The Police : Ghost in the machinery - Rehumanize yourself
https://open.spotify.com/track/2JyVV8vB ... m0Z1qh_9-A

Tracy lät riktigt bra, men Police har inte mycket till mellanregister som mycket annat som är inspelat på den tiden.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-07-25 17:45

hcl skrev:
FBK skrev:Som sagt så har jag lyssnat på Genelec 8260A och till elektronisk musik (Yello i detta fallet) så är det nog det bästa jag hört ifrån toppen till botten, En otroligt bra basåtergivning som bara hamrade ur sig basen och det var ruggigt roligt att lyssna. Men när jag spelade Eva Cassidy på 8260A så var det som det var en annan högtalare jag lyssnade på, det lät uselt helt enkelt. Jag blev mycket förvånad över lyssningen på dessa burkar hur olika inspelningar kunde vara så otroligt olika och jag har lyssnat på många högtalare genom åren. Men som en studiokille sade till mig när han köpte mina förra högtalare,(Dynaudio Studio Monitor BM5A MKII) att Genelec är bra på jobbet och lyssna på ljud genom, men vill man njuta av musik så är det inget att ha. Så jag tycker att man bör lyssna på mycket varierad musik vid intresse för Genelec innan köp. Sedan så tycker jag att Genelec är allt för dyra i förhållande till ljudkvalité allmänt och den bilden fick jag när jag lyssnade runt på Studiomonitorer innan jag köpte mina nuvarande Adam Audio.

Frågan är om ditt intryck av Ewa Cassidy främst var att det var så annorlunda vad du var van att höra? Det kan vara ganska omvälvande att höra ”känt” (och som sådant omtyckt) material även återgivet mycket bättre. Dock brukar man acceptera detta bättre efter ett tag och det blir den nya normen...

Jag brukar ha den skivan (Songbird) med när jag lyssnar på nya högtalare som jag inte hört förut och den har aldrig låtit illa även om diskanten är mild höjd i diskanten. Den spelas alltid hos Larsen demos och jag har läst många intryck om att det låtit bra. Själv så anser jag att Larsen högtalare har lite för mycket diskant, synd på en annars bra högtalare som är bra på att ge röster en naturlighet som en hel del andra högtalare inte har utan de låter mer "Hifi"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-07-25 17:48

Tangband skrev:
hcl skrev:
RogerJoensson skrev:Om en enskild inspelning låter uselt, så kan det vara så att det är klangen på den inspelningen som är det egentliga problemet. Att just den inspelningen passar en annan högtalare som har en mer matchande (krökt) tonkurva (som mer liknar den man hade i studion). Det kan också vara så att i just det aktuella rummet så drar den ena av ovanstående exemplen igång saker i rummet som den andra inte gör. Det är lätt att dra förhastade slutsatser om att det är högtalarens fel och inte annat (inspelning, placeringar osv).

+1

Skivan är Songbird och jag brukar spela just den låten också.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-07-25 17:59

goat76 skrev:
FBK skrev:

Jag håller med gcs att JBL riggen har en bättre live-känsla och det vara bara Eva Cassidys Songbird som föll platt på Genelec burkarna och jag håller med honom att 8260A går inte att jämföra emot billigare Genelec.8260A spelar i en högre liga och ingen högtalare har hanterat Yello som dem .Hans JBL/Velodyne ruggigt vass också. Jag tror den skulle bli ännu bättre med att sätta in mellanregister element i lådorna. Vet inte vad JBL högtalarna heter men det är stora lådor med dubbla 15-tummare.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-07-25 18:21

Tror också hårt på att vi är olika individer, en del gillar blodpudding andra hatar det. Och för min del så är det inte skillnad när det gäller högtalare/musikutrustning, en del gillar det ena, andra gillar det inte alls. Men jag vet att många inte håller med mig, men det tar jag.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-25 21:43

FBK skrev:
Tangband skrev:
hcl skrev:+1

Tack :)
Ska lyssna på den låten från min NAS och beskriva hur jag tycker den låter härhemma.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-07-26 09:18

Tangband skrev:
FBK skrev:
Tangband skrev:

Ska lyssna på den låten från min NAS och beskriva hur jag tycker den låter härhemma.

Intressant! Det var länge sedan jag spelade den, men tyckte den var bra när det begav sig sist. Lyssnar igen nu... Tycker väl att den är minst lika bra idag, som då (det har nog skett ett par uppgraderingar sedan senaste spelningen...).

Kommer du möjligen ihåg vad det var som skavde? Jag kan testa i studion också.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-26 11:52

hcl skrev:
Tangband skrev:
FBK skrev:Skivan är Songbird och jag brukar spela just den låten också.

Intressant! Det var länge sedan jag spelade den, men tyckte den var bra när det begav sig sist. Lyssnar igen nu... Tycker väl att den är minst lika bra idag, som då (det har nog skett ett par uppgraderingar sedan senaste spelningen...).

I väntan på Tangbands beskrivning av hur Songbird låter hos honom så kan jag berätta hur den låter hos mig. :)

Det är en väldigt luftig och fin inspelning men i överlag tycker jag den är alldeles för tunn, allt från hennes röst till alla instrumenten har samma typ av ljusa diskantrika skimmer över sig, så man kan misstänka att låten i sin helhet under mastring har fått sig ett relativt stort lyft i diskantområdet. Antagligen därför som inspelningen låter extra luftig, men då på bekostnad/avsaknande av "kropp" och naturlig fyllighet i ljudet.

Jag skulle nog inte kunna tänka mig använda just denna låt vid utvärdering av högtalare, inte ifall jag ville ta reda på hur de presterar klangmässigt, då är det bättre att ta något mer neutralt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-26 12:02

Från Tidal låter den diskanthöjd även hos mig.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-26 13:19

goat76 skrev:
hcl skrev:
Tangband skrev:

I väntan på Tangbands beskrivning av hur Songbird låter hos honom så kan jag berätta hur den låter hos mig. :)

Det är en väldigt luftig och fin inspelning men i överlag tycker jag den är alldeles för tunn, allt från hennes röst till alla instrumenten har samma typ av ljusa diskantrika skimmer över sig, så man kan misstänka att låten i sin helhet under mastring har fått sig ett relativt stort lyft i diskantområdet. Antagligen därför som inspelningen låter extra luftig, men då på bekostnad/avsaknande av "kropp" och naturlig fyllighet i ljudet.

Jag skulle nog inte kunna tänka mig använda just denna låt vid utvärdering av högtalare, inte ifall jag ville ta reda på hur de presterar klangmässigt, då är det bättre att ta något mer neutralt.

Håller med Goat 76 om tunnheten. Nu har jag lyssnat på några versioner av ”songbird” och de versioner som finns på Spotify är diskanthöjda både på röst och instrument. Ganska illalåtande. Min NAS- version som är en tidigare kopia låter betydligt bättre. Trots detta en bra bit under referenskvalitet då även den inspelningen och mastringen är diskanthöjd och allmänt processad . Ganska illa faktiskt. Det kanske ska låta så ?

Cassidy skivan ” Somewhere ” låter betydligt mycket bättre, mindre processad både på Spotify och Flac via NAS.

Båda dessa skivorna ligger några mil under Anette Askviks referenskiva .

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi