Perfector skrev:Om det nu är tryckrullen som inte trycker på rätt sätt funderar jag på om fjädern som trycker rullen mot kapstan är för lös.
I mitt fall med en Philips sitter en spiralfjäder krokad i platta och den andra delen sitter mot hållaren som rullen sitter i.
Genom att flytta fjäderns fäste i plattan ökar eller minskar man spänningen mot kapstan och kan reglera hur mycket tryck det blir.
Kan det vara något sådant hos dig, med tanke på att ljudet blev bra när du tryckte lite på rullen?
För tonhuvudet verkar ju i så fall vara korrekt inställt från början.
Jag hade en spegelkassett en gång, men den användes för att kolla transporten över tonhuvudet och inte att kolla tryckrullarna.
Edit:
Den användes således för att ställa tonhuvudets höjd så att bandet löpte rakt över det.
Så den har inget med en eventuell tryckrulle att göra
Nej, du missförstod mig - jag kan ju inte rätt termer ..
Strax innan där bandet möter rullen så sitter en guide i samma hållare där tryckrullen sitter. Om den duon gör att bandet skevar något så får bandet fel vinkel mot tonhuvudet.
Trycket är nu rätt satt mot capstanen men vinkeln kan man ändra med dels mutter vid basen på tryckrullehållaren samt genom hur guiden sitter i hållaren.
Om jag minskar trycket mot capstanen får ju bandet göra som det vill och går rakare (men allt annat blir ju fel) -
Skevning = bandet transporteras fel mot tonhuvudet
Azimuth = vinkeln på tonhuvudet mot bandet
Nu åker bandet som en bil på vägen som då och då närmar sig vägrenen, en spegelkassett gör så att man kan se var i transporten det sker.
Jag tror inte du utnyttjade din spegelkassett fullt ut, det behövdes antagligen inte?