Spegelkassett?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe

Spegelkassett?

Inläggav jockewe » 2020-07-23 15:51

Nu är jag så nära att bli klar med min gamla BIC T4-M kassettbandspelare, har ju fått excellenta råd här ..

När jag satte ihop det vänstra tryckrulle "huset" så diffar det lite med en liten skevning till följd, märks på ljudet, inget bandskrynkel alltså.
Finns det någon här på forat som besitter en spegelkassett och kan tänka sig låna ut den så att jag kan korrigera perfekt (inte bara gå på ljudet)
De kostar runt tusenlappen på ebay tyvärr.
Många har ju pysslat ihop en själv men jag känner att det är för många verktyg jag inte har hemma, skulle bli ett jätteprojekt för mig ..
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

gcs

Re: Spegelkassett?

Inläggav gcs » 2020-07-23 17:26

Hur har det gått för dig att få tag på en Din Bezugskassett. Man måste ju där ha olika kassetter för de olika bandtyperna. Finns det testband för 3,3/4 ips?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-07-23 17:26

Hur ser en spegelkassett ut?
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2020-07-23 18:13

gcs skrev:Hur har det gått för dig att få tag på en Din Bezugskassett. Man måste ju där ha olika kassetter för de olika bandtyperna. Finns det testband för 3,3/4 ips?

Menar du Azimuth saken? Jag beställde en enl. BIC spec. 10.000 Hz -10dB från "we_love_analogue" :lol: på ebay. Den är utmärkt men min digitala voltmeter kan inte mäta så höga frekvenser tydligen så jag har gått på ljudet ..

Nu märkte jag ju att banden skevar över tonhuvudet (=för mkt bas, för lite diskant) när jag kom åt "huset" för vänstra tryckrullen. Plötsligt öppnade allt upp och det lät precis som det ska.
Jag måste ju fixa det innan jag sedan ställer azimuth. Tänkte fråga om det finns en ana-log att låna då av någon i sthlmstrakten :oops:

Nej jag tror inte det är bandtypsspecifikt faktiskt - max utnivå på diskant (10kHz) på 120-band är säkert rätt vinkel på huvudet även för 70-band eller metall, detta oavsett hastighet. Logiskt iallafall, verkligheten är ju annorlunda ibland :?
- - -

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2020-07-23 18:17

Bill50x skrev:Hur ser en spegelkassett ut?

1139343-82a65a60-sony-test-tape-mirror-cassette-cq012c.jpg
1139343-82a65a60-sony-test-tape-mirror-cassette-cq012c.jpg (58.44 KiB) Visad 1321 gånger

Man ser i 45° vinklad spegel hur bandet går över hela transporten ..
- - -

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-07-23 18:56

jockewe skrev:Nej jag tror inte det är bandtypsspecifikt faktiskt - max utnivå på diskant (10kHz) på 120-band är säkert rätt vinkel på huvudet även för 70-band eller metall, detta oavsett hastighet. Logiskt iallafall, verkligheten är ju annorlunda ibland :?

Just i fallet med att ställa in avspelningshuvudets azimut rätt finns det bara ett rätt läge: Det som ger mest diskant. Det är inte bandberoende, inte heller hastighetsberoende. Har man väl ställt in azimuten på max diskant så är det Dolbynivåer och eq som ska justeras som man får en rak frekvensgång.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-07-24 02:31

Kanske kan något halvbra endoskop + diy vara ett alternativ nuförtiden?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2020-07-24 11:04

darkg skrev:Kanske kan något halvbra endoskop + diy vara ett alternativ nuförtiden?

Bra idé! Ska kolla runt!!
*edit* närgräns ca 3cm och storleken på objektivet gör att det inte funkar tyvärr, fanns ett billigt med spegel t.o.m :)
Senast redigerad av jockewe 2020-07-24 11:28, redigerad totalt 1 gång.
- - -

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-07-24 11:26

jockewe skrev:
darkg skrev:Kanske kan något halvbra endoskop + diy vara ett alternativ nuförtiden?

Bra idé! Ska kolla runt!!

Jag sökte för några månader efter ett otoskop, och det fanns sådana som kunde kopplas till datorn via USB, för några hundra kronor. Av skärmskott att döma, var inte resultatet allför pjåkigt.

Mitt behov av ett sådant försvann dock, och jag har inte sparat några adresser. Googling på "+otoscop +usb" borde fungera.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2020-07-24 11:50

MacBruce skrev:Jag sökte för några månader efter ett otoskop, och det fanns sådana som kunde kopplas till datorn via USB, för några hundra kronor. Av skärmskott att döma, var inte resultatet allför pjåkigt.

Mitt behov av ett sådant försvann dock, och jag har inte sparat några adresser. Googling på "+otoscop +usb" borde fungera.

Vilka coola produkter det finns nu! Man blir ju sugen fast man inte har något behov alls :)

Såhär är det, det man behöver se är, ovanifrån, hur bandet går över capstanerna. Så mellan bandrullen och där bandet går rakt från ena sidan till den andra måste det in något.
Där finns ingen cm att stoppa in ett verktyg tyvärr, ca 5mm har man. Man vill se hela transportvägen över båda rullarna.

Så en spegelkassett är perfekt :)
- - -

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-07-24 12:28

jockewe skrev:
MacBruce skrev:Jag sökte för några månader efter ett otoskop, och det fanns sådana som kunde kopplas till datorn via USB, för några hundra kronor. Av skärmskott att döma, var inte resultatet allför pjåkigt.

Vilka coola produkter det finns nu! Man blir ju sugen fast man inte har något behov alls :)

Såhär är det, det man behöver se är, ovanifrån, hur bandet går över capstanerna. Så mellan bandrullen och där bandet går rakt från ena sidan till den andra måste det in något.
Där finns ingen cm att stoppa in ett verktyg tyvärr, ca 5mm har man. Man vill se hela transportvägen över båda rullarna.

Ja, ibland skulle man vilja köpa "en av varje i katalogen"... :oops:
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-07-24 12:44

jockewe skrev:

Om det nu är tryckrullen som inte trycker på rätt sätt funderar jag på om fjädern som trycker rullen mot kapstan är för lös.
I mitt fall med en Philips sitter en spiralfjäder krokad i platta och den andra delen sitter mot hållaren som rullen sitter i.
Genom att flytta fjäderns fäste i plattan ökar eller minskar man spänningen mot kapstan och kan reglera hur mycket tryck det blir.
Kan det vara något sådant hos dig, med tanke på att ljudet blev bra när du tryckte lite på rullen?
För tonhuvudet verkar ju i så fall vara korrekt inställt från början.
Jag hade en spegelkassett en gång, men den användes för att kolla transporten över tonhuvudet och inte att kolla tryckrullarna.
Edit:
Den användes således för att ställa tonhuvudets höjd så att bandet löpte rakt över det.
Så den har inget med en eventuell tryckrulle att göra
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2020-07-24 13:48

Perfector skrev:Om det nu är tryckrullen som inte trycker på rätt sätt funderar jag på om fjädern som trycker rullen mot kapstan är för lös.
I mitt fall med en Philips sitter en spiralfjäder krokad i platta och den andra delen sitter mot hållaren som rullen sitter i.
Genom att flytta fjäderns fäste i plattan ökar eller minskar man spänningen mot kapstan och kan reglera hur mycket tryck det blir.
Kan det vara något sådant hos dig, med tanke på att ljudet blev bra när du tryckte lite på rullen?
För tonhuvudet verkar ju i så fall vara korrekt inställt från början.
Jag hade en spegelkassett en gång, men den användes för att kolla transporten över tonhuvudet och inte att kolla tryckrullarna.
Edit:
Den användes således för att ställa tonhuvudets höjd så att bandet löpte rakt över det.
Så den har inget med en eventuell tryckrulle att göra

Nej, du missförstod mig - jag kan ju inte rätt termer ..
Strax innan där bandet möter rullen så sitter en guide i samma hållare där tryckrullen sitter. Om den duon gör att bandet skevar något så får bandet fel vinkel mot tonhuvudet.
Trycket är nu rätt satt mot capstanen men vinkeln kan man ändra med dels mutter vid basen på tryckrullehållaren samt genom hur guiden sitter i hållaren.
Om jag minskar trycket mot capstanen får ju bandet göra som det vill och går rakare (men allt annat blir ju fel) -
Skevning = bandet transporteras fel mot tonhuvudet
Azimuth = vinkeln på tonhuvudet mot bandet

Nu åker bandet som en bil på vägen som då och då närmar sig vägrenen, en spegelkassett gör så att man kan se var i transporten det sker.

Jag tror inte du utnyttjade din spegelkassett fullt ut, det behövdes antagligen inte?
- - -

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2020-07-24 17:28

Såhär ser det ut:

Skärmavbild 2020-07-24 kl. 17.07.19.png
Skärmavbild 2020-07-24 kl. 17.07.19.png (1.74 MiB) Visad 1194 gånger

Man måste se bandet uppifrån för att se hur det ligger i den svarta plastguiden,
det enda jag får ut av den här bilden är ju att det inte skrynklas iallafall, helt klart är att det skevar (innan capstanaxeln) ..
- - -

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-07-24 17:35

Mer avancerat än min philipsbandare, helt klart.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Teknikforum