Bitar är Bitar... Eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav hcl » 2020-07-25 15:09

petersteindl skrev:
hcl skrev:Pajkastningstråd med vag jag kan se noll sakinlägg. Jag har påpekat att jitter, fasbrus, klockinakuratess (välj beämning...) inte är oväsentligt, då det medför distorsion. Är det någon som påstår att detta är fel? Att helt sonika förneka förekomsten och dess effekter tycker jag är märkligt. Vad är det som ni anser är så oväsentligt med just detta och varför är denna distorsionsform av mindre relevans än annan? Jag tror den har större relevans i det att den typiskt har ett ur musikperspektiv mer olycklig frekvensfördelning.

Du skriver såsom företeelserna jitter, fasbrus och klockinakuratess vore samma sak. Så är det inte. Klockinakuratess är mig veterligen inte någon definierad storhet. Kan du definiera denna storhet och ange dess måttenhet? Fasbrus och jitter är olika storheter. Det betyder att de har olika måttenheter. De kan altså inte jämföras med varandra. Dessutom finns det olika typer av jitter. En typ av jitter som oscillatorer har definieras som oscillatorns Fasbrus multiplicerat med Short Term Instability.

Sätt upp klara och entydiga definitioner om det ni diskuterar så kommer ni se att ni åtminstone diskuterar samma sak. Varför lägga ner tid på att diskutera helt skilda fenomen och saker såsom det vore samma sak? Är inte det bortkastad tid!?

Mvh
Peter

Man må mena olika saker med sina resp. definitioner och fel i samplingsläge får givetvis olika effekter beroende av var de sker (främst vid omvandling A->D resp. D->A), men det väsentliga är väl ändå (i varje fall som jag ser det) i ADC- resp. DAC-sammanhang att sampel inte tas resp. renderas vid rätt tidpunkt och att detta har en påverkan på resultatet (sampelvärden resp. renderad analog representation av en digitala dito). Om man inordnar olika grundorsaker till förekommande tidsfel i kategorier finner jag något mindre intressant, men det får givetvis stå för mig. Det kan säkert för en konstruktör vara av intresse att kategorisera orsakssamband, men som strikt användare av system är jag "bara" intresserad av huruvida felen är försumbara eller ej och i förekommande fall att dessa (icke försumbara felen) i så fall minimerats i den utrustning jag använder.

Att som många här tycks förfäkta att olika former av tidsfel är av ringa intresse förespeglar en för mig otillräcklig världsbild.

Även Wikipedia tycks hålla med mig om att jitter och fasbrus är olika benämningar av tidsfel, men beskrivna på olika sätt (från Wikipedia):
In signal processing, phase noise is the frequency-domain representation of random fluctuations in the phase of a waveform, corresponding to time-domain deviations from perfect periodicity ("jitter"). Generally speaking, radio-frequency engineers speak of the phase noise of an oscillator, whereas digital-system engineers work with the jitter of a clock.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-07-25 19:10

hcl skrev:
petersteindl skrev:
hcl skrev:Pajkastningstråd med vag jag kan se noll sakinlägg. Jag har påpekat att jitter, fasbrus, klockinakuratess (välj beämning...) inte är oväsentligt, då det medför distorsion. Är det någon som påstår att detta är fel? Att helt sonika förneka förekomsten och dess effekter tycker jag är märkligt. Vad är det som ni anser är så oväsentligt med just detta och varför är denna distorsionsform av mindre relevans än annan? Jag tror den har större relevans i det att den typiskt har ett ur musikperspektiv mer olycklig frekvensfördelning.

Du skriver såsom företeelserna jitter, fasbrus och klockinakuratess vore samma sak. Så är det inte. Klockinakuratess är mig veterligen inte någon definierad storhet. Kan du definiera denna storhet och ange dess måttenhet? Fasbrus och jitter är olika storheter. Det betyder att de har olika måttenheter. De kan altså inte jämföras med varandra. Dessutom finns det olika typer av jitter. En typ av jitter som oscillatorer har definieras som oscillatorns Fasbrus multiplicerat med Short Term Instability.

Sätt upp klara och entydiga definitioner om det ni diskuterar så kommer ni se att ni åtminstone diskuterar samma sak. Varför lägga ner tid på att diskutera helt skilda fenomen och saker såsom det vore samma sak? Är inte det bortkastad tid!?

Mvh
Peter

Man må mena olika saker med sina resp. definitioner och fel i samplingsläge får givetvis olika effekter beroende av var de sker (främst vid omvandling A->D resp. D->A), men det väsentliga är väl ändå (i varje fall som jag ser det) i ADC- resp. DAC-sammanhang att sampel inte tas resp. renderas vid rätt tidpunkt och att detta har en påverkan på resultatet (sampelvärden resp. renderad analog representation av en digitala dito). Om man inordnar olika grundorsaker till förekommande tidsfel i kategorier finner jag något mindre intressant, men det får givetvis stå för mig. Det kan säkert för en konstruktör vara av intresse att kategorisera orsakssamband, men som strikt användare av system är jag "bara" intresserad av huruvida felen är försumbara eller ej och i förekommande fall att dessa (icke försumbara felen) i så fall minimerats i den utrustning jag använder.

Att som många här tycks förfäkta att olika former av tidsfel är av ringa intresse förespeglar en för mig otillräcklig världsbild.

Även Wikipedia tycks hålla med mig om att jitter och fasbrus är olika benämningar av tidsfel, men beskrivna på olika sätt (från Wikipedia):
In signal processing, phase noise is the frequency-domain representation of random fluctuations in the phase of a waveform, corresponding to time-domain deviations from perfect periodicity ("jitter"). Generally speaking, radio-frequency engineers speak of the phase noise of an oscillator, whereas digital-system engineers work with the jitter of a clock.

Njae, det som står på Wiki räcker inte som definition om det är påverkan på signalen och ljudet som skall diskuteras. Det räcker om möjligt för att analysera klocksignalen ut från en ensam oscillator då man vill redovisa oscillatorns egenskap gällande fasbrus. Men det är nyttosignalens jitter som är den enda intressanta i sammanhanget. Då kommer fler faktorer in.

Det finns olika typer av jitter och vissa ger ett slags frimärke på ljudet/nyttosignalen betydligt mer än annan typ av jitter. De oscillatortillverkare jag hade kontakt med på 90-talet definierade jitter ganska väl. De gjorde då världens förnämsta oscillatorer, t.ex. för radarutrustning i militära flygplan. Oscillatorer har fasbrus. Fasbrus är fasbrus d v s brus. Jitter är jitter. Fasbruset varierar enligt kända lagar men är fortfarande stokastiskt till sin natur. Det finns brytpunkter, under vars frekvens bruset ökar mot lägre frekvens. En typ av brus kallas 1/f-brus där f=frekvens. Ju lägre frekvens desto högre brus. Gällande radar så är det stokastiska bruset viktigt. Det ger en limit på hur långt radarn kan se. Har man bättre radar än fienden så kan man se fienden innan fienden upptäcker en själv, men för musikåtergivning är det viktigare med signalrelaterat brus, d v s brus på nyttosignalen som moduleras med nyttosignalen.

Bruset blir därmed deterministiskt d v s varierar i takt med insignalen/nyttosignalen/musiken om man inte ser upp. Då skall det poängteras att brus som magnitud d v s på Y-axeln gällande Amplitud och nivå i exempelvis volt blir till magnitud på Y-axeln som fasbrus. Det blir så i digitala kretsar.

Om jittret inte påverkar koden d v s ger något bitfel så kan jitter ändå påverka den analoga signalen i själva D/A ögonblicket. Det är i det ögonblick då digital signalkod övergår till analog tidskontinuerlig signal. Blir jitter till stokastiskt brus i -120 dB häraden så ger det ingen påverkan på ljudet, men däremot på räckvidden på en radar.

Är jitterfelen som uppstår deterministiska så kan de påverka ljudet. Det påverkar på olika sätt beroende på vilken typ av jitter det är frågan om och magnituden på jittret spelar roll men typen av påverkan spelar än större roll.

Låt oss syna engelska Wiki gällande jitter. Läs noga och begrunda. Det jitter som påverkar musiksignal hörbart absolut mest är Deterministist jitter och sådant kommer från externa källor runtomkring runt kretsarna, exempelvis från andra nätdelar och/eller kontaminerade jordplan i en apparat.

Wiki skrev:JITTER
In electronics and telecommunications, jitter is the deviation from true periodicity of a presumably periodic signal, often in relation to a reference clock signal. In clock recovery applications it is called timing jitter. Jitter is a significant, and usually undesired, factor in the design of almost all communications links.

Jitter can be quantified in the same terms as all time-varying signals, e.g., root mean square (RMS), or peak-to-peak displacement. Also like other time-varying signals, jitter can be expressed in terms of spectral density.

Jitter period is the interval between two times of maximum effect (or minimum effect) of a signal characteristic that varies regularly with time. Jitter frequency, the more commonly quoted figure, is its inverse.

ITU-T G.810 classifies jitter frequencies below 10 Hz as wander and frequencies at or above 10 Hz as jitter.

Jitter may be caused by electromagnetic interference and crosstalk with carriers of other signals.

For clock jitter, there are three commonly used metrics:

Absolute jitter
The absolute difference in the position of a clock's edge from where it would ideally be.

Period jitter (a.k.a. cycle jitter)
The difference between any one clock period and the ideal or average clock period. Period jitter tends to be important in synchronous circuitry such as digital state machines where the error-free operation of the circuitry is limited by the shortest possible clock period (average period less maximum cycle jitter), and the performance of the circuitry is set by the average clock period. Hence, synchronous circuitry benefits from minimizing period jitter, so that the shortest clock period approaches the average clock period.

Cycle-to-cycle jitter
The difference in duration of any two adjacent clock periods. It can be important for some types of clock generation circuitry used in microprocessors and RAM interfaces.

If jitter has a Gaussian distribution, it is usually quantified using the standard deviation of this distribution. This translates to an RMS measurement for a zero-mean distribution.

Often, jitter distribution is significantly non-Gaussian. This can occur if the jitter is caused by external sources such as power supply noise.

In these cases, peak-to-peak measurements may be more useful. Many efforts have been made to meaningfully quantify distributions that are neither Gaussian nor have a meaningful peak level. All have shortcomings but most tend to be good enough for the purposes of engineering work.

Types
One of the main differences between random and deterministic jitter is that deterministic jitter is bounded and random jitter is unbounded.

Random jitter
Random Jitter, also called Gaussian jitter, is unpredictable electronic timing noise. Random jitter typically follows a normal distribution due to being caused by thermal noise in an electrical circuit or due to the central limit theorem. The central limit theorem states that composite effect of many uncorrelated noise sources, regardless of the distributions, approaches a normal distribution.

Deterministic jitter
Deterministic jitter is a type of clock or data signal jitter that is predictable and reproducible. The peak-to-peak value of this jitter is bounded, and the bounds can easily be observed and predicted. Deterministic jitter has a known non-normal distribution. Deterministic jitter can either be correlated to the data stream (data-dependent jitter) or uncorrelated to the data stream (bounded uncorrelated jitter). Examples of data-dependent jitter are duty-cycle dependent jitter (also known as duty-cycle distortion) and intersymbol interference.

Total jitter
Total jitter (T) is the combination of random jitter (R) and deterministic jitter (D) and is computed in the context to a required bit error rate (BER) for the system.

Jag skulle tippa att ingen annan på detta forum har den erfarenhet av jitterfelsökning kontra ljudförbättring vid minimering av jitterfel, än vad jag genom åren tillskansat mig.

Huruvida dagens moderna kretsar lyckas undvika påverkan på nyttosignalen vid D/A-omvandlingen från jitter vet jag inte. I professionella sammanhang kan man låta oscillatorn vara i en burk för sig där man distribuerar någon form av klocksignal ifrån. Detta för att eliminera extern påverkan på klocksignalen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch

Inläggav jansch » 2020-07-25 19:26

hcl - Jag förstår dej fullständigt när du skriver "klockakuratess" . Du menar att oscillatorn inte producerar en tillräckligt smalbandig signal i sin grundton. Idealt är ju EN fast grundton vilket är omöjligt även om bandbredden är löjligt smal.
Akuratess är ett vedertaget begrepp och refererar till situationens behov av precision.
Praktiskt ger dock klockan (kvartsoscillatorn) inte upphov till jitter utan till wander dvs väldigt långsamma förändringar . Det är triggningen av klockpulsen som kan skapa jitterproblem. Detta är ingen avancerad teknik att förstå, det är verkligen "basic".
Vissa på faktisk tycks tro eller vill tro på att det är superexperter som krävs för att arbeta med /förstå jitter och hur det minimeras. Dock, varenda en som har lärt sig att använda ett oscilloshop har upplevt att triggerpunkten måste vara stabil.
Att se att en oscilloskopbild som "rycker i tidsaxeln" är en bra grund till att få förståelse för hur jitter uppstår.

Jag kan förstå människor som inte har någon form av analog elektronikutbildning tycker att jitter är komplext och "raketforskning".
Ja! Det är faktiskt ett analogt problem i grunden, inte digitalt!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-25 19:37

Här är en kortfattad förklaring på hur Linn valt att göra för att minimera jitter i deras senaste streamers, bland annat genom att förse klockan med egen strömtillförsel för att minimera störningar från övriga komponenter.

The audio clock is generated by an ultra low jitter oscillator located close to the DAC chips. This clock is used for the DACs and also provides the master timing reference to the entire digital path.
It is worth noting that this architecture where the data is ‘pulled’ from the network using the clock at the DAC is inherently better than systems where the data is transported by SPDIF or USB links, where the DAC has to ‘lock’ its clock to that at the sending end.
The Katalyst design use a Master clock with its own independent power supply. This removes any noise from other processes from interfering with this clocks accuracy.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-25 19:54

Vad är det du försöker säga?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-07-25 20:47

RogerJoensson skrev:Vad är det du försöker säga?

Vad försöker någon ö.h.t. säga i den här tråden?

Min slutsats så här långt är nog att bitar inte bara är bitar!?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-25 21:46

hcl skrev:

Vad försöker någon ö.h.t. säga i den här tråden?

Skrolla tillbaka och läs det som skrivits så kanske det klarnar.
hcl skrev:Min slutsats så här långt är nog att bitar inte bara är bitar!?

Noterat.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-25 22:42

Vad jag försöker säga???

Det var bara en viss reflektion på Peters senaste inlägg, och en liten information om hur Linn gör med sin konstruktion för att reducera jitter innan DA-omvandlingen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-07-25 23:09

goat76 skrev:

Vad jag försöker säga???

Det var bara en viss reflektion på Peters senaste inlägg, och en liten information om hur Linn gör med sin konstruktion för att reducera jitter innan DA-omvandlingen.

Ja, jag tycker det var ett bra inlägg i frågeställningen. Linn var väldigt tidigt ute med att göra något åt dilemmat med S/P-diff där klockan ligger i koden mellan drivverk och DAC. De hade sin egen variant där de hade klockan i DACen och skickade tillbaka klockan till drivverket. Då fick de kontroll på klockan utan att S/P-diff var inblandat. Smutt lösning men ej kompatibelt med annan utrustning.

Deras tekniker är bättre än deras marknadsförare i det avseendet.

Jag har genom åren satt mina oscilloskopmätprobar i allehanda digitala apparater och resultatet har i stort sett alltid varit nedslående. Har aldrig mätt på Linn och heller aldrig på DCS.

Av det som deras tekniker säger har jag ingen anledning att förmoda att de skulle vara dåliga med min måttstock mätt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch

Inläggav jansch » 2020-07-27 18:22

petersteindl skrev:
goat76 skrev:

Vad jag försöker säga???

Ja, jag tycker det var ett bra inlägg i frågeställningen. Linn var väldigt tidigt ute med att göra något åt dilemmat med S/P-diff där klockan ligger i koden mellan drivverk och DAC. De hade sin egen variant där de hade klockan i DACen och skickade tillbaka klockan till drivverket. Då fick de kontroll på klockan utan att S/P-diff var inblandat. Smutt lösning men ej kompatibelt med annan utrustning.

Deras tekniker är bättre än deras marknadsförare i det avseendet.

Jag har genom åren satt mina oscilloskopmätprobar i allehanda digitala apparater och resultatet har i stort sett alltid varit nedslående. Har aldrig mätt på Linn och heller aldrig på DCS.

Av det som deras tekniker säger har jag ingen anledning att förmoda att de skulle vara dåliga med min måttstock mätt.

Mvh
Peter

Goat76 - ditt inlägg får mej att reflektera och fundera.
Man kan fråga sig om:

1. Är det en nödvändighet att konstruera så "avancerade" lösningar för att få en klockpuls som är så bra att den inte påverkar kvaliten för D/A omvandling av hifi audio?

2. Eller är målet att sälja mer, och då "vinna poäng på" en komplcerad lösning som är helt onödig och då ökar risken för fel/fördyrat underhåll ?

Om någon specifik lösning i en teknisk konstruktion markadsförs finns det skäl för det. Ju mer "standard" en produkt är desto svårare är det att sälja in den om man inte säljer på lågt pris, enkelhet och tillgänglighet.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-07-27 19:43

Det kanske är för enkelt att tillverka en CD-spelare som ger en perfekt reproduktion av fonogrammet, med en prestanda som tangerar både den mänskliga hörseln och CD-formatets tekniska begränsningar (ungefär samma sak kan man nog säga)? Och man kan göra det för ett konsumentpris på säg 5 000:-.

Vad ska då alla High-end-tillverkare göra? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-27 20:29

Eller också kan det vara så att Linn inte säljer på enskilda mätningar och tekniska lösningar.
Bara att gå in på deras site så kan man se att de i vaga ordalag beskriver olika tekniker du använder.
Och besöker man en butik så pratas det inte teknik överhuvudtaget. Så vill gräva ner sig i tekniska lösningar så kan man läsa en del på deras forum men en vanlig japansk leverantör pratar mer teknik än vad Linn gör.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-27 20:32

För övrigt slutade Linn med CD-spelare 2009 då man tyckte att man kunde bygga bättre streamers än vad CD-spelare kan låta.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-07-27 20:45

Jazzå, det "tyckte" man. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-07-27 21:12

Harryup skrev:För övrigt slutade Linn med CD-spelare 2009 då man tyckte att man kunde bygga bättre streamers än vad CD-spelare kan låta.

Ja, för det kan ju aldrig ha varit på kommersiella grunder! :lol:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-27 21:27

jansch skrev:Goat76 - ditt inlägg får mej att reflektera och fundera.

Jansch, ditt inlägg får mig att reflektera och fundera på om inte dina förutfattade meningar om Linn är ganska överdrivna. Alla företag marknadsför sina produkter, inte bara Linn, och de marknadsför sig väldigt lite nuförtiden. När såg du en annons från Linn senast? :)

På vilket sätt skulle en text djupt inne i deras dokumentation ha något med marknadsföring att göra, i stort sett de enda som läser deras dokumentation är de som redan äger produkten i fråga.
Här har du länken till den brännheta "marknadsföringen".
https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/ ... o_play_CDs

jansch skrev:1. Är det en nödvändighet att konstruera så "avancerade" lösningar för att få en klockpuls som är så bra att den inte påverkar kvaliten för D/A omvandling av hifi audio?

Linn tycker uppenbarligen det, varför tror du att de lägger en massa kostsamma resurser, dels på utvecklingen av den avancerade lösningen och sedan på den ökade kostnaden att implementera den avancerade lösningen i sina streamers, ifall de inte hade kommit till insikt att det blev just bättre för helheten i deras konstruktion.

Att se till att det inte följer med en massa smuts i signalen inför den oåterkalleliga slutgiltiga omvandlingen till den analoga signalen ser jag inte som något konstigt alls, allt oönskat som smiter med har potential att försämra slutresultatet, och alla till synes små förbättringar man kan göra i hela kedjan har tillsammans potential att ge ett tydligt bättre resultat.

Det omvända, alltså att inte ha ambitionen att förbättra konstruktionens alla detaljer är att nöja sig med att bara vara medioker, då får man verkligen förlita sig på sin marknadsföring.

jansch skrev:2. Eller är målet att sälja mer, och då "vinna poäng på" en komplcerad lösning som är helt onödig och då ökar risken för fel/fördyrat underhåll ?

Om någon specifik lösning i en teknisk konstruktion markadsförs finns det skäl för det. Ju mer "standard" en produkt är desto svårare är det att sälja in den om man inte säljer på lågt pris, enkelhet och tillgänglighet.

Tror du på allvar att en beskrivning av en (för allmänheten liten) teknisk detalj som hur den interna klockan fungerar skulle ge en omfattande försäljningsökning i det stora hela, och såpass stor ökning att man använder en mer komplicerad och kanske mer kostsam lösning bara för marknadsföringens skull, men som man samtidigt inte tycker ger någon förbättring alls?

Jag tror du behöver backa några steg tillbaka och fundera över hur få potentiella kunder det finns som gräver i dessa detaljer. Och jag menar inte att det är oviktiga detaljer, bara att det inte har ett speciellt stort värde ur marknadsföringssynpunkt. :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-27 21:34

Morello skrev:Jazzå, det "tyckte" man. :)

Tycker fortfarande.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-27 21:35

Belker skrev:
Harryup skrev:För övrigt slutade Linn med CD-spelare 2009 då man tyckte att man kunde bygga bättre streamers än vad CD-spelare kan låta.

Är det dåligt att firmor drar in pengar så att dom kan betala sina ingenjörer?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-27 21:35

Belker skrev:

Klart det var av kommersiella skäl, de var bara tidigare än andra att läsa av marknaden och inse att CD-formatet skulle dö ut. Och de hade rätt, men det utesluter inte heller att de ansåg att nätverksspelare var en mycket bättre teknisk lösning, en utan mekaniska delar som kan variera i kvalitet. Ungefär som att gå från en mekanisk gammal hårddisk till en SSD. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-07-27 21:49

Harryup skrev:

Tycker fortfarande.

Vad Linn tycker förändrar dock ingenting i sak.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-07-27 22:00

Harryup skrev:
Belker skrev:

Är det dåligt att firmor drar in pengar så att dom kan betala sina ingenjörer?

Hur kan du tolka mitt inlägg så? Jag menar att det är BS att de frångår ett döende format för framtiden pga ljudkvalitet. Som Goat utförligare säger här ovan.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-07-27 22:25

goat76 skrev:Det omvända, alltså att inte ha ambitionen att förbättra konstruktionens alla detaljer är att nöja sig med att bara vara medioker, då får man verkligen förlita sig på sin marknadsföring.

Hur skulle det vara om man la krutet på annat än det som förmodligen redan är så bra det går att göra? Tänk en tillverkare av fönster som lägger resurser på att förbättra glasets optiska transparens in absurdum, och detta bara för att kunna ha 10 optikingenjörer anställda och att kunna ta 100 000:- för ett fönster. Normalt funtade fönstertillverkaren inser att optiska transparensen redan är tillräckligt bra och koncentrerar sig på andra konkurrensfördelar som användarvänlighet, miljöprestanda, kvalitet och pris. Den fönstertillverkare som satt och filade på optiska prestandan och försökte förbättra det som redan var tillräckligt bra gick nog i konken ganska snart, men så har dom ju inte optiofiler som kunder heller... :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-27 22:35

Morello skrev:
Harryup skrev:

Tycker fortfarande.

Vad Linn tycker förändrar dock ingenting i sak.

Vad du tycker förändrar faktiskt ännu mindre. :D

Det finns inte en enda teknisk punkt där uppspelning av CD är bättre än uppspelning av en digital fil.
Det räcker inte att påstå att det skulle finnas en och annan gammal CD med en bättre mastring eftersom man lätt kan få tag på just den versionen och rippa den till en digital fil, och på så sätt undvika de potentiella bristerna en mekanisk spelare kan medföra.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2020-07-27 22:58

goat76 skrev:Det finns inte en enda teknisk punkt där uppspelning av CD är bättre än uppspelning av en digital fil.
Det räcker inte att påstå att det skulle finnas en och annan gammal CD med en bättre mastring eftersom man lätt kan få tag på just den versionen och rippa den till en digital fil, och på så sätt undvika de potentiella bristerna en mekanisk spelare kan medföra.

Detta håller jag fullständigt med om. Har inte saknat CD-spelaren en sekund efter att nätverkspelaren blivit inkopplad. Och idag är det billigt att komplettera med CD ripp av god kvalitet.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-27 23:28

Conan skrev:
goat76 skrev:Det omvända, alltså att inte ha ambitionen att förbättra konstruktionens alla detaljer är att nöja sig med att bara vara medioker, då får man verkligen förlita sig på sin marknadsföring.

Hur skulle det vara om man la krutet på annat än det som förmodligen redan är så bra det går att göra? Tänk en tillverkare av fönster som lägger resurser på att förbättra glasets optiska transparens in absurdum, och detta bara för att kunna ha 10 optikingenjörer anställda och att kunna ta 100 000:- för ett fönster. Normalt funtade fönstertillverkaren inser att optiska transparensen redan är tillräckligt bra och koncentrerar sig på andra konkurrensfördelar som användarvänlighet, miljöprestanda, kvalitet och pris. Den fönstertillverkare som satt och filade på optiska prestandan och försökte förbättra det som redan var tillräckligt bra gick nog i konken ganska snart, men så har dom ju inte optiofiler som kunder heller... :)

Det är din syn på saken, men du har tyvärr inte mycket mer erfarenheter av utveckling av DACar och deras kringmiljön än mig.
Skillnaden mellan mig och dig är att jag accepterar att de som professionellt arbetar med dessa saker varje dag troligtvis även har en högre kunskap om ämnet samt var i kedjan potentiellt märkbara förbättringar kan göras. Detta oavsett om utvecklaren heter Linn, Chord eller något annat.
Och jag kan nästan lova dig att den eventuella lilla försäljningsökning Linn möjligen kan få genom att informera dig i deras dokumentation att deras klocka har en individuell strömtillförsel, antagligen rejält understiger den kostnad det inneburit att utveckla tekniken.

jansch

Inläggav jansch » 2020-07-27 23:31

goat76 skrev:

Jansch, ditt inlägg får mig att reflektera och fundera på om inte dina förutfattade meningar om Linn är ganska överdrivna. Alla företag marknadsför sina produkter, inte bara Linn, och de marknadsför sig väldigt lite nuförtiden. När såg du en annons från Linn senast? :)

På vilket sätt skulle en text djupt inne i deras dokumentation ha något med marknadsföring att göra, i stort sett de enda som läser deras dokumentation är de som redan äger produkten i fråga.

jansch skrev:1. Är det en nödvändighet att konstruera så "avancerade" lösningar för att få en klockpuls som är så bra att den inte påverkar kvaliten för D/A omvandling av hifi audio?

Linn tycker uppenbarligen det, varför tror du att de lägger en massa kostsamma resurser, dels på utvecklingen av den avancerade lösningen och sedan på den ökade kostnaden att implementera den avancerade lösningen i sina streamers, ifall de inte hade kommit till insikt att det blev just bättre för helheten i deras konstruktion.

Att se till att det inte följer med en massa smuts i signalen inför den oåterkalleliga slutgiltiga omvandlingen till den analoga signalen ser jag inte som något konstigt alls, allt oönskat som smiter med har potential att försämra slutresultatet, och alla till synes små förbättringar man kan göra i hela kedjan har tillsammans potential att ge ett tydligt bättre resultat.

Det omvända, alltså att inte ha ambitionen att förbättra konstruktionens alla detaljer är att nöja sig med att bara vara medioker, då får man verkligen förlita sig på sin marknadsföring.

jansch skrev:2. Eller är målet att sälja mer, och då "vinna poäng på" en komplcerad lösning som är helt onödig och då ökar risken för fel/fördyrat underhåll ?

Tror du på allvar att en beskrivning av en (för allmänheten liten) teknisk detalj som hur den interna klockan fungerar skulle ge en omfattande försäljningsökning i det stora hela, och såpass stor ökning att man använder en mer komplicerad och kanske mer kostsam lösning bara för marknadsföringens skull, men som man samtidigt inte tycker ger någon förbättring alls?

Jag tror du behöver backa några steg tillbaka och fundera över hur få potentiella kunder det finns som gräver i dessa detaljer. Och jag menar inte att det är oviktiga detaljer, bara att det inte har ett speciellt stort värde ur marknadsföringssynpunkt. :D

Goat76 - Jag skrev "reflektera och fundera" inte att jag ansåg eller visste att dom körde inbound marketing.
Jag vet inte hur mycket du vet om marknadsföring men hifi-världen bygger mycket på inbound marketing och tillverkarna "letar" efter vad som är unikt med sina produkter. Detta lyfter man fram i pressreleaser och annat marknadskommunikationsmaterial för att försöka överrösta mediabruset och få HiFi blaskor och påverkare att skriva om det.
Precis som du fångade upp informationen och sprider den vidare. Resten sköter sig själv

Det mest intressana med inbound marketing, som är en form av "ryktesspridning" är att den vanliga konsumenten inte alls behöver förstå utan bara bli lite imponerad och nyfiken.
Hasse o Tage (vet inte hur gammal du är och om du har upplevt dom) gjorde en parodi på en bensinreklam för läääääänge sedan om om en tillsats i vanlig bensin som hette någon förkortning, tror det var CSI eller nåt. Det intressanta var att INGEN visste vad det var för tillsats...... bensinen sålde jättebra efter deras parodi.....

Fundera lite och du kommer hitta massor med exempel. jag kommer inte avslöja vilka jag är skyldig till....

Så svaret på din fråga är:
JA! Jag vet , genom veteskapliga studier och egen erfarenhet, att det är erhört effektivt att marknadsföra en liten detalj som inte ens gemene man har en aning om/kunskap om i en pressrelease. Du skriver själv att Linn annonserar knappt. Tror sjutton det! Annonser är dyrt, inbound marketing kostar knappt ingenting OCH när andra framför budskapet blir det plötsligt mer trovärdigt, Sådana är vi människor -även jag!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-28 00:02

jansch skrev:
goat76 skrev:

Goat76 - Jag skrev "reflektera och fundera" inte att jag ansåg eller visste att dom körde inbound marketing.
Jag vet inte hur mycket du vet om marknadsföring men hifi-världen bygger mycket på inbound marketing och tillverkarna "letar" efter vad som är unikt med sina produkter. Detta lyfter man fram i pressreleaser och annat marknadskommunikationsmaterial för att försöka överrösta mediabruset och få HiFi blaskor och påverkare att skriva om det.
Precis som du fångade upp informationen och sprider den vidare. Resten sköter sig själv

Det mest intressana med inbound marketing, som är en form av "ryktesspridning" är att den vanliga konsumenten inte alls behöver förstå utan bara bli lite imponerad och nyfiken.
Hasse o Tage (vet inte hur gammal du är och om du har upplevt dom) gjorde en parodi på en bensinreklam för läääääänge sedan om om en tillsats i vanlig bensin som hette någon förkortning, tror det var CSI eller nåt. Det intressanta var att INGEN visste vad det var för tillsats...... bensinen sålde jättebra efter deras parodi.....

Fundera lite och du kommer hitta massor med exempel. jag kommer inte avslöja vilka jag är skyldig till....

Så svaret på din fråga är:
JA! Jag vet , genom veteskapliga studier och egen erfarenhet, att det är erhört effektivt att marknadsföra en liten detalj som inte ens gemene man har en aning om i en pressrelease. Du skriver själv att Linn annonserar knappt. Tror sjutton det! Annonser är dyrt, inbound marketing kostar knappt ingenting OCH när andra framför budskapet blir det plötsligt mer trovärdigt, Sådana är vi människor -även jag!

Du får gärna scanna hela internet efter diskussioner där någon berättar för de andra att Linn minsann kör med individuell strömtillförsel till deras klocka för att minimera jitter. Återkom när du hittat 3 tillfällen. :D
Jag förstår mycket väl hur reklamen du beskriver går till, Sony åkte dit på bar gärning för några år sedan när de hade placerat ut folk på diverse forum för att sprida gott rykte om några av deras produkter.

Ungefär följande skedde med en reklam från Microsoft, den gick ut på att de hade en TV-reklam som jag tror hette "I love bees" eller något liknande. Folk såg att någon text på slutet av reklamen blixtrade till och spelade in den för att kunna köra den i slowmotion, och om jag minns rätt så gav det en liten ledtråd att mer information skulle finnas i taket på en telefon-kiosk i centrala New York vid en viss tidpunkt. Folk hopade sig på diverse forum och det blev en stor snackis som spred sig som en löpeld, och folk tog sig till telefon-kiosken vid tidpunkten och det visade sig att ett nytt Halo-spel skulle släppas. En kort och säkert relativt billig mini-reklam hade alltså skapat ett enormt intresse som många engagerade sig i och sedan spred genom att berätta om mystiken som den lilla reklamfilmen satt igång.

Som sagt, ungefär så gick det till men det var rätt länge sen så något kan jag ha lagt till, och något kan jag ha glömt. :)

EDIT! Hittade en video som förklarar hur det verkligen gick till med den där reklamen. :D

jansch

Inläggav jansch » 2020-07-28 00:28

Goat76 - Jag behöver inte ens googla, svarar omedelbart.....det är bara att läsa de senaste inläggen i denna tråd. :wink:

Du och jag har nu spridit budskapet och det har inte kostat Linn ett skit.

Eller...... får jag betalt? Ifrågasatte jag och kommenterade jag för att få dej att skriva mer och "försvara" Linn?....
Vad tror du det är värt? Ska skriva det på engelska också? Då ökar värdet bortåt 100 ggr om Linn säljer över hela världen.....och Linn betalar inte en krona...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-28 00:46

jansch och var har du skrivit detta om inte faktiskt i Inos webbutik.

Linn är verkligen inte jordens mest kommersiella firma om man tänker på hur långsiktiga produktionscykler man har. Jämför med alla japanska årsmodellfabrikanter.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-07-28 01:05

Åratal "diskussioner" där lösa påstående som guldöronen aldrig backar upp i tester. Allt folk orkar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi