Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Blåsljud från port=felaktigt konstruerad port
Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Blåsljud från port=felaktigt konstruerad port
Hehe, ok tala då om för mig hur en port till en XLS 10" i en 14 liters låda ska se ut. Den ska stämmas av till 25 Hz.
Kaffekoppen skrev:Kanske att lilla söta porten får vara utanför lådan även om skissen ovan påvisar en lite oberäknelig port. Eller så får man göra lådan större för att få plats med erfoderlig volym av port. Eller så gör man slavbas eftersom man bestämt sig för att lådan skall vara pytteliten...Kan ju konstatera att jag inte skulle sätta ett XLS 10" i en 14L låda av flera skäl
Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Kanske att lilla söta porten får vara utanför lådan även om skissen ovan påvisar en lite oberäknelig port. Eller så får man göra lådan större för att få plats med erfoderlig volym av port. Eller så gör man slavbas eftersom man bestämt sig för att lådan skall vara pytteliten...Kan ju konstatera att jag inte skulle sätta ett XLS 10" i en 14L låda av flera skäl
Det står precis en sån låda på mitt rum som lilltroll har byggt. Söt pryl (utan basreflexrör), kan jag meddela.
PeterAkemark skrev:Systemet med en slavbas blir väl två ordningar högre, 6:e ordningens system, jämfört med ett "vanligt" som är av 4:e ordningens?
s^4
H(s)=-------------------------
s^4+a3*s^3+a2*s^2+a1*s+a0
s^4+b3*s^3+b2*s^2
H(s)=-------------------------
s^4+a3*s^3+a2*s^2+a1*s+a0
Haakan_W skrev:Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Kanske att lilla söta porten får vara utanför lådan även om skissen ovan påvisar en lite oberäknelig port. Eller så får man göra lådan större för att få plats med erfoderlig volym av port. Eller så gör man slavbas eftersom man bestämt sig för att lådan skall vara pytteliten...Kan ju konstatera att jag inte skulle sätta ett XLS 10" i en 14L låda av flera skäl
Det står precis en sån låda på mitt rum som lilltroll har byggt. Söt pryl (utan basreflexrör), kan jag meddela.
men vad väntar du på! vi vill se distmätningar
Haakan_W skrev:Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Kanske att lilla söta porten får vara utanför lådan även om skissen ovan påvisar en lite oberäknelig port. Eller så får man göra lådan större för att få plats med erfoderlig volym av port. Eller så gör man slavbas eftersom man bestämt sig för att lådan skall vara pytteliten...Kan ju konstatera att jag inte skulle sätta ett XLS 10" i en 14L låda av flera skäl
men vad väntar du på! vi vill se distmätningar
Nwalmaer skrev:Om man behöver ha porten utanför lådan. pga. storlek vs. avstämningsfrekvens, så kan man väl oftast lika gärna bygga vidare lådan runt (den för långa porten), och som resultat minska ner portlängden och flytta sista fasböjen ytterligare nedåt, tack vare den ökade volymen? Eller finns det nån fördel med en liten låda förutom att den är just liten?
steveo1234 skrev:"Blåsljud från port=felaktigt konstruerad port"
Hur gör du för att undvika blåsljud från porten? Fler portar? Hur får du då rätt avstämningsfrekvens utan att portarna blir för långa för lådan? Gör du lådan större eller förlänger du porten ur lådan?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], smile och 90 gäster