Äntligen förutsättningar för högtemp supraledande högt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Äntligen förutsättningar för högtemp supraledande högt.

Inläggav JM » 2020-07-29 22:22

Jag har drygt 30 års erfarenhet av supraledande koppar kyld med flytande helium till några få grader Kelvin. De första åren kokade heliumet bort. Nu används mer slutna system. Helium är dyrt.
Nu finns "kopparoxider" med ointuitiva egenskaper. De är isolatorer vid rumstemperatur men under 170 grader kelvin blir supraledande. Detta innebär att magneterna kan kylas med flytande kväve i stället för flytande helium. Flytande kväve är relativt billigt.

Jag ser fram emot den första supraledande högtalaren.
Måste erkänna att det finns vissa ytterligare ingenjörsinsatser som krävs för att få en fungerande högtalare. I min värld är det svårt att tysta ner kylsystemet.
Vilka B fält tror ni vi kan erhålla i relation till given storlek? I en vanlig magnetkamera är den "eviga" strömmen till stationära B fältet kring 600 A. Teoretiskt borde liknande strömmar gå att klämma in i en liten tunntrådig supraledande diskantspole. Obs det är sk "field coil" magneter med "sluten" spole. Dvs strömmen matas in för att snurra i spolen så läge den är supraledande - kanske i flera år. Ingen extern strömmatning krävs. Men det finns ytterligare en hel del andra praktiska och tekniska utmaningar.
Men det är väl bara att sätta några skapa ingenjörshjärnor i arbete och den superledande högtalaren är där.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mott_insulator
https://en.wikipedia.org/wiki/High-temp ... nductivity
https://www.eurekalert.org/pub_releases ... 072820.php

JM
Senast redigerad av JM 2020-07-29 23:35, redigerad totalt 7 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Äntligen förutsättningar för högtemp supraledande högt.

Inläggav hifikg » 2020-07-29 22:36

O jag som trodde jag fixat det med mina Supra-kablar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-07-29 22:49

hifikg skrev:O jag som trodde jag fixat det med mina Supra-kablar.

Tänkte nästan detsamma, kablar som är Supraledande, dvs knappt några egenskaper alls förutom att de blir skitdyra. Det måste vara varje kabeltillverkares våta dröm.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-07-29 22:57

Bill50x skrev:

Tänkte nästan detsamma, kablar som är Supraledande, dvs knappt några egenskaper alls förutom att de blir skitdyra. Det måste vara varje kabeltillverkares våta dröm.

/ B

Precis, alla high end kablar är ju sk-tbilliga och med lite flytande helium skulle kablarna istället bli dyra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-07-29 23:18

petersteindl skrev:Precis, alla high end kablar är ju sk-tbilliga och med lite flytande helium skulle kablarna istället bli dyra.

Mjae, high-endkablar är väl inte direkt billiga. Men supraledande kablar skulle kunna bli ännu dyrare och man skulle kunna motivera kostnaden. Jag menar, istället för att klämma på lådor med några motstånd och kondensatorer i eller annat krafs).

För övrigt har jag hört att det finns högtalarkonstruktörer som kränger sina högtalare för tiotusentals kronor när man kan köpa en allt-i-ett Eneby på Ikea för typ 800 spänn ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-07-29 23:21

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Precis, alla high end kablar är ju sk-tbilliga och med lite flytande helium skulle kablarna istället bli dyra.

Fast med helium i kablarna får man sälja färre kabellyftare, å andra sidan kan man marknadsföra små tyngder med rätt mängd kristaller för att garantera att inte välljudet svävar bort.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-07-29 23:24

Bill50x skrev:[...För övrigt har jag hört att det finns högtalarkonstruktörer som kränger sina högtalare för tiotusentals kronor när man kan köpa en allt-i-ett Eneby på Ikea för typ 800 spänn ;-)

Köpte en sån idag med avsikt att skänka bort den som födelsedagspresent till en ung dam som en vacker dag kommer att ärva ett par OA52.2, men fasen vet om jag inte behåller den o stickar henne ett par strumpor istället.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-07-30 11:16

Hur mycket finns det egentligen att hämta i den elektriska delen av högtalaren? Du har ju fortfarande de mekaniska delarna kvar - har jag fel om jag tror dessa är en magnitud större?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-07-30 13:11

Nattlorden skrev:Hur mycket finns det egentligen att hämta i den elektriska delen av högtalaren? Du har ju fortfarande de mekaniska delarna kvar - har jag fel om jag tror dessa är en magnitud större?

Nu skall du inte komma här och vara prosaisk! Det gäller ju, för h-vete, musikåtergivning!
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-07-30 15:50

Nattlorden skrev:Hur mycket finns det egentligen att hämta i den elektriska delen av högtalaren? Du har ju fortfarande de mekaniska delarna kvar - har jag fel om jag tror dessa är en magnitud större?

Den största andelen olinjäritet hos dynamiska högtalarelement under viss ljudtrycksnivå ligger i den elektromagnetiska delen. Nivån är kring 80-90 dB vid 1meter. Över den nivån är det oftast upphängningens olinjäritet som är störst tills man ökar nivån så att membranet bryter upp lavinartat.

Klippels mätutrustning kan separera mellan dessa olika mekaniska och elektriska system. Minst olinjäritet ger talspoleinduktansen men den delen påverkas inte av supraledande talspole. Det är resistansen som blir noll.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2020-07-30 18:54

petersteindl skrev:Det är resistansen som blir noll.

Är det en önskvärd egenskap hos högtalarelement? Om inte, var skulle supraledare främst kunna bidra i ett ljudåtergivningssystem - reducerad effektförlust hos digital signalbehandling?
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-07-30 19:21

matssvensson skrev:
petersteindl skrev:Det är resistansen som blir noll.

Är det en önskvärd egenskap hos högtalarelement? Om inte, var skulle supraledare främst kunna bidra i ett ljudåtergivningssystem - reducerad effektförlust hos digital signalbehandling?

Rent spontant skulle jag svara att där har man förmodligen inget att vinna. Varje switch-ögonblick innebär laddning av cap eller urladdning av cap. Jag tror snarast att det är matningsspänning och kapacitans som ger effektförlust hos digital signalbehandling. Däremot finns ju möjligheten till kylning på så sätt, så att man kanske skulle kunna få datorer med mycket fler beräkningar per tidsenhet.

Själv skulle jag tycka det vore spännande att bygga dynamiska högtalarelement med elektromagneter Field coil. Då kan man strömstyra spolen utan förlust och uppnå mycket hög magnetstyrka. Skulle vilja ha element som var helt hastighetskontrollerade från 20 Hz och upp till 20 kHz. Det blir mycket hög verkningsgrad, tippar 116-119 dB för 1 watt. Sedan skulle jag anpassa horn/wave guide till dessa så att kombon mellan element och horn ger rak frekvensgång i ungefär 3½ oktaver. Då blir det som om det vore helt resistivt samt förlustfritt. Varken resistiva förluster eller reaktiva förluster. Man behöver dessutom låg rörlig massa och låg Fs och Q-värden under 0,1. Masslöst system. Ingen energilagring. :D

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2020-07-30 19:22

hifikg skrev:
Bill50x skrev:[...För övrigt har jag hört att det finns högtalarkonstruktörer som kränger sina högtalare för tiotusentals kronor när man kan köpa en allt-i-ett Eneby på Ikea för typ 800 spänn ;-)

Köpte en sån idag med avsikt att skänka bort den som födelsedagspresent till en ung dam som en vacker dag kommer att ärva ett par OA52.2, men fasen vet om jag inte behåller den o stickar henne ett par strumpor istället.

Inte en vacker ung dam som en dag skall ärva OA52.2 då? Vet inte varför men en scen från filmen Private Parts dyker upp i skallen.
Stukad och utbränd.

Återgå till Generellt om hifi