Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Jag ser fram emot utläggningen angående stereosystemfelen i granntråden, som du lovat göra i denna tråd. Även om det är ett svårt ämne att ta in för en amatör som jag .
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Efter vissa obligatoriska saker som måste göras hoppas jag få tiden över till att avsluta mitt inlägg som blir i denna tråd.
Men vaf... du är ju pensionär, du har väl all tid i världen
/ B
Wiki skrev:Mätning är i den klassiska fysiken en förhållandevis enkel företeelse varvid man med vald metod bestämmer en storhet hos ett system (dess massa, vikt, hastighet, temperatur, tryck, …) med i princip godtycklig noggrannhet och utan närmare hänsyn till mätning av de övriga storheterna. Läran om mätning kallas metrologi eller mätteknik.
Wikipedia skrev:Measurement is the process or the result of determining the ratio of a physical quantity, such as a length or a mass, to a unit of measurement, such as the metre or the kilogram. The science of measurement is called metrology.
Wiki skrev:In the classical definition, which is standard throughout the physical sciences, measurement is the determination or estimation of ratios of quantities. Quantity and measurement are mutually defined: quantitative attributes are those possible to measure, at least in principle.
NE, Nationalencyklopedin skrev:mätning, serie åtgärder varmed en egenskap hos en företeelse, ett objekt eller ett ämne kan uttryckas med siffror på ett sådant sätt att relationer mellan empiriska företeelser representeras med relationer mellan tal. Mätning gör det möjligt att tillämpa matematik i empiriska sammanhang, t.ex. att formulera samband mellan variabler (storheter) som matematiska ekvationer, och att tillämpa kvantitativa metoder.
[...]
En grundförutsättning för mätning är att egenskapen är mätbar, vilket kräver att den kan särskiljas som fysikalisk storhet. En egenskap som är föremål för mätning kallas för mätstorhet. Ett annat villkor för mätning är att det finns mätdon av sådan utformning att ett efterfrågat storhetsvärde kan bestämmas.
Vid mätningen jämförs storleken på mätstorheten med referensvärdet på en storhet av samma slag som mätstorheten.
Jämförelsen mellan storhetsvärde och måttenhet resulterar i ett mätvärde. Detta kan vara identiskt med mätresultatet men kan också behöva korrigeras för att ta kända systematiska fel i beaktande innan det slutliga mätresultatet uttryckt genom produkten av mätetal och måttenhet blir fastställt.
Wiki skrev:In the representational theory, measurement is defined as "the correlation of numbers with entities that are not numbers".
The most technically elaborate form of representational theory is also known as ADDITIVE CONJOINT MEASUREMENT.
In this form of representational theory, numbers are assigned based on correspondences or similarities between the structure of number systems and the structure of qualitative systems. A property is quantitative if such structural similarities can be established. In weaker forms of representational theory numbers need only be assigned according to a rule.
The concept of measurement is often misunderstood as merely the assignment of a value, but it is possible to assign a value in a way that is not a measurement in terms of the requirements of additive conjoint measurement. One may assign a value to a person's height, but unless it can be established that there is a correlation between measurements of height and empirical relations, it is not a measurement according to additive conjoint measurement theory.
Wiki skrev:The theory of conjoint measurement, also known as conjoint measurement or additive conjoint measurement is a general formal theory of continuous quantity. It was discovered 1960.
The theory concerns the situation where at least two natural attributes, A and X, non-interactively relate to a third attribute, P. It is not required that A, X or P be already known to be quantities. Via specific relations between the levels of P, it can be established that P, A and X are continuous quantities.
Hence the theory of conjoint measurement can be used to quantify attributes in empirical circumstances where it is not possible to combine the levels of the attributes using a side-by-side operation or concatenation#.
#(Concatenation=sammanlänkning, kedja, serie)
The quantification of psychological attributes such as attitudes, cognitive abilities and utility is therefore logically plausible. This means that the scientific measurement of psychological attributes is possible. That is, like physical quantities, a magnitude of a psychological quantity may possibly be expressed as the product of a real number and a unit magnitude.
Wiki skrev:ISOMORFI betyder "samma form", och är ett uttryck som används inom bland annat matematiken för att beteckna en viss slags likhet mellan olika strukturer. Två sfäriska föremål av helt olika ursprung kan exempelvis kallas isomorfa ur ett visuellt perspektiv.
En isomorfi eller isomorfism är inom matematiken en sorts intressant avbildning mellan objekt. Ordet "isomorfism" kan användas då två komplexa strukturer kan avbildas på varandra på ett sådant sätt att för varje del av den ena strukturen så finns det en motsvarande del i den andra, där "motsvarande" betyder att de två delarna spelar liknande roller i sina respektive strukturer.
Om det existerar en isomorfi mellan två strukturer kallas de två strukturerna ISOMORFA.
Isomorfa strukturer är "samma" på en viss nivå av abstraktion. Om man ignorerar de specifika identiteterna hos elementen i de underliggande mängderna och namnen i de underliggande relationerna är de två strukturerna identiska.
Wiki skrev:Nödvändigt villkor och tillräckligt villkor är uttryck, som allmänt används vid omskrivning av så kallade "om, så-satser", inom ett flertal vetenskapliga områden, särskilt inom matematik och logik.
Satsen "Om en svan är vit, så är den vacker", kan formaliseras till följande ekvivalenta omskrivningar:
Det är ett tillräckligt villkor att en svan är vit för att den skall vara vacker.
Endast om en svan är vacker, så är den vit.
Det är ett nödvändigt villkor att en svan är vacker för att den skall vara vit.
Satsen "Om N = 2n - 1 är ett primtal så är n ett primtal", är ekvivalent med:
Det är ett tillräckligt villkor att N är ett primtal för att n skall vara ett primtal.
Endast om n är ett primtal så är N ett primtal.
Det är ett nödvändigt villkor att n är ett primtal för att N skall vara ett primtal.
Satsen: Om och endast om det udda primtalet p = 4n + 1, så kan det skrivas som summan av två heltalskvadrater, är ekvivalent med:
Det är ett tillräckligt och nödvändigt villkor att det udda primtalet p = 4n + 1, för att det skall kunna skrivas som summan av två heltalskvadrater.
Wiki skrev:In abstract algebra, an ISOMORPHISM is a kind of MAPPING between objects that shows a relationship between two properties or operations. If there is an isomorphism between two structures, then we call the two structures isomorphic. Isomorphisms are studied in mathematics in order to extend insights from one phenomenon to others: if two objects are isomorphic, then any property that is preserved by an isomorphism and that is true of one of the objects is also true of the other.
Wiki skrev: Information theory recognizes that all data are inexact and statistical in nature. Thus the definition of measurement is: "A set of observations that reduce uncertainty where the result is expressed as a quantity."
This definition is implied in what scientists actually do when they measure something and report both the mean and the statistics of the measurements. In practical terms, one begins with an initial guess as to the value of a quantity, and then, using various methods and instruments, reduces the uncertainty in the value.
Note that in this view, unlike the representational theory, all measurements are uncertain, so instead of assigning one value, a range of values is assigned to a measurement. This also implies that there is not a clear or neat distinction between estimation and measurement. Ascertaining the degree measurement error is also a basic facet of metrology, and sources of errors are divided into systematic and non-systematic.
petersteindl skrev:
Omkring år 2011 diskuterades det på forumet huruvida hörseln kunde användas som objektivt mätinstrument. Då började jag skriva detta inlägg. Det blev snabbt 23 A4 sidor som legat vilande. Sedan har det varit vilopaus på detta inlägg.
För att beskriva lite angående hur man vetenskapligt går till väga då man vill kartlägga vad man hör och hur man hör och använder hörseln som mätinstrument så vill jag göra detta inlägg som ett slags intro till psykofysiken och psykoakustiken.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:
Omkring år 2011 diskuterades det på forumet huruvida hörseln kunde användas som objektivt mätinstrument. Då började jag skriva detta inlägg. Det blev snabbt 23 A4 sidor som legat vilande. Sedan har det varit vilopaus på detta inlägg.
För att beskriva lite angående hur man vetenskapligt går till väga då man vill kartlägga vad man hör och hur man hör och använder hörseln som mätinstrument så vill jag göra detta inlägg som ett slags intro till psykofysiken och psykoakustiken.
Mvh
Peter
Förstår inte hur du skiljer två ljudföreteelser från varandra på ett vetenskapligt sätt.
Antag du med försökspersoner skall avgöra vilken av två sångare som är bäst. Bägge sångarna hör till de bästa i världen men en av dem är alltid lite bättre.
Sångarna är belägna i ett rum med träpanel på väggarna (15x7x15 m i höjd,bredd och längd) avskilt från försökspersonerna med ett ljudtransparent skynke. I rummet finns en fixerad stol för aktuell försöksperson att lyssna i. På andra sidan skynket finns ett kryss på golvet där aktuell sångare alltid står. Sångarna och försökspersonerna byter plats i stolen respektive på krysset enligt ditt förslag. Sångare och försökspersoner kan aldrig se varandra.
Din uppgift är att konkret beskriva hur du vetenskapligt påvisar vilken sångare som är bäst. Ange även minsta antalet testningar och försökspersoner för att nå det vetenskapliga resultatet. Begränsningar?
JM
petersteindl skrev:JM skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Förstår inte hur du skiljer två ljudföreteelser från varandra på ett vetenskapligt sätt.
Antag du med försökspersoner skall avgöra vilken av två sångare som är bäst. Bägge sångarna hör till de bästa i världen men en av dem är alltid lite bättre.
Sångarna är belägna i ett rum med träpanel på väggarna (15x7x15 m i höjd,bredd och längd) avskilt från försökspersonerna med ett ljudtransparent skynke. I rummet finns en fixerad stol för aktuell försöksperson att lyssna i. På andra sidan skynket finns ett kryss på golvet där aktuell sångare alltid står. Sångarna och försökspersonerna byter plats i stolen respektive på krysset enligt ditt förslag. Sångare och försökspersoner kan aldrig se varandra.
Din uppgift är att konkret beskriva hur du vetenskapligt påvisar vilken sångare som är bäst. Ange även minsta antalet testningar och försökspersoner för att nå det vetenskapliga resultatet. Begränsningar?
JM
JM, vilken konstig nivå på diskussion du väljer. Jag vet inte om du skojar? Varför ställer du sådan fråga? Om du själv inte vet och har en sådan uppgift på ditt skrivbord, så kan du gärna konsultera mig. Jag ka skriva ett konsultavtal som vi kan komma överens om och godkänna med underskrift.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Förstår inte hur du skiljer två ljudföreteelser från varandra på ett vetenskapligt sätt.
JM
JM, vilken konstig nivå på diskussion du väljer. Jag vet inte om du skojar? Varför ställer du sådan fråga? Om du själv inte vet och har en sådan uppgift på ditt skrivbord, så kan du gärna konsultera mig. Jag ka skriva ett konsultavtal som vi kan komma överens om och godkänna med underskrift.
Mvh
Peter
Min tanke var att du genom att besvara min skolboksenkla teoretiska frågeställning utifrån din filosofiska psykologi klargjort teorin mha ett praktiskt exempel.
Denna lära du hänvisar till kan på något sätt objektifiera matematiskt perceptionsbedömningar om jag uppfattat dig rätt.
Jag har aldrig läst några forskningsrapporter baserade utifrån dessa teorier men desto fler inlägg om att teorin inte håller.
Ditt svar ovan ger för mig klar information om ditt kunskapsläge.
Således finns inom psykologin huvudsakligen bara ett sätt att kontrollerat mäta subjektiva upplevelser - mha dubbel blind/trippelblind studier. Resultaten går att rangordna. Resultaten ger information om eventuell sannolikhet men ej kausalitet.
Inom neurofysiologin finns nu spännande möjligheter att mer objektivt mäta ner nervcellsnivå hur vi hör. Tex lokalisationen av ett ljud i horisontalplanet sker reflexmässigt i hjärnstammen. Nu vet vi att mycket speciella nervceller samarbetar flera andra typer av nervceller för att med hög precision lokalisera ljud långt innan någon kognitiv förståelse av ljudet sker. Det är inte nervimpulserna som är viktigaste variabeln utan transmittorsubstanserna. Här finns många trix att kvantifiera hörandet.
JM
sprudel skrev:Din agenda är illa dold, och den förhindrar dig tyvärr att producera kvalitativa inlägg av en nivå som du troligtvis är kapabel till. Tipset är att skippa de till politisk retorik hörande efterslängarna och insinuationerna.
petersteindl skrev:Tangband skrev:Jag ser fram emot utläggningen angående stereosystemfelen i granntråden, som du lovat göra i denna tråd. Även om det är ett svårt ämne att ta in för en amatör som jag .
Ja, det blir skönt att få det undanstökat. Jag hoppas det kommer skingra en massa frågetecken på området. Det tar dock energi att få fram och jag behöver en del lugn och ro. Det blir som ett fundament man kan bygga sitt hus på.
hcl skrev:Tack för att du tar dig tid att sammanfatta och skriva, om inte annat så för att det illustrerar att ljud, musik och hörande är tämligen komplicerat redan på nivån ljud och bur dessa ljud uppfattas med hörseln.
Om man dessutom specificerar sig till ljud som en eller flera individer frambringar och som kan anses bära musikalisk information, d.v.s. där de ordnats enligt en struktur som vi ofta ngt löst benämner som musikalisk så tillkommer ytterligare krav på motsvarande tolkningsfunktionalitet (hos ljuduppfattaren d.v.s. lyssnaren). Alltså, utöver att kunna detektera och tolka själva ljuden korrekt så behöver även dessa tolkade ljud tolkas som ett musikaliskt sammanhang d.v.s. med en musikalisk struktur, som sannolikt också kräver ett lager eller tolkningsfunktionalitet som p.s.s. som tolkning av resp ljud behöver byggas upp i hjärnan och vars funktion, för en lyckosam tolkning kan antas ställa något hårdare krav på hur den till lyssnaren infallande tryckvågformen är beskaffad. Vad jag far efter är att musikalisk förståelse av ljud bärande musikalisk information sannolikt kräver en mer precis återgivning av dylika ljud för att dessa ljud skall kunna tolkas så korrekt som möjligt d.v.s. tolkas till musikalisk stimuli hos lyssnaren.
MacBruce skrev:petersteindl skrev:Tangband skrev:Jag ser fram emot utläggningen angående stereosystemfelen i granntråden, som du lovat göra i denna tråd. Även om det är ett svårt ämne att ta in för en amatör som jag .
Ja, det blir skönt att få det undanstökat. Jag hoppas det kommer skingra en massa frågetecken på området. Det tar dock energi att få fram och jag behöver en del lugn och ro. Det blir som ett fundament man kan bygga sitt hus på.
+1! Dina "utläggningar" är verkligen uppskattade. Jag sparar dem i "läsarvy" för att kunna läsa dem i lugn och ro. Förstår att de inte snyts ur näsan utan är frukten av gediget arbete.
petersteindl skrev:
Kul att se att någon uppskattar att jag skriver och förhoppningsvis också det jag skriver. Jag vet inte vad läsarvy är för något. Hur sparar man i läsarvy? Vad är läsarvy?
Mvh
Peter
MacBruce skrev:petersteindl skrev:
Kul att se att någon uppskattar att jag skriver och förhoppningsvis också det jag skriver. Jag vet inte vad läsarvy är för något. Hur sparar man i läsarvy? Vad är läsarvy?
Mvh
Peter
Läsarvy är ett sätt att formatera en webbsida, så att den blir läs- och utskriftsvänlig. Hur man gör det, är väl tämligen lika, oberoende av vilken webbläsare man använder, även om "knappen" kan se olika ut. På Firefox sitter den i adressraden: den lilla rektangeln till höger i bilden nedan. Bara att trycka på den, så formateras sidan omedelbart. Vill man ha tillbaka det ursprungliga utseendet, trycker man en gång till på knappen.
petersteindl skrev:MacBruce skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Läsarvy är ett sätt att formatera en webbsida, så att den blir läs- och utskriftsvänlig. Hur man gör det, är väl tämligen lika, oberoende av vilken webbläsare man använder, även om "knappen" kan se olika ut. På Firefox sitter den i adressraden: den lilla rektangeln till höger i bilden nedan. Bara att trycka på den, så formateras sidan omedelbart. Vill man ha tillbaka det ursprungliga utseendet, trycker man en gång till på knappen.
Jag använder Chrome och jag hittar ingen sådan funktion i Chrome. Vet du om det finns dylikt i Chrome?
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Detta inlägg blir kort. Jag tänkte rekommendera följande föreläsning av Gerald Edelman.[ YouTube ]
Den är inte enkel att följa men inte omöjlig. Det handlar om medvetandet, det ämne som han fick 1972 års Nobelpris för. Se hela. Sök förstå. Han använder kanske vokabulär som ni inte är förtrogna med, men det är fackspråk.
Man behöver inte kunna medvetandets funktioner, men det är essentiella processer inom perception. Det handlar om mapping och gestalt, saker jag tagit upp. Det är första gången som jag överhuvudtaget sett eller hört att det pratas om analog tidskontinuerlig signal/kod kontra tidsdiskret kod. Det är spännande, tippar att han snuddar vid ämnet i någon av de tjocka böcker jag har som jag ännu inte läst. Jag har läst några populära böcker som jag gillade.
Det räcker med att få en kortfattad inblick i ämnet så att man förstår vidden av medveten perception. Medvetandet är essentiellt i frågan.
Mvh
Peter
petersteindl skrev: Det handlar om medvetandet, det ämne som han fick 1972 års Nobelpris för.
jonasp skrev:petersteindl skrev: Det handlar om medvetandet, det ämne som han fick 1972 års Nobelpris för.
Vad jag kan förstå fick han Nobelpriset för sin forskning på immunförsvaret och antikroppar, dessutom tillsammans med en annan forskare. Jag ser påståendet i citatet ovan som direkt felaktigt.
https://www.nobelprize.org/prizes/medic ... 2/summary/
Wiki skrev:Edelman's Nobel Prize-winning research concerned discovery of the structure of antibody molecules. In interviews, he has said that the way the components of the immune system evolve over the life of the individual is analogous to the way the components of the brain evolve in a lifetime. There is a continuity in this way between his work on the immune system, for which he won the Nobel Prize, and his later work in neuroscience and in philosophy of mind.
In his books, Edelman proposed a biological theory of consciousness, based on his studies of the immune system.
Edelman's theory seeks to explain consciousness in terms of the morphology of the brain. A newborn baby's brain comprises a massive population of neurons (approx. 100 billion cells) and those that survive the initial phases of growth and development will make approximately 100 trillion connections with each other. A sample of brain tissue the size of a match head contains about a billion connections, and if we consider how these neuronal connections might be variously combined, the number of possible permutations becomes hyper-astronomical - in the order of ten followed by millions of zeros.
Neural Darwinism
Edelman's theory of neuronal group selection, also known as 'Neural Darwinism', has three basic tenets—Developmental Selection, Experiential Selection and Reentry.
Developmental selection -- the formation of the gross anatomy of the brain is controlled by genetic factors, but in any individual the connectivity between neurons at the synaptic level and their organisation into functional neuronal groups is determined by somatic selection during growth and development. This process generates tremendous variability in the neural circuitry—like the fingerprint or the iris, no two people will have precisely the same synaptic structures in any comparable area of brain tissue. Their high degree of functional plasticity and the extraordinary density of their interconnections enables neuronal groups to self-organise into many complex and adaptable "modules." These are made up of many different types of neurons which are typically more closely and densely connected to each other than they are to neurons in other groups.
Experiential selection -- Overlapping the initial growth and development of the brain, and extending throughout an individual's life, a continuous process of synaptic selection occurs within the diverse repertoires of neuronal groups. This process may strengthen or weaken the connections between groups of neurons and it is constrained by value signals that arise from the activity of the ascending systems of the brain, which are continually modified by successful output. Experiential selection generates dynamic systems that can 'map' complex spatio-temporal events from the sensory organs, body systems and other neuronal groups in the brain onto other selected neuronal groups. Edelman argues that this dynamic selective process is directly analogous to the processes of selection that act on populations of individuals in species, and he also points out that this functional plasticity is imperative, since not even the vast coding capability of entire human genome is sufficient to explicitly specify the astronomically complex synaptic structures of the developing brain.[23]
Reentry
Main article: Reentry (neural circuitry)
—the concept of reentrant signalling between neuronal groups. He defines reentry as the ongoing recursive dynamic interchange of signals that occurs in parallel between brain maps, and which continuously interrelates these maps to each other in time and space. Reentry depends for its operations on the intricate networks of massively parallel reciprocal connections within and between neuronal groups, which arise through the processes of developmental and experiential selection outlined above. Edelman describes reentry as "a form of ongoing higher-order selection ... that appears to be unique to animal brains" and that "there is no other object in the known universe so completely distinguished by reentrant circuitry as the human brain."
Edelman and Gally were the first to point out the pervasiveness of degeneracy in biological systems and the fundamental role that degeneracy plays in facilitating evolution.
Edelman founded and directed The Neurosciences Institute, a nonprofit research center in San Diego that between 1993 and 2012 studied the biological bases of higher brain function in humans.
He served on the scientific board of the World Knowledge Dialogue project.
Edelman was a member of the USA Science and Engineering Festival's Advisory Board
Kronkan skrev:Skall man argumentera i sakfrågor att någon har en grav personlighetsstörning samt vara dement....
JM skrev:petersteindl skrev:Detta inlägg blir kort. Jag tänkte rekommendera följande föreläsning av Gerald Edelman.[ YouTube ]
Den är inte enkel att följa men inte omöjlig. Det handlar om medvetandet, det ämne som han fick 1972 års Nobelpris för. Se hela. Sök förstå. Han använder kanske vokabulär som ni inte är förtrogna med, men det är fackspråk.
Man behöver inte kunna medvetandets funktioner, men det är essentiella processer inom perception. Det handlar om mapping och gestalt, saker jag tagit upp. Det är första gången som jag överhuvudtaget sett eller hört att det pratas om analog tidskontinuerlig signal/kod kontra tidsdiskret kod. Det är spännande, tippar att han snuddar vid ämnet i någon av de tjocka böcker jag har som jag ännu inte läst. Jag har läst några populära böcker som jag gillade.
Det räcker med att få en kortfattad inblick i ämnet så att man förstår vidden av medveten perception. Medvetandet är essentiellt i frågan.
Mvh
Peter
Tyvärr Peter här har du inte hängt med vad som gäller.
Gerald Edelman fick Nobels pris i medicin efter skarp forskning inom immunologin ffa på antikroppar och inget annat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gerald_Edelman
Därefter drabbades han av den inte helt ovanliga Nobelprissjukan likt Linus Pauling mfl.
Dvs han lämnade immunologin och började spekulera kring medvetandet och hjärnan där han inte hade någon större kompetens eller erfarenhet. Men i egenskap av Nobelprisvinnare attraherade han många icke kritiska individer. Att få Nobelpris förstärker sannolikt redan befintliga omnipotenta narcissistiska egenskaper.
I sin föreläsning understryker han att det är bara spekulationer. Han argumentering är häpnadsväckande. Han visar bla två undersökningar av hjärnan med en prototyp MEG apparat (avancerad EEG) där resultaten är icke konklusiva och just detta att resultaten är icke konklusiva tar han som argument för sina spekulationer. Mer specifika neurovetenskapliga termer lyser med sin frånvaro.
https://rationalwiki.org/wiki/Nobel_disease
Dessutom fick han Mb Parkinson. Tyvärr får många parkinsonpatienter demens och då vanligen frontallobsdemens. Frontallobsdemens kännetecknas av försämrat omdöme och förövrigt initialt få andra symptom förknippade med demens. Har genom åren träffat flera patienter med frontallobsdemens. Många har varit mycket duperande och skickliga på att dölja sina kognitiva tillkortakommanden.
Kan ha påverkat hans skogstokiga spekulationer.
JM
petersteindl skrev:. . .
JM, det kläder dig inte att vara så fruktansvärt negativ i dina spekulationer om andra och speciellt om personer som verkligen åstadkommit något. Vad har du själv att komma med inom medvetandets vetenskap?
Mvh
Peter
Edit: tagit bort utskriven identitet då vederbörande har bett om detta tidigare gånger. // Redaktör'N
JM skrev:Visa att du har omdöme och ta bort ditt inlägg.
Jag och mina kollegor jobbar redan som djur och har inga marginaler för fler patienter.
Leg Läkare
JM skrev:lagoqirra skrev:. . .
http://www.sodraaby.se/wp-content/uploa ... rev3-1.pdf
Om jag förstår dig rätt är mättekniken inom audio-området för fokuserad på stationära icke dynamiska förlopp utan hänsyn till ljudets dynamik över tiden.
Som gammal forskare från den mer mjuka sidan med publikationer inom ffa neurokirurgi, neuropsykiatri, neuroradiologi, psykologi mm har jag alltid haft svårt korrelera perceptions/medicinska fynd med bra tekniska mätningar.
Utifrån din horisont hur borde mätningar av högtalare o högtalare i det lilla rummet göras?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster