Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Tangband, i första inlägget nämner du att denna DAC har bättre testvärden än Linn Akurate DSM. Det kanske är på sin plats att nämna att det är en gammal Akurate DSM (version från 2014) han testat, vilket inte bör förknippast med den nuvarande varianten med Linns senaste Katalyst-DAC.
Hade varit intressant att se var den nuvarande versionen hade hamnat i dessa mätningar, då rätt många är överens om att det är den största ljudmässiga uppgraderingen Linn gjort i sina streamers.
Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband, i första inlägget nämner du att denna DAC har bättre testvärden än Linn Akurate DSM. Det kanske är på sin plats att nämna att det är en gammal Akurate DSM (version från 2014) han testat, vilket inte bör förknippast med den nuvarande varianten med Linns senaste Katalyst-DAC.
Hade varit intressant att se var den nuvarande versionen hade hamnat i dessa mätningar, då rätt många är överens om att det är den största ljudmässiga uppgraderingen Linn gjort i sina streamers.
Det stämmer bra. I nyare katalyst versionen har man bytt dacar från wolfson till akm. Samma märke som topping e30 använder.
Det sitter dock olika dacar av akm, men de är av samma generation. I Linn sitter akm 4497 och topping använder 4493.
hcl skrev:Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband, i första inlägget nämner du att denna DAC har bättre testvärden än Linn Akurate DSM. Det kanske är på sin plats att nämna att det är en gammal Akurate DSM (version från 2014) han testat, vilket inte bör förknippast med den nuvarande varianten med Linns senaste Katalyst-DAC.
Det stämmer bra. I nyare katalyst versionen har man bytt dacar från wolfson till akm. Samma märke som topping e30 använder.
Det sitter dock olika dacar av akm, men de är av samma generation. I Linn sitter akm 4497 och topping använder 4493.
Som RogerGustavsson skrev i annan tråd skulle jag inte dra för stora växlar på vilkenkrets som sitter var. Aktuell användning (sammanhang i apparaten) och implementation spelar också stor roll för slutresultatet.
juanth skrev:Du får räkna med att beställa extern strömförsörjning om den ska ge lika fint resultat hemma som hos audiosciencereview, det gör stor skillnad på Topping D50s. Jag kan rekommendera IFI tex.
https://www.audiophonics.fr/en/hifi-pow ... 10529.html
’Johan_Lindroos skrev:Den har dåligt antivikningsfilter. Inte ens det brantaste är bra.
Strmbrg skrev:Vad innebär det dåliga anti-vikningsfiltret ljudmässigt?
Eller äh! Ljudmässiga frågor är kanske inte så väsentliga. Det är mätningar, grafer och konstruktion som är intressant.
Så tokigt av mig att ställa frågan.
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Vad innebär det dåliga anti-vikningsfiltret ljudmässigt?
Eller äh! Ljudmässiga frågor är kanske inte så väsentliga. Det är mätningar, grafer och konstruktion som är intressant.
Vi väntar väl på JohanLindroos utläggning om varför ett dåligt antivikningsfilter är mindre bra för ljudet ?
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Vad innebär det dåliga anti-vikningsfiltret ljudmässigt?
Vi väntar väl på JohanLindroos utläggning om varför ett dåligt antivikningsfilter är mindre bra för ljudet ?
juanth skrev:Tangband skrev:Strmbrg skrev:Vad innebär det dåliga anti-vikningsfiltret ljudmässigt?
Vad heter antivikningsfilter på engelska?
Tangband skrev:Ett drivverk vore kanske en Rasberry pi4 för en komplett streamerlösning med detta fräcka case.
Eller så kör man allt från en laptop via wi-fi till e30 med hjälp av en USB wi-fi kontakt för 99:-
https://www.elfa.se/sv/argon-one-chassi ... p/30165005
Tangband skrev:Ett drivverk vore kanske en Rasberry pi4 för en komplett streamerlösning med detta fräcka case.
Eller så kör man allt från en laptop via wi-fi till e30 med hjälp av en USB wi-fi kontakt för 99:-
https://www.elfa.se/sv/argon-one-chassi ... p/30165005