Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Enda gången jag anser en blindtest nödvändig är när man ska kolla lämplighet för körkort.
Att blindtesta saker för att påvisa duglighet är som att torka sig i baken innan man skiter, det gör ingen nytta.
FBK skrev:Ja. Varför ska inte högtalare blindtestat för att få "godkänt" ?Har du några tankar kring det Strmbrg ? (eller någon annan) Det är något som jag undrat över mycket länge.
FBK skrev:Ja. Varför ska inte högtalare blindtestat för att få "godkänt" ?Har du några tankar kring det Strmbrg ? (eller någon annan) Det är något som jag undrat över mycket länge.
Strmbrg skrev:För att spetsa till det: Om det bara tycks låta ur vänster högtalare, för att höger inte är inkopplad - behöver det verifieras med ett blindtest?
Eller kan man i det fallet utgå från att upplevelsen överensstämmer med fakta?
Pfh, självklart behövs inget blindtest i detta fall, kan tyckas. Eller? Sannolikt så exciteras membranen i höger högtalare av ljudet från vänster kanal i en liten grad...
Ett kanske löjligt exempel, men var går då gränsen?
Eller, kanske enklare att resonera kring: Var - ungefär - befinner sig gränslandet?
Frågeställningen syftar inte till att få det sanna svaret, men däremot syftar den till att skapa resonemang och eftertanke.
När kan man lita på det man hör? När kan man inte lita på det?
Kan man kanske aldrig vara säker, och därför behövs alltid blindtest - om man verkligen vill vara säker.
Hur vet vi att det är Beethovens femma vi lyssnar på och inte Britney Spears?
Hur vet vi att vi lyssnar på Chord M Scalers högsta uppsampling och inte på den näst högsta?
Är det bara då det råder oenighet inom en grupp, som blindtest krävs för att verifiera och bevisa?
Om alla är överens - är det bevis nog?
Var går gränsen? Vilka skillnader kräver verifiering medelst ett seriöst blindtest?
Vilka skillnader är så uppenbara att det bara blir löjligt att verifiera dem med ett blindtest?
Mitt svar? Tja, så här långt är det: "Jag vet inte."
Strmbrg skrev:FBK skrev:Ja. Varför ska inte högtalare blindtestat för att få "godkänt" ?Har du några tankar kring det Strmbrg ? (eller någon annan) Det är något som jag undrat över mycket länge.
Jag vet inte om det handlar om att ge saker godkänt egentligen. Som jag förstår det så skall man ju verifiera skillnader. Emellanåt kanske själva testandet motiveras av att det är kul att testa saker. Och så kan det såklart få godkänt att vara. Åtminstone av mig.
Mer allmänt:
Ofta ärdet ju så - i en massa olika sammanhang, inte alls bara inom hifi - att man hoppar över de grundläggande "Varför-då?-frågorna" och kastar sig direkt in i senare skeden i en process. Sådana skeden som är roligare att ägna sig åt än de där första jobbiga och trista "Vad-är-egentligen-syftet?-funderingarna".
Rydberg skrev:FBK skrev:Ja. Varför ska inte högtalare blindtestat för att få "godkänt" ?Har du några tankar kring det Strmbrg ? (eller någon annan) Det är något som jag undrat över mycket länge.
Det finns väl många som blindtestar högtalare, bland annat Revel.
PerStromgren skrev:Blindtest behövs för att spara pengar! Dyrarare grejor är inte per autoatik bättre, oavsett vad man har för defintion av "bättre". Imponarverkan möjligen undantaget.
Om man blindtestar slipper man påverkan av prislappens imponatorverkan. Om en högatalre inte kan skiljas fån två, blir det billigare, typ.
PerStromgren skrev:Blindtest behövs för att spara pengar! Dyrarare grejor är inte per autoatik bättre, oavsett vad man har för defintion av "bättre". Imponarverkan möjligen undantaget.
Om man blindtestar slipper man påverkan av prislappens imponatorverkan. Om en högatalre inte kan skiljas fån två, blir det billigare, typ.
Strmbrg skrev:Ni svarar inte på frågan. Kanske beroende på att den inte kan besvaras.
Så, igen: När - menar DU, ja just DU där - att det inte är nödvändigt med ett blindtest?
När är något så uppenbart, att testet är överflödigt?
FBK skrev:Rydberg skrev:FBK skrev:Ja. Varför ska inte högtalare blindtestat för att få "godkänt" ?Har du några tankar kring det Strmbrg ? (eller någon annan) Det är något som jag undrat över mycket länge.
Kanske en del tillverkare, men inte HÄR. Det skulle vara mycket intressant med en blindtest på högtalare. Och jag köper inte Tangbands inlägg: Högtalare är i praktiken omöjliga att blindtesta pågrund av att den optimala uppställningen av dessa ser så olika ut.
Det är ju bara att följa tillverkarens råd om placering, det gör ju alla här.
RogerJoensson skrev:Som på digital vs analogtiden? Alla som var så övertygade om vinyl var helt överlägset digitalt, men när de fick höra en vinyl överförd till DAT häpnade (lyssnades utan att veta om de lyssnade till vinylen eller DATkopian). Du har hört sådana argument hur många gånger? Så varför frågar du? Inget att göra?
Rydberg skrev:FBK skrev:Ja. Varför ska inte högtalare blindtestat för att få "godkänt" ?Har du några tankar kring det Strmbrg ? (eller någon annan) Det är något som jag undrat över mycket länge.
Perfector skrev:FBK skrev:Ja. Varför ska inte högtalare blindtestat för att få "godkänt" ?Har du några tankar kring det Strmbrg ? (eller någon annan) Det är något som jag undrat över mycket länge.
Örat har inget minne så en blindtest är mer beroende av sinnesstämning vid lyssning än den faktiska funktionen hos högtalaren (egen sinnesstämning)
hifikg skrev:Jag brukar utsätta mina besökare för ofrivilliga högtalar-blindtest ibland. Ett par mäktiga Apogee står i förgrunden o ser dyra ut medan OA52 står lite diskret mot väggen o knappt syns alls. Kan lira en hel kväll o besökarna är övertygade om att de hört på Apogee. Ibland har de det, ibland inte. Alla får inte ens veta vad de lyssnat på, bara de är glada.
Tangband skrev:RogerJoensson skrev:Som på digital vs analogtiden? Alla som var så övertygade om vinyl var helt överlägset digitalt, men när de fick höra en vinyl överförd till DAT häpnade (lyssnades utan att veta om de lyssnade till vinylen eller DATkopian). Du har hört sådana argument hur många gånger? Så varför frågar du? Inget att göra?
Jo, det var väl självaste Ivor Tiefenbrun som under 80-talet medverkade i blindtest med en Sony pcm F1 digitalmaskin i signalkedjan med A/D-D/A eller inte. Alltså LP12 med eller utan Pcm F1 i signalkedjan. Han hörde ingen skillnad .
Det var väl efter denna händelse då Linn började med utvecklandet av sin A/D för proffinspelning samt utvecklandet av Karik/Numerik.
Läs mer här :
http://www.bostonaudiosociety.org/bas_s ... sting2.htm
Jag har själv hört en DAT inspelning vid 48 kHz av LP12 och det var då chockerande ( för mig ) att det istort lät identisk på den påkostade anläggningen som jag lyssnade på då. Förklaringen då var att Sony-DAT:en var ett bättre drivverk än compact disk.
Nu vet vi att förklaringen istället var loudnesswar (därför lät CD:n sämre än vinylen och sämre än vinyl/DAT kopian ).
Och att 48 kHz 16 bit A/D-D/A är väldigt transparent.
Såhär såg Ivors blindtest ut:
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 17 gäster