Jag funderar mycket hellre kring lite andra aspekter på frågeställningen. Det vill säga - jag funderar på dessa andra aspekter INNAN jag dyker ner i metoderna.
Och alltså innan jag ens avgör om det skall dykas ner i metoder överhuvudtaget.
Mitt eget resonemang bygger på en löjligt simpel grundhållning:
Detaljer (förändringar) som är såpass små, att jag måste anstränga mig för att avgöra om de existerar är ointressanta och inget att bry sig om.
De kanske till och med är såpass små att jag måste genomföra ett välarrangerat blindtest för att komma till en slutsats om existensen.
Varför skall jag engagera mig i detta när det finns betydligt större fel och distraktioner som jag INTE har åtgärdat?
Även om jag nu HAR fixat alla stora fel redan (hur jag nu kan vara så säker på det...), så behöver jag inte bry mig om sådant som är så småttigt att det inte ens är klargjort om det är förnimbart.
Ett exempel:
- Skillnaden mellan de olika filtren i min DAC kan jag inte höra. De finns där, åtminstone i den elektroniska domänen, man jag hör dem inte.
- Varför då engagera mig i ytterligare i om det kanske kan gå att höra skillnaden mellan dem - eller om det inte går? Jag har haft andra DAC:ar med filterval. Jag har aldrig hört skillnaden.
- Jag grämer mig inte heller över att kanske andra, men inte jag, kan höra skillnaden, och grottar inte ner mig ytterligare av den anledningen. "Jag SKA klara av att höra skillnaden!" är ingen ambition hos mig.
- Om jag inte hör skillnaden spontant eller ens vid ganska noggrann lyssning - då lämnar jag hela frågan.
- Om andra påstår sig höra något som jag inte hör så får det vara så. Om andra påstår att det INTE går att höra skillnad så får det vara så. Vad vinner jag på att bråka om det? Vill jag rädda människor från ekonomisk ruin eller ivrigt hjälpa dem att uppnå oanad ljudmässig nirvana? Skulle inte tro det.
- Jag nöjer mig med att delge mina tankar, upplevelser och erfarenheter. Sedan överlämnar jag värderandet av detta till andra som är intresserade av att ta del.
Skillnaden mellan de olika uppsamplingsnivåerna i min MScaler, exempelvis, är av en helt annan dignitet. Jag behöver inte ens koncentrera mig för att konstatera dem.
Skillnaderna - förbättringarna - skall vara påtagliga. Det är en värderingsfråga dessutom - jag måste värdera om förbättringen är väsentlig för mig eller inte.
Det vill säga: Vad HANDLAR förbättringen om? Hur STOR är förbättringen?
Är det kraften i basen? Är det djupet i densamma?
Är det tydligheten i musiken?
Är det djupet i lokalen? Är det karaktären på stråkarna och bleckblåset?
Är förbättringen angelägen eller ej - för MIG? Det räcker inte med att konstatera om en skillnad föreligger - jag måste värdera den utifrån mitt eget omdöme.