Skyddstransformatorer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Skyddstransformatorer

Inläggav Rydberg » 2004-01-06 16:52

Jag har lyckats få tag i 3 st transformatorer 220 --> 110 0 110 dvs flytande nolla (märke: tramo, eslöv). De är på 2000VA, 1400VA och 1400VA. Frågan är om man kännar/förlorar att koppla in dessa? Vad tror/vet ni?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-06 18:38

Ingen som vet hur nättraffos påverkar? Trodde detta var ett "kunskaps forum" :twisted:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-06 18:40

Jag har provat APCs störskyddstrafos till Quaden.. 1200VA till slutsteget resp 600VA till försteget. Blev inte så bra. komprimerade kändes det som. De åkte ut. Men det är ju som sagt en subjektiv uppelvelse av en trafo som egentligen är till för datorer. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-06 18:42

Oki, dessa har nog också varit kopplade i en datorsal men det är nog inte dedikerade till just det (egen byggd låda etc). Mina är ju dessutom något större :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-06 18:44

Bara att prova. :) Det filter som jag provat som funkat bäst är PS audios ultimate outlet. Den är dock lite överdrivet dyr. och skillnaden var inte tillräckligt stor. Behöll deras strömkablar dock. :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-06 19:08

Oki, dessa kostar ju gratis så det är väl bara att prova, dock måste jag ansluta dem till ett jordat uttag och det har jag inte i denna lägenheten så det blir att vänta tills jag flyttar :( , var bara lite sugen att höra några kommentarer sålänge :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-06 19:54

Man kan ju alltid testa. Frågan är varför du vill trafos :?: Räkna dock med att impedansen sett från apparaterna tilltar en smula pga förluster i trafon. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-06 20:00

Han vill ha trafos framför för att möjligheten tilll ökat välljud finns.. antar jag. :)

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2004-01-06 20:07

Jag har provat en trafo av samma typ i min förra lägenhet men då märkte jag ingen skillnad alls.
Så jag gav bort den till en kompis istället som hade problem med störningar på sin datorskärm och där gjorde den ett mycket bra jobb, bilden blev perfekt 8)
Så länge man inte har några störningar på nätet är det nog ingen större ide med en trafo, fast man kan ju alltid prova :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-06 22:28

Ranefjord skrev:Han vill ha trafos framför för att möjligheten tilll ökat välljud finns.. antar jag. :)
Precis :D

Användarvisningsbild
jonte0

Inläggav jonte0 » 2004-01-07 00:27

Koppla alla apparater till EN (1) trafo (den stora förslagsvis ;-) ) och se till att du inte har någon jord förbindelse mellan apparaterna (ingen "220" jord mellan de inkopplade apparater), dvs ett ojordade uttag på 110-110 sidan.

Primär sidan skall ha sitta i ett riktigt jordat uttag !

Koppla loss alla apparaters signalförbindelser - mät sedan med en AC meter genom att hålla i en sladd på chassit på tex CD spelaren (se till att få "plåt kontakt") och den andra mellan två fingrar:

Vänd kontakten så att mätt spänning blir så låg som möjligt (skillnader på 10-30 volt kan ses!) typiskt bör du se 2-9 V AC (dock ingen ström här som tur är !)

När alla enheter är kollade - koppla ihop !

Njut !

/j

PS. Detta har jag gjort med stor framgång men tar inget som helst ansvar för varken ljud resultat eller dödliga / skadande ström/spånnings stötar på varken människa eller maskin. DS.

edit: disclaimer + stavning

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-07 00:46

Oki tackar för tippset, tyvärr har jag inget jordat uttag här än så jag kan inte testa nu med detsamma, får dra in jord först.

Har bra hjälp av far min som är ellärare, så jag ska förhoppningsvis klara mig :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-07 02:43

att jorda apparaterna upplever jag som särdeles välljudande "tweak". gratis är det ju också ifall man nu vågar sig på att jorda apparaterna i elementen(vatten) som jag gjort.. kan ju vara inbillning men jag vet inte.. det är som sagt gratis.. 8)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-07 02:52

Jag upplevde inga ljudförbättringar när jag fick lägenheten jordad. Däremot när jag bodde på ett annat ställe. Där var det en hel del mindre strömproblem i huset. Ju fler som åkte bort ju bättre blev det. Där var nått mindre överslag i proppskåpet. Det var en massa kablar som var dåligt åtdragna. Nån kabel var brännd. En propp var visst oxo brännd men funkade ändå. En massa sånna här småsaker som sagt. Tror det var när den där brända kablen åkte ut som basen blev enomrt mycket bättre. Min morsas man hade ställd basen på max på sin stereo. Efter dessa strömtweaks åkte den ner till normal igen. :) Så stor skillnad blev det i basen. :) så det är ju ett tips som sagt. Dra åt kablar. :) men. ap apapapap... glöm inte att stänga av strömmen först ;)

Användarvisningsbild
Klass-D

Störkyddstrafo...

Inläggav Klass-D » 2004-01-07 22:55

Det enda jag märkte när jag kopplade in en gammal störskyddstrafo var att det började brumma en massa! 8O Ja inte från högtalarna då och inte från slutsteget utan från störskyddstrafon!

I teorin borde en störskyddstrafo vara bra, den dämpar alla högfrekventa störningar på nätet, alla osymetrier, korta strömavbrott, överspänningar mm... Omvandlar allt detta skräp till värme, den blir riktigt het. Men nu talar jag om riktiga störskyddstransformatorer inte om skyddstranformatorer som mest är till för personskydd, låg eller ingen spänning mot jord.

Men i praktiken och i lyssna och tyck test så hadde den ingen som helst inverkan på ljudet. Det finns mycket bättre ställen att satsa sina pengar på om man vill ha välljud...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Störkyddstrafo...

Inläggav Rydberg » 2004-01-08 00:07

Klass-D skrev:Det enda jag märkte när jag kopplade in en gammal störskyddstrafo var att det började brumma en massa! 8O Ja inte från högtalarna då och inte från slutsteget utan från störskyddstrafon!

I teorin borde en störskyddstrafo vara bra, den dämpar alla högfrekventa störningar på nätet, alla osymetrier, korta strömavbrott, överspänningar mm... Omvandlar allt detta skräp till värme, den blir riktigt het. Men nu talar jag om riktiga störskyddstransformatorer inte om skyddstranformatorer som mest är till för personskydd, låg eller ingen spänning mot jord.

Men i praktiken och i lyssna och tyck test så hadde den ingen som helst inverkan på ljudet. Det finns mycket bättre ställen att satsa sina pengar på om man vill ha välljud...
Ok, de jag har ska vara av stör/skyddd typen då de var till en datorsal. Jag har fått dem så några pengar gör jag ju inte heller av med :) Nåväl jag får väl testa efter det att jag dragit in jord.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-01-15 18:04

Har kopplat in en skyddstrafo på centralantennsladden och det blev bra.
Följande scenario hade hänt innan:
Hade en McIntoshanläggning sedan många år. Inga problem med några störningar. Köpte lite JBL horn, inga problem med passiva filter.
Köpte ett aktivt JBL filter och ett par ICE. Inga problem. Fick för mig att jag skulle köpa en Meridian processor. Nu blev det inte roligt.
50Hz och 100Hz brum ifrån filtret. Om Meridian var påslagen eller inte spelade ingen roll. Koppla ur Meridian= inget brum. Jordade filtret ingen skillnad, jordade resten = inget brum MEN ränder på TV'n. Och inte bara på den på nedre våningen utan också på den övre våningen som endast var inkopplad på centralantenn och inte jordad.
Sökte på nätet och hittade Ljudmakarens skyddstrafo för centralantenner. Kopplade in en på nedre våningen och ränderna försvann både uppe och nere.
Behövde inte blindtesta för att kunna se att ränderna försvann.
Harryup

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-01-15 19:00

Behövde inte blindtesta för att kunna se att ränderna försvann.

:mrgreen:

Mvh,

Användarvisningsbild
esl

Inläggav esl » 2004-01-29 02:38

Betänk hur trafon kopplas in.
Jag och matst (på hififorum) har byggt skiljetrafos ett bra tag och jag kan dela med mig om lite erfarenheter.

Vi har mittuttag på sekundären som är kopplad till jord llikadant är det en kapacitiv skärm mellan primär och sekundär till jord.
Ett nätfilter är inkopplat på primären.

Den största fördelen med skiljetrafon är att apparaten blir "flytande" i den bemärkelsen att störningarna från nätet inte når apparaten via den kapacitiva kopplingen mellan primärlindningen på apparaten och jord. Man reducerar att det flyter strömmar i signalkablagen mellan apparaterna genom den miskade potentialen. Observera att det krävs lika många skiljetransformatorer som ihopkopplade apparater -1.
Så om du har en CD en DAC ett försteg och ett slutsteg så låt CD,DAC samt FÖRSTEG ha varsin trafo (i alla fall varsin sekundär) slutsteget kan vara utan traf men kan gott ha ett filter. Om du har ett 100W slutsteg så använd ett 6A filter hellre än ett 1 A filter.

På sekundärsidan skall du ha ett RC filter för att dämpa de ringningar som du får av de resonanta elementen i kopplingen.

Det har krävt en del pyssel innan önskat resultat har uppnåts.
Läs mer om inkopling av filter på http://go.to/mtaudio

Om det finns intresse så kommer vi att tillverka en ny batch med skiljetrafos med skärmning mm.
Vi har siktat på 200 st, och jag skall öppna en tråd om detta.

/Martin Petersson
Det är bättre med en visa på tungan än att bara ha en tunga att visa.

Återgå till Generellt om hifi