Realistiska ljudtryck - behagliga ljudtryck

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Realistiska ljudtryck - behagliga ljudtryck

Inläggav Strmbrg » 2020-08-04 14:15

Jag såg att JM i någon tråd skrev om vid vilka ljudtryck som detaljklarheten upplevs som störst och vid vilka den upplevelsen begränsas.
Jag tycker mig märka att det faktiskt finns en koppling. Det kanske inte är så konstigt eller nytt i sig, men man kan ju spinna vidare på det. Låt oss strunta i diskussionen om exakta dB-tal dock.
Vad är ett realistiskt, dvs verklighetsnära, ljudtryck för avlyssnandet av en inspelad symfoniorkester uppspelad i ett lyssningsrum? Efter lite funderingar kring vilken plats i konsertsalen man ljudtrycksmässigt vill efterlikna, så kommer man säkert fram till ett ungefärligt ljudtrycksvärde. Med lite ytterligare funderingar så kommer man nog också fram till ett ljudtrycksspann som överensstämmer på ett ungefär med verkligheten.
Jag själv kan uppleva ljudet i konserthuset som aningen obehagligt högt. Mina öron har små defekter som renderar i ett maskerande skallrande vid höga ljudtryck. Vill jag återskapa realismen hemma så skall det självklart skallra i öronen även då. Men vill jag verkligen ha alla aspekter på realism, även de som ger mig små obehag?
Mitt svar är Nej! Jag väljer i det läget att sänka ljudtrycket så att det lilla distraherande obehaget minskar eller försvinner. Hade jag kunnat sänka ljudtrycket även i konsertsalen, tex med frekvenslinjära dämpproppar i öronen, så vore ju den sänkta nivån hemma realistisk. Eller om jag drar på samma ljudtryck hemma och kör med propparna både där och i konserthuset, så vore det ju ljudtrycksmässig realism i båda fallen.
Så, vad vill man egentligen åstadkomma? Är det realism i alla avseenden eller skall några undantas?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Realistiska ljudtryck - behagliga ljudtryck

Inläggav Perfector » 2020-08-04 14:44

Jag tror det beror på rummet man spelar i.
Ju större rum desto högre volym.
Jag kör moderat volym och trivs med det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-04 15:04

Jag tror att de allra flesta inte spelar så högt som det brukar vara live. Och de som bor i lägenhet kan knappast göra det alls, kanske ibland.
Ps. Kan berätta om rolig händelse på slutet av 90-talet (tror jag det var) när jag bodde i Årsta i Stockholm. Det var en vanlig sommardag och varmt i lägenheten så jag hade fönstren lite öppna som jag brukar ha. Satt och läste tror jag att jag gjorde och helt plötsligt så hör jag en elgitarr megahögt så det hörs tydligt in i lägenheten och blev 8O och tänkte var i helsike var det där, har någon köpte värsta Pa riggen och ställt upp i lägenheten. Men så hörde jag ännu mer instrument och då kände jag igen musiken ZZ TOP. Och då föll polletten ner. De skulle ju spela på kvällen på Söderstadion. Men de hade dragit på så mycket så 112 och Polisen blev nerringda av folk som bodde uppe vid Gullmarsplan där söderstadion ligger. Och det kan jag tänka mig för jag bodde ändå dryga kilometern ifrån Söderstadion och jag hörde jättetydligt vad de spelade. Det var ganska roligt att öppna fönstret i köket och sitta och lyssna. Sedan på kvällen så hördes det inte alls lika mycket.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-08-04 15:36

Strmbrg skrev:Jag såg att JM i någon tråd skrev om vid vilka ljudtryck som detaljklarheten upplevs som störst och vid vilka den upplevelsen begränsas.
Jag tycker mig märka att det faktiskt finns en koppling. Det kanske inte är så konstigt eller nytt i sig, men man kan ju spinna vidare på det. Låt oss strunta i diskussionen om exakta dB-tal dock.
Vad är ett realistiskt, dvs verklighetsnära, ljudtryck för avlyssnandet av en inspelad symfoniorkester uppspelad i ett lyssningsrum? Efter lite funderingar kring vilken plats i konsertsalen man ljudtrycksmässigt vill efterlikna, så kommer man säkert fram till ett ungefärligt ljudtrycksvärde. Med lite ytterligare funderingar så kommer man nog också fram till ett ljudtrycksspann som överensstämmer på ett ungefär med verkligheten.
Jag själv kan uppleva ljudet i konserthuset som aningen obehagligt högt. Mina öron har små defekter som renderar i ett maskerande skallrande vid höga ljudtryck. Vill jag återskapa realismen hemma så skall det självklart skallra i öronen även då. Men vill jag verkligen ha alla aspekter på realism, även de som ger mig små obehag?
Mitt svar är Nej! Jag väljer i det läget att sänka ljudtrycket så att det lilla distraherande obehaget minskar eller försvinner. Hade jag kunnat sänka ljudtrycket även i konsertsalen, tex med frekvenslinjära dämpproppar i öronen, så vore ju den sänkta nivån hemma realistisk. Eller om jag drar på samma ljudtryck hemma och kör med propparna både där och i konserthuset, så vore det ju ljudtrycksmässig realism i båda fallen.
Så, vad vill man egentligen åstadkomma? Är det realism i alla avseenden eller skall några undantas?

För mig blev det uppenbart vid orgelkonsert-inspelningen jag gjorde , där jag satt två meter bakom mikrofonparet som i sin tur var placerade några meter från orgeln att ett ”realistiskt ljudtryck” inte är eftersträvansvärt hemma. Det upplevdes helt enkelt som väldigt starkt, så starkt att mina öron distorderade vid de kraftigaste ff-utbrotten.
Jag skulle tippa att ljudnivån låg som starkast på kanske 105-108 dB eller så, och det är helt enkelt minst 10 dB starkare än jag brukar spela hemma.

Så nej, - ljudet hemma ska INTE återges med samma volym som det lät live tycker jag.

Likaså tycker jag att ibland kan det vara trevligt med tex akustisk gitarr som jag gärna spelar lite starkare än i verkligheten genom anläggningen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-04 15:51

Tangband skrev:För mig blev det uppenbart vid orgelkonsert-inspelningen jag gjorde , där jag satt två meter bakom mikrofonparet som i sin tur var placerade några meter från orgeln att ett ”realistiskt ljudtryck” inte är eftersträvansvärt hemma. Det upplevdes helt enkelt som väldigt starkt, så starkt att mina öron distorderade vid de kraftigaste ff-utbrotten.
Jag skulle tippa att ljudnivån låg som starkast på kanske 105-108 dB eller så, och det är helt enkelt minst 10 dB starkare än jag brukar spela hemma.

Så nej, - ljudet hemma ska INTE återges med samma volym som det lät live tycker jag.

Likaså tycker jag att ibland kan det vara trevligt med tex akustisk gitarr som jag gärna spelar lite starkare än i verkligheten genom anläggningen.

Fast du satt väl inte där man sitter för livelyssningen? Det är väl i alla fall den volymen man bör replikera snarare?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Återgå till Generellt om hifi