Chord M Scaler med TT2 eller Dave?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Chord M Scaler

Inläggav Strmbrg » 2020-07-18 12:23

Återigen vad som kanske är lite små-unikt med den här apparaten (även om den nog inte alls är ensam om det) är att det är så enkelt att "knappa runt" mellan by-pass och de tre upsamplingsnivåerna. Det finns som sagt tidigare bara en knapp på fjärren för detta (utöver - tror jag - motsvarande funktion på själva apparaten). Knappar man på fort utan att ha något ljud påslaget så vet man inte i vilket läge den befinner sig. (Man kan även be någon annan försätta den i något viss läge såklart.) Sedan lyssnar man och knappar på. Att det hörs en förändring mellan lägena är förmodligen uppenbart för envar, enär det är såpass stora förändringar mellan lägena att de flesta nog noterar det utan svårighet. De som främst lyssnar efter tonkurveskillnader kanske dock missar förändringen, inte vet jag.

En helt annan femma är ju såklart vad som orsakar den uppenbara förändringen. Men eftersom förändringen - särskilt i det högsta upsamplingsläget - ger en mycket illusorisk realism-upplevelse avseende lokalförnimmelse och tredimensionalitet, så spelar det inte så väldigt stor roll - för just mig - hur det är åstadkommet.

Det vore såklart lite snopet om det visar sig att det är åstadkommet med en metod som går att tillämpa till en bråkdel av priset för den kostbara apparaten. Likväl som det vore lika snopet om det går att åstadkomma samma sak med någon helt annan metod som även den kan tillämpas till en bråkdel av priset, såklart. Och likväl som om det skulle visa sig att jag helt enkelt blivit lurad att tycka att det låter extraordinärt, när det i själva verket är by-passläget som ger ett sämre upplöst ljud än om apparaten kopplades bort ur kedjan rent fysiskt.

Men enbart sett till det upplevda resultatet, så känns det som att alla de där pengarna är välinvesterade. Hade jag behövt använda just de pengarna till något annat som exempelvis en ny spis, tvättmaskin och kylfrys på grund av att alltsammans hade pajat, så hade det däremot varit en dålig investering att köpa en svart låda istället.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-07-18 13:26

Strmbrg skrev:Det vore såklart lite snopet om det visar sig att det är åstadkommet med en metod som går att tillämpa till en bråkdel av priset för den kostbara apparaten. Likväl som det vore lika snopet om det går att åstadkomma samma sak med någon helt annan metod som även den kan tillämpas till en bråkdel av priset, såklart. Och likväl som om det skulle visa sig att jag helt enkelt blivit lurad att tycka att det låter extraordinärt, när det i själva verket är by-passläget som ger ett sämre upplöst ljud än om apparaten kopplades bort ur kedjan rent fysiskt.

Jag tycker jag anar av vissa vibbar i tråden att värdet på en apparat nästan uteslutande borde baseras på det sammanlagda värdet av komponenterna den är byggd av, men då har man glömt att räkna med att oavsett hur enkel den slutgiltiga lösningen än må verka så kan den ha kostat enormt mycket pengar att utveckla, kanske över flera års tid. För att företaget i slutändan ska kunna göra en vinst eller bara få tillbaka de investeringar som gjorts så måste allt inkluderas i slutpriset, samt att en analys av marknadsvärdet har gjorts och vad företaget vet att de har för status i branchen.
Jag är tämligen säker på att de flesta här på Faktiskt faktiskt förstår detta, jag vill ändå för säkerhetsskull påpeka detta. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-07-18 14:03

Harryup skrev:...Att som Strmberg bli nöjd med en produkt efter provlyssning är inte rätt väg att gå. ...

Nä hur skulle det se ut om folk blev nöjda över vad de hör!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-18 15:19

Jag kan berätta att jag emellanåt blivit missnöjd med saker jag lånat hem. Emellanåt har det handlat om ett ”jaha...”.
Så, helt jävla godtrogen är man kanske inte.
Ett Inter-M-slutsteg fick returneras likaså ett Lyngdorf. Diverse CD-Spelare som lät likadant som den jag redan ägde. (Vid spontan sameness så ser jag ingen anledning att fortsatt FÖRSÖKA hitta skillnader. Hittar jag dem endast efter nogsamt letande så är de oväsentliga. Lådhögtalare, som samtliga tycks ha behövt omfattande rumsskustikåtgärder för att tillfredsställa mina krav (jag vill helt enkelt inte akustikåtgärda). Ett stort antal hörlurar som det helt enkelt har varit tråkigt att lyssna med. (Alldeles oavsett hur ”exakta” de kanske är.) Sonab OA 14, som jag förväntansfull och övertygad kopplade in för att efter ett antal dagars missnöje kombinerat med hopp tillslut ställde undan. En kvartsvågspipa av platt typ med ett välrenommerat Jordanelement, som jag kämpade med i flera år att tycka om...
Sammantaget så låter det mesta ganska lika. Förvisso ändå olika, men lika i så måtto att jag inte får någon särskilt god illusion av realism.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-18 19:25

Strmbrg skrev:Jag kan berätta att jag emellanåt blivit missnöjd med saker jag lånat hem. Emellanåt har det handlat om ett ”jaha...”.
Så, helt jävla godtrogen är man kanske inte.
Ett Inter-M-slutsteg fick returneras likaså ett Lyngdorf. Diverse CD-Spelare som lät likadant som den jag redan ägde. (Vid spontan sameness så ser jag ingen anledning att fortsatt FÖRSÖKA hitta skillnader. Hittar jag dem endast efter nogsamt letande så är de oväsentliga. Lådhögtalare, som samtliga tycks ha behövt omfattande rumsskustikåtgärder för att tillfredsställa mina krav (jag vill helt enkelt inte akustikåtgärda). Ett stort antal hörlurar som det helt enkelt har varit tråkigt att lyssna med. (Alldeles oavsett hur ”exakta” de kanske är.) Sonab OA 14, som jag förväntansfull och övertygad kopplade in för att efter ett antal dagars missnöje kombinerat med hopp tillslut ställde undan. En kvartsvågspipa av platt typ med ett välrenommerat Jordanelement, som jag kämpade med i flera år att tycka om...
Sammantaget så låter det mesta ganska lika. Förvisso ändå olika, men lika i så måtto att jag inte får någon särskilt god illusion av realism.

Känner igen detdär. :)
Då är det ju desto roligare de gångerna ett byte handlar om reella förbättringar ( scalern kanske är det ? Jag har inte lyssnat ..) .

Det är lätt att gå i cirklar i uppgraderingarna, enligt min erfarenhet. Det blir svårare att få till ytterligare förbättringar ju bättre det redan är. :)
Har man uppnått 9 av 10 i nöjdhet med befintlig anläggning är det svårt att hitta de där lösningarna som kan få 9:an att bli en 10:a :).

Ett sätt att nå subjektiva förbättringar är att ev. ( om det är så ) erkänna att man/jag gillar färgningar. Det är inte säkert att en supertransparent anläggning ger största behållningen .
Senast redigerad av Tangband 2020-07-18 19:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-07-18 19:30

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:Det vore såklart lite snopet om det visar sig att det är åstadkommet med en metod som går att tillämpa till en bråkdel av priset för den kostbara apparaten. Likväl som det vore lika snopet om det går att åstadkomma samma sak med någon helt annan metod som även den kan tillämpas till en bråkdel av priset, såklart. Och likväl som om det skulle visa sig att jag helt enkelt blivit lurad att tycka att det låter extraordinärt, när det i själva verket är by-passläget som ger ett sämre upplöst ljud än om apparaten kopplades bort ur kedjan rent fysiskt.

Jag tycker jag anar av vissa vibbar i tråden att värdet på en apparat nästan uteslutande borde baseras på det sammanlagda värdet av komponenterna den är byggd av, men då har man glömt att räkna med att oavsett hur enkel den slutgiltiga lösningen än må verka så kan den ha kostat enormt mycket pengar att utveckla, kanske över flera års tid. För att företaget i slutändan ska kunna göra en vinst eller bara få tillbaka de investeringar som gjorts så måste allt inkluderas i slutpriset, samt att en analys av marknadsvärdet har gjorts och vad företaget vet att de har för status i branchen.
Jag är tämligen säker på att de flesta här på Faktiskt faktiskt förstår detta, jag vill ändå för säkerhetsskull påpeka detta. :)

Jag vet inte vad en Xilinx kostar idag, men när jag var med i ett projekt som nyttjade två sådana på ett prototypkort så var de inte billiga - och med tanke på vilka briljanta kodare vi hade får att skriva koden till dem så hyser jag all respekt för Chords avdelning för detta. Kan självklart ha blivit väldigt mycket lättare att koda dem på 27 år ( 8) :lol: ). Vi använde dem att packa upp wavelet-kodad film i realtid - vilket är en tung börda även med dagens mått mätt eftersom det så vitt jag vet fortfarande inte används i någon allmänt förekommande standard.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-18 19:42

Den här polarn Rob Watts, som står bakom Chords digitalgrunkor, är för övrigt inte anställd av Chord utan lansar fritt.
Men oavsett det så tog det en bunt år att knåpa ihop den där M skalarn. Karln kanske är extremt saktfärdig förvisso, ingen aning...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-07-18 21:18

Strmbrg skrev:Den här polarn Rob Watts, som står bakom Chords digitalgrunkor, är för övrigt inte anställd av Chord utan lansar fritt.
Men oavsett det så tog det en bunt år att knåpa ihop den där M skalarn. Karln kanske är extremt saktfärdig förvisso, ingen aning...

Tror han har haft det mesta av teorin klar för sig länge och fått vänta på hårdvaran som behövs. Tror han har expanderat antalet tappar efterhand som hårdvaran (Xilinx-chippet) klarat att köra fler och fler. Finns säkert någon problematik med att köra mer än ett - annars hade han nog gått den vägen tidigare.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-19 12:13

Hm, om jag skaffar en Musikskalare till... Och kopplar den direkt efter den första...
-Får jag jag då höra resultatet av två miljoner tappar?..
8O
"Midnatt råder, ljud det är i husen... ...Tipp-tapp-tipp-tapp-tippe-tippe-tipp-tapp..."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-07-19 13:55

Kanske kommer låta klart bättre än verkligheten.

mvh/Harry Up

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-07-19 15:27

Harryup skrev:Kanske kommer låta klart bättre än verkligheten.

mvh/Harry Up

Det är ju det man vill :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-07-19 18:21

Strmbrg skrev:Hm, om jag skaffar en Musikskalare till... Och kopplar den direkt efter den första...
-Får jag jag då höra resultatet av två miljoner tappar?..
8O
"Midnatt råder, ljud det är i husen... ...Tipp-tapp-tipp-tapp-tippe-tippe-tipp-tapp..."

Nej.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-01 22:18

Röjer loss med Bruckners trea nu på kvällskvisten. Fasen vad bra det låter! Och realistiskt.
8)
Chailly är en "intensiv" dirigent, vilket jag uppskattar. Inte minst när det gäller Bruckan, då han lätt kan bli lite långrandig.
https://tidal.com/album/4962408
61P4yMsbBNL.jpg
61P4yMsbBNL.jpg (82.41 KiB) Visad 5292 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-06 19:56

Här är en video där man påstås kunna höra M Scalerns effekt bara genom att spela upp ifrågavarande video.
Jag har ingen kommentar och jag ids inte ens undersöka om jag kan höra någon skillnad den vägen. Jag har ju apparaten att lyssna på direkt.
(Jag råkade på länken till videon när jag satt och läste en artikel.)

https://www.youtube.com/watch?v=WIivrqv ... tion=share

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-06 20:25

Man blir undervisad om vad man ska uppleva och får veta att man ska titta på lampan. Ok, det gamla vanliga. Ja, det låter annorlunda efter växling, förmodligen för att skarvarna låter annorlunda plus att musiken flödar (karatären ändras ständigt i ett flöde) så varje skarv gör att det låter lite olika.
Provar att klicka runt utan att höra skarvarna istället och utan se lampan (eller demonstratören). Vette tusan om jag hör vad som är vad eller vad som är bättre under gällande förutsättningar.

Jag skulle vilja höra exakt samma klipp om och om igen med och utan bearbetningen så att man kan jämföra ordentligt, så som man gör om man vill jämföra på ett vettigt sätt, men det får man så klart inte. Bortkastad tid för min del.

Hoppas att ingen blir kränkt.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-06 20:36

Jag la upp länken mest för att jag menar att det nog är lite löjligt alltsammans. Fast jag ids som sagt inte undersöka det genom att spela upp videon.
Så, för att resonera lite över temat "det borde inte", så borde det inte gå att höra dessa förändringar över ett såpass begränsande format som en Youtube-fil. Men, som sagt, det är inget jag vet utan bara grundar på ett "borde". Och jag bryr mig inte själv om huruvida det hörs, eftersom jag har prylarna live.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-06 21:01

RogerJoensson skrev:Man blir undervisad om vad man ska uppleva och får veta att man ska titta på lampan. Ok, det gamla vanliga. Ja, det låter annorlunda efter växling, förmodligen för att skarvarna låter annorlunda plus att musiken flödar (karatären ändras ständigt i ett flöde) så varje skarv gör att det låter lite olika.
Provar att klicka runt utan att höra skarvarna istället och utan se lampan (eller demonstratören). Vette tusan om jag hör vad som är vad eller vad som är bättre under gällande förutsättningar.

Jag skulle vilja höra exakt samma klipp om och om igen med och utan bearbetningen så att man kan jämföra ordentligt, så som man gör om man vill jämföra på ett vettigt sätt, men det får man så klart inte. Bortkastad tid för min del.

Hoppas att ingen blir kränkt.

Jag hör en tydlig och klar skillnad.

Ljudbilden får ett helt annat djup med M Scalern, utan låter det betydligt plattare och detta bara genom att lyssna på ett videoklipp på nätet vilket man kan likställa med de mobil-inspelningar vi gjorde tidigare i tråden. På plats i lyssningsrummet kommer man definitivt höra förbättringarna ännu mycket mer tydliga.

Det verkar faktiskt som att du är drabbad av någon slags omvänd placebo, du gör allt för att inte höra de skillnader som jag nog är ganska säker på att du ändå hör.
Och som jag sa, klippet är bara en inspelning på youtube, det säger sig självt att du behöver vara på plats för att verkligen höra förbättringarna i sin fulla prakt.

Detta påminner starkt om de förbättringar jag fick när jag uppdaterade till Linns senast DAC Katalyst.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-06 21:07

Strmbrg skrev:Jag la upp länken mest för att jag menar att det nog är lite löjligt alltsammans. Fast jag ids som sagt inte undersöka det genom att spela upp videon.
Så, för att resonera lite över temat "det borde inte", så borde det inte gå att höra dessa förändringar över ett såpass begränsande format som en Youtube-fil. Men, som sagt, det är inget jag vet utan bara grundar på ett "borde". Och jag bryr mig inte själv om huruvida det hörs, eftersom jag har prylarna live.

Det hörs tydligt, det Roger sysslar med är förnekelse.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-06 21:13

Jag upplevde också skillnad tills jag höll för bilden och hoppade på måfå så att jag slapp höra skarvarna. Ev placebo fungerade alltså tills jag plockade bort två möjliga källor till sådana. Efter det, som jag skrev, kan jag inte avgöra någonting säkert.

Alltihop låter illa, vilket kan bidra att jag inte kan dra några som helst slutsatser. Det där med djupskillnader upplevde jag inte alls, men kanske menar vi olika med det begreppet.

Man kan konstatera att man tycker olika och stanna vid det (man behöver inte gå till personangrepp och fantisera om avsikter och liknande). Jag ansträngde mig faktiskt.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-06 21:15

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:Jag la upp länken mest för att jag menar att det nog är lite löjligt alltsammans. Fast jag ids som sagt inte undersöka det genom att spela upp videon.

Vad håller du på med och vad vet du om det? Varför dessa personangrepp?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-06 21:31

Själv har jag försökt anstränga mig (nåja anstränga kanske är att ta i...) att höra vad som sker när man skiftar filter i en DAC. Jag fixar inte det.
Hm, det kanske beror på att jag inte förstår vad jag skall lyssna efter. Men skit samma, om jag inte upplever en förändring utan att jämföra fram och tillbaka med mycket hög koncentration, ja då lägger jag ner projektet
Hm igen, kanske bottnar den lite väl oambitiösa inställningen i ett rejält ointresse för att undersöka min "hörselprestanda". :?
Jag vill ju bara kunna spisa lite musik utan att distraheras av sådant som förstör realism-illusionen.
Enklare än så är det inte. :D

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-06 21:34

RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:

Förlåt ifall du uppfattade det som ett personangrepp, det var inte meningen. Men jag tror faktiskt du hör en tydlig skillnad i Youtube-klippet, problemet är nog att du valt sida i den här debatten vilket gör det hela svårt att erkänna.

Jag tycker nog du ska ta dig en riktig lyssningsdemo med denna apparat i kedjan, sedan kan vi ta den här diskussionen till nästa steg och börja analysera vad det är som gör att den låter som den låter. Antingen plockar den fram mer av den information som verkligen finns i ljudfilen, eller så förskönar den densamma.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-06 21:44

Jag hör definitivt skillnad vid bytena. Jag vill inte påstå att alla gångerna att det är till M Scalens fördel, några gånger kändes det lite råare alternativet kanske mer rätt också - men det är över youtube i ganska enkla logitech datorhögtalare.

Sen vill jag också påpeka att för ett riktigt bra test hade jag inte velat ha m scalerns passthrough, utan en fullständig sådan. Min DSPeaker var definitivt inte transparent i sin pass-through t.ex.

Men det mest väsentliga att börja med är väl ändå ifall den gör någon skillnad och där tycker jag nog att något så udda test som detta faktiskt ger en rejäl hint.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-06 21:45

Oavsett vad den FAKTISKT gör rent tekniskt, så gör den att jag får ut betydligt mer av att lyssna på musik.
:?
Fast, om den nu färgar och lägger till något som inte borde vara där...
Då är det kanske är att föredra att INTE använda den, TROTS att det blir tråkigare att lyssna då...
8O

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-06 21:50

Nattlorden skrev:...Min DSPeaker var definitivt inte transparent i sin pass-through t.ex.
...

Jag hade ju en sådan och den gillade jag skarpt. Eller snarare så gillade jag det den åstadkom.
Men, gjorde mig av med den då det (mycket mysko förvisso) kunde konstateras att jag inte behövde dess rumsresonanskorrektion efter att jag anskaffade Hugo2 och MScaler. Bråkigheten i basen och dess maskeringseffekter på resten av musiken blev som bortsopad av Chord-prylarna. Ja, jätteflummigt men så var det.

Men oavsett vad ni som ids lyssna på klippet nu tycker, så köp inte den där musikskalaren rakt av bara. Jag menar att man behöver en DAC som kan ta emot 705/768 kHz och dessutom behöver man nog vara lagd åt att vilja spisa akustisk musik.
Åtminstone det där med kilohertzen är viktigt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-06 21:55

Strmbrg skrev:Oavsett vad den FAKTISKT gör rent tekniskt, så gör den att jag får ut betydligt mer av att lyssna på musik.
Då är det kanske är att föredra att INTE använda den, TROTS att det blir tråkigare att lyssna då...
8O

Nej, jag tycker definitivt du skall använda den. Hittar man bevis på att den gör saker som är i strid med det fullständigt korrekt, så får man bara undvika att säga till andra att den gör saker bättre, utan hålla sig till "bättre för mig".

Jag har Carvers holografi-låda i stand-by för inkoppling.... ( eller ja.... jag hade det när jag hade Krellen som försteg, just nu har jag Holographic Audio som saknar tape-loop, så då är det lite svårare ) och eftersom jag vet vad den gör skulle jag definitivt inte någonsin klassa det som annat än en effektlåda - men för enpersonslyssning i helt rätt position och med lämpligt material - en kul sådan.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-06 22:00

goat76 skrev:
RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:

Förlåt ifall du uppfattade det som ett personangrepp, det var inte meningen. Men jag tror faktiskt du hör en tydlig skillnad i Youtube-klippet, problemet är nog att du valt sida i den här debatten vilket gör det hela svårt att erkänna.

Kan du inte bara lägga ner personagreppen? Jag har bett dig flera gånger nu.

Upprepar: Jag hör skillnad i övergångarna, men när jag pingpongar runt på måfå (och inte hör växlingsskarvarna) så blir utfallet bra mycket nära slump. Detta förmodligen eftersom musiken ständigt ändrar karaktär och kasten blir olika från en övergång till en annan. Därför skulle jag velat höra exakt samma klipp i de bägge versionerna av påverkan. Det är omöjligt för mig att avgöra om det ena är bättre eller sämre och koppla det till om lampan lyser eller inte. -Jag tittar då på lampan efter att jag lyssnat.
Mer eller mindre djup är inget jag upplever.
Senast redigerad av RogerJoensson 2020-08-06 22:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-08-06 22:02

Strmbrg skrev:Oavsett vad den FAKTISKT gör rent tekniskt, så gör den att jag får ut betydligt mer av att lyssna på musik.
8O

Du bör naturligtvis inte använda den. Nä, den kan du lägga på posten. Jag PMar min adress.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav Strmbrg » 2020-08-06 22:21

Kan det inte handla om placebo?
Jag vet inte riktigt hur placebo låter och tänker inte heller lyssna på klippet, men vore det inte rimligt med tanke på de där förutsättningarna?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-06 22:25

petersteindl skrev:
8O

Du bör naturligtvis inte använda den. Nä, den kan du lägga på posten. Jag PMar min adress.

Men då blir det ju kanske som när nordkoreanerna skaffade en Mercedes 190, plockade isär den och gjorde en kopia...

55bb242af5b19af08f359b7d40471b8e.jpg
55bb242af5b19af08f359b7d40471b8e.jpg (43.47 KiB) Visad 5086 gånger

https://www.carthrottle.com/post/wpx5xo4/

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi