OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: OA112.BP - ett sista experiment med HDS-basar

Inläggav Kalejdokom » 2020-08-06 07:40

Supertack för detta! Jag är ju inte ute för att klona, men är tilltalad av OA12 som formfaktor och vill gärna behålla proportioner om jag kan få till en liknande skapelse.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-08-09 09:20

Maccis skrev:Skicka ett meddelande till STDI - han har väl ett antal Carlsson's, förhoppningsvis OA12.

Hmm, omtalad därför att jag har "ett antal Carlsson's". Antingen känner jag mig "hedrad" eller så får det mig att inse att jag har för många. Men jag har ju "bara" två par OA12 tänkte jag. Men insåg sen att det är ju vad jag har till salu. Jag har dessutom tre uppgraderade par som står som surrounder i mina 5.1 resp 7.1 anläggningar.

Nåväl, Fonzekas siffror kan jag bekräfta. Med ett litet tillägg. Pappröret är ca 265 mm långt och rundningen som är gjord i plastbaffeln tillför ca 15 mm. Förmodligen spelar det ingen roll i detta fall men kan vara intressant för andra som söker uppgifter.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-08-09 11:54

Tack för kompletterande info. Det är ju lätt att tro att Carlssons konstruktioner "bara" är rena basreflexlådor, men efter att ha detaljstuderat lösningarna med strömningsmotstånd i t.ex. OA12 och -14 inser man att det inte är så enkelt.

Jag har ju (som framgår av tråden) lite "gamla" element som dock har rätt mycket gemensamt med Carlsson-basarna, som vid simulering ger i det närmaste identiskt lika kurvor, åtminstone vid jämförelse med B65OA-IV. Det kittlar nyfikenheten lite, att se vad som går att göra, oavsett om det blir bandpasslådor eller något mer liknande basreflex.

Som vanligt sätter dock livet käppar i hjulen för DIY. Det hamnar alltid längst ner på prioriteringen - och så länge det finns jobb och andra projekt som står före i kön, lär det dröja innan det blir något av detta, tyvärr.

Föregående

Återgå till DIY-forum