Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Det sker något skumt med histogrammet när man analyserar filer i 24 Bit, alla andra grafer verkar bli identiska men just histogrammet får väldigt stora pixlar, och i vissa 24 Bit-filer blir det en tjock "mittpelare" ned till 1 i y-axeln.
Här nedan i första bilden är originalfilen i 24 Bit med de stora pixlarna i histogrammet, och i undre bilden har jag konverterat ner samma fil till 16 Bit. Histogrammet i 16 Bit-filen ser nu mer högupplöst ut och saknar den där "mittpelaren".
AndreasArvidsson skrev:Ok gällande histogrammet så är det faktiskt så att den fungerar som tänkt. Om vi funderar lite över vad det är grafen faktiskt visar. På x-axeln så har vi alla möjliga amplituder/nivåer och på y-axeln antalet samples som har denna nivå. Om vi då jämför en fil som är på 16bitar dvs 2^16=65536 olika nivåer med en fil på 24 bitar eller 2^24=16777216 olika nivåer så inser vi att 24bitars filen har 256 gånger fler olika nivåer och x-axeln på 24bitars filen representerar alltså 256 gånger fler värden. Givet samma längd och samplingsfrekvens så är det alltså 256 gånger mindre sannolikt att en vissa samplenivå används i 24 bitars och därför så trycks nivåerna ned. Det smala strecket i toppen på 16bitars filen trycks ned och breddas och blir den feta stapeln i botten på 24bitars filen. Detta är förväntat. På samma sätt så gör en högre samplingsfrekvens så att samma nivå uppkommer fler gånger och grafen trycks mot toppen.
Jag funderar på om jag bör normalisera grafen mot 44100/16 så att graferna får samma form.
Gällande filnamnet så visst kan jag tillåta det, men svårt att veta vilken som är vilken isf tänker jag?
edit: Jag har nu normaliserat histogrammet(både samplingsfrekvens och bitdjup) samt tillåter duplicerade filnamn. Testa gärna och återkoppla vad du tycker.
RogerJoensson skrev:Fete-tumme upp! Bra jobbat! -Extra smidigt för en Mac-användare.
shifts skrev:Testade nu precis på mac med Safari och varken FLAC-filer eller mappar med FLAC-filer går att ladda upp; i dialogen är sådant utgråat. WAV går bra däremot. Gör jag något fel?
AndreasArvidsson skrev:Jag har ingen mac själv för att testa, men kan du inte välja olika filtyper i en meny? mime-typen som är satt är audio/* så alla ljudfiler bör accepteras.
Om du inte får det att fungera såt testa att dra och släppa filer var som helst på sidan.
RogerJoensson skrev:Dra och släpp funkar för FLAC i Safari (MacOS 10.14), men i fönstret för "add files" är filerna "gråa" (inte valbara).
Det funkar i Firefox och chrome.
AndreasArvidsson skrev:Ni som kör safari kan nu testa att bläddra efter flac och mp3 filer. Verkar som att safari inte accepterar audio/* som alla andra webbläsare så jag har specificerat mp3, flac och wav så att iaf dessa går att välja på safari.
AndreasArvidsson skrev:Det finns inga begränsningar på anatal kanaler, bitdjup eller smaplingsfrekvens, men det tar väldigt lång tid att hantera dessa filer. Att bara dekoda ifrån flac till PCM kan säkert bara det ta 30sekunder innan analysen ens startat.