DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: DSP (Equalizer) - nytta eller trams?

Inläggav jonasp » 2020-08-12 14:11

RogerGustavsson skrev:Ni måste leva i annan värld som inte tycker att det kan vara påkallat att ändra klangen i mellanåt. Det är inget man gör ständigt men visst finns det ett behov att göra det ibland. Att ljudteknikerna lever i samma värld är sant men hur man uppfattar den är inte alltid lika.

Här måste jag hålla mer Roger. Det finns massor med bra musik som är riktigt illaljudande klangmässigt. Som t ex nämndes ljusklingande 80-talspop.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-08-12 14:13

Perfector skrev:Min tröskel vet du inget om, så det passar illa att bedöma 25 års högtalarbyggande efter dina smala preferenser

Att efter 25 års högtalarbyggande inte ha en susning om hur växelspänning fungerar är minst sagt anmärkningsvärt, kan jag tycka.

gcs

Inläggav gcs » 2020-08-12 14:46

Jag har haft möjligheten att prova olika typer av eq sedan 60-talet och nu är jag sedan flera år är pensionerad och jag har försett mig med några av de för mig bäst lämpade typer av eq. Till de två stereo anläggningarna som jag har används DSP:n för både högtalare och subwoofer.
Jag har en anläggning från Genelec som jag tidigare beskrivit. Sedan har jag en större anläggning med DSP från dBx(260) och Velodyne DD. Jag har också en analog och en digital parametrisk eq som bara används för ljudförskönande uppdrag. den analoga enheten (BSS)är ett fembands parametrisk filter med variabelt Q-värde av samma typ som används vid skivgravering. Mitt råd som konsument av ljud förordar jag att man använder en DSP med autoinställning och som man sedan kan efterjustera för bästa ljud.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-08-12 15:36

jonasp skrev:
Perfector skrev:Min tröskel vet du inget om, så det passar illa att bedöma 25 års högtalarbyggande efter dina smala preferenser

Att efter 25 års högtalarbyggande inte ha en susning om hur växelspänning fungerar är minst sagt anmärkningsvärt, kan jag tycka.

Å va fan har det med trådens titel att göra?
Håll dig till ämnet eller håll tyst.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-08-12 15:38

Belker skrev:
Perfector skrev:Kan ingen jävel stänga av skiten att man får se vad någon annan skrivit under tiden man själv skriver?
Nu försvann en drös med text och jag orkar inte börja om.

Nej, varför ska man behöva läsa vad någon annan skriver när man kan SKRIVA VIKTIGA SAKER SJÄLV!

Sorry, men du peggade upp själv :wink:

Det är ok, men att skriva själv och sedan läsa annans skriverier är två skilda saker som inte har med varandra att göra.
Jag kan läsa och kommentera varje enskilt inlägg utan att blanda in föregående dito.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-08-12 15:41

Perfector skrev:
jonasp skrev:

Exakt. Vad har dina 25 års erfarenhet med saken att göra? Ingenting. För övrigt kan du låta bli att be andra medlemmar att hålla tyst, oavsett vem.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-08-12 15:46

jonasp skrev:
Perfector skrev:
jonasp skrev:

Exakt. Vad har dina 25 års erfarenhet med saken att göra? Ingenting. För övrigt kan du låta bli att be andra medlemmar att hålla tyst, oavsett vem.

Även när det svamlas utanför trådens inriktning och det blir skeva påhopp?
Är det kvaliteten vi har fått på gröna gubbar i forumet?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-08-12 16:57

Perfector skrev:
jonasp skrev:
Perfector skrev:Å va fan har det med trådens titel att göra?

Även när det svamlas utanför trådens inriktning och det blir skeva påhopp?
Är det kvaliteten vi har fått på gröna gubbar i forumet?

Att någon ifrågasätter vad du gjort under dina 25år då du inte har koll på växelström är dock inte mindre svamigt än att dra upp den 25åriga erfarenheten till att börja med.
Kan man tycka :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-08-12 17:06

Som svar på trådens ämne så kan jag meddela att jag inte har något mot att EQa om man tycker det ger ett resultat man är nöjd med.
Själv så vill jag ha minsta möjliga destruktiva inverkan från rummet och börjar med att göra det jag kan i den änden först.
Därefter kan EQ användas för att optimera det kvarvarande, för mig handlar det primärt om längsgående resonanser i basområdet.

Att använda EQ för att kompensera för olika produktioner däremot, det är inget jag orkar göra.
På sin höjd kan en inspelning som är tunn i basen (<100Hz) få lite bosst där med ett knapptryck, men det är ytterst sällsynt.

Mitt rum är långt från bäst i världen, men det är bra nog och anläggningen optimerad så att "rätt" nivå upplevs fungera till allt.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-08-12 17:20

För övrigt borde jag bestycka mitt Morello-EQ-kort och testa om det kan förbättra återgivningen i basregistret.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-08-12 17:27

Perfector skrev: ]...]
Det är ok, men att skriva själv och sedan läsa annans skriverier är två skilda saker som inte har med varandra att göra.
Jag kan läsa och kommentera varje enskilt inlägg utan att blanda in föregående dito.

Om du inte är intresserad av vad andra skriver under tiden som du författar ett inlägg, kan du ju bara jobba på "som vanligt". Det fungerar.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-08-12 18:13

MacBruce skrev:

Om du inte är intresserad av vad andra skriver under tiden som du författar ett inlägg, kan du ju bara jobba på "som vanligt". Det fungerar.

Njaeä, du missar poängen här.
När man ska skicka iväg texten man skrivit så dyker tidigare inlägg upp. Och om man som jag trycker 2 ggr i rask följd för att godkänna det man skrivit så avstår man istället och texten försvinner och man får bara se det den andra skribenten skrivit.
Därför borde det INTE visas att någon annan skrivit samtidigt eftersom det kan kommenteras senare.
Men det är jag det.

Tell

Inläggav Tell » 2020-08-12 18:41

Perfector skrev:
MacBruce skrev:

Njaeä, du missar poängen här.
När man ska skicka iväg texten man skrivit så dyker tidigare inlägg upp. Och om man som jag trycker 2 ggr i rask följd för att godkänna det man skrivit så avstår man istället och texten försvinner och man får bara se det den andra skribenten skrivit.
Därför borde det INTE visas att någon annan skrivit samtidigt eftersom det kan kommenteras senare.
Men det är jag det.

Man ska inte trycka två gånger i rask följd. Dubbelklicka gör du på ikoner i ditt operativsystem, i din webläsare klickar du bara en gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-12 19:34

Det Perfector kallar pressningar var ju också bearbetade utgåvor, oftast masterkopior, de kunde ha alla möjliga tonkurvejusteringar och kompressioner. De japanpressade hade ibland klart bättre pressning men inte alltid bäst ljud. I regel var USA-utgåvor bättre ljudmässigt än de som gavs ut i Europa.

De allra flesta har väl haft tonkontroller av konventionellt snitt, mer eller mindre brukbara, och förmodligen använt dem. Har inte haft några justeringmöjligheter under närmare 30 år men har saknat dem.
Nu finns det tonkontroller i de flesta uppspelningsprogram för ljud och video. Jag använder dem när det känns påkallat. Att räta upp frekvensgång i lyssningsrummet är av vikt, inte minst krävs en del när det gäller att foga ihop subbasar med resten av omfånget. Är ju en hel del som kör med Ino cr80 på detta forum och ni använder då en form av tonkontroll/eq. Är inget konstigt alls att korrigeringar görs utöver det som redan finns i de flesta högtalare i form av delningsfilter.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-08-12 20:06

Morello skrev:För övrigt borde jag bestycka mitt Morello-EQ-kort och testa om det kan förbättra återgivningen i basregistret.

Har du mätt upp basregistret i samband med bygget?

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-08-12 20:17

DSP/PEQ Är säkert fantastiskt att använda för det sista gällande rumspåverkan som DVD-oj skriver, användbarheten jämfört med en grafisk eq är nog typ 1000 ggr bättre.
Att sitta och eq:a enskilda spår, då är man nog på fel spår... :D för krångligt även om det någon gång skulle kunna vara lockande.
Jag tror väldigt många skulle bli förvånade över hur mycket det egna rummet påverkar och lägger sig i tonkurvan om det gick att koppla på eller av rumspåverkan med en knapptryckning. Att besöka David är ett sätt att inse hur det ska och kan låta utan alltför mycket rum. Ett absolut halleluja-moment att bli varse det.

#Jyskgoldmemberwannabe :mrgreen:
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-08-12 22:49

DVD-oj?! :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-08-12 23:04

jonasp skrev:
Morello skrev:För övrigt borde jag bestycka mitt Morello-EQ-kort och testa om det kan förbättra återgivningen i basregistret.

Har du mätt upp basregistret i samband med bygget?

Klart jag har gjort mätningar i rummet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-08-13 08:33

Ja, jag misstänkte väl det och borde kanske ha hoppat direkt till följdfrågan: finns det några specifika problem i basområdet som du skulle vilja åtgärda eller åtminstone experimentera med? Vilka är dessa? Dina högtalare torde med sin bredbandighet sätta igång rummet ordentligt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-08-13 08:51

Frekvensgången i basregistret är hygglig - rummet är över nio meter långt, har väv spänt tak och väggarna är ganska mjuka.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-13 13:30

På tal om tonkontroller, ni som är skeptiska till sådana. Ingvar Öhman skrev en del om detta i MoLt för ca 30 år sedan:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Noolom/

jansch

Inläggav jansch » 2020-08-13 23:55

Konstig diskussion om tonkontroller/EQ behövs eller ej....

Alla på det är forumet vet väl att t.ex "phonkurvorna" gäller (ISO 226:2003) för alla människor?
Eller är det verkligen någon som tror att man kan konstruera en phonkompenserande passiv högtalare... som dessutom tar hänsyn tilll olika rum och lyssningsavstånd?

Lyssnar man inte på likvärdig ljudnivå som slutmixningen gjordes är det en OMÖJLIGHET att återskapa samma klangbalans utan korrigering. Detta vet väl alla på detta forum?!
Man behöver inte ens blanda in rumspåverkan och andra trivialiteter. Det är bara att vrida några snäpp på tonkontrollen och inse verkligheten.

Alltså..... det är helt OK att tro att tomten finns, men att förneka phonkurvornas påverkan på klangbalansen.... finns det en John Blund i verkligheten, jag blir helt förvirrad..... och "trött"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-08-15 11:35

jansch skrev:Konstig diskussion om tonkontroller/EQ behövs eller ej....

Alla på det är forumet vet väl att t.ex "phonkurvorna" gäller (ISO 226:2003) för alla människor?
Eller är det verkligen någon som tror att man kan konstruera en phonkompenserande passiv högtalare... som dessutom tar hänsyn tilll olika rum och lyssningsavstånd?

Lyssnar man inte på likvärdig ljudnivå som slutmixningen gjordes är det en OMÖJLIGHET att återskapa samma klangbalans utan korrigering. Detta vet väl alla på detta forum?!
Man behöver inte ens blanda in rumspåverkan och andra trivialiteter. Det är bara att vrida några snäpp på tonkontrollen och inse verkligheten.

Alltså..... det är helt OK att tro att tomten finns, men att förneka phonkurvornas påverkan på klangbalansen.... finns det en John Blund i verkligheten, jag blir helt förvirrad..... och "trött"

Att den tonala balansen förändras med ljudnivå är ett faktum som vissa önskar kompensera för, jag önskar slippa och bortser gärna från behovet för att rationalisera bort behovet av att ”pilla” konstant... :)
Jag tror nog att många på forumet har koll på detta med phonkurvan och hur materialet upplevs förändras tonalt med ändrad ljudnivå, det finns dock dom som tror att allting är enkelt löst med fasta mallar och tumregler.

Jag känner att denna trådens frågeställning är lite av en icke fråga då det är självklart att var och en gör som man vill och känner man för att optimera för varje programaterial och/eller för ljudnivå så är det fritt fram, vill man bara justera lite för rummet så för all del.
Dom som tycker det blir för mycket pillande och som bara vill njuta av musik får såklart göra det och helt ignorera ev behov av justering :)
Mvh//David

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-08-15 13:36

jansch skrev:Konstig diskussion om tonkontroller/EQ behövs eller ej....

Hmm... detdär är ju ganska intressant, eftersom orgelkonsert som jag spelade in var, i verkligheten, nog ungefär 10-15 dB starkare i volym än vad jag normalt spelar hemma. :)

Phonkurvan torde innebära att en mixning i efterhand med viss bashöjning och kanske även diskant bättre kan simulera illusionen av hur det lät på riktigt ? Om originalet lät 15 dB starkare än nivån som spelas hemma ? :)

Problemet jag upplever, är att tonkontroller i DAWs påverkar ljudet på andra sätt- negativt. Både Logic Pro X och audacity upplever jag försämrar en ANING vid användande av tonkontroller eller shelving i efterhand på inspelningen.

Jag vill veta mer om phonkurvan- startar en tråd om detta :)

Föregående

Återgå till Teknikforum