jansch skrev:Konstig diskussion om tonkontroller/EQ behövs eller ej....
Alla på det är forumet vet väl att t.ex "phonkurvorna" gäller (ISO 226:2003) för alla människor?
Eller är det verkligen någon som tror att man kan konstruera en phonkompenserande passiv högtalare... som dessutom tar hänsyn tilll olika rum och lyssningsavstånd?
Lyssnar man inte på likvärdig ljudnivå som slutmixningen gjordes är det en OMÖJLIGHET att återskapa samma klangbalans utan korrigering. Detta vet väl alla på detta forum?!
Man behöver inte ens blanda in rumspåverkan och andra trivialiteter. Det är bara att vrida några snäpp på tonkontrollen och inse verkligheten.
Alltså..... det är helt OK att tro att tomten finns, men att förneka phonkurvornas påverkan på klangbalansen.... finns det en John Blund i verkligheten, jag blir helt förvirrad..... och "trött"
Att den tonala balansen förändras med ljudnivå är ett faktum som vissa önskar kompensera för, jag önskar slippa och bortser gärna från behovet för att rationalisera bort behovet av att ”pilla” konstant...

Jag tror nog att många på forumet har koll på detta med phonkurvan och hur materialet upplevs förändras tonalt med ändrad ljudnivå, det finns dock dom som tror att allting är enkelt löst med fasta mallar och tumregler.
Jag känner att denna trådens frågeställning är lite av en icke fråga då det är självklart att var och en gör som man vill och känner man för att optimera för varje programaterial och/eller för ljudnivå så är det fritt fram, vill man bara justera lite för rummet så för all del.
Dom som tycker det blir för mycket pillande och som bara vill njuta av musik får såklart göra det och helt ignorera ev behov av justering