Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Strålande initiativ! Jag laddar ned just nu....
En fråga dock. Du skriver att din databurk inte orkade med DSD 512 - kan programmet endast göra konverteringen i realtid eller går det att göra det "offline"? Om så är fallet kan man ju testa ännu fler tappar...
jonasp skrev:Till yttermera visso kan man konstatera att det finns en open hardware DAC för användning tillsammans med Signalyst HQ-player. Kanske ett mer kostnadseffektiv alternativ än hugo m-scaler?
https://www.signalyst.com/hardware.html
Belker skrev:Vid vissa kombinationer av filter och hastighet blir det vitt brus eller gravt distat. Lite läskigt att använda faktiskt. Det som funkar på en 16/41 funkar inte nödvändigtvis på högre upplösning eller MQA. Man får vara beredd med volymen när man byter låt och så kan iaf inte jag ha det i längden.
goat76 skrev:Belker, är det fler användare som rapporterar om samma fel du beskriver, det där med gravt distat och vitt brus?
Tangband skrev:Kul att det kan testas för de som vill.
Själv har jag fullständigt tappat sugen att testa sånt här efter att inte kunnat höra nån skillnad på musik med mitt Audient iD14 efter fyra AD/DA omvandlingar i 24 bit 96 kHz och Logic Pro X.
Digitala system som inte är trasiga eller medvetet färgade är väldigt transparenta, de skillnader man hör beror mest på de analoga kretsarna.
Sedan att tillverkarna vill få oss tro att det kan bli stora skillnader beror väl mest på att de kan tjäna mycket pengar med högt pris på teknik som nästan är gratis.
Tangband skrev:Kul att det kan testas för de som vill.
Själv har jag fullständigt tappat sugen att testa sånt här efter att inte kunnat höra nån skillnad på musik med mitt Audient iD14 efter fyra AD/DA omvandlingar i 24 bit 96 kHz och Logic Pro X.
Digitala system som inte är trasiga eller medvetet färgade är väldigt transparenta, de skillnader man hör beror mest på de analoga kretsarna.
Sedan att tillverkarna vill få oss tro att det kan bli stora skillnader beror väl mest på att de kan tjäna mycket pengar med högt pris på teknik som nästan är gratis.
Belker skrev:Håll gärna på era resultat ett tag, eller PMa till mig. Vi vill inte påverka varandra i onödan.
Belker skrev:Om jag sa det skulle jag jinxa testet. Dessutom är omkopplingen så omständlig, så mina intryck där är inte att lita på, så jag håller dessa för mig själv ett tag. Meningen är att var och en i lugn och ro kan lyssna och att det ska gå att sömlöst lyssna på olika format. Jag fattar att det inte blir samma som direkt lyssning, men vissa här kunde ju utan problem höra skillnad över en snålkodad youtubevideo, antagligen inspelad med mikrofon, så då ska nog inte detta bara något problem heller. Har du lyssnat på filerna, Goat?
goat76 skrev:Får jag fråga, hör du en såpass stor skillnad vid den direkta lyssningen (alltså inte dina konverterade filer) med HQPlayer i kedjan, så att du likt strmbrg kan peka ut skillnaden vid blindtest varje gång?
RogerJoensson skrev:När jag A/B/C testar med Audacity med solofunktionen, så kan jag identifiera filer på två av låtarna eftersom de inte ligger lika i tid. Man flyger fram och tillbaka i tid när man växlar till och från dessa filer. Jag har provat lägga in dem i andra ordningar, men problemet följer de specifika filerna.
Lyssnar jag med paus mellan låtarna, så klarar jag nog inte att höra några skillnader. -Inget jag kommer att ligga vaken på nätterna och undra över.
Analyserat med spektrumanalysator etc har jag inte gjort, men jag gissar att det går att klippa det med den metoden.
goat76 skrev:.. där de verkliga skillnaderna dolts så väl p.g.a felaktigt testutförande
RogerJoensson skrev:När jag A/B/C testar med Audacity med solofunktionen, så kan jag lätt identifiera filer på två av låtarna eftersom de inte ligger lika i tid. Man flyger fram och tillbaka i tid när man växlar till och från dessa filer. Jag har provat lägga in dem i andra ordningar, men problemet följer de specifika filerna.
Lyssnar jag med paus mellan låtarna, så klarar jag nog inte att höra några skillnader. -Inget jag kommer att ligga vaken på nätterna och undra över.
Analyserat med spektrumanalysator etc har jag inte gjort, men jag gissar att det går att klippa det med den metoden.
Tell skrev:goat76 skrev:.. där de verkliga skillnaderna dolts så väl p.g.a felaktigt testutförande
På vilket sätt är det ett felaktigt testutförande?
goat76 skrev:Som jag påpekat i tråden om M Scaler så fungerar det inte att göra testfiler så som du gjort med din uppspelningskedja/DAC, och sedan spela upp det genom en annan uppspelningkedja/DAC och tro att man tydligt ska höra hur den föregående kedjan lät. På sin höjd kommer man höra minimala skillnader, så små att knappast en person som strmbrg skulle orka bry sig nämnvärt.
Den väsentliga skillnaden är uppspelning av ljud i ett rum. Att vara på plats och höra det direkta ljudet uppspelat i rummet, eller höra ljudet uppspelat i ett rum och sedan inspelat delar vissa likheter med varandra (även om kvaliten i det sistnämda gör det mycket svårare att höra), till skillnad från att spela upp dina inspelningar som aldrig spelats upp i ett rum förrän jag vid min lyssning gör det.
Min uppspelningskedja kommer antingen dölja förändringarna lika mycket i alla ljudexempel, eller framhäva det inspelade materialet lika mycket i alla ljudexempel ifall jag redan har en uppspelning som gör något liknande som dessa förbättringar är meningen att göra. I båda fallen minimeras skillnaderna.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster