Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:.. där de verkliga skillnaderna dolts så väl p.g.a felaktigt testutförande
På vilket sätt är det ett felaktigt testutförande?
Jag har redan sagt varför testutförandet är felaktigt, men här kommer en repris.
goat76 skrev:Som jag påpekat i tråden om M Scaler så fungerar det inte att göra testfiler så som du gjort med din uppspelningskedja/DAC, och sedan spela upp det genom en annan uppspelningkedja/DAC och tro att man tydligt ska höra hur den föregående kedjan lät. På sin höjd kommer man höra minimala skillnader, så små att knappast en person som strmbrg skulle orka bry sig nämnvärt.Den väsentliga skillnaden är uppspelning av ljud i ett rum. Att vara på plats och höra det direkta ljudet uppspelat i rummet, eller höra ljudet uppspelat i ett rum och sedan inspelat delar vissa likheter med varandra (även om kvaliten i det sistnämda gör det mycket svårare att höra), till skillnad från att spela upp dina inspelningar som aldrig spelats upp i ett rum förrän jag vid min lyssning gör det.
Min uppspelningskedja kommer antingen dölja förändringarna lika mycket i alla ljudexempel, eller framhäva det inspelade materialet lika mycket i alla ljudexempel ifall jag redan har en uppspelning som gör något liknande som dessa förbättringar är meningen att göra. I båda fallen minimeras skillnaderna.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Tell skrev:På vilket sätt är det ett felaktigt testutförande?
Jag har redan sagt varför testutförandet är felaktigt, men här kommer en repris.
goat76 skrev:Som jag påpekat i tråden om M Scaler så fungerar det inte att göra testfiler så som du gjort med din uppspelningskedja/DAC, och sedan spela upp det genom en annan uppspelningkedja/DAC och tro att man tydligt ska höra hur den föregående kedjan lät. På sin höjd kommer man höra minimala skillnader, så små att knappast en person som strmbrg skulle orka bry sig nämnvärt.Den väsentliga skillnaden är uppspelning av ljud i ett rum. Att vara på plats och höra det direkta ljudet uppspelat i rummet, eller höra ljudet uppspelat i ett rum och sedan inspelat delar vissa likheter med varandra (även om kvaliten i det sistnämda gör det mycket svårare att höra), till skillnad från att spela upp dina inspelningar som aldrig spelats upp i ett rum förrän jag vid min lyssning gör det.
Min uppspelningskedja kommer antingen dölja förändringarna lika mycket i alla ljudexempel, eller framhäva det inspelade materialet lika mycket i alla ljudexempel ifall jag redan har en uppspelning som gör något liknande som dessa förbättringar är meningen att göra. I båda fallen minimeras skillnaderna.
Alltså, om uppsamlingen gör skillnad och den görs före den skickas till D/A, så borde man rimligen kunna höra skillnad genom att ta samma data och köra den genom valfri D/A. Särskilt om skillnaden är så stor att den passerar både nerskalning och Youtubes snålkodning. Logik liksom.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Tell skrev:På vilket sätt är det ett felaktigt testutförande?
Alltså, om uppsamlingen gör skillnad och den görs före den skickas till D/A, så borde man rimligen kunna höra skillnad genom att ta samma data och köra den genom valfri D/A. Särskilt om skillnaden är så stor att den passerar både nerskalning och Youtubes snålkodning. Logik liksom.
Tell skrev:Eh ja precis, du hörde ju klar skillnad på ett sketet youtubeklipp, så att man helt plötsligt inte ska kunna höra nån skillnad alls här på en faktiskt väldigt högupplöst o okomprimerad signal som varken har passerat ett rum eller en mikrofon blir väldigt konstigt. Du är väldigt selektiv i din tro goat76.
petersteindl skrev:Här förstår jag inte ditt resonemang???? Ok, ta valfri D/A. Jag tar en som jobbar med samplingsfrekvens 1 kHz. Då undrar jag om du med mycket stor emfas obönhörligen anser dig veta och vet att det kommer höras skillnad och hur exakt hur stor skillnaden är och om det kommer låta förträffligt jättebra? Jag bara frågar.
Morello skrev:Vad är det ni lyssnar på? Hur ser kedjan ut?
RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:Här förstår jag inte ditt resonemang???? Ok, ta valfri D/A. Jag tar en som jobbar med samplingsfrekvens 1 kHz. Då undrar jag om du med mycket stor emfas obönhörligen anser dig veta och vet att det kommer höras skillnad och hur exakt hur stor skillnaden är och om det kommer låta förträffligt jättebra? Jag bara frågar.
Det bör rimligen vara en D/A som håller högre kvalité än fallet jag hänvisade till som i sammanhanget usel (youtubevideon) och som klarar samplingsfrekvensen från ljudfilerna. Det borde framgått tydligt för alla som inte väljer att missförstå. Jag ska tänka på att inte lämna sådana öppna mål i framtiden, så att sådana här irrelevanta försök till stickspår misslyckas. Jag tror att du mycket väl förstod mitt resonemang...
Belker skrev:Morello skrev:Vad är det ni lyssnar på? Hur ser kedjan ut?
Ja, det kunde ju vara kul att höra hur ni som lyssnat gjort och med viken utrustning!
petersteindl skrev:RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:Här förstår jag inte ditt resonemang???? Ok, ta valfri D/A. Jag tar en som jobbar med samplingsfrekvens 1 kHz. Då undrar jag om du med mycket stor emfas obönhörligen anser dig veta och vet att det kommer höras skillnad och hur exakt hur stor skillnaden är och om det kommer låta förträffligt jättebra? Jag bara frågar.
Det bör rimligen vara en D/A som håller högre kvalité än fallet jag hänvisade till som i sammanhanget usel (youtubevideon) och som klarar samplingsfrekvensen från ljudfilerna. Det borde framgått tydligt för alla som inte väljer att missförstå. Jag ska tänka på att inte lämna sådana öppna mål i framtiden, så att sådana här irrelevanta försök till stickspår misslyckas. Jag tror att du mycket väl förstod mitt resonemang...
DACen man väljer skall kunna ta emot en PCM-signal på 16 ggr Fs d v s 705,6 kHz eller 768 kHz. Sedan beror resultatet på hur denna DAC behandlar den inkommande upsamplade signalen. Sker någon form av sample rate conversion efteråt så fallerar tidigare noggranna upsampling i värde.
Mvh
Peter
Morello skrev:Belker skrev:Morello skrev:Vad är det ni lyssnar på? Hur ser kedjan ut?
Ja, det kunde ju vara kul att höra hur ni som lyssnat gjort och med viken utrustning!
Nej, jag syftade på programmaterialet - vilken kedja har det passerat?
goat76 skrev:Tell skrev:Eh ja precis, du hörde ju klar skillnad på ett sketet youtubeklipp, så att man helt plötsligt inte ska kunna höra nån skillnad alls här på en faktiskt väldigt högupplöst o okomprimerad signal som varken har passerat ett rum eller en mikrofon blir väldigt konstigt. Du är väldigt selektiv i din tro goat76.
Va?![]()
Jag hörde ju skillnad på Belkers filer och är väl den enda som gett honom ett svar på de skillnader jag hörde, hur får du det vridet till att jag inte hörde nån skillnad alls?
Belker skrev:Morello skrev:Belker skrev:Ja, det kunde ju vara kul att höra hur ni som lyssnat gjort och med viken utrustning!
Nej, jag syftade på programmaterialet - vilken kedja har det passerat?
Signalyst HQPlayer för uppsampling. Audacity för capture och prepp. Läs första inlägg!
Morello skrev:Frukost 10:35?
Belker skrev:Ja, det kunde ju vara kul att höra hur ni som lyssnat gjort och med viken utrustning!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster