Moderator: Redaktörer
hcl skrev:Medelvärdesbildning bör göras linjärt. Gör man det logaritmiskt blir det inget vettigt medelvärde.
PerStromgren skrev:Jag fattar inte hur Renaud Garcia-Fons får till den där arpeggioeffekten! Hur gör han?
PerStromgren skrev:Jag fattar inte hur Renaud Garcia-Fons får till den där arpeggioeffekten! Hur gör han?
RogerJoensson skrev:hcl skrev:Medelvärdesbildning bör göras linjärt. Gör man det logaritmiskt blir det inget vettigt medelvärde.
Edit:
Hm. Varför anser du att det inte blir vettigt?:
Säg att du har två dB värden:
+20dB, 0dB: Medel: +10dB
-6dB, 0dB: Medel: -3dB
Motsvarande linjärt:
10 (+20dB) mot 1 (0dB): Medel 5 (motsvarar +14dB)
0,5 (-6dB) mot 1 (0dB): Medel 0,75 (motsvarar -2,5 dB)
Förutsatt att jag inte tänker fel, så föredrar jag att ta medelvärdet från dB-värdena, men det spelar nog inte vansinnigt stor roll i sammahanget eftersom värdena är ganska väl samlade (från centrum av värdespridningen).
hcl skrev:RogerJoensson skrev:hcl skrev:Medelvärdesbildning bör göras linjärt. Gör man det logaritmiskt blir det inget vettigt medelvärde.
Edit:
Motsvarande linjärt:
Förutsatt att jag inte tänker fel, så föredrar jag att ta medelvärdet från dB-värdena, men det spelar nog inte vansinnigt stor roll i sammahanget eftersom värdena är ganska väl samlade (från centrum av värdespridningen).
Medel i dB? Vad skulle det ens representera? Vad man möjligen kan kverulera kring är huruvida man bör välja effektmedelvärde eller amplitudmedelvärde. I de flesta fall är effektmedelvärde rimligast, men inte alltid.
Ett något mer talande exempel är medel av 0 dB och något väldigt litet t.ex. -100 dB, vilket linjärt blir -3 dB medan det logartimiskt blir -50 dB, där jag betraktar det senare som fullständigt nonsens.
RogerJoensson skrev:hcl skrev:RogerJoensson skrev:Edit:
Motsvarande linjärt:
Medel i dB? Vad skulle det ens representera? Vad man möjligen kan kverulera kring är huruvida man bör välja effektmedelvärde eller amplitudmedelvärde. I de flesta fall är effektmedelvärde rimligast, men inte alltid.
Ett något mer talande exempel är medel av 0 dB och något väldigt litet t.ex. -100 dB, vilket linjärt blir -3 dB medan det logartimiskt blir -50 dB, där jag betraktar det senare som fullständigt nonsens.
Medelvärdet mellan -100 dB och 0 dB blir väl linjärt (1-100000)/2= -50000 ungefär 2:1 eller -6dB på en spektrumgrafskala?
---
Säg att du har en bashöjning +12dB och en bassänkning -12dB
-Är då inte noll dB det korrekta medelvärdet (värdena tar ut varandra, precis som ett baslyft nollas av ett lika stort basssänk)?
Om det vore en punkt på grafen från de två värdena hamnar den precis mellan de två värdena. Är inte det rimligt?
Är det t ex mer korrekt att visa medelvärdet som (4+0,25)/2=2,125 (där 0dB = 1) = +6,5 dB?
(Om 0 dB = 1, så blir +12dB = 4 och -12dB = 0,25 linjärt)
Jag är rejält trött när jag läser och skriver detta och förstår kanske inte av den anledningen riktigt vad du menar. Kanske räknar jag fel också...
RogerJoensson skrev:Jag har hela tiden pratat om spektrumgrafen i MasVis och det handlade om problemet som nu verkar löst. -Hur man skulle rensa blurret från en mängd värden i vertikal-led inom sitt frekvens-spann.
-Jag tyckte att det var rimligare att ta dB-medelvärde från de nivå skillnaderna, än att utgå från linjära värden där enstaka starka värden får allt för stort företräde.
Amplitud/spänning om 2:1 blir väl vanligen 6dB i en spektrum-graf som i Masvis?
Pratar du om något helt annat?
petersteindl skrev:Undrar om inte Roon har en förenklad variant som gör att man får välja om det dyker upp fler versioner av samma låt man valt. Då kan man välja varianten med högst värde.
AndreasArvidsson skrev:Ni behöver inte oroa er för det är inte ens ett medelvärde i masvis graferna
hcl skrev:AndreasArvidsson skrev:Ni behöver inte oroa er för det är inte ens ett medelvärde i masvis graferna
Det borde det vara om man nu skall vara vetenskapligt orienterad och dessutom effektmedelvärde.
Smoothing av spektrum bör företrädesvis göras genom att bilda spektrum med det antal sampel man avser visa och anpassa FFT-längden till det och om insignallängden överstiger antal önskade sampel så gör man överlappande FFT:er vars resultat effektmedelvärdesbildas.
Skall det gå att förstå grafen så kan man tycka att den bör innehålla vettig information.
AndreasArvidsson skrev:hcl skrev:AndreasArvidsson skrev:Ni behöver inte oroa er för det är inte ens ett medelvärde i masvis graferna
Det borde det vara om man nu skall vara vetenskapligt orienterad och dessutom effektmedelvärde.
Smoothing av spektrum bör företrädesvis göras genom att bilda spektrum med det antal sampel man avser visa och anpassa FFT-längden till det och om insignallängden överstiger antal önskade sampel så gör man överlappande FFT:er vars resultat effektmedelvärdesbildas.
Skall det gå att förstå grafen så kan man tycka att den bör innehålla vettig information.
Jag har kopierat beteendet ifrån original masvis som Svante skrivit. Där är det maximala värdet inom var pixel som ritas. Jag testade först med medelvärde och då får man inte samma grafer som masvis. Hur till vida det är vettigt eller ej får du ta upp med Svante
hcl skrev:AndreasArvidsson skrev:hcl skrev:Det borde det vara om man nu skall vara vetenskapligt orienterad och dessutom effektmedelvärde.
Jag har kopierat beteendet ifrån original masvis som Svante skrivit. Där är det maximala värdet inom var pixel som ritas. Jag testade först med medelvärde och då får man inte samma grafer som masvis. Hur till vida det är vettigt eller ej får du ta upp med Svante
MAX värde kan man givetvis också välja. Det bör då stå (eftersom det knappast är det man först skulle gissa på). Effektmedelvärde skulle jag nog hävda är det mest begripliga.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster