CD Box RS + Pre Box RS Digital. Bild lånad från okänd källa
Pro-Ject DAC Box RS. Bild lånad från: http://www.the-ear.net/show-reports/bri ... ision-2014
Tänkte först starta tråden under Köpråd-delen, men tror den kommer passa bättre här.
Nu blir det lite DAC-fokus, även om jag tycker hela serien är intressant: De flesta fristående DAC:ar jag kikar på är antingen för dyra, för fula, kommer från totalt okända tillverkare eller har inte de funktioner jag skulle önska. Hostar jag upp över 5000 kr för en pryl jag redan har inbyggd i flera apparater och som förmodligen inte kommer ändra så värst mycket i återgivningen, ska banne mig allt vara så nära perfektion det bara går. Det borde inte behöva kosta 20000 kr eller 125000 kr eller 1250000 kr för detta (vilket det verkar som om man kikar på marknaden + recensioner).
Har helt missat Pro-Jects RS Line serie och upptäckte den när jag gav mig ut på jakt efter råd till Alexis tråd Minsta CD/DVD-transporten?. CD Box RS ser helt fantastisk ut, men upptäckte en rätt stor serie produkter, där de flesta utbyggnadsmöjligheter tycks vara täckta, förutom möjligen stöd för surroundformat, delningsfilter och HDMI-kopplingar.
Den del som intresserar mig mest är helt klart DAC Box RS, men det finns för få mätningar på denna (och de några av de få som finns verkar lite märkliga minst sagt) för att jag genast ska slänga mig på köpknappen. Funktionsmässigt verkar den fantastisk i alla fall (har nästan för många features).
Technical data Pro-Ject DAC Box RS
D/A-converter: Double Texas Instruments PCM-1792
8 x Oversampling design
Sampling rates: 32/44,1/48/88,2/96/176,2/192 kHz, (optical up to 96kHz)
Precision clock output: BNC (use with CD Box RS)
Frequency response: 20Hz - 50kHz (+0/-1dB)
Output stages: 6922 tube and solid state (switchable)
Analogue out: RCA/Cinch & XLR
Output voltage: max 4/2 Veff (XLR/RCA)
THD: 0,005% solid state out, 0,25% tube out
Signal to noise ratio: 100dB
Power consumption: <1 watt standby, 800/300mA max (tube/solid)
Outboard Power supply: 20V/3A DC (included)
Dimensions: W x H x D 206 x 72 x 200 (220mm with sockets)
Weight: 1010g without power supply
Frekvensområdet är ju intressant. Tänkte ta och maila dem och fråga hur det ser ut 0–20 Hz. Nämnde en märklig mätning och det var en privatperson som gjort en frekvensgångsmätning och såg att den fallit 6 dB vid 10 kHz. Tyvärr är det den enda sådana mätningen jag sett på produkten, men den går ju stick i stäv med vad de själva uppger. Hur en DAC skulle kunna falla så mycket är för mig en gåta, men detta måste undersökas. Det skulle ju göra den helt ointressant som produkt om det tappet stämde.
Finns även en variant av denna DAC med försteg och hörlursförstärkare: Pre Box RS Digital. De själva anger samma THD som produkten ovan, 0,005%, men ett oberoende (kanske felaktigt?) test gav den rätt extrema siffran 0,0006%. Måhända en helt irrelevant låg distorsion, men ändå imponerande siffror.
Någon som har stiftat bekantskap med någon av produkterna i serien? Andra spontana reaktioner?