petersteindl skrev:Martin skrev:Harryup skrev:Motsatt hörn? Är det typ bägge hörnen fram?
Jag placerade mina subbar under de bägge framhögtalarna för att få elementen nära varandra.
Mina delas uppåt vid 100Hz med digitala filter.
Jag håller med. Jag tror det beror på sättet högtalarna exciterar rumsmoderna och hur de pulsar energin ut i rummet i tidsdomänen. Har man en del av basregistret som exciterar rumsmoderna på ett sätt och en annan del med överlappande frekvensområde som skapar en annan excitation så går det att placera basmodulerna. Även om de bara spelar upp till 80 eller 100Hz. De skapar en annan ljudsignatur i rummet som inte hör ihop längre med huvudhögtalarna.
Därför har jag försökt placera basarna så nära midbasarna det går i mina 4-vägare.
Jag tvivlar på den gamla sanningen att
man inte kan lokalisera ljud med låga frekvenser. Visst kan det blir luddigt och förvirrande men det är inga problem att höra
om basmodulerna står mot väggen bakom eller framför.
Som jag ser det är det 2 helt skilda saker. Lokalisering är en sak. Att höra om basmodul står framför vägg eller mot vägg är enkelt eftersom frekvenskurvan ändras avsevärt mellan dessa placeringar.
Mvh
Peter
En liten utvikning på det han kommenterade...
Om man kan lokalisera en basmodul i ett lyssningsrum med hjälp av musik eller testtoner bör man nog börja med att leta efter relevanta orsaker istället för att ifrågasätta forskningsresultat och seriösa undersökningar. Notera att jag skriver "i ett lyssningsrum".
- hur brant är lågpassfiltret i praktiken, d v s ur hörseln synvinkel. Man tar verklig filtrerad kurva och adderar aktuell phonkurva (ISO226:2003). Oftast får man ett fascinerande resultat. Har man tur kanske dämpningen är några till 10 decibel vid 200Hz, Har man digitalt filter kan man ha mer.
Fråga: hur hög dämpning bör man ha vid 200Hz för att vara säker? 20dB? 40dB? 60dB?..... eller bara 5dB?
Svaret är kanske: Spelar ingen roll..... varför då?
- Ibland tycker vi att vissa sub:ar spelar väldigt "rent", kanske t o m 1% vid 20Hz och 80dB.
1% 2:a tons dist överröstar då grundtonen och 1% 4:e tons dist låter sådär 20dB högre än grundtonen
Nu blir det ju inte så extremt när vi närmar oss dist som ligger från 200Hz och uppåt men dist hörs och då börjar riktning upplevas.....ibland.
Nu har ju inte riktverkan något att göra med generell ljudnivå utan styrs av transienter. Så i de flesta fall funkar sub:ar med både flackt filter och hög dist.
Mitt förslag:
Mät frevensgång i rummet och mät dist med 2phi närfältsmätning. Kolla också när stereohögtalarna verkligen tar över, d v s med åtminstone 15dB. Lyssna också på sinussignal men kolla att disten inte påverkar
Då kommer man hitta förklaringar som inte ifrågasätter forskning och resultat som är verifierade många gånger om.
När man lyssnar
i rum på sinussignal (inga transienter) är det inte lätt att uppfatta riktning, inte ens runt 2 - 3kHz där vår känslighet är som bäst