Nu testar vi uppsampling! Nu med rena filer.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Nu testar vi uppsampling! Nu med rena filer.

Inläggav Strmbrg » 2020-08-20 13:04

Jag är för korkad för att klara av att manövrera de där drop-box-filerna i en massa olika format.
Ber om ursäkt men jag lägger ner det här projektet. Tålamod saknas...

Jag vet ju att jag hör skillnad här hemma med mina grejor. Och jag har inget intresse av att på något enda sätt bevisa för någon att jag hör skillnaderna.
Min lyssning är min lyssning. Inte ett bevis av något för någon annan.

Och inte bara skillnad förresten, ty skillnader i sig bryr jag mig inte om alls.
Det enda som intresserar mig är att ernå en distraktionsfri och höggradigt realistisk musikupplevelse. FÖR MIG. Andra lyssnar ändå inte på min anläggning. Denna distraktionsfria musikupplevelse skall därmed medföra att jag verkligen tycker att det är givande att lyssna på musik. Och där har jag kommit väldigt långt, om jag får säga det själv.

Jag berättar dock gärna om min anläggning och mina erfarenheter. Men jag är inte alls intresserad av att bevisa dess förträfflighet, eller av andra få bekräftat att den är förträfflig.

Tack för engagemanget dock!

:) :) :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-20 13:24

Filerna är alla i ett och samma format med samma samplingsfrekvens.

Det hade varit intressant att få veta om du hör samma skillnader mellan dessa filer, som med din hårdvara.
Det handlar inte om bevis eftersom det går att fuska om man nu vill låtsas bevisa något. Jag fuskade (och berättade det), eftersom jag inte kunde pricka skillnaden blint.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-20 13:33

RogerJoensson skrev:Filerna är alla i ett och samma format med samma samplingsfrekvens.

Det hade varit intressant att få veta om du hör samma skillnader mellan dessa filer, som med din hårdvara.
Det handlar inte om bevis eftersom det går att fuska om man nu vill låtsas bevisa något. Jag fuskade (och berättade det), eftersom jag inte kunde pricka skillnaden blint.

Jaha, ja okay då. Det dök upp tre filer i den mapp jag öppnade. Men jag måste öppna ett drop-box konto, ty det har jag inget och sedan var det det där med att mata in det hela i DACen med tillräckligt lång kabel för att kunna sitta i fåtöljen och växla spår.
Jag är för lat och otålig... och kanske även livrädd för att jag inte skall höra vad som är vad. :D

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-20 13:44

RogerJoensson skrev:Filerna är alla i ett och samma format med samma samplingsfrekvens.

Är det inte ganska uppenbart att skillnaden mellan dessa filer inte är av den storlek som Strmbrg beskriver/upplever/eller ens bryr sig om, de skillnader han hör i sitt egna ljudsystem?

I Belkers filer får jag anstränga mig hårt för att höra en liten skillnad och du verkar inte höra någon skillnad alls. Tror du verkligen att Strmbrg har en så mycket mer utvecklad hörsel så att han skulle höra tydliga skillnader på dessa filer?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-20 13:46

Hur ska jag kunna veta det? Det var ju det jag ville höra honom berätta.
Du har uppenbarligen bestämt dig.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-20 14:02

Det må vara tråkigt eller frustrerande att jag inte har något somhelst intresse av att bevisa för andra vad jag hör. Ej heller att bevisa att jag gjort jättebra produktval och tänkt jätterätt i mina prioriteringar.
Intresse saknas även för att få någon - oavsett vem - att ändra sig eller liksom ”godkänna” relevansen i det jag skriver om.
(Det kan nog bottna i en hög grad av asocialt - eller snarare socialt oberoende - förhållningssätt till omgivningen. Men detta är knappast rätt forum för sådana reflexioner...)

Den som har en avvikande uppfattning eller avvikande erfarenhet mot min, får fortsätta med det. Eller ändra sig.
Eller ernå nya perspektiv. Det är inte viktigt för mig, så länge jag inte påverkas negativt av det.
Undantag kan dock göras för att tex rädda livet på någon som tror sig kunna promenera på fel sida om räcket på Västerbron, eller som har fått för sig att batterisyra är nyttigt.
Men när det gäller såpass triviala saker som hur man spisar musik hemma, så känns envetna påverkans- eller bevisförsök lite väl överdrivet. Snarast lite löjligt att ha som ambition, skulle jag nog drista mig till att påstå
:)
Jag delar gärna med mig. Men saknar fullständigt lockelsen av att lyckas ”omvända” eller övertyga andra.
Det får de sköta helt själva. Med eller utan mina delgivningar i beaktande. :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-20 14:32

Strmbrg skrev:Det må vara tråkigt eller frustrerande att jag inte har något somhelst intresse av att bevisa för andra vad jag hör. Ej heller att bevisa att jag gjort jättebra produktval och tänkt jätterätt i mina prioriteringar.
Intresse saknas även för att få någon - oavsett vem - att ändra sig eller liksom ”godkänna” relevansen i det jag skriver om.
(Det kan nog bottna i en hög grad av asocialt - eller snarare socialt oberoende - förhållningssätt till omgivningen. Men detta är knappast rätt forum för sådana reflexioner...)

Den som har en avvikande uppfattning eller avvikande erfarenhet mot min, får fortsätta med det. Eller ändra sig.
Eller ernå nya perspektiv. Det är inte viktigt för mig, så länge jag inte påverkas negativt av det.
Undantag kan dock göras för att tex rädda livet på någon som tror sig kunna promenera på fel sida om räcket på Västerbron, eller som har fått för sig att batterisyra är nyttigt.
Men när det gäller såpass triviala saker som hur man spisar musik hemma, så känns envetna påverkans- eller bevisförsök lite väl överdrivet. Snarast lite löjligt att ha som ambition, skulle jag nog drista mig till att påstå
Jag delar gärna med mig. Men saknar fullständigt lockelsen av att lyckas ”omvända” eller övertyga andra.
Det får de sköta helt själva. Med eller utan mina delgivningar i beaktande. :)

Vadan detta utbrott? Ingen har väl avkrävt dig någonting eller krävt att du ska bevisa något? Du har däremot skrivit spaltkilometrar med upprepningar om dina upplevelser och hur säker du är, vilket jag inte motsätter mig eftersom jag inte vet hur det låter hos dig eller vad upplevelsen bygger på (vilket har upprepats i det oändliga). Att ifrågasätta saker i en diskussion är inte att kräva något. Det var ju dessutom du som väl frivilligt visade intresse av att lyssna på filerna i den här tråden, du som lyfte upp den avsomnade tråden, men sedan gav upp utan mycket till ansträngning. Alltså, om du inte vill lyssna eller diskutera trådämnet så är det väl bara att låta bli?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-20 14:51

Det var inget utbrott. Men det ser ju faktiskt ut som det.
8O
Jag ville enbart vara tydlig med min hållning.

Och, ja, absolut. Jag gav upp utan att större ansträngning hade gjorts. Det stör mig lite själv faktiskt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-20 15:19

RogerJoensson skrev:Hur ska jag kunna veta det? Det var ju det jag ville höra honom berätta.
Du har uppenbarligen bestämt dig.

Ja, baserat på allt det Strmbrg berättat om skillnaderna han hör i sitt ljudsystem och hur lite han intresserar sig för minimala skillnader som knappt går att höra utan högsta koncentration, ja, jag gör bedömningen att det knappast rör sig om så minimala ljudliga skillnader som det är mellan Belkers ljudfiler.
Kanske handlar det om att jag har bättre slutledningsförmåga och avvägning av sammanställd information, eller din motvilja till densamma? :)

Jag tror att jag har diskuterat detta färdigt, jag har valt att lita på Strmbrgs information då jag uppfattar honom som en ärlig person. Det enda som återstår nu är att jag själv får lyssna på M Scaler eller HQPlayer och bilda mig en egen uppfattning hur stor skillnad de ger vid en riktig lyssning, men jag misstänker att min nuvarande streamer redan gör något liknande baserat på det lilla jag hört i dessa filer/videos. Jag förväntar mig att man hör skillnaderna betydligt tydligare på plats.
Senast redigerad av goat76 2020-08-20 15:32, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-20 15:27

Tröttsamt.

Faktiskt har sjunkit ordentligt i det som en gång var grejen. -Ett alternativ till andra hififorum, med högre nivåer av vetenskaplighet och stävan mot faktisk kunskap. Därav namnet Faktiskt.
Tro eller anekdoter som bevis för något verkar vinna mark här i allt för stor utsträckning.
Jag tror jag tar semester ett tag, för det här känns mest som bortkastad tid på ingenting.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-08-20 15:29

Jag hade ju uppskattat dina intryck,Strömberg, eftersom det bara är du som har en M-Scaler att jämföra med. Testet har ju blivit två med tiden. Det första är ju upp- och nedsamplade filer (till 176/24). Där kan det såklart vara mindre tydligt vad som är vad, eftersom de passerat en extra AD-omvandling.

Det andra testet, med rena uppsamplade filer hade varit kul att höra dina intryck från. Dvs: Är PC-mjukvaran HQPlayer lika bra som M-Scaler? Därom tvistar nätet, men det vore kul att höra din åsikt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-08-20 15:31

Kralle gissade f.ö. rätt på 44.1-filerna.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-20 15:40

Belker skrev:Kralle gissade f.ö. rätt på 44.1-filerna.

Var det de gamla eller nya filerna han gissade rätt på?

Själv har jag inte tagit mig tid att lyssna på dina nya exempel, då jag redan hörde skillnad på de med förväntad minimal skillnad.

RogerJoensson, vad är din kommentar på att Kralle kan peka ut skillnaderna mellan uppskalat och icke uppskalat?
Senast redigerad av goat76 2020-08-20 15:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-08-20 15:41

goat76 skrev:

Själv har jag inte tagit mig tid att lyssna på dina nya exempel, då jag redan hörde skillnad på de med förväntad minimal skillnad.

De gamla omsamplade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-08-20 15:47

RogerJoensson skrev:Tröttsamt.

Faktiskt har sjunkit ordentligt i det som en gång var grejen. -Ett alternativ till andra hififorum, med högre nivåer av vetenskaplighet och stävan mot faktisk kunskap. Därav namnet Faktiskt.
Tro eller anekdoter som bevis för något verkar vinna mark här i allt för stor utsträckning.
Jag tror jag tar semester ett tag, för det här känns mest som bortkastad tid på ingenting.

Instämmer. Dax att skruva opp nivån ordentligt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-20 16:04

Skruva upp nivån då.
Det kan ju vara svårt att bidra med uppskruvning samtidigt som man drar sig undan.
8O

Skapa egna ämnen i större grad än kommentera andras.
OBS! I större grad alltså, inte antingen eller.
Det måste väl finnas MASSOR som ni som vill påverka nivån kan ta EGNA initiativ till att skapa trådar av.
Senast redigerad av Strmbrg 2020-08-20 16:17, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-20 16:05

Belker skrev:Jag hade ju uppskattat dina intryck,Strömberg, eftersom det bara är du som har en M-Scaler att jämföra med. Testet har ju blivit två med tiden. Det första är ju upp- och nedsamplade filer (till 176/24). Där kan det såklart vara mindre tydligt vad som är vad, eftersom de passerat en extra AD-omvandling.

Det andra testet, med rena uppsamplade filer hade varit kul att höra dina intryck från. Dvs: Är PC-mjukvaran HQPlayer lika bra som M-Scaler? Därom tvistar nätet, men det vore kul att höra din åsikt.

Jag kanske ändrar mig och försöker få till det med kablage mm för att kunna lyssna.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-20 17:36

goat76 skrev:

RogerJoensson, vad är din kommentar på att Kralle kan peka ut skillnaderna mellan uppskalat och icke uppskalat?

Jag kan peka ut dom också, men som jag skrev förmodligen inte genom att lyssna. Filterknäet upp vid 20-22KHz är rundare än på den uppsamplade. Precis som förväntat (en mer avancerad filterfunktion på de uppsamplade filerna). Jag tog också de tre 44,1 filerna genom att titta på just det. Jag hade dock inte läst första-meddelandet utan trodde att det var ett ABX-test, så jag trodde att poängen var att peka på den som avvek från de andra två (som jag tog för samma). Det var liksom ingen gissning vilka som avvek "tydligt" från de andra.
Som jag skrev; -Att man prickar 44,1-filerna är inte något bevis för hörbarhet om lyssningen skett oövervakat, men ändå meningsfullt för var och en som själva vill lyssna och på så vid få en någorlunda objektiv bild vad god uppsampling/fitrering gör för nytta. -Ett bra initiativ, men tyvärr verkar bara ett fåtal att delta eller berätta vad de hörde.

Och till sist; Att jag inte hör skillnad är inte heller det något bevis för att ingen annan gör det även under kontrollerade former.

Över och ut. Hej, hej.

Tell

Inläggav Tell » 2020-08-20 17:43

Du har gjort många tappra försök, det ska du ha credd för! Trist att du semestrar då det gör att nivån sjunker ännu mer, men ändå fullt förståeligt att du gör det. Ha det!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-20 17:57

Som jag ser det så har du endast försökt agera bromskloss mot slutmålet faktiskt kunnande angående uppsampling och den bakomliggande teknik som nyttjar detta, för trots att flera av oss bekräftat att vi faktiskt hör och kan peka ut skillnaden i blindtest så har du hela tiden försökt få det till att det handlar om placebo eller andra utomliggande faktorer, varför?

1. Första steget bör väl vara att ta reda på ifall det föreligger en hörbar skillnad, vilket flera nu har kunnat höra.

2. Belker har även bekräftat att han ser vissa skillnader i någon visualisering av filerna. Det är alltså mätbart precis som allt annat.

Nu när vi kommit fram till att det faktiskt föreligger en skillnad så kan vi ta nästa steg, börja analysera VARFÖR och VAD skillnaden består utav. Är det en simpel färgning eller handlar det om att ge bättre förutsättningar inför D/A-omvandlingen (förutsatt att DACen ifråga kan ta emot den uppskalade signalen och göra något vettigt av den)?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-20 17:58

Tell skrev:

Du har gjort många tappra försök, det ska du ha credd för! Trist att du semestrar då det gör att nivån sjunker ännu mer, men ändå fullt förståeligt att du gör det. Ha det!

Ja, motstånd behövs! Joensson har bland annat bidragit med just det emellanåt.

Tell

Inläggav Tell » 2020-08-20 18:25

goat76 skrev:

Som jag ser det så har du endast försökt agera bromskloss mot slutmålet faktiskt kunnande angående uppsampling och den bakomliggande teknik som nyttjar detta, för trots att flera av oss bekräftat att vi faktiskt hör och kan peka ut skillnaden i blindtest så har du hela tiden försökt få det till att det handlar om placebo eller andra utomliggande faktorer, varför?

1. Första steget bör väl vara att ta reda på ifall det föreligger en hörbar skillnad, vilket flera nu har kunnat höra.

2. Belker har även bekräftat att han ser vissa skillnader i någon visualisering av filerna. Det är alltså mätbart precis som allt annat.

Nu när vi kommit fram till att det faktiskt föreligger en skillnad så kan vi ta nästa steg, börja analysera VARFÖR och VAD skillnaden består utav. Är det en simpel färgning eller handlar det om att ge bättre förutsättningar inför D/A-omvandlingen (förutsatt att DACen ifråga kan ta emot den uppskalade signalen och göra något vettigt av den)?

Jasså var det fler än en som gissat rätt?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-20 19:29

Var det meningen att man skulle GISSA?
Jag förstod det som att man skulle lyssna.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-20 19:35

Tell skrev:
goat76 skrev:

Jasså var det fler än en som gissat rätt?

Om man säger så här, hellre slår mig själv riktigt hårt i ansiktet än tar den här diskussionen ytterligare en rundgång, vilket det leder till ifall jag svarar på din fråga. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-21 09:52

Okay! Så nu har jag lyssnat. Hittade en tillräckligt lång USB-kabel för att kunna sitta i fåtöljen och lyssna med högtalarna.
Kom på att Hugo2 visst kan anslutas med USB från datorn via en anslutning på framsidan.
Jag har alltså inte kört signalen via MScalern.

Det var svårt det där. Såpass svårt att det kan betraktas som så små skillnader att de inte har någon musik-lyssnings-mässig betydelse.

Övningens värde får jag nog snarast placera i kategorin: "Spännande att avgöra om det alls går att höra skillnad."
Sådant kan ju självklart vara intressant, men för min del har dessa skillnader (om de nu finns, jag förnam dem ej) ingenting att bidra med när det gäller musikupplevelsen. Det blir alltså en rent teknisk och hörselförmåge-mässig fråga istället.

Jag får såklart reservera mig för att jag hamnat i ett "nocebo", men oavsett så är mitt intresse inriktat på hyfsat PÅTAGLIGA FÖRBÄTTRINGAR och inte på att LETA EFTER SKILLNADER. Hörselförmåge-tävlingar är inte så intressanta för mig, kanske skall tilläggas.

Tack för insatsen än en gång!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-08-21 10:35

Strmbrg skrev:Okay! Så nu har jag lyssnat. Hittade en tillräckligt lång USB-kabel för att kunna sitta i fåtöljen och lyssna med högtalarna.
Kom på att Hugo2 visst kan anslutas med USB från datorn via en anslutning på framsidan.
Jag har alltså inte kört signalen via MScalern.

Det var svårt det där. Såpass svårt att det kan betraktas som så små skillnader att de inte har någon musik-lyssnings-mässig betydelse.

Övningens värde får jag nog snarast placera i kategorin: "Spännande att avgöra om det alls går att höra skillnad."
Sådant kan ju självklart vara intressant, men för min del har dessa skillnader (om de nu finns, jag förnam dem ej) ingenting att bidra med när det gäller musikupplevelsen. Det blir alltså en rent teknisk och hörselförmåge-mässig fråga istället.

Jag får såklart reservera mig för att jag hamnat i ett "nocebo", men oavsett så är mitt intresse inriktat på hyfsat PÅTAGLIGA FÖRBÄTTRINGAR och inte på att LETA EFTER SKILLNADER. Hörselförmåge-tävlingar är inte så intressanta för mig, kanske skall tilläggas.

Tack för insatsen än en gång!

Tack för att du tog dig tid! Lyssnade du även på de "rena" filerna? Svårt att göra blint,men ändå.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-08-21 12:23

Jag kanske missat, men vilken dac har du Belker?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-08-21 13:23

sprudel skrev:Jag kanske missat, men vilken dac har du Belker?

Project PreBox Digital S2

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-21 14:03

Belker skrev:

Jag har haft en sådan. Hör du några skillnader mellan dess olika filter?
Jag kunde inte förnimma några skillnader ens när jag fått dem beskrivna.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-08-21 14:08

Strmbrg skrev:
Belker skrev:

Jag har haft en sådan. Hör du några skillnader mellan dess olika filter?
Jag kunde inte förnimma några skillnader ens när jag fått dem beskrivna.

Nej.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum