Moderator: Redaktörer
matssvensson skrev:Jag uppfattar beskrivningarna av både placebo och nocebo effekt som inbillade skillnader där inga faktiska skillnader föreligger. För mig är det skillnad mot att någon inte skulle vilja erkänna, medvetet eller omedvetet, att det föreligger en skillnad när det faktiskt gör det. Min erfarenhet är att detta är svårare att komma till ro med än placebo/nocebo.
Spontant tänker jag på alla gånger jag målat något i en nyans/glans jag tänkt mig som sen inte riktigt blev som jag tänkt mig. När man då försöker inbilla sig att det visst blev rätt, ända tills man kapitulerar och målar om i rätt nyans. Exemplet med att av misstag koppla ur/fel i anläggningen är väl typ samma sak tänker jag. Man försöker övertyga sig att allt är som det ska, men något ”skaver” undermedvetet ända tills man kommer på sitt misstag. Växla om höger och vänster kanal är väl klassiskt.
Visst kan grupptryck hindra en osäker från att säga vad man faktiskt tycker, eller att man av ”princip” inte erkänner en skillnad som faktiskt finns. Men är inte det en form av ljug av något slag, för sig själv eller för andra? Och det tänker jag är en medveten handling, inte omedveten.
Flera andra reflektioner här uppfattar jag mer handlar om att vi faktiskt kan föredra en mer färgad/förstärkt återgivning snarare än en helt objektivt neutral. Jag föredrar till exempel nästan alltid varsamt kontrastberikade och färgmättade fotografier framför objektivt neutrala - för att de påminner mig bättre om hur jag upplever verkligheten än de objektivt neutrala bilderna. Kanske för att de förstärkta bilderna hjälper mig att kompensera för avsaknaden av andra sinnesintryck (ljud, lukt, smak, beröring) jämfört med verkligheten. På samma sätt är det väl inte konstigt att vi kan ha olika personliga ljudideal med vår återgivning? Alla kanske inte kan/vill bli övertygade om att en helt neutral återgivning är det vi alla per automatik ska gilla bäst, men det har vi skrivit spaltmil om redan i andra trådar.
mvh, mats
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Ja, det har jag kanske gjort. Det är inte bara lyssningsminnet som är kort.![]()
Det jag främst tänker på är utgångslägen som:
"Det där kan inte ge någon somhelst effekt på ljudet. Inte en chans."
"Det syns inga skillnader i mätningarna, oavsett vad jag mäter."
Även om mätningarna vore sanna , så kan långtidstester avgöra om det verkligen blivit roligare att lyssna till musik.
Saker och ting ska ju kopplas ihop med varandra .
Helst vill man väl både ha fantastiska mätvärden och fantastiskt ljud som håller vid långa lyssningar.
goat76 skrev:Tangband skrev:Strmbrg skrev:Ja, det har jag kanske gjort. Det är inte bara lyssningsminnet som är kort.![]()
Även om mätningarna vore sanna , så kan långtidstester avgöra om det verkligen blivit roligare att lyssna till musik.
Helst vill man väl både ha fantastiska mätvärden och fantastiskt ljud som håller vid långa lyssningar.
Räcker det inte med fantastiskt ljud, varför är det viktigt att utöver det även ha fantastiska mätvärden?
Det finns väl inget självändamål med bra mätvärden, extra förvånad blir jag när folk som ofta mäter, själva konstaterar att det mäter bättre än det låter. Om inte mätningarna ger några klara indikationer på hur det låter, varför mäter man???
goat76 skrev:Tangband skrev:Strmbrg skrev:Ja, det har jag kanske gjort. Det är inte bara lyssningsminnet som är kort.![]()
Räcker det inte med fantastiskt ljud, varför är det viktigt att utöver det även ha fantastiska mätvärden?
Det finns väl inget självändamål med bra mätvärden, extra förvånad blir jag när folk som ofta mäter, själva konstaterar att det mäter bättre än det låter. Om inte mätningarna ger några klara indikationer på hur det låter, varför mäter man???
goat76 skrev:Det finns väl inget självändamål med bra mätvärden, extra förvånad blir jag när folk som ofta mäter, själva konstaterar att det mäter bättre än det låter. Om inte mätningarna ger några klara indikationer på hur det låter, varför mäter man???
paa skrev:Jag har hört många som sagt att dom inte hör någon skillnad, men när dom får höra olika saker som skiljer sig mycket, så öppnar dom för möjligheten och blockerar sig inte.
Strmbrg skrev:Jag kanske ska kasta in en fundering som jag viftat med i olika sammanhang tidigare:Känner vi i dagsläget verkligen till allt kring elektronik, akustik, digitalteknik och annat som är involverat i ljudåtergivning?
Finns det kanske saker som kan mätas, men som vi inte har uppmärksammat ännu?
Visste vi att vi visste allt även 1955?
Fast vi vet saker idag, som vi inte visste då?
Är argumentet "Ja, vad skulle det mera finnas att veta?" ett bra argument för att vi redan vet allt?
Är tvärsäkerhet förenligt med vetenskap?
![]()
Har jag ens fog för att ställa dessa frågor - såsom varandes ganska okunnig i de ämnen frågorna åsyftar?
Strmbrg skrev:Är tvärsäkerhet förenligt med vetenskap?
Strmbrg skrev:Min pappa kommenterade "hifi" med att det helt enkelt inte hörs någon skillnad mellan det ena och det andra. Det var bara bortkastade pengar på meningslösheter. Basta, liksom.
Mamma var inne på ungefär samma spår, men mer utifrån att det var dumt att vara kräsen.
goat76 skrev:Alla hörbara skillnader kan mätas, problematiken är väl dock att lyckas sammanställa och få med alla de nödvändiga mätningar som krävs för att kartlägga det kompletta hörandet, vilket jag är tveksam på att någon lyckats göra.
Låt säga att man gör 500 olika mätningar på en högtalare där alla dessa enskilda mätresultat ska visa varsin individuell/specifik kvalitet. Hur i all sin dar värderar/viktar man alla dessa mätningar mot varandra för att få en nära och tydlig helhetsbild över hur det verkligen låter på lyssningsplats, en lyssningsplats som dessutom varierar från ett rum till ett annat?
Det låter som ett omöjligt uppdrag.
matssvensson skrev:goat76 skrev:Alla hörbara skillnader kan mätas, problematiken är väl dock att lyckas sammanställa och få med alla de nödvändiga mätningar som krävs för att kartlägga det kompletta hörandet, vilket jag är tveksam på att någon lyckats göra.
Låt säga att man gör 500 olika mätningar på en högtalare där alla dessa enskilda mätresultat ska visa varsin individuell/specifik kvalitet. Hur i all sin dar värderar/viktar man alla dessa mätningar mot varandra för att få en nära och tydlig helhetsbild över hur det verkligen låter på lyssningsplats, en lyssningsplats som dessutom varierar från ett rum till ett annat?
Som jag har skrivit förut, en mätning är i det närmaste bara meningsfull för konstruktören och den som gjort mätningen, och därmed förhoppningsvis klarar av att tolka mätresultatet. Vi andra gör bättre i att lita till våra reaktioner på den färdiga produkten, som lyssningsintryck i ljudanläggningar eller smakupplevelser hos god mat.
matssvensson skrev:goat76 skrev:Alla hörbara skillnader kan mätas, problematiken är väl dock att lyckas sammanställa och få med alla de nödvändiga mätningar som krävs för att kartlägga det kompletta hörandet, vilket jag är tveksam på att någon lyckats göra.
Som jag har skrivit förut, en mätning är i det närmaste bara meningsfull för konstruktören och den som gjort mätningen, och därmed förhoppningsvis klarar av att tolka mätresultatet. Vi andra gör bättre i att lita till våra reaktioner på den färdiga produkten, som lyssningsintryck i ljudanläggningar eller smakupplevelser hos god mat.
Tangband skrev:Jag vill slå ett slag för phon-kurvan i denna tråd![]()
Denna skiva låter väldigt balanserad i mina Sony wh1000 mx3 med eq ställd på ”off”.
I alla andra anläggningar , i min 2-kanals stereo och med de flesta andra lurar jag hört, så låter denna skiva ganska tunt och med för lite bas.
Och nej - det är ingen inbillning![]()
Ett exempel på att en bastung hörlur kan göra att vissa tunt ljudande inspelningar från 80-talet kan låta njutbart.
Testa hemma själv - vad tycker ni, eller inbillar ni er att skivan inte låter tunt ?
https://open.spotify.com/track/5Xhqe9xu ... bgxrTz1Oig
goat76 skrev:Tangband skrev:Jag vill slå ett slag för phon-kurvan i denna tråd![]()
Denna skiva låter väldigt balanserad i mina Sony wh1000 mx3 med eq ställd på ”off”.
I alla andra anläggningar , i min 2-kanals stereo och med de flesta andra lurar jag hört, så låter denna skiva ganska tunt och med för lite bas.
Och nej - det är ingen inbillning![]()
Ett exempel på att en bastung hörlur kan göra att vissa tunt ljudande inspelningar från 80-talet kan låta njutbart.
Testa hemma själv - vad tycker ni, eller inbillar ni er att skivan inte låter tunt ?
https://open.spotify.com/track/5Xhqe9xu ... bgxrTz1Oig
Fast det du beskriver har väl inte så mycket att göra med phon-kurvan, du föredrar väl helt enkelt att den tunnt låtande produktionen hade haft en mer naturligt låtande tonbalans, oavsett volym?
Strmbrg skrev:Jag kanske ska kasta in en fundering som jag viftat med i olika sammanhang tidigare:1. Känner vi i dagsläget verkligen till allt kring elektronik, akustik, hörselsinnet, perception, digitalteknik och annat som är involverat i ljudåtergivning och ljudlyssning?
2. Finns det kanske saker som kan mätas, men som vi inte har uppmärksammat ännu?
3. Visste vi att vi visste allt även 1955?
4. Fast vi vet saker idag, som vi inte visste då?
5. Är argumentet "Ja, vad skulle det mera finnas att veta?" ett bra argument för att vi redan vet allt?
6. Är tvärsäkerhet förenligt med vetenskap?
![]()
Har jag ens fog för att ställa dessa frågor - såsom varandes ganska okunnig i de ämnen frågorna åsyftar?
goat76 skrev:Räcker det inte med fantastiskt ljud, varför är det viktigt att utöver det även ha fantastiska mätvärden?
Tell skrev:goat76 skrev:Räcker det inte med fantastiskt ljud, varför är det viktigt att utöver det även ha fantastiska mätvärden?
Vet inte hur många gånger jag sagt det, men vi mäter för att det är KUL, för att vi LÄR oss saker och för att kan optimisera sin anläggning på ett bättre sätt. Om jag hör att basen kanske låter lite funky i mitt rum så är det inte helt lätt att göra nåt åt det om jag inte vet vad exakt det är som är funky. Jag mätte ljudet i mitt nuvarande vardagsrum o kunde enkelt konstatera att jag hade en dipp vid 76hz, så jag drog upp några dB vid den frekvensen för att kompensera. Det är inte optimala sättet att rädda det på såklart, men det hjälpte definitivt. Utan mätningen så skulle en sån manöver inte vara alls lika lätt, men skulle såklart gå eftersom jag gjort mäntingar förr o lärt mig koppla siffror etc till det jag hör.
Att höra nåt o kunna koppla ihop det med mätningar gör dessutom att man kan få en uppfattning om hur nånting kanske låter utan att faktiskt höra. Jag kan googla på t ex ett par hörlurar o kolla på deras frekvenskurvor för att få en feeling för hur dom kommer låta.
Själv förstår jag inte varför man INTE skulle vilja mäta? Vill ni inte veta hur ljud fungerar? Annars så kommer man ju bli som många här o säga "ööh jag tycker jag hör skillnad" men sen inte försöka ta reda på vad exakt varför, för annars så finns ju risken att det är just påhitt i ens huvud. För det är ju också en jävligt bra grej att fatta, att ens egen hjärna är så förbannat påhittig o kan lura en till allt möjligt. Placebo är en galet kraftfull grej!
Men nu är jag nyfiken på vad som kommer ske efter den här tråden, kommer ni börja slänga ur er "nocebo!!" nu varje gång vi säger att vi inte hör nån skillnad mellan A och B? O det trots att många av er inte backuppar nånting av det ni säger med nån riktig data. För juste, data o mätningar var ju viktiga dom med för att förstå hur det faktistk funkar
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:Räcker det inte med fantastiskt ljud, varför är det viktigt att utöver det även ha fantastiska mätvärden?
Vet inte hur många gånger jag sagt det, men vi mäter för att det är KUL, för att vi LÄR oss saker och för att kan optimisera sin anläggning på ett bättre sätt. Om jag hör att basen kanske låter lite funky i mitt rum så är det inte helt lätt att göra nåt åt det om jag inte vet vad exakt det är som är funky. Jag mätte ljudet i mitt nuvarande vardagsrum o kunde enkelt konstatera att jag hade en dipp vid 76hz, så jag drog upp några dB vid den frekvensen för att kompensera. Det är inte optimala sättet att rädda det på såklart, men det hjälpte definitivt. Utan mätningen så skulle en sån manöver inte vara alls lika lätt, men skulle såklart gå eftersom jag gjort mäntingar förr o lärt mig koppla siffror etc till det jag hör.
Att höra nåt o kunna koppla ihop det med mätningar gör dessutom att man kan få en uppfattning om hur nånting kanske låter utan att faktiskt höra. Jag kan googla på t ex ett par hörlurar o kolla på deras frekvenskurvor för att få en feeling för hur dom kommer låta.
Själv förstår jag inte varför man INTE skulle vilja mäta? Vill ni inte veta hur ljud fungerar? Annars så kommer man ju bli som många här o säga "ööh jag tycker jag hör skillnad" men sen inte försöka ta reda på vad exakt varför, för annars så finns ju risken att det är just påhitt i ens huvud. För det är ju också en jävligt bra grej att fatta, att ens egen hjärna är så förbannat påhittig o kan lura en till allt möjligt. Placebo är en galet kraftfull grej!
Men nu är jag nyfiken på vad som kommer ske efter den här tråden, kommer ni börja slänga ur er "nocebo!!" nu varje gång vi säger att vi inte hör nån skillnad mellan A och B? O det trots att många av er inte backuppar nånting av det ni säger med nån riktig data. För juste, data o mätningar var ju viktiga dom med för att förstå hur det faktistk funkar
Tell, varför citerar du inte det Tangband sa, det som jag svarade på?
Du kan ju inte sitta här och förvrida det hela till att jag skulle ha ifrågasatt mätningar för att komma tillrätta med rumsproblem.
Det jag ifrågasatte rörde enbart mätningar av högtalare och ingenting annat.
Tangband skrev följande:
"-Helst vill man väl både ha fantastiska mätvärden och fantastiskt ljud som håller vid långa lyssningar."
Jag skrev följande:
"-Räcker det inte med fantastiskt ljud, varför är det viktigt att utöver det även ha fantastiska mätvärden?"
Förtydligande:
Om man redan konstaterat att den aktuella högtalaren låter HELT FANTASTISKT, vad spelar det då för roll hur mätningarna på den ser ut?
P.S. Ifall du har rumsproblem bör du främst åtgärda rummet, inte högtalaren. Det kan då vara en mycket god ide att mäta så att man vet vad som behöver åtgärdas.
Tell skrev:Men nu är jag nyfiken på vad som kommer ske efter den här tråden, kommer ni börja slänga ur er "nocebo!!" nu varje gång vi säger att vi inte hör nån skillnad mellan A och B? O det trots att många av er inte backuppar nånting av det ni säger med nån riktig data. För juste, data o mätningar var ju viktiga dom med för att förstå hur det faktistk funkar
Användare som besöker denna kategori: pontareee och 22 gäster