Conan skrev:Du pratar om albumnormalisering men det stora problemet är ju när du blandar en låt från ett album/artist med en annan låt från ett annat album i en spellista. Folk lyssnar inte på hela album längre. Lyssnar du på ett helt album så anpassar du volymen en gång och lyssnar på. I mastringen har ju redan nån sett till att albumet har låtar i en hyffsat jämn ljudnivå.
Läs följande nogrannt och försök häng med på min beskrivning så förstår du att det inte är ett problem.
Album-normaliseringen hos Tidal frångås aldrig oavsett om albumet spelas i sin helhet eller om enskilda låtar tas från det albumet till en låtlista, en och samma låt kommer spela lika starkt oavsett om den spelas inom sitt album eller tas ut till en spellista. Vad sker då, titta på följande exempel.
Före normalisering:
Dire Straits - "Brother In Arms" = Minst dynamiska låt: DR13 (-15 LUFS), Högst dynamiska låt: DR20 (-22 LUFS)
Billie Eilish - "When We All Fa..." = Minst dynamiska låt: DR3 (-5 LUFS), Högst dynamiska låt DR6 (-8 LUFS)
Efter Tidals normalisering:
Dire Straits - "Brother In Arms" = Minst dynamiska låt: DR13 (-15 LUFS), Högst dynamiska låt: DR20 (-22 LUFS)
Billie Eilish - "When We All..." = Minst dynamiska låt: DR12 (-14 LUFS, Högst dynamiska låt: DR15 (-17 LUFS)
Som du ser i ovanstående exempel, om vi gör en blandad låtlista (med Tidals normalisering) med den mest dynamiska låten från "Brother In Arms" (-22 LUFS) och med den minst dynamiska låten från Billie Eilish album (-14 LUFS) så blir skillnaden dessa låtar emellan i stort sett likvärdigt med skillnaden mellan BIS individuella dynamiska skillnad mellan låtarna på just det albumet som har högsta dynamiska låt på -22 LUFS, mot minst dynamiska låt (-15 LUFS). Alltså kan man blanda in vilken låt som helst från Billie Eilish album mitt i BIS utan att Eilish-låten sticker ut vad gäller volymstyrka.
---------------------------------------------------------
Blanda inte ihop klientellet mellan Spotifys kunder och Tidals kunder. Enligt Tidals egna statistik så lyssnar deras kunder fortfarande oftast på hela album, orsaken till det är att låt-liste-generationen inte bryr sig om ifall Tidal streamar i CD-kvalitet och väljer därmed det billigare alternativet Spotify. Tidals kunder består mer av audiofiler och har valt dem p.g.a den högre kvaliten, dessa kunder är i regel en äldre generation som fortfarande lyssnar på hela album i större utsträckning.
Conan skrev:Eller behandlar Tidal alla låtar i en spellista som ett "album" och även alla låtar som du klickar runt i när du letar 70-tals pop en kväll med vännerna och du ännu inte vet att du kommer att spela som ett "album"?

Som jag beskrev ovan så görs det inte en ny normaliserings-beräkning för en blandad spellista, den normalisering som Tidal gör för ett specifikt album individuellt följer med till spellistan.
Conan skrev:Man vill ju kunna ha en låt från ett dynamiskt album blandat med en låt från ett tokmastrat på samma spellista. Ta en låt från första versionen på BIA med en låt från 2005-versionen. Då -14 LUFS inte räcker till för den dynamiska låten så kommer att lämnas orörd, men kommer att låta avsevärt lägre och man kommer att vilja justera upp volymen. Den komprimerade låten kommer att "belönas" med att låta högre.
Liknande exempel som längre upp.
Före normalisering:
Dire Straits - "Brother In Arms" 1985 = Minst dynamiska låt: DR13 (-15 LUFS), Högst dynamiska låt: DR20 (-22 LUFS)
Dire Straits - "Brother In Arms" 2005 = Minst dynamiska låt: DR6 (-8 LUFS), Högst dynamiska låt: DR11 (-13 LUFS)
Efter Tidals normalisering:
Dire Straits - "Brother In Arms" 1985 = Minst dynamiska låt: DR13 (-15 LUFS), Högst dynamiska låt: DR20 (-22 LUFS)
Dire Straits - "Brother In Arms" 2005 = Minst dynamiska låt: DR12 (-14 LUFS), Högst dynamiska låt: DR17 (-19 LUFS)
Du kommer alltså att kunna blanda låtar från dessa olika mastringar utan att märka någon större skillnad rent volymmässigt, dock så kommer de söndermastrade spåren naturligtvis låta sämre än de oförstörda.
Conan skrev:Vad är det då för fel på Spotifys "Tyst" med -23 LUFS? Har du bara tillräckligt med kräm i enheten som ska spela upp så är det ju inte många låtar som kommer att komma upp över den nivån?
Spotifys Album-normalisering gäller endast när du spelar hela album och inte för blandade låtlistor, vid album-lyssning är den baserad på albumets genomsnittliga nivå. Följande sker:
Före normalisering:
Dire Straits - "Brother In Arms" 1985 = Minst dynamiska låt: DR13 (-15 LUFS), Medelsnittlig dynamik: DR16 (-18 LUFS) Högst dynamiska låt: DR20 (-22 LUFS)
Efter Spotifys normalisering inställd på "Tyst" (-23 LUFS):
Alla låtarna på "Brother In Arms" (1985) sänkas med 5 dB för att medelnivån ska hamna på -23 LUFS, albumets Högst dynamiska låt kommer då hamna nere på -27 LUFS vilket troligtvis är alldeles för tyst med dagens volymbegränsningar på mobila enheter.
Denna sänkning är helt omotiverad för ett album som redan har sin fulla dynamik intakt och knappast behöver sänkas ytterligare p.g.a att den skulle låta för starkt, faktiskt även helt omotiverad för 99.9% av all musik som någonsin producerats.
--------------------------------------------------------------
Om vi istället kollar vad som händer med samma album när det normaliseras efter default-inställningen i Spotifys normalisering på -14 LUFS (vilket säkert 99% av Spotifys lyssnare använder), och efter Medelsnittnivå samt med "Positive gain":
Före normalisering:
Dire Straits - "Brother In Arms" 1985 = Minst dynamiska låt: DR13 (-15 LUFS), Medelsnittlig dynamik: DR16 (-18 LUFS) Högst dynamiska låt: DR20 (-22 LUFS)
Efter Spotifys normalisering på -14 LUFS:
Dire Straits - "Brother In Arms" 1985 = Minst dynamiska låt: DR9 (-11 LUFS), Medelsnittlig dynamik: DR12 (-14 LUFS) Högst dynamiska låt: DR16 (-18 LUFS)
Alla låtarna på Dire Straits - "Brother In Arms" (1985) kommer att
HÖJAS med 4 dB för att Medelnivån för albumet ska hamna på -14 LUFS, "Positive gain" har alltså behövt användas. Detta medför att alla låtarna (förutom de som hade en större marginal till peak-värdet på 0 dB, endast fyra låtar klarar sig) albumet tvingas limiteras upp till 4 dB, de blir alltså alla förstörda och dynamik-reducerada/söndertrasada, detta bara för att någon stolle fått för sig att denna skiva absolut måste låta precis lika starkt som allt annat!
Conan skrev:Tror AES Technical Committee kommit fram till bra slutsatser enligt länken. Absolut inte högre än -16 LUFS men gärna -23 enligt EBU R 128 om bara volymen i enheterna klarar att spela tillräckligt högt.
Deras rekommendation på -16 LUFS utgår endast från normalisering av enskilda låtar, och inte album-normalisering efter den Minst dynamiska låten på ett album likt den Tidal använder.
Då är frågan vilken variant AES hade föredragit när det kommer till album-normalisering, normalisera efter albumets medelsnitt eller normalisera efter albumets Minst dynamiska låt?
På "Brothers In Arms" blir skillnaden från Tidals normalisering antingen 1 dB svagare (efter medelsnitt) eller 2 dB svagare (efter albumet Minst dynamiska låt). Skillnaden blir alltså en minimal ljudnivåskillnad, och jag hoppas verkligen att de aldrig ens skulle komma på tanken att tillföra någon "Positive gain" på materialet med högre dynamik.