Moderator: Redaktörer
Emanuelgbg skrev:Spännande!
3D-printar du?
niclas_f skrev:Hur skapar du WG-profilen som du använder för att generera en STL-fil som du kan printa? Det är väl det som är det viktiga hur formen på WG:n ser ut?
Jag är hyfsat ok på Fusion360 och jag har funderat på att skriva ut egna WG också, men har då inte riktigt vetat hur jag skulle komma fram till profilen.
paa skrev:Tänker du försöka skapa vågfronter som ska matcha något speciellt mellanregisterelement?
MagnusÖstberg skrev:paa skrev:Tänker du försöka skapa vågfronter som ska matcha något speciellt mellanregisterelement?
P17LTS eller Seas CD22RN4X
paa skrev:MagnusÖstberg skrev:paa skrev:Tänker du försöka skapa vågfronter som ska matcha något speciellt mellanregisterelement?
P17LTS eller Seas CD22RN4X
Ja, dom är säkert så olika att man borde utveckla olika waveguides i så fall, men CD22RN4X är väl knappast ens användbar i frekvenser upp till delningen mot en 1" diskant, det är väl en ren bas, inte ett bas-mellanregister? P17LTS däremot funkar väl fint i mellanregistret, men dom är väl historiska element, men du kanske har sparat ner några sådana?
Själv har jag ju några bra-att-ha P21LTS på fall att, liksom.
Bjorn_ skrev:Jag vill minnas att någon här på forat gjorde en mtm med dessa (SEAS) eller snarlika element, hittar inte tråden nu bara, men det kanske kommer. Hur det blev och om de lever kvar hade varit intressant att veta
Jag har byggt MTM-högtalare som det numera (sedan typ ett gäng år) sitter dubbla B67 i, och de samsam med en Vifa diskant benämnd D45TG (från innan de ändrade materialet i domen).
B67 ersatte de Vifa-elementen som B67 är "grundat" på, P17WJ. Betydligt bättre prestanda vid starkare nivåer, men i övrigt samma karakteristik på lägre nivå.
Här ses de under prototypstadiet (de med Vifa-basar) på nån DIY-tillställning i Göteborg. Numera är de vita och filtret sitter i en extern låda
Martin skrev:Kul att du börjat testa waveguide. Får man se några spridningskurvor?När jag höll på var det svåraste att få till övergången mellan yttre kanten på domen och början på waveguidens hals. Det blir hack i kurvorna med förstärkning och försvagning kring 10-15kHz med en 1" dome. Inte så ljudmässigt tydliga, men ändå värt att försöka få bort.
Martin skrev:Mmm, men jag gillar metallelement...Mjuka membran är för sladdriga, ger ofta en egenkaraktär jag inte vill ha.
Johan_Lindroos skrev:Martin skrev:Mmm, men jag gillar metallelement...Mjuka membran är för sladdriga, ger ofta en egenkaraktär jag inte vill ha.
Kan du nämna ett bas/mellanregisterelement med metallmembran som inte har fula resonanser i övre frekvensområdet?
Johan_Lindroos skrev:Martin skrev:Mmm, men jag gillar metallelement...Mjuka membran är för sladdriga, ger ofta en egenkaraktär jag inte vill ha.
Kan du nämna ett bas/mellanregisterelement med metallmembran som inte har fula resonanser i övre frekvensområdet?
paa skrev:Hur är det med pappersmembran, har inte dom också fula resonanser i övre frekvensområdet?
jonasp skrev:paa skrev:Hur är det med pappersmembran, har inte dom också fula resonanser i övre frekvensområdet?
Kan ha. Beror på mycket som Ingvar brukar säga. Jag gillar papper mer än metall, om jag måste övergeneralisera. Men det finns ju bra högtalare med alla möjliga material såklart...
jonasp skrev:Vad är det för fel på denne/vederbörande?
Martin skrev:Kul att du börjat testa waveguide. Får man se några spridningskurvor?När jag höll på var det svåraste att få till övergången mellan yttre kanten på domen och början på waveguidens hals. Det blir hack i kurvorna med förstärkning och försvagning kring 10-15kHz med en 1" dome. Inte så ljudmässigt tydliga, men ändå värt att försöka få bort.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster