Bygga sub med SEAS L26ROY XM001-04

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Bygga sub med SEAS L26ROY XM001-04

Inläggav paa » 2020-08-16 21:09

Jag känner att jag vill bygga ett par nya subwoofers.
Det nya ROY-elementet från SEAS är optimerat för lite större volym än den gamla, så det bör nu gå att bygga en basreflexlåda utan att ta till slavbas.
En strömningsoptimerad slitsport är nog en bra grej i detta fallet. Jag har gjort en inledande ideskiss, nu får vi se om det faller herrskapet i smaken?
Volymen hamnar på ca 60-65 liter och slitsporten blir 38 mm hög, och varierar mellan 150 och 300 mm bredd. "Mittenfisken" i porten kommer att bli möjlig att demontera och modda för att justera avstämningen.
Hängande element är kanske inte helt optimalt, men SEAS ger grönt ljus för detta, och det förenklar ju något enormt att man slipper leta skydsgaller som är snyggt och inte vibrerar.

Bild

Simuleringar:
Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av paa 2025-02-09 12:36, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: Bygga sub med SEAS L26ROY XM001-04

Inläggav jonasp » 2020-08-16 21:21

Ja! Heja! En ny byggtråd!!! :) :)

Från en annan tråd. Du nämnde att basreflexrör vars diameter långsamt ökar och krymper längs längden beter sig som om avstämningen ligger där den borde göra om hela röret hade minimumdiametern. Har du studerat eller har du någon information om hur mycket mer tåligt ett sådant rör blir jämfört med raka rör?

(Jag har mest studerat slitsportar för mina egna konstruktioner, med ett undantag, som har helt konventionellt rör)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-08-16 21:24

Jag noterar att Seas rekommenderar att elementet används upp till 1kHz 8O. Det får man nog ta med en nypa salt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-08-16 21:44

jonasp skrev:Ja! Heja! En ny byggtråd!!! :) :)

Från en annan tråd. Du nämnde att basreflexrör vars diameter långsamt ökar och krymper längs längden beter sig som om avstämningen ligger där den borde göra om hela röret hade minimumdiametern. Har du studerat eller har du någon information om hur mycket mer tåligt ett sådant rör blir jämfört med raka rör?

(Jag har mest studerat slitsportar för mina egna konstruktioner, med ett undantag, som har helt konventionellt rör)

Har du läst vad Roozen skrivit i sina white papers? Annars borde du göra det. Skicka din email-adress på PM, så ska vi se om jag kan leta upp något.
Jag kommer bara att köra ROY till 80-120 Hz alt. 300 Hz, vi får se vad dom får för kompisar på sikt.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-08-17 03:16

paa skrev:
jonasp skrev:Ja! Heja! En ny byggtråd!!! :) :)

Har du läst vad Roozen skrivit i sina white papers? Annars borde du göra det. Skicka din email-adress på PM, så ska vi se om jag kan leta upp något.
Jag kommer bara att köra ROY till 80-120 Hz alt. 300 Hz, vi får se vad dom får för kompisar på sikt.

Jag håller just på att rensa ut, slash sortera, diverse "papper" som jag har laddat ned, de flesta förmodligen från länkar i detta forum. Jag har bara "skummat" igenom dem för att se, om de "tål" en ordentlig genomläsning i framtiden. Emellertid finns det ytterligare en skrift i ämnet, som verkar intressant: "Maximizing Performance from Loudspeaker Ports" av Alex Salvatti and Doug Button, JBL Professional och Allan Devantier, Infinity systems. Har inte kvar länken, men papiret heter cf04123ca8f82e6f2236c07e3301d674a978.pdf .

Har som sagt bara skummat igenom skriften, så jag är ännu inte redo att diskutera innehållet.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-08-17 08:07

paa skrev:Jag känner att jag vill bygga ett par nya subwoofers.
Det nya ROY-elementet från SEAS är optimerat för lite större volym än den gamla, så det bör nu gå att bygga en basreflexlåda utan att ta till slavbas.
En strömningsoptimerad slitsport är nog en bra grej i detta fallet. Jag har gjort en inledande ideskiss, nu får vi se om det faller herrskapet i smaken?
Volymen hamnar på ca 60-65 liter och slitsporten blir 38 mm hög, och varierar mellan 150 och 300 mm bredd. "Mittenfisken" i porten kommer att bli möjlig att demontera och modda för att justera avstämningen.
Hängande element är kanske inte helt optimalt, men SEAS ger grönt ljus för detta, och det förenklar ju något enormt att man slipper leta skydsgaller som är snyggt och inte vibrerar.

[ Bild ]

Kul med en ny byggtråd. :)
Då jag ser din skiss hittar jag några tips som redan är färdigt att ställa subbasen på.
https://www.ikea.com/se/sv/p/stubbarp-b ... -60293566/
https://www.ikea.com/se/sv/p/laetthet-b ... -10395591/

(Slitsen kan ju som ett möjligt alternativ placeras som en extra undre platta med smal distans a la carlsson OA5 och elementet placeras bakåt.)

Här finns ju som du redan vet tips hur TAD och Carlsson gjort:
viewtopic.php?f=10&t=69849&p=2082255&hilit=Slits+Carlsson#p2082255

Väldigt kul att det blir en ny byggtråd - din slitskonstruktion ser riktigt intressant ut. - kör på det du redan tänkt :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-08-17 09:01

paa skrev:Jag känner att jag vill bygga ett par nya subwoofers.

Grym inledning på en byggtråd! Och slitsport, så klart!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-08-17 09:38

MacBruce skrev:
Jag håller just på att rensa ut, slash sortera, diverse "papper" som jag har laddat ned, de flesta förmodligen från länkar i detta forum. Jag har bara "skummat" igenom dem för att se, om de "tål" en ordentlig genomläsning i framtiden. Emellertid finns det ytterligare en skrift i ämnet, som verkar intressant: "Maximizing Performance from Loudspeaker Ports" av Alex Salvatti and Doug Button, JBL Professional och Allan Devantier, Infinity systems. Har inte kvar länken, men papiret heter cf04123ca8f82e6f2236c07e3301d674a978.pdf .

Har som sagt bara skummat igenom skriften, så jag är ännu inte redo att diskutera innehållet.

JBL-gänget refererar till Roozen i sitt dokument, men jag misstänker att dom antingen inte läst Roozen, alternativt inte förstått vad han skriver!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-08-17 10:52

Hur stor förträningsfaktor eller kvot mellan öppning och minsta bredd tänker du ha på slitsportarna?

Den så kallade fiskfaktorn?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-08-17 11:33

jonasp skrev:Hur stor förträningsfaktor eller kvot mellan öppning och minsta bredd tänker du ha på slitsportarna?

Den så kallade fiskfaktorn?

Provar med 2/1 till att börja med, misstänker att jag får sätta in en mindre mittfisk efter kontroll, men vi får se. 1.5/1 kan väl duga det också.
Numera pensionär.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-08-17 20:18

paa skrev:
MacBruce skrev:

JBL-gänget refererar till Roozen i sitt dokument, men jag misstänker att dom antingen inte läst Roozen, alternativt inte förstått vad han skriver!

Ajdå! Jag skymtade bara, att det fanns en diskussion om om basreflexrör med "tratt i båda ändar" — med matematiskt underlag, visserligen.

Jag har hämtat "Part 1" av Roozen, men för "Part II" krävs registrering med mail-adress, och min adress blir inte "godkänd"... (gissar att servern inte är konfigurerad för att hantera ABC-klubbens "grå-listning"). Så: om herrn ville vara vänlig att förbarma sig över en fattig Faktiskt-medlem och skicka II:an, så vore jag tacksam. (PM:ar min mail-adress).
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-08-18 10:05

Fast en slitsport är ju mer effektiv om håller slitsen bred och låg/smal och böjer i den andra ledden.

Ser ut som ett trevligt bygge dock :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-08-18 10:16

Kraniet skrev:Fast en slitsport är ju mer effektiv om håller slitsen bred och låg/smal och böjer i den andra ledden.
...

Jo, jag vet, men också mycket besvärligare att bygga och att justera.
Jag räknar i alla fall med att denna port kommer att kunna hantera minst dubbla luftflödet mot en rund port med samma area.
Eventuellt skissar jag på en planböjd port som alternativ. Vi får se. Jag har ju inte köpt materialet än.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-08-24 22:29

Har basmodulen fått sina fiskar varma än. Eller, bump?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-08-24 23:59

Har varit på lite sensommarsemester men är nu tillbaka, och FTP funkar igen. Snart drar vi igång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-08-25 12:13

paa skrev:
Kraniet skrev:Fast en slitsport är ju mer effektiv om håller slitsen bred och låg/smal och böjer i den andra ledden.
...

Jag räknar i alla fall med att denna port kommer att kunna hantera minst dubbla luftflödet mot en rund port med samma area.
Eventuellt skissar jag på en planböjd port som alternativ. Vi får se. Jag har ju inte köpt materialet än.

Jag byggde en sub till Faktiskt högtalartävling med en sådan här böjd slitsport gjord av spårad MDF:

Bild

Den porten hade areaförhållandet: 1,67/1

Jag har nu blivit lite osäker vilken typ av port jag ska välja, troligen är ju den planböjda lite bättre. Men "fiskporten" är ju så mycket enklare att bygga, och även lättare att justera genom att ändra bredden på en eller flera fiskar. Fiskporten är ju säkert bättre än en vanlig slits, som i sin tur är mycket bättre en en cylindrisk port. Den spårade 9 mm MDF som böjer sig så fint i önskad radie är kostsam och typ omöjlig att få tag på här i Södra Norrland. Förra gången köpte jag en spillbit från ett finsnickeri som nu är nerlagt. Man kunde kanske i stället böja dubbla lager av masonit eller 4 mm plywood, men jag vet inte?
Numera pensionär.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-08-26 15:58

paa skrev:
paa skrev:
...

Jag byggde en sub till Faktiskt högtalartävling med en sådan här böjd slitsport gjord av spårad MDF:

[ Bild ]

Den porten hade areaförhållandet: 1,67/1

Jag har nu blivit lite osäker vilken typ av port jag ska välja, troligen är ju den planböjda lite bättre. Men "fiskporten" är ju så mycket enklare att bygga, och även lättare att justera genom att ändra bredden på en eller flera fiskar. Fiskporten är ju säkert bättre än en vanlig slits, som i sin tur är mycket bättre en en cylindrisk port. Den spårade 9 mm MDF som böjer sig så fint i önskad radie är kostsam och typ omöjlig att få tag på här i Södra Norrland. Förra gången köpte jag en spillbit från ett finsnickeri som nu är nerlagt. Man kunde kanske i stället böja dubbla lager av masonit eller 4 mm plywood, men jag vet inte?

Jag förstår att du vill bygga det som är allra bäst, men om du gör en slits som fiskporten så är det väl, som du skriver, fortfarande bättre än en vanlig slits och ännu bättre än basreflex. Möjligheten att perfekt justera slitsen ned till +- nån Hz ska inte heller föraktas tror jag. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-08-26 16:49

Nu har jag i alla fall köpt en skiva 19 mm MDF i dag, och så finns det en halv skiva som spillbit stående sen tidigare, så snart börjar det roliga.
Numera pensionär.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-08-27 08:47

Ja inte enkelt det där med att bestämma sig för hur man ska bygga.

Som du säger är ju den längsböjda slitsen ganska svår att justera.

Ang böjbar mdf. Jag använde 3mm hård board ("masonit" gjord av hdf) som jag limmade i två skikt. Håller formen väldigt bra. Behöver möjligen ett stöd i mitten om den blir väldigt bred.

Ska bli kul att följa projektet :)
Mvh
Magnus

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-08-27 09:12

Kul bygge, följer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-08-27 21:37

Nu har jag bestämt mig för att trots allt bygga lådan med fiskporten, enligt skissen i första inlägget!
Jag kollade lite på beräkningarna och mätkurvorna från mitt senaste bygge med fiskport, och det ser ut som att avstämningsfrekvensen för denna port ger lägre resonansfrekvens än en lika lång cylindrisk port med samma area som fiskporten har på mitten. Dvs fiskporten är mycket effektivare, men också lite oförutsägbar vad gäller slutgiltig avstämning. Jag gissar att även denna porten måste öppnas upp en hel del från areaförhållandet 2/1 mellan portändarnas i förhållande till mittens tvärsnittsarea innan det blir rätt avstämning, men det finns ju alla möjligheter till detta.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-09-22 17:23

En lägesrapport, ifall någon tycker att det inte händer något:

Bild

Lägg speciellt märke till staget av extremt tätvuxen fura, som tidigare hört till Järvsö kyrkas gamla läktarorgel, och som kommer att maximera högtalarnas placeboeffekt något enormt! Det är nog den viktigaste biten i hela konstruktionen!
:)
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-22 18:17

Fin-fint! :)

Det blir en furstlig lösning med det där staget!

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-09-22 21:20

Glöm inte att cryobehandla staget med flytande kväve bara.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-09-22 21:27

Kommer du förresten att ha dubbel fiskport eller en jättefisk? Dubbla portar tillåter större flöde, eller hur?

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-09-22 21:28

paa skrev:Lägg speciellt märke till staget av extremt tätvuxen fura, som tidigare hört till Järvsö kyrkas gamla läktarorgel, och som kommer att maximera högtalarnas placeboeffekt något enormt! Det är nog den viktigaste biten i hela konstruktionen!

Man blir ju lite lätt nyfiken på historien bakom hur du fick tag i den ädla träbiten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-09-23 00:13

Kralle skrev:
paa skrev:Lägg speciellt märke till staget av extremt tätvuxen fura, som tidigare hört till Järvsö kyrkas gamla läktarorgel, och som kommer att maximera högtalarnas placeboeffekt något enormt! Det är nog den viktigaste biten i hela konstruktionen!

Man blir ju lite lätt nyfiken på historien bakom hur du fick tag i den ädla träbiten.

När man installerade den nya orgeln i Järvsö så revs det ut en del virke från inbyggnaden av den gamla, och då var det fritt att hämta det man ville, så det skulle bli mindre att köra till återvinningen. Det mesta var trasigt och sönderbrutet och skräp, och det bästa var förstås redan taget, men jag hittade några skapliga bitar som jag sparat till sådana här viktiga tillfällen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-09-23 00:21

Jag har skiktlimmat den dubbla baffeln med Swedac DG A-2 så den är ganska död, och nu funderar jag på att limma fast "topplocket" med samma dämplim, den ska ligga ovanpå ovanpå sidorna, det borde väl kunna dämpa hela strukturen en hel del?
Alla andra fogar är limmade med vitlim.
Numera pensionär.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-09-26 13:15

paa skrev:Jag har skiktlimmat den dubbla baffeln med Swedac DG A-2 så den är ganska död, och nu funderar jag på att limma fast "topplocket" med samma dämplim, den ska ligga ovanpå ovanpå sidorna, det borde väl kunna dämpa hela strukturen en hel del?
Alla andra fogar är limmade med vitlim.

Intressant och kul bygge att följa :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-09-29 15:46

I den här tråden har jag lagt in lite info om fräsning av faser på högtalarlådorna:
viewtopic.php?p=2128885#p2128885
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till DIY-forum