Hur lång får en digital koaxialkabel vara?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume

Hur lång får en digital koaxialkabel vara?

Inläggav olaume » 2020-08-27 15:09

Jag funderar på att rationalisera bort cd-spelaren och istället använda blue ray-spelaren vid teven som transport för de cd-skivor som jag inte har streamat (och de är rätt många än så länge). Dessvärre måste stereon och teven stå långt ifrån varandra av andra skäl. Så frågan är hur lång digitalkabel man kan ha utan att det blir problem. När det gäller optisk kabel går det att ha en optisk signalförstärkare mitt på sträckan, men hur gör man med koaxialkabel? Att ansluta via optisk kabel ger ju två omvandlingar som jag vill slippa, så koax är huvudspåret. Ettor och nollor borde ju inte kunna bli annat än ettor och nollor, kan man tycka.

pontareee

Re: Hur lång får en digital koaxialkabel vara?

Inläggav pontareee » 2020-08-27 15:20

Paul på PS Audio kanske har ett bra svar åt dig?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-27 17:23

Specifikationen för TOSLINK säger max 10 m. S/PDIF (koaxial) klarar 10-15 m med rätt kabel, 75 Ohm.
Frågan är vad det finns för andra optiska överföringar, de som klarar längre avstånd? TOSLINK är ju plastfiber och det finns väl glasfiber? Hur ser de kontaktdonen ut och kan de användas även för TOSLINK?
Omvandlingarna tror jag inte är något att oroa sig för.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2020-08-27 18:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-08-27 17:52

RogerGustavsson skrev:Specifikationen för TOSLINK säger max 10 m. S/PDIF klarar 10-15 m med rätt kabel, 75 Ohm.
Frågan är vad det finns för andra optiska överföringar, de som klarar längre avstånd? TOSLINK är ju plastfiber och det finns väl glasfiber? Hur ser de kontaktdonen ut och kan de användas även för TOSLINK?
Omvandlingarna tror jag inte är något att oroa sig för.

Wikipedia skrev:S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface)[1] är ett gränssnitt för överföring av digitalt ljud. Det kan användas för att överföra okomprimerat stereoljud, eller komprimerat surroundljud över antingen koaxialkablar (75 Ω RCA) eller optiska fibrer (TOSLINK) i CD-kvalitet eller bättre, från 16 bitar och 44,1 kHz upp till 24 bitar och 96 kHz.

Min fetning. Jag antar att du menar koaxialkabel när du skriver S/PDIF.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-27 18:14

Koaxial menades...

20 m lång Supra ZAC Fibre Optic verkar klara "High band width, garanteed for 32 bit/384 kHz!" Pris: lite över 1500 kr. Så mycket för standarden...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-08-27 18:42

olaume skrev:Jag funderar på att rationalisera bort cd-spelaren och istället använda blue ray-spelaren vid teven som transport för de cd-skivor som jag inte har streamat (och de är rätt många än så länge). Dessvärre måste stereon och teven stå långt ifrån varandra av andra skäl. Så frågan är hur lång digitalkabel man kan ha utan att det blir problem. När det gäller optisk kabel går det att ha en optisk signalförstärkare mitt på sträckan, men hur gör man med koaxialkabel? Att ansluta via optisk kabel ger ju två omvandlingar som jag vill slippa, så koax är huvudspåret. Ettor och nollor borde ju inte kunna bli annat än ettor och nollor, kan man tycka.

Den digitala informationen överförs likadant oavsett om det är en optisk eller elektrisk överföring. 10 meter oavsett sort brukar gå fint. Det dubbla går ofta bra det med.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Generellt om hifi