Beräkna slavbas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-15 16:22

Håkan har rätt.

De allra flesta bashögtalarna är gjorda för "normala lådor" och med dem är det inga problem. Där går det att få plats med basreflexröret i lådan utan problem, även om man har ett lite större basreflexrör.

Vissa element är gjorda för extremt små lådor och då kan det vara opraktiskt med basreflexrör just för att själva röret är så stort i förhållande till lådan. Men rent praktiskt kan man låta basreflexröret gå utanför lådan, eller helt enkelt göra lådan större så att basreflexröret får plats. Men då kanske poängen med ett visst element försvinner, särskillt om det var just den lilla smutta lådan man ville åt som Svante beskriver sin :-)

Vara sig man väljer basreflexrör eller passiva radiatorer måste man öka lådvolymen på lådan lika mycket som de "stjäl" plats i lådan.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-15 16:56

Haakan_W skrev:bara jag som gillar iden med slavbas?

Nejdå.. Det är du och Genexxa.

Usch.. Jag är för elak! :P
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-15 18:47

Kaffekoppen skrev:Håkan har rätt.

De allra flesta bashögtalarna är gjorda för "normala lådor" och med dem är det inga problem. Där går det att få plats med basreflexröret i lådan utan problem, även om man har ett lite större basreflexrör.

Vissa element är gjorda för extremt små lådor och då kan det vara opraktiskt med basreflexrör just för att själva röret är så stort i förhållande till lådan. Men rent praktiskt kan man låta basreflexröret gå utanför lådan, eller helt enkelt göra lådan större så att basreflexröret får plats. Men då kanske poängen med ett visst element försvinner, särskillt om det var just den lilla smutta lådan man ville åt som Svante beskriver sin :-)

Vara sig man väljer basreflexrör eller passiva radiatorer måste man öka lådvolymen på lådan lika mycket som de "stjäl" plats i lådan.

Nja, du verkar glömma det verkliga problemet. Det handlar inte om att det är opraktiskt med långa rör, man kan i värsta fall böja dem så att de får plats eller låta dem sticka ut då. Men det värsta problemet är att de börjar agera orgelpipa. Om röret bli 1 meter långt tex så blir det en ½-vågsresonans i det vid ~170 Hz. Då vill det till att man lågpassar så effektivt att resonansen dämpas ordenligt. Om den tex sticker upp med 10 dB, och man har ett filter på 85 Hz, 12 dB/oktav, kommer resonanstoppen att hamna futtiga 2 dB under sidosystemens nivå (170 Hz är ju en oktav över 85 Hz, alltså har filtret dämpat signalen 12 dB där).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-15 19:03

-distortion- skrev:
Haakan_W skrev:bara jag som gillar iden med slavbas?

Nejdå.. Det är du och Genexxa.

:P :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-15 20:00

Svante skrev:Om röret bli 1 meter långt tex så blir det en ½-vågsresonans i det vid ~170 Hz.
Oh, det är verkligen sant. Nu har jag inte gjort en enda beräkning i mitt liv på ett basreflexrör som skulle bli så långt...:-)

Skulle vara kul om du för skojs skull räknade lite på vilken dimension din lilla söta fjutt skulle ha på basreflexröret för att man skulle få trevligt luftflöde utan blåsljud. Har du ork?

Kan inte tänka mig att man behöver mer än.... tja 90mm rör borde räcka, men säg 110mm för att få lite längd på det..

En annan fråga är ju förståss vad man skall anses vara tillräckligt lågt luftflöde för att undvika blåsljud.... den siffran finns det många som har åsikter om...

Själv tycker jag om extremt låga q i lådkonstruktionen som tar hjälp av rummet och uppvärmning av talspolen för att få en trivsam flak nedtoning. Bygger man slavbas med den bakgrunden krävs det att man kan lasta slavbasarna med mycket vikt för att få en väldigt låg resonansfrekvens på dem - och att de har rejäl slaglängd! Därför har jag byggt... nåja inte många men 2... basmoduler med slavbasar där jag använt dubbla slavar med samma diameter som den aktiva basen. Funkat bra för mig... (hukar mig för minnesfel - det var 5 år sedan)

Svante: Skulle du vara intresserad av att få ett antal korgar/spiders/koner för att göra egna passiva radiatorer... säg till bara...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-03-15 22:38

Kaffekoppen skrev:
Svante skrev:Om röret bli 1 meter långt tex så blir det en ½-vågsresonans i det vid ~170 Hz.
Oh, det är verkligen sant. Nu har jag inte gjort en enda beräkning i mitt liv på ett basreflexrör som skulle bli så långt...:-)

Skulle vara kul om du för skojs skull räknade lite på vilken dimension din lilla söta fjutt skulle ha på basreflexröret för att man skulle få trevligt luftflöde utan blåsljud. Har du ork?

Kan inte tänka mig att man behöver mer än.... tja 90mm rör borde räcka, men säg 110mm för att få lite längd på det..

14 liter, 27 Hz, 70 mm diameter ger en rörlängd på 1,1 meter...

Tonkurvan blir nåt i stil med den blåa. Med slav blir den som den röda.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-03-16 00:36

MGR X-10
Frekv.omf. 23 - 3000 Hz. Imp. 8 Ohm. Rek.deln.frekv. <800 Hz. Qts 0.48. Vas 64 l. Fs 36 Hz. Ytterm 261 mm. Baff.hål 229 mm. Djup 98 mm. Vikt 2.0 kg.
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-16 09:32

Ser ut som ett element som vill ha sluten låda...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-16 09:33

Svante: Beräknade eller mätta kurvor? ;-)

Har du någon trevlig bild på din lilla parvel? Vad har du för slav?

Föregående

Återgå till DIY-forum